Het Nieuwsblad - zondag 04 september 2011 Auteur: Raymond Billen
TIENEN - In de Mulkstraat is de St.-Theobalduskapel, met Europese steun, bijna omgevormd tot depot van Portiva. Dat is de archeologische dienst.
De Theobalduskapel in de Mulkstraat krijgt een nieuwe functie. De idee is eerder toegelicht maar blijkt opvallende belangstelling te genieten in Nederlandse kerkelijke middens. Het plan is de jongste maanden vaak aangehaald op die websites.
Schepen Wim Bergé (CD&V) verklaarde eerder: ' 'In Tienen werd beslist om een depot van het museum onder te brengen in de Mulkkapel. Het is alleszins een geslaagde herbestemming van een kerkgebouw. Hierop voortbouwend is het niet verwonderlijk dat het debat over de sluiting en of herbestemming van de kerkgebouwen in de toekomst verder zal gevoerd worden. Ik hoop alleszins dat dit debat, wanneer de tijd rijp wordt geacht, in een serene en constructieve sfeer plaatsvindt. '
Tienen maakte reeds een inventaris van het archief van de Sint-Germanuskerk. Er bestaat een museumdepot van de Erfgoedsite Tienen. De Erfgoedsite Tienen heeft een regionale depotwerking. De archeologische dient Portiva is actief in heel de regio.
Museum 't Toreke in Tienen heeft zich ontfermd over het gerestaureerde schilderij 'Aanbidding van herders' . Dat is afkomstig van het hoofdaltaar in de Sint-Theobalduskapel maar wordt voortaan in het museum bewaard.
Griekse politie vindt gestolen schilderij uit Rubens-school
Twee Grieken die een uit het Gentse Museum voor Schone Kunsten gestolen schilderij uit de Rubens-school voor één miljoen euro wilden verkopen, zijn opgepakt door de Griekse politie. De kunsthelers liepen tegen de lamp door twee undercoveragenten, zo melden verschillende internationale persbureau's en het Griekse ministerie van Cultuur en Toerisme.
Pieter Paul Rubens.
De krant De Gentenaar meldt dat het schilderij recent opdook op een kunstverkoop in Rhodos. Het kunstwerk werd op 13 juni 2001 bij een gewapende overval buitgemaakt uit het Gentse Museum voor Schone Kunsten. Tijdens hun vlucht moesten de dieven een origineel werk van de meester, "De geseling van Christus", achterlaten. Meer dan waarschijnlijk ging het om een diefstal op bestelling, want het schilderij is onverkoopbaar in het officiële circuit. De daders werden evenwel opgepakt en in 2002 veroordeeld, maar het schilderij en de opdrachtgevers bleven spoorloos.
Het jachttafereel zou in 1618 gemaakt zijