TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
09-06-2011
ESA en muggen
ESA spoort muggen op vanuit de ruimte
Het Europees Ruimtevaartagentschap (ESA) wil zijn steentje bijdragen in de strijd tegen malaria, dengue (knokkelkoorts) en andere infectieziekten. Aan de hand van gegevens op het terrein en observaties van satellieten brengt het ESA de muggenpopulaties en besmettingsrisico's zo exact mogelijk in kaart. Muggen zijn verantwoordelijk voor de verspreiding van onder meer malaria en dengue.
"We proberen zo exact mogelijke kaarten te maken, vooral van de vectoren van ziektes zoals malaria, dengue en West-Nijlkoorts", zegt Michiel Kruijff, beheerder van het Vecmap-programma van het ESA.
Vecmap, dat gecoördineerd wordt door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in Nederland, brengt veel technologieën samen die muggen in kaarten kunnen brengen, zegt RIVM-entomoloog Marieta Braks. "Het is de bedoeling informatie op het terrein over verdachte sleutelregio's samen te brengen - temperaturen, vochtigheidsgraad, aanwezigheid van stilstaand water - en die over te brengen naar het wereldwijde systeem voor satellietnavigatie, en ze samen te voegen met andere gegevens, zoals de kans op regen, gegevens over wind, en de morbiditeitsgraad van de pathologie."
Al die informatie wordt in een centrale gegevensbanken verwerkt en geanalyseerd. Een van die sleutelzones is de Zuid-Franse kust. In september 2010 werden daar twee endemische gevallen van dengue vastgesteld, mensen die de ziekte ter plaatse hebben opgelopen door beten van besmette muggen.
In het noorden van Italië werden vorig jaar verschillende gevallen van dengue en chikungunya vastgesteld, maar wellicht is de besmetting elders gebeurd.
Proeffase in België en Nederland De proeffase van Vecmap ging in november 2009 van start in Frankrijk, Italië, België, Nederland, Groot-Brittannië en Zwitserland. Vorig jaar werd de proeffase geëvalueerd. Nu begint de derde fase: de muggenpopulaties worden volledig in kaart gebracht, en tegelijk wordt de economische leefbaarheid van het project getest. Er komen ook proeven in Benin en Frans-Polynesië.
Tropische ziektes zoals dengue, chikunguny en Nijlkoorts hebben zich in korte tijd ontpopt tot bedreigingen waar Europese gezondheidssystemen niet meteen een oplossing voor hebben. "We weten zeer weinig over de verspreiding van zulke ziektes en hun vectoren", zegt Kruijff.
Waar dit soort ziektes voorkomt, hangt af van veel factoren die op elkaar inwerken, onder meer de verspreiding van de muggen, de bevolkingsdichtheid, het klimaat, de luchtstromen, de accumulatie van stilstaand water en het gebruik van grond en vegetatie.
Door het internationale verkeer van personen en goederen en de klimaatwijziging kunnen exotische soorten zich bovendien in nieuwe regio's vestigen, waar ze geen natuurlijke vijanden hebben.
Satelliet "In zulke gevallen maakt de technologie van satellietmapping en telecommunicatie een integrale identificatie mogelijk van de gebieden waar de muggen in grote aantallen voorkomen, van de klimaatomstandigheden, de seizoenstendensen en andere variabelen die tot een noodsituatie voor de openbare gezondheid kunnen leiden", zegt Kruijff.
Volgens Kruijff is er nood aan "kaarten die tonen waar de muggen gedetecteerd werden, in welke richting ze zich bewegen, welke factoren die hun groei beïnvloeden op een bepaald moment detecteerbaar zijn, en wanneer de populaties in kwestie hun maximale capaciteit bereiken."
Met zulke kaarten zou het mogelijk zijn preventieve campagnes op te zetten en zo een epidemie te voorkomen, of therapeutische programma's op te zetten als een epidemie uitgebroken is. (ips/gb) hln
Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt dat sommige geurstoffen muggen storen bij het zoeken naar voedsel. De vondst kan bijdragen aan nieuwe manieren om de verspreiding van ziektes als malaria tegen te gaan, stellen de onderzoekers in een artikel dat donderdag verschijnt in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.
