TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
18-04-2011
Adembenemende fonteinen
Vijftien adembenemende fonteinen
Een opvallende fontein lijkt wel een must voor elke zichzelf respecterende stad. Hoe hoger en kleurrijker, hoe beter. Wij zetten s werelds meest adembenemende fonteinen op een rij die je op een warme dag de nodige verfrissing bieden.
Fountain of Nations, de muzikale fontein van Walt Disney World in Orlando.
Archibald Fountain in Sydney.
Origineel en imposant: Fountain of Wealth in Singapore
Friendship of Nations in Moskou
Deze fontein in Tivoli is opgenomen in de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
De kleurrijke fonteinen van Montjuïc in Barcelona.
Latona Fountain in Versailles
Peterhof, ook bekend als het Russische Versailles, in Sint-Petersburg.
Buckingham Fountain in Chicago.
De wereldberoemde Trevi-fontein in Rome.
Bethesda Fountain in Central Park in New York is een van de grootste fonteinen van de stad.
Voorkant van het Bellagio Hotel in Las Vegas
Banpo Bridge Fountain in Seoul, de langste brugfontein ter wereld.
King Fahs Fountain in Saoedi-Arabë is 260 meter hoog en daarmee de hoogtste fontein die er bestaat
Jet d'eau in Genève, het kleine broertje van de King Fahs Fountain.
Een epidemie heeft het leven van al een miljoen vleermuizen geëist in de VS. Het witte-neus-syndroom verspreidt zich bovendien over een steeds groter gebied, waardoor nog miljoenen vleermuizen zouden kunnen sterven.
Een kenmerk van de ziekte is een witte schimmel die rond de snuit van de vleermuizen verschijnt. De ziekte werd vijf jaar geleden voor het eerst opgemerkt in New York. Sindsdien is de epidemie aan een snelle opmars bezig en nu dreigt ook het westen van de VS te worden getroffen. In sommige grotten zijn alle vleermuizen uitgestorven door de ziekte.
In het slechtste geval kunnen hele soorten in de VS uitsterven. De nachtdieren worden dan wel niet vaak door mensen gezien, ze zijn erg belangrijk. Zo verorberen ze ieder jaar miljoenen kilo's insecten. Vooral in de winter maakt de ziekte veel slachtoffers onder de vleermuizen.
Mens Voorlopig lijken de vleermuizen de ziekte zelf te verspreiden, maar toch wordt landeigenaars in het westen van de VS aangeraden om zo weinig mogelijk activiteiten in grotten uit te voeren. Aangezien de mens nog grotere afstanden aflegt, zou de schimmel ook op deze manier schade kunnen aanrichten. Vorige maand werd een aanvraag ingediend om alle grotten en verlaten mijnen in 48 staten te sluiten.
Biologen vermoeden dat de ziekte aanvankelijk afkomstig is uit Europese grotten en door mensen is meegebracht naar New York.
"Schimmelziekte bij vleermuizen kan voeding duurder maken"
Amerikaanse wetenschappers en economen vrezen ervoor dat de schimmelziekte bij vleermuizen in het Noordoosten van de Verenigde Staten ook zware schade kan toebrengen aan de voedingsindustrie en de economie. De schade wordt geschat op 2,6 miljard euro per jaar.
Sinds 2006 zijn naar schatting een miljoen vleermuizen in de Verenigde Staten gesneuveld aan de schimmelziekte 'het witteneuzensyndroom'. De ziekte werd eerst aangetoffen in Albany, en is ondertussen verspreid over het noordoosten van de VS tot in Ohio. De ziekte werd ook aangetroffen in de Canadese provincie New Brunswick.
Insecteneters Dat is problematisch, en vooral door de invloed op de insectenpopulatie en dus de voedingsproductie. Vleermuizen zijn grote eters van insecten en zonder vleermuizen worden oogsten aangetast.
Voedselprijzen "Het gebruik van chemische pesticiden stijgt", zei onderzoeker Gary McCracken van de University of Tennessee. Hij schat de waarde van de vleermuizen in de landbouw op minstens 3,7 miljard dollar (2,6 miljard euro) per jaar. Amerikanen vrezen ondertussen dat de voedselprijzen hierdoor zullen stijgen.
Geen lucht Ook het toenemende aantal windmolens zal de sterfte onder de vleermuizen doen toenemen. Er zijn al duizenden dode vleermuizen gevonden in de buurt van windmolens. Niet zozeer omdat ze vermalen worden, wel omdat het verschil in luchtdruk hun kleine longen doet dichtklappen.