Muggen leven van het bloed van mensen en andere zoogdieren. Zij sporen hun prooi op met behulp van speciale zintuigen, die de insecten in staat stellen de koolstofdioxide waar te nemen die wij uitademen. Bepaalde stoffen kunnen die zintuigen ontregelen, blijkt uit laboratoriumonderzoek.
Veelbelovend spoor Of de betreffende chemicaliën voor mensen veilig zijn, moet nog nader worden onderzocht. Zelfs als dat zo blijkt te zijn, wil dat nog niet zeggen dat het ultieme antimuggenmiddel is ontdekt. De insecten gebruiken namelijk meer zintuigen om voedsel te zoeken. Zo worden zij bijvoorbeeld aangetrokken door geurstoffen in ons zweet en in onze huid. Maar de wetenschappers denken wel op een veelbelovend spoor te zitten.
Jaarlijks overlijden vele honderdduizenden mensen aan malaria, een ziekte die door muggen wordt verspreid. Vooral jonge kinderen in Afrika lopen gevaar. Muggen zijn ook verantwoordelijk voor de verspreiding van ziektes als knokkelkoorts (dengue), gele koorts, filariasis en het West-Nijlvirus. (anp/mvdb) hln
Bij Brouwerij Stella stelt men 5 kannibalen te werk als Productie arbeiders.
Op hun eerste werkdag moeten ze bij de grote baas komen en die zegt: 'Je mag hier komen werken en geld verdienen maar geen medewerkers opeten, hé! Enkel eten vanuit de kantine.'
De kannibalen beloven niemand lastig te vallen.
4 weken later komt de grote baas bij hen en zegt: ' Jullie hebben heel goed gewerkt, maar wij missen een kuisvrouw. Weten jullie daar soms meer van?'
'Neen!': zeggen ze allemaal en zweren dat ze er niets mee te maken hebben.
Wanneer de baas weg is, vraagt het stamhoofd: 'Wie is hier dat kieken die de kuisvrouw opgegeten heeft?'. Een van hen steekt zijn vinger op en zegt met een heel fijn stemmetje:
'Ik, chef!'.
Het stamhoofd :'Stom kieken, sinds 4 weken eten wij niets anders dan managers, ingenieurs en meestergasten omdat die door niemand gemist worden en gij moet natuurlijk iemand opeten die werkt!!!
"Europese luchthavens kunnen 28 miljoen extra passagiers aan"
Met een meer efficiënte verdeling van de slots zouden de Europese luchthavens 28 miljoen extra passagiers per jaar kunnen ontvangen. Dat blijkt vandaag uit een studie die de Europese Commissie heeft besteld.
Momenteel vinden in het Europese luchtruim dagelijks ongeveer 26.000 vluchten plaats. Schattingen gaan ervan uit dat de luchtvaart jaarlijks met vijf procent zal groeien. Intussen dreigen de luchthavens hun verzadigingspunt te bereiken, met steeds meer vertragingen tot gevolg.
Uit een nieuwe studie in opdracht van de Europese Commissie moet nu blijken dat een aantal wijzigingen aan de regels voor de verdeling van slots in de periode van 2012 tot 2025 vijf miljard euro aan economische voordelen kan opleveren. In de praktijk zouden er binnen de bestaande luchthavencapaciteit 28 miljoen extra passagiers per jaar opgevangen kunnen worden.
De studie suggereert onder meer marktgeoriënteerde mechanismen die garanderen dat de rechten aangewend worden door de vliegtuigmaatschappijen die er het beste gebruik van kunnen maken. Ook vatbaar voor herziening zijn onder meer de regels die een deel gratis slots voorbehouden voor nieuwe spelers en de regels met betrekking tot het minimale gebruik van slots.