Actie, nu De onderzoeker roept op tot actie. "Niets doen is geen optie, omdat deze vliegende zoogdieren weinig nakomelingen krijgen. Herstel van de populatie duurt tientallen jaren, misschien zelfs eeuwen."
De publieke opinie zit nog niet op dezelfde pagina als de wetenschappers. "Veel mensen vragen zich af waarom ze moeten geven om vleermuizen en hun voortbestaan. Het is aan ons om hun ecologische en economische impact duidelijk te maken."
Wat er kan gedaan worden, wordt echter niet zo meteen duidelijk.
Op Paasmaandag is de Tiense deelgemeente Hakendover in de ban van de paardenprocessie. In bezoekersaantallen is dit de derde grootste processie
in België. Duizenden bedevaarders waaronder ook broederschappen uit Breda en Tilburg, zakken naar het dorp af om er de unieke volksgebeurtenis mee te maken.
De paardenprocessie beeldt de stichtingslegende uit van de kerk van de
Goddelijke Zaligmaker. Volgens deze legende kwamen rond het jaar 690 drie
vrome maagden uit Rome aan in Hakendover. Zij besloten een kerk te bouwen
ter ere van de Zaligmaker, maar de plaats die ze hiervoor uitkozen, bleek God
niet te bevallen. Alles wat overdag door de werklieden en steenkappers was
gebouwd, werd s nachts door zijn engelen omvergeworpen. De drie troosteloos
geworden maagden kregen op de dertiendach (16 januari), het bezoek van
een engel. Deze wees hen de plaats aan waar de kerk gebouwd moest worden.
Voor de bouw werden 12 arbeiders aangeworven, maar overdag waren zij altijd
met dertien. Bij het middagmaal en de uitbetaling verschenen er telkens
slechts twaalf. De dertiende arbeider was de Zaligmaker zelf. Het verhaal van
de stichtingslegende werd rond 1405 gebeiteld in een houten retabel, dat
recent hersteld en in de kerk bezichtigd kan worden.
Het hoogtepunt van de processie is de paardengalop om 12.00 uur op de
Tiense berg. Na de zegening van de bedevaarders galopperen de paarden drie
keer rond het altaar. Een niet te missen spektakel!
PRAKTISCHE INFO
De paardenprocessie vertrekt om 11.00 uur aan de kerk van Hakendover. De
Lijn legt een extra bus in tussen het station van Tienen en Hakendover tussen
09.15 en 10.00 uur. In de namiddag geldt de normale dienstregeling van De
Lijn. Een infobrochure wordt uitgedeeld aan de kerk en tijdens de omloop.
Gedurende anderhalf jaar bestudeerde Tom Morren in het kader van zijn masterproef Archivistiek aan de Vrije Universiteit Brussel het 19de- en het 20ste-eeuwse archief van Sint-Germanus in Tienen.
Tom Morren doorwroette het 19de- en 20ste-eeuwse archief van de parochie Sint-Germanus. Het resultaat werd gebundeld in een nieuwe publicatie in de reeks Bijdragen van het Hagelands Historisch Documentatiecentrum. Het is de neerslag van vijftien strekkende meter aan documenten.
In de jaren zestig raakte dit archief verspreid over drie verschillende instellingen: het Algemeen Rijksarchief te Brussel, het Aartsbisschoppelijk Archief te Mechelen en de plaatselijke dekenij. Sinds 1992 gaven deze instellingen het parochiearchief in bewaring aan het stadsarchief van Tienen. Eerder was enkel het ancien regimearchief door rijksarchivaris Hendrik Delvaux ontsloten.
Tijdens het ancien regime was de kerk van St.-Germanus zowel parochiekerk als kapittelkerk. Vanaf 1189 huisvestte de kerk een collegiaal kapittel dat een groot archief achterliet. Het kapittel werd in 1797 door de Franse revolutionairen afgeschaft. De parochie bleef uiteraard voortbestaan, maar werd in 1802 grondig hervormd. Het concordaat van de paus met Napoleon (1802) leidde in Tienen tot de oprichting van een tweede parochie: Onze-Lieve-Vrouw ten Poel.
De publicatie is te koop voor 10 euro in de Streekshop/Toeristisch infokantoor op de Grote Markt 6 in Tienen. (R. Billen)
HOEGAARDEN - De pas aangestelde hulpbisschop Leon Lemmens wijdde de palmtakken in de dienst voorafgaand aan de palmprocessie.