Eurocommissaris voor Transport Siim Kallas wil tegen de herfst met voorstellen op de proppen komen om het probleem aan te pakken. (belga/adv) hln
Met amper twee uurtjes slaap en kotsmisselijk van de nervositeit, rijd ik naar de luchthaven. Het lijkt alsof mijn laatste uren aangebroken zijn. Maar eens ik op het vliegtuig zit, besef ik dat het avontuurlijke deel van mijn leven nu pas echt kan beginnen.
Om 6u30 stipt worden mijn medecursisten en ik in het B. House van Brussels Airlines verwacht voor een korte briefing. Als je jezelf een score moet geven op tien, hoe gespannen ben je dan op dit moment, vraagt begeleidend psycholoog Peter Vanden Bilcke me. Een acht, antwoord ik nadat ik een slokje van mijn flesje water heb gedronken om een droge mond te vermijden. Probeer alles los te laten, zegt hij gemeend. Jezelf opjutten vreet energie die je beter voor iets anders gebruikt.
Hoewel ik volledig snap wat hij bedoelt, blijven de zenuwen door mijn lijf gieren. Het feit dat de piloten van dienst Xavier Coetermans en Luc Michiels hun vluchtplan bestuderen in dezelfde ruimte neemt de stress niet weg, integendeel. Kunnen die mannen zich wel goed concentreren met ons gepraat?
Brussel Milaan Na het groepsgesprek vertelt Jan Verbeke, algemeen coördinator van de cursus vliegangst, eindelijk waar we naartoe gaan. We vliegen zo meteen richting zuiden, naar de Italiaanse modestad bij uitstek: Milaan. De fashionista in me raakt opgewonden bij de gedachte aan de talloze designershops, terwijl de angsthaas meteen wil weten hoe lang de vlucht zal duren. Vanuit Brussel is Milaan net geen anderhalf uur vliegen, stelt jan gerust - alsof hij mijn gedachten heeft gelezen. Om te vermijden dat we de tijd in het oog houden, vragen de psychologen vriendelijk om onze horloges af te geven.
Misselijk maar moedig Slaafs volg ik de groep naar de bus die ons tot aan de luchthaven zal brengen. Bij het binnenkomen in de vertrekhal rolt geen zinnig woord meer over mijn lippen, dus zwijg ik. Voor ik mijn flesje water moet afgeven aan de douane, neem ik snel nog enkele slokjes. Je ziet lijkbleek, zegt Christel Bouwens, een van de psychologen, bezorgd. Met dat zinnetje wil ze me niet angstiger maken dan ik al ben. Ze probeert te beklemtonen dat ik hier toch maar sta, misselijk maar moedig genoeg om mijn grootste angst te overwinnen.
Ik slenter via het gangpad naar het vliegtuig en slaak een luide zucht als ik naar buiten kijk. Even waan ik me een crimineel die voor de allerlaatste keer het daglicht ziet door een van de ramen van de Brug der Zuchten in Venetië. Pas wanneer ik op mijn plaats zit aan de vleugel naast Peter, voel ik me beter. Het stelt me gerust dat ik straks in de lucht hang en weet of vliegen strookt met de vreselijke verhalen die ik er rond heb opgebouwd.
Snelle tranen Niet dus. Als het toestel opstijgt, voel ik de tranen over mijn gezicht rollen en knijp ik in Peters hand. Alles gaat zo snel. Maar hoe meer we stijgen, hoe beter ik me op mijn ademhaling kan concentreren. Sterker nog: alle spanning ebt weg en ik krijg weer een gezonde blos op mijn wangen. Het lukt me zelfs om het heerlijke broodje met eiersalade en bacon op te eten en angstloos te genieten van het verbluffende zicht op de Alpen. Alleen wanneer de landing wordt ingezet, bereik ik een nieuwe paniekpiek. Dat komt vooral omdat ik de geluiden van de flaps en het landingsgestel niet meteen kan plaatsen. Het lijkt wel alsof er dinosaurussen aan het vechten zijn in de laadruimte.
Open deuren Na een uurtje zonnen op de Milanese luchthaven, vliegen we terug naar Brussel. Het opstijgen voelt al vertrouwder en brengt me niet aan het huilen. Zelfs het beetje turbulentie bij de tweede landing kan ik perfect verklaren dankzij de technische uitleg die we kregen tijdens de eerste cursusdag. Moe maar apetrots op mezelf rijd ik naar huis om een welverdiend dutje te doen. Wat de psychologen meermaals hebben verteld klopt helemaal: angst overwinnen vergt veel geestkracht. Net voor ik indommel, bedenk ik me dat deze cursus veel deuren voor me heeft geopend. Ik hoef niet langer te dagdromen over een avontuurlijk leven, ik kan gewoon het vliegtuig nemen en alles écht ontdekken. (Hanna Vandenweghe het nieuwslad)
Vliegtuig 250 km stuurloos met piloot uur buiten westen
Een piloot in opleiding is op miraculeuze wijze aan de dood ontsnapt in Australië. De jongeman viel flauw aan de stuurknuppel, waardoor zijn toestel bijna een uur stuurloos rondvloog in de buurt van de stad Adelaide. 250 km later werd de piloot boven volle zee wakker en alles liep gelukkig goed af. Er zaten geen andere passagiers in het vliegtuigje. De piloot uit het Midden-Oosten is wel geschorst en keerde na het incident huiswaarts. Zijn jonge pilootcarrière is abrupt beëindigd.
Een rapport van de Australische Transport Safety Bureau maakt gewag van het onwaarschijnlijke verhaal. De jongeman uit het Midden-Oosten had een vliegbrevet van Emirates Airlines op zak en studeerde al gedurende een jaar voor piloot aan de vliegschool van Adelaide.
Heel warm
De twintiger vertrok van de Parafield-luchthaven bij Adelaide en vloog naar Mildura. In die stad in de Outback landde hij veilig, at zijn lunch op, dronk veel water, tankte bij en vetrok weer richting Adelaide. Toen hij over Renmark vloog, meldde hij aan de luchtverkeersleiding dat hij het heel warm had en enorm aan het zweten was. Hij kwam in moeilijkheden omdat hij recht in de zon keek. In een poging zijn cabine wat af te koelen klom de man naar zo'n 2.000 meter, maar toen viel hij flauw. Herhaalde oproepen van de luchtverkeersleiding bleven onbeantwoord.
Wakker boven zee
Pas een klein uur later werd hij wakker, totaal gedesoriënteerd. Hij vloog boven de zee en wist langs geen kanten meer waar hij was. Zijn toestel was 250 km stuurloos verder gevlogen, ook over de luchthaven van Parafield waar hij moest landen. Gelukkig kreeg de jonge piloot na het ontwaken meteen weer contact met de verkeerstoren en zo werd hij terug naar de luchthaven begeleid, waar hij veilig kon landen.
Brandstof
Uit het onderzoek bleek dat het eenmotorige Tobago-vliegtuig nog maar voor een uurtje brandstof had en dan onherroepelijk in zee zou zijn gestort. De jongeman, die alle medische tests feilloos doorstaan had, is dus op het nippertje aan de dood ontsnapt. (kh) hln
In het zuiden van de Verenigde Staten is een cicadensoort, dat zijn erg luidruchtige maar onschadelijke insecten, opnieuw massaal aan de oppervlakte gekomen. Voor deze soort gebeurt dit maar eens in de 13 jaar. Dat meldt de Amerikaanse website The Huffington Post.
In de staten Tennessee, Alabama en Georgia worden zwermen van de luidruchtige insecten opnieuw massaal gespot. Dat is niet meer gebeurd sinds 1998. Momenteel zijn ze nog relatief stil, maar binnen enkele dagen zullen ze geluiden produceren tot 100 decibel, wat ongeveer de pijngrens van de mens is. De mannelijke cicaden doen dit om vrouwelijke soortgenoten aan te trekken.