De hulpbisschop koos Palmzondag in Hoegaarden uit voor zijn erste publieke optreden. Hij deed dat met duiidelijk enthousiasme. Met mijter en staf stapte hij mee in de processie, met af en toe een ongebruikelijke zijsprong naar het publiek. Dat ziet er daar een interessant man uit, moet hij gedacht hebben, en hij stapte op Freddy Mannaerts toe. Toen het gesprek gedaan was zette de bisschop de achtervolging op de pater Jaak en pastor Liesbeth in. Verder herhaalde zich het scenario. Even leek het zelfs of de hij trok de Cerckel in, maar het waren de buren die buiten op een stoel zaten die zijn aandacht gaande hielden.
De apostelen, hun discipelen, de mombaarvader op kop, droegen Christus op de palmhouten ezel rond. Op kop werd de nieuwe vlag van de parochie gedragen. Achterop, na koor, harmonie en gemeentebestuur, volgden de honderden kinderen met 'palmmaai'. Ze waren groot in aantal, uit Hoegaarden en van elders. Na de middag kunnen ze terecht op de palmeierenzoektoch in het Kapittelpark. Eerst bieden ze hun palmtakken aan aan huis.Als het meezit, tot in al de uithoeken.
Monseigneur Leon LEMMENS - Geboren te Boorsem (Bisdom Hasselt) op 16 maart 1954 Studies - Middelbare school aan het Klein Seminarie van Sint-Truiden (Bisdom Hasselt) - Priesteropleiding aan het Groot Seminarie van Sint-Truiden (1971-1976) - Baccalaureaat in theologie aan de K.U.L. (1976) - Licentiaat in moraaltheologie aan de Gregoriaanse Universiteit te Rome (1979) - Doctoraat in theologie aan de Gregoriaanse Universiteit te Rome (1989) - Priesterwijding voor het bisdom Hasselt te Boorsem op 10 juni 1977 (R. Billen)
TIENEN - De Tiense Military Club vat post aan de ingang van de schouwburg voor de opvoeringen van 'Lili en Marleen'.
Buiten het gebouw hebben Amerikaanse soldaten post gevat, met militair materieel. Binnen voeren Duitsers in uniform de controle uit. Dat geeft de toestand weer in september 1944 in Tienen: de Duitsers zitten nog binnen en de Amerikanen staan voor de poort. De opstelling aan de schouwburg is besteld door het Tiens Tractheater dat een Tiense bewerking brengt van Lili en Marleen, in regie van Ronny Waterschoot.
Nog opvoeringen op 22 en 23 april, 20uur. Wees er vroeg bij want geen gereserveerde plaatsen (R. Billen)
De dorpssite van Oorbeek toont nu al vijftien fotoalbums over hoogtepunten van de jongste jaren in Oorbeek.
Daarbij hoort een reportage van een processie in 78. Er volgen er nog een hele reeks, waaronder in verkorte versie de aanpassingswerken aan de dorpskern in Oorbeek. Iets ouder zijn de acties tegen de hoge snelheidslijn, enz
Roger Vanhulst: 'De auteurs staan meestal bij de eerste foto en het is natuurlijk niet alleen mijn verdienste, maar gegroeid uit een samenwerking met enkele andere inwoners. Hopelijk blijft dit groeien. Iedereen die fotos heeft over Oorbeek, vroeger en nu, activiteiten, natuurfotos maar ook privéfotos mag mij altijd contacteren op info@oorbeek.be 'www.oorbeek.be (R. Billen)
N-VA-senator wil remgeld voor onterechte bezoeken spoed
N-VA-senator en arts Louis Ide schaart zich achter het besluit van een onderzoek van het Socialistisch Ziekenfonds waaruit blijkt dat meer dan de helft van de Belgen onterecht naar de spoedafdeling van een ziekenhuis stappen.
In januari al diende hij een wetsvoorstel in dat een forfaitaire bijdrage van 12,5 euro oplegt voor wie oneigenlijk langsgaat op de spoedafdeling.
Dit wetsvoorstel heeft tot doel de spoeddiensten te ontlasten van taken die tot het takenpakket van de eerstelijnszorg behoren. Dit moet de eerstelijnszorg en de spoeddiensten de kans bieden zich te concentreren op hun kerntaken en hen met andere woorden ten volle valoriseren, aldus Louis Ide.
Volgens de N-VA-senator zal enkel op deze manier de attitude van de mensen veranderen. Dit moet een financiële besparing opleveren én tijdswinst voor de spoeddiensten en spoedartsen.
Het onderzoek van het ziekenfonds beoordeelde de spoedbezoeken op basis van enkele criteria en kwam tot de vaststelling dat 56 procent van de 1,9 miljoen bezoeken aan de spoedafdeling in 2008 ongerechtvaardigd waren. 44 procent was gerechtvaardigd. Ook het ziekenfonds pleit voor een aantal maatregelen.