Levenscyclus
Gedurende dertien jaar leven de nimfen ondergronds, waar ze zich voeden met de wortels van planten. Eens ze volledig zijn ontwikkeld, komen ze bovengronds om uit hun larvenhuid te scheuren, waarna ze volwassen zijn en zich kunnen voortplanten. Deze laatste fase, waar ze nu weer bij zijn aanbeland, duurt maar vijf tot zes weken. Daarna verdwijnen ze opnieuw ondergronds voor de volgende dertien jaar. Bij een andere Amerikaanse cicadesoort duurt deze levenscyclus maar liefst zeventien jaar. Wetenschappers haasten zich dus om onderzoek naar de soort te voeren, want de volgende kans krijgen ze pas in 2024.
Overlast
Vele Amerikanen zien cicaden liever niet komen. Hoewel ze andere dieren en mensen niet bijten of steken, kunnen ze toch voor overlast zorgen. Het geluid dat ze produceren is oorverdovend en ook de vervelde larvenhuiden blijven overal in grote getalen liggen. In sommige landen geldt de insectensoort zelfs als een delicatesse, maar in de Verenigde Staten gaan de meesten niet verder dan ze te gebruiken als hondensnoepje. (sg) hln
Grote poelsnip kan 6.500 km vliegen zonder te stoppen
Onderzoekers hebben ontdekt dat de grote poelsnip bijna 6.500 kilometer aan één stuk kan vliegen, zonder te stoppen voor eten of drinken. Bovendien haalt de vogel snelheden tot 96 kilometer per uur.
De wetenschappers stelden het uithoudingsvermogen van de poelsnip vast door elektronische chips te bevestigen aan grote mannetjesvogels. Ze stelden vast dat de dieren non-stop vluchten maakten van drie dagen.
Lomp
Met zijn gedrongen lichaam en proportioneel extreem grote snavel is de poelsnip nochtans helemaal niet de meest gestroomlijnde vogel. Maar volgens de studie is het beestje één van de sterkste vliegers in de dierenwereld. Ondanks zijn lompe uitzicht kan de vogel snelheden halen tot 96 kilometer per uur.
Om ter snelst
In de studie werden de vluchten van drie poelsnippen geanalyseerd. Eén van hen vloog in drie dagen van Europa naar Afrika, een afstand van meer dan 6.000 kilometer. De tweede haalde meer dan 7000 kilometer in drie dagen en een halve, terwijl de laatste erin slaagde om 4.620 kilometer af te leggen in amper 48 uur. De snippen haalden op die vluchten snelheden tussen 53 en 96 kilometer per uur.
Concurrentie
Andere vogels leggen grotere afstanden af, maar geen enkele doet het zo snel als de poelsnip. Zo doet de Noordse stern elk jaar maar liefst 80.470 kilometer, maar over die reis doet de vogel meestal enkele maanden. (lbs) hln
Een Limburger gaat met zijn hond naar de dierenarts. Na het dier vluchtig te hebben onderzocht roept de arts de Limburger in zijn kantoor.
A: Dit dier heeft maar 1 poot!
L: Ich heeb die zooo gekreegen.
A: en hij heeft maar 2 tanden.
L: Ich heeb die zooo gekreegen.
A: En zijn staart is af en hij is gecastreerd!
L: Ich heeb die zooo gekreegen.
A: Ik zal die hond moeten afmaken.
L: Da's goe, en hij vertrekt.
Een paar dagen later krijgt de dierenarts een telefoontje van de Limburger:
"Zeg Dokter, is minne Hooond al af?
-------------------
Het IQ van de limburgers is met 1 % gestegen : vanaf heden weten ze dat een tuinslang niet giftig is !!
-------------------
In Limburg hebben ze een nieuw verkeersbord: 'einde rond punt'.
-------------------
Nieuw verkeersbord in Limburg: een hert met een rode streep over. Betekenis: "Niet te hert rijen."
-------------------
In Limburg heeft men onderaan het verkeersbord "verboden in te halen" (u weet wel, de zwarte en de rode wagen naast elkaar) een bordje met de volgende tekst gehangen: "Ook geldig voor andere kleuren".
--------------------
Een Antwerpenaar krijgt een drieling en zegt tegen zijn Limburgse vriend: "Awel, dat gebeurt nu 1 keer op de 2 miljoen."
Limburger: "Amai, dan moet gij stik kapoat zin."