Gerechtvaardigde bezoeken Een bezoek aan de spoeddienst is onder meer gerechtvaardigd indien de patiënt werd doorverwezen door de huisarts, er een ziekenhuisopname volgt of de gipszaal gebruikt wordt. "In alle andere (onterechte) gevallen zal men ter plekke 12,5 euro remgeld innen. Remgeld zoals het woord zelf zegt", aldus nog Ide.
Van de mensen die in 2008 op de spoed binnenkwamen, was 28 procent gebracht door de ziekenwagen of doorverwezen door de huisarts. Zestien procent voldeed aan één van de vijf andere criteria.
Opmerkelijk is dat hoewel die laatste groep een gerechtvaardigd gebruik van de spoeddiensten maakte, ze toch financieel gestraft werd omdat er geen sprake is van een doorverwijzing door de huisarts, aldus het Socialistisch Ziekenfonds, dat pleit voor een aanpassing van de huidige wetgeving.
Het bezoek aan de spoeddienst is duidelijk verbonden aan de leeftijd van de patiënt, merken de onderzoekers verder op. Jonge kinderen, adolescenten en een oudere bevolking doen het meest beroep op de spoed. Ook sociaal kwetsbare personen stappen vaker de spoedafdeling binnen.
Grootstedelijke gebieden Daarnaast tonen de cijfers aan dat Brusselaars (21 procent) meer een beroep doen op de spoed dan de Walen (19 procent), en zeker dan de Vlamingen (14 procent). Het gerechtvaardigd gebruik van de spoed ligt hoger in Vlaanderen (52 procent) dan in Wallonië (42 procent) en in Brussel (34 procent).
In een grootstedelijk gebied stappen mensen sneller naar de spoed dan naar hun huisarts. Hier speelt zeker de beschikbaarheid van huisartsenwachtposten en de nabijheid van ziekenhuizen een rol.
Om het ongerechtvaardigd gebruik van de spoeddienst terug te dringen, stelt het Socialistisch Ziekenfonds onder andere voor om wachtposten te stimuleren, het derdebetalerssysteem uit te breiden en remgelden af te schaffen bij dringend beroep op de huisarts, dit in overleg met de huisartsen. Daarnaast wil het ziekenfonds dat het systeem van gerechtvaardigde doorverwijzing uitgebreid wordt met een aantal specifieke situaties zoals een hospitalisatie of een bezoek aan de gipszaal.
30 maanden cel voor ouders van verhongerde Franse baby
Een Frans koppel is veroordeeld tot 5 jaar cel, waarvan 30 maanden effectief, voor de dood van hun 11 maanden oude baby. De baby stierf in maart 2008 door gebrek aan medische verzorging en aangepaste voeding. Het kreeg enkel moedermelk te drinken.
Joël (45) en Sergine Le Moaligou (40) belden de hulpdiensten toen ze ongerust werden over de verzwakking van hun kindje. De brandweer kon in de woning van het gezin in Saint-Maulvis enkel de dood van Louise vaststellen.
Een autopsie bracht een tekort aan vitamine A en B12 aan het licht, dat volgens deskundigen te wijten was aan een onevenwichtige voeding. Het kind kreeg enkel moedermelk, maar omdat de moeder veganistisch eet, was er een duidelijk tekort aan vitaminen in wat meestal wordt beschouwd als 'de beste voeding voor een baby'.
De baby woog ook slechts 5,7 kilo, terwijl het gemiddelde op die leeftijd 8 kilo is. Hoe het komt dat de baby zo weinig at, wordt niet verklaard. Mogelijks maakte de moeder niet voldoende melk aan.
"In de 21ste eeuw mag een kind niet van honger omkomen terwijl de ouders op geen enkel moment reageren", zei de parketmagistrate in haar requisitoir. Het echtpaar zat al vier maanden in voorlopige hechtenis.
Vijfhonderdtal mensen op begrafenis Hoegaarden-brouwer
HOEGAARDEN - Een vijfhonderdtal mensen hebben zaterdagvoormiddag de begrafenis van Pierre Celis, de 'vader' van het Hoegaardse witbier, bijgewoond.
De Sint-Gorgoniuskerk in het Vlaams-Brabantse Hoegaarden zat dan ook vol, zo meldt burgemeester Jean-Pierre Taverniers. De 86-jarige Celis overleed vorige week zaterdag in het rusthuis nabij Hoegaarden waar hij sinds korte tijd verbleef.
Pierre Celis nam in de jaren zestig de lokale brouwerij van Hoegaarden over, op het moment dat het "Witteke van Hoegaarden" enkel nog bekendheid genoot in de regio Leuven en delen van Brussel. Hij brouwde het bier tot 1979 op beperkte schaal en bracht de brouwerij dat jaar onder in de huidige panden van De Kluis in Hoegaarden.
In 1985 verkocht hij de brouwerij aan Interbrew (het huidige AB InBev) en trok vervolgens naar het Amerikaanse Austin waar hij in 1990 de Celis Brewery oprichtte die eveneens witbier brouwde. Eind 2009 keerde hij definitief terug naar Hoegaarden, nadat hij zijn Amerikaanse brouwerij verkocht had.
'Groot verlies voor Hoegaarden'
"Voor Hoegaarden is dit een groot verlies, een bladzijde van onze al rijke geschiedenis die wordt omgedraaid", zegt burgemeester Jean-Pierre Taverniers. "Ook al was meneer Celis de laatste jaren minder actief in onze gemeente, hij blijft een belangrijk figuur, die ons op de internationale kaart heeft gezet."
Op deze plaatsen is mooi weer geen garantie, maar de bontgekleurde gevels van de huizen toveren steeds een glimlach op het gezicht van inwoners en toeristen.
Manarola, Italië
Vakantieparadijs Santorini, Griekenland
Chefchaouen in Marokko, ook wel de 'blauwe stad' genoemd.
Een andere 'blauwe stad' ligt in Jodhpur in Rajasthan, India.
Guanajuato in Mexico
Longyearbyen op Spitsbergen, een eilandengroep in de Noordelijke IJszee die bij Noorwegen hoort
Eén bedrijfspensioen voor arbeiders en bedienden kost 710 miljoen euro
"Misschien moeten werknemers hun loon op de lange termijn bekijken. In plaats van nu loonopslag te krijgen, kiezen ze dan voor meer pensioen later" (Raf Loyens, Aon Hewitt)
De aanvullende pensioenen voor arbeiders optrekken tot het bediendenniveau zou in totaal 710 miljoen bedragen. Wie dat gaat betalen?
Het aanvullend bedrijfspensioen, de zogenaamde tweede pijler, kan een belangrijk element worden in het huidige sociaal overleg, meer bepaald als het eenheidsstatuut voor arbeiders en bedienden op tafel komt te liggen. "Zeker aangezien een harmonisatie van de directe loonvoorwaarden zeer moeilijk is", meent Raf Loyens, consultant bij Aon Hewitt. "Als werkgevers en vakbonden elkaar vinden zal dat eerder in themas zijn zoals het bedrijfspensioen of de ontslagregeling."
Het VBO liet inmiddels voorzichtig uitschijnen dat er enige marge zou zijn voor een aanpassing van het aanvullend pensioen. Loyens vindt het logisch dat de werkgevers die piste kiezen. "Dankzij de fiscale gunstige behandeling is elke euro die een werkgever als loonsverhoging zou geven in een pensioenplan er twee waard."
Toch zit er nog een serieuze financiële adder onder het gras. Vandaag kosten de bedrijfspensioenen van arbeiders en bedienden 300 miljoen euro per jaar aan de werkgevers. Die investeren gemiddeld 1,35 procent van het brutojaarloon van die arbeiders in de tweede pijler. Voor bedienden is dat 3,20 procent. De arbeiderspremie optrekken tot op het niveau van de bedienden zou volgens berekeningen van Aon Hewitt een meerkost van ruim 400 miljoen euro betekenen.
En wie gaat dat betalen?
Werkgevers jammeren nu al zo hard over hoge loonkosten. "Iedereen zal water bij de wijn moeten doen", meent Loyens. "Misschien moeten werknemers hun loon eens op de lange termijn bekijken. In plaats van nu loonopslag te krijgen, kiezen ze dan voor meer pensioen later."
Dat die langetermijnvisie nuttig kan zijn, bewijzen de cijfers. Een kwart van de wettelijke pensioenen die in België worden uitbetaald, bevinden zich onder de armoedegrens. Een bediende die op pensioen gaat, krijgt volgens de Pension Survey 2010 van Aon Hewitt 62 procent van zijn laatste nettoloon, een kaderlid 40 procent, een arbeider 74 procent. Maar die laatsten hun loon lag ook lager tijdens hun loopbaan.