------------------
Een Limburger toont trots zijn puzzel aan een Antwerpenaar. "Hier heb ik drie jaar aan gewerkt," zegt hij.
Antwerpenaar: "Is dat niet wat lang?"
Limburger: "Ah, nee op de doos staat 'tussen 2 en 4 jaar'."
-------------------
Komt een Limburger bij de dokter. Zegt de dokter: "Lang niet gezien".
"Klopt", zegt de man: "ich ben siek geweeeees."
-------------------
Vier rijkswachters vermoord in Limburg: twee bij een overval en twee bij de reconstructie!!!
Wie de meeste kans wil maken op een goedkoop ticket, kan nog altijd het best vroeg boeken. Prijzen voor vliegtickets veranderen namelijk continu. Ook kan een ticket op de website van een luchtvaartmaatschappij goedkoper zijn dan via een reisbureau of boekingssite.
De Nederlandse Consumentenbond deed onderzoek naar de prijzen van vliegtickets. Volgens de bond ontstaan er onder andere prijsverschillen doordat aanbieders van tickets zelf ook toeslagen op de prijs doen zoals reserveringskosten of een 'customer service fee'. Dat komt omdat luchtvaartmaatschappijen geen vergoeding meer aan de tussenpersonen geven. Een vlucht in combinatie met een hotel kan juist weer goedkoper zijn.
Prijsklassen
De prijsverschillen beginnen al bij de maatschappijen die proberen aan elke vlucht zo veel mogelijk geld te verdienen. De maatschappijen delen de vluchten van tevoren virtueel in in verschillende prijsklassen, alhoewel de stoelen identiek zijn, aldus de Consumentenbond. "Maar ze worden tegen verschillende prijzen verkocht."
Dat doen de maatschappijen op basis van gegevens uit het verleden over hoe snel de vlucht doorgaans vol zit op een bepaald tijdstip en specifieke bestemming. Daarbij treden de wetten van vraag en aanbod in werking. De maatschappijen kijken daarbij ook naar elkaars prijzen en passen die van zichzelf daar zo nodig op aan, weet de bond.
En de ticketvoorwaarden beïnvloeden de prijs: hoe meer flexibiliteit qua wijziging of annulering, hoe hoger de prijs.
Voorwaarden
Verder rept de Consumentenbond van "opmerkelijke en onredelijke" bepalingen in de voorwaarden van vliegtickets. Zo kunnen maatschappijen vertrektijden wijzigen of de vlucht schrappen. "Je krijgt dan hoogstens de ticketprijs terug." Een maatschappij als Ryanair vraagt 40 euro voor het printen van de instapkaart als mensen die thuis niet hebben geprint. (anp/kve) hln
In het Amerikaanse Atlanta heeft een vliegtuig tijdens het landen vuur gevat. Het ging om een klein brandje en alle 43 passagiers van het toestel van maatschappij Delta konden tijdig worden geëvacueerd. Niemand raakte gewond. De brand was ook snel onder controle.
Oververhit
De luchtvaartautoriteiten vermoeden dat een of meerdere banden van het vliegtuig tijdens het landen ontploft zijn, waardoor er brand ontstond aan de onderkant van het toestel. Volgens een woordvoerder van de maatschappij zouden de remmen van het toestel oververhit zijn geraakt bij het landingsmanoeuvre. (belga/kve)
Tachtigtal rolstoelpatiënten trekt C-130 voort in Melsbroek
Op de militaire luchthaven van Melsbroek werd zondagmiddag een nieuwe wereldrecord gevestigd. Daar trokken 84 mensen in een rolstoel een 67 ton zware C-130 honderd meter verder. Het wereldrecord werd scherp gesteld tijdens de 'Indian Day', de traditionele motorrally van de 15e Wing, en zal gehomologeerd worden door het Guinness Book of World Records.
De 'Indian Day' is een evenement voor het goede doel op de luchtmachtbasis van Melsbroek. Het evenement is vernoemd naar het indianenhoofd dat symbool staat voor de 15e Wing. (belga/tma)