De tweede pijler kan die bedragen optrekken tot voorbij de psychologische grens van 80 procent van het laatste nettoloon. Tenminste, voor wie werkt tot zijn 65ste. Wie stopt op 60 ziet zijn aanvullend pensioen gemiddeld met bijna een derde dalen. Daarmee lijkt het aanvullend pensioen ook, meer dan het wettelijk pensioen, een stimulans om langer werken aan te moedigen. "En dat is noodzakelijk om de wettelijke pensioenen alleen nog maar betaalbaar te houden, zonder over de hoogte ervan te spreken", aldus Loyens.
Grote verschillen
Toch zal het nog tientallen jaren duren voor de tweede pensioenpijler zijn maximale effect bereikt. "Algemeen wordt aangenomen dat 60 procent van de werknemers in de privésector over een aanvullend pensioen beschikt, maar heel nauwkeurig zijn die cijfers niet. Bovendien zijn daar heel veel recente pensioenplannen bij. Van wie nu op pensioen gaat, kan nog maar een derde rekenen op die tweede pijler."
De verscheidenheid onder de bestaande pensioenplannen is bovendien groot. Het plan dat de grootste bedragen uitkeert, brengt tot 30 keer meer op dan het minst voordelige. Een gepensioneerd kaderlid krijgt nu gemiddeld 4 keer zijn jaarsalaris uitbetaald, een arbeider 1 keer.
België is nog zowat het enige Europese land met een verschillend statuut voor arbeiders en bedienden. Luxemburg zette in 2008 al de stap naar een eenheidsstatuut, Oostenrijk voerde vijf jaar voordien het fameuze rugzakmodel in.
Het onderscheid tussen arbeiders en bedienden staat in ons land al een aantal jaren ter discussie, omdat het volgens sommigen archaïsch en discriminerend zou zijn. De arbeidsrechtbank van Brussel stelde hierover in 2010 nog een prejudiciële vraag aan het Grondwettelijk Hof. Voorlopig is het evenwel nog wachten op een uitspraak.
Zeker is alvast dat ook de sociale partners er zich bewust van zijn dat dit onderscheid op lange termijn moet verdwijnen. Het harmoniseren van beide statuten is echter niet gemakkelijk. Enerzijds willen de vakbonden het statuut van de arbeiders opwaarderen zonder te raken aan de verworvenheden van de bedienden. Anderzijds vinden de werkgevers dat het bediendenstatuut te duur is.
De aanvullende pensioenen voor arbeiders optrekken tot het bediendenniveau zou in totaal bijvoorbeeld 710 miljoen bedragen. Een gelijktrekking van de lonen - in de bouwsector alleen - zou zo'n 6 tot 8 procent meer centen kosten. En wie dat allemaal gaat betalen?
Kortom: de af te leggen weg is lang en moeilijk. En het verschil tussen arbeiders en bedienden blijft bestaan ... voorlopig.
Het statuut van arbeider versus bediende: alle verschillen op een rij
Wie is arbeider? Wie is bediende? En wat zijn precies de verschillen? Wij zetten ze allemaal op een rij, van proefperiode tot opzegtermijn, over vakantiegeld tot ontslag en gewaarborgd loon.
Het onderscheid tussen arbeiders en bedienden staat al een aantal jaren ter discussie, omdat het volgens sommigen archaïsch en discriminerend zou zijn. De arbeidsrechtbank van Brussel stelde hierover in 2010 nog een prejudiciële vraag aan het Grondwettelijk Hof. Voorlopig is het evenwel nog wachten op een uitspraak.
Zeker is alvast dat ook de sociale partners er zich bewust van zijn dat dit onderscheid op lange termijn moet verdwijnen. Het harmoniseren van beide statuten is echter niet gemakkelijk. Enerzijds willen de vakbonden het statuut van de arbeiders opwaarderen zonder te raken aan de verworvenheden van de bedienden. Anderzijds vinden de werkgevers dat het bediendenstatuut te duur is. Kortom: de af te leggen weg is lang en moeilijk.
Wie is arbeider, wie is bediende?
De arbeidsovereenkomstenwet geeft een definitie van wie als arbeider en wie als bediende beschouwd moet worden:
Een arbeider is een werknemer die in hoofdzaak handenarbeid verricht.
Een bediende is een werknemer die in hoofdzaak hoofdarbeid of intellectuele arbeid verricht.
De verschillen
Arbeiders
Bedienden
Proefperiode
7 tot 14 dagen
verlengd met de duur van de schorsings- periodes tot maximum 21 dagen
1 tot 12 maanden (maximum 6 of 12 maanden volgens de hoogte van het loon)
verlengd met de totale duur van de schorsingen
Beëindiging arbeids- overeen- komst tijdens proefperiode
Tijdens eerste 7 dagen: mag enkel bij ernstige tekortkoming of in (schriftelijk bevestigd) overleg
Na eerste 7 dagen: kan onmiddellijk en zonder opzeg of vergoeding op het einde van elke werkdag
Na 7 dagen ongeschiktheid: verbreking zonder opzeg of vergoeding mogelijk
Tijdens de 1ste maand: opzeg van 7 kalenderdagen
Opgelet: opzeg kan ten vroegste eindigen op de laatste dag van de eerste maand
Na de eerste maand en zolang de proef duurt: opzeg van 7 dagen
Opzegtermijn
35 tot 112 dagen naargelang de anciënniteit van de arbeider
Opgelet: sectorale CAO's kunnen nog langere opzegtermijnen bepalen (tot zelfs 217 dagen)
Lagere bedienden: minimum 3 maanden per schijf anciënniteit van 5 jaar
Hogere bedienden: de opzegtermijn moet deze minima respecteren en rekening houden met de anciënniteit, leeftijd, het loon en de functie van de werknemer
Aanvang opzegtermijn
de maandag volgend op de dag waarop de opzegbrief geacht wordt ontvangen te zijn
de 1ste dag van de maand die volgt op de dag waarop de opzegbrief geacht wordt ontvangen te zijn
Tegenopzeg
onbestaande
1, 2 of 4 maanden afhankelijk van het loon van de bediende
Moment van uitbetaling loon
minimum 2 keer per maand met maximum 16 dagen tussen (betaling van een voorschot)
maandelijks
Carensdag
Bij arbeidsongeschiktheid van minder dan 14 kalenderdagen wordt de eerste dag niet betaald
Opgelet: is afgeschaft in bepaalde sectoren
Wordt enkel toegepast voor bedienden in proeftijd of met een contract voor bepaalde duur of voor een bepaald werk van minder dan 3 maanden
Gewaarborgd loon in geval van arbeids- ongeschiktheid
Normaal loon gedurende 7 dagen (+ carensdag bij minder dan 14 dagen afwezigheid)
Mogelijkheid tot invoering van tijdelijke werkloosheid met eventueel bovenop de werkloosheidsuitkering een aanvullende vergoeding van het fonds voor bestaanszekerheid of de werkgever
Opgelet: in sommige sectoren wordt de duur van de economische werkloosheid door een koninklijk besluit bepaald
Onbestaande, behalve de tijdelijke schorsing in het kader van de crisismaatregelen (tot 30/09/10) en behoudens overmacht die zowel voor arbeiders als bedienden geldt
Vakantiegeld
Betaald door de vakantiekas
Berekend op het geheel van het ontvangen salaris tijdens het voorgaande jaar
Betaald door de werkgever
Berekend op het salaris van de maand waarin de vakantie wordt opgenomen
Willekeurig ontslag
Art. 63 van de arbeidsovereenkomstenwet
Bewijslast ligt bij de werkgever
Gesanctioneerd met forfaitaire vergoeding van 6 maanden loon
Toepassing van het principe van rechtsmisbruik uit het gemeen recht
Bewijslast ligt bij de bediende
De sanctie hangt af van de bewezen schade
Patronale sociale- zekerheids- bijdragen
+/- 38,38% op 108 % van het brutoloon
(108% omdat de werkgever zo de bijdragen voor het vakantiegeld betaalt)
Opgelet: de patronale bijdrage kan variëren van sector tot sector, dit hangt af van de bijkomende bijdragen voor het sociaal fonds bvb. in de bouwsector betaalt men 13 à 15% extra, terwijl dit in de horeca maar 1,40 à 1,45% is.
+/- 32,38% van het brutoloon
Opgelet: ook hier worden bijkomende bijdragen voor het sociaal fonds in rekening gebracht die variëren van sector tot sector
Ik heb thuis een potje Op het potje staat 'verdriet'. Ik doe er vaak verdrietjes in, want als ze klein zijn ... huil ik niet.
Steeds als er iets tegenzit Er iets gebeurd wat ik niet wil Open ik het potje, Gooi het erin heel stil.
Maar gisteren was de laatste Druppel iets te veel Van al die stukjes klein verdriet Kreeg ik een brok in mijn keel. Mijn hand begon te trillen Verdriet vloog met golven uit de pot Een traan begon te rollen, Ik voelde mij erg rot.
Een onbedaarlijk snikken deed me trillen overal, Ik zat echt tot mijn haren In het diepste diepe dal
Het was met rood omrande ogen Toen ik mijzelf weer rustig kreeg, Opgelucht keek ik naar mijn potje Het potje .Dat was leeg.
Dus zie je iemand lopen, Rode ogen en heel bedeesd Dan vraag je niets meer, Dan weet je, haar potje is pas vol geweest.
Niets zo nefast voor de vakantievreugde als vastzitten op de luchthaven met een vertraagde vlucht. Organisatie Eurocontrol maakte een lijstje van de luchthavens met de grootste vertragingen ter wereld.
Eurocontrol, de organisatie die tot een overkoepelend en uniform Europees luchtverkeersleidingssysteem wil komen, stelde vast dat de gemiddelde vertraging in 2010 33 minuten was, zo'n 17 procent slechter dan het jaar daarvoor. Ongeveer 44,8 procent van de vluchten had een vertraging van vijf minuten of meer.
Als oorzaken van de toegenomen vertragingen noemt Eurocontrol het strenge winterweer, de uitbarsting van vulkaan Eyjafjallajökull en de luchthavenstakingen in Frankrijk, Spanje en Griekenland.
Dit zijn de luchhavens met de grootste vertragingen:
1. Luchthaven van Tenerife Zuid
gemiddelde vertraging: 29,7 minuten, gemiddeld 53,3% van de vluchten vertraagd
2. Las Palmas (Gran Canaria)
gemiddelde vertraging: 28 minuten, gemiddeld 58,7% van de vluchten vertraagd
3. New York, JFK (VS)
gemiddelde vertraging: 25,5 minuten, gemiddeld 47,4% van de vluchten vertraagd
4. Casablanca (Marokko)
gemiddelde vertraging: 23,3 minuten, gemiddeld 56,3% van de vluchten vertraagd
5. Tunis (Tunesië)
gemiddelde vertraging: 23,2 minuten, gemiddeld 58% van de vluchten vertraagd
6. Londen-Luton (Groot-Brittanië)
gemiddelde vertraging: 21,9 minuten, gemiddeld 56,7% van de vluchten vertraagd
7. Londen-Gatwick (Groot-Brittanië)
gemiddelde vertraging: 21,1 minuten, gemiddeld 54,3% van de vluchten vertraagd
8. Malaga (Spanje)
gemiddelde vertraging: 21 minuten, gemiddeld 53% van de vluchten vertraagd
9. Madrid-Barajas (Spanje)
gemiddelde vertraging: 20,3 minuten, gemiddeld 57,5% van de vluchten vertraagd
10. Faro (Portugal)
gemiddelde vertraging: 20,2 minuten, gemiddeld 53,7 van de vluchten vertraagd
11. Lissabon (Portugal)
gemiddelde vertraging: 19,7 minuten, gemiddeld 54,1% van de vluchten vertraagd
12. Manchester (Groot-Britannië)
gemiddelde vertraging: 19,7 minuten, gemiddeld 44,2% van de vluchten vertraagd
13. Alicante (Spanje)
gemiddelde vertraging: 19,3 minuten, gemiddeld 47,4% van de vluchten vertraagd
14. Belfast (Ierland)
gemiddelde vertraging: 19,3 minuten, gemiddeld 43,1% van de vluchten vertraagd
15. Porto (Portugal)`
gemiddelde vertraging: 18,9 minuten, gemiddeld 50,3% van de vluchten vertraagd
16. Palma de Mallorca (Spanje)
gemiddelde vertraging: 18,9 minuten, gemiddeld 51,5% van de vluchten vertraagd
17. Geneve (Zwitserland)
gemiddelde vertraging: 18,8 minuten, gemiddeld 52,1% van de vluchten vertraagd
18. Nice (Frankrijk)
gemiddelde vertraging: 18,3 minuten, gemiddeld 52,2% van de vluchten vertraagd
19. Berlijn - Schönefeld (Duitsland)
gemiddelde vertraging: 18,1 minuten, gemiddeld 46,8% van de vluchten vertraagd
20. Ibiza (Spanje)
gemiddelde vertraging: 17,9 minuten, gemiddeld 42,6 % van de vluchten vertraagd
Airbus van Qantas maakt noodlanding na brand in cockpit
Een passagiersvliegtuig van Qantas dat van de Filipijnen naar Sydney moest vliegen, is voor een noodlanding omgeleid naar Cairns, aan de Australische oostkust. Door een elektrisch defect was er brand uitgebroken in de cockpit van de A330, meldt de Australische luchtvaartmaatschappij.
De piloten slaagden erin het brandje te blussen en weken vervolgens uit naar de dichtstbijzijnde luchthaven. "Er werden geen ongewenste gevolgen of verwondingen vastgesteld bij de 147 passagiers of de elf bemanningsleden", meldt een woordvoerder nog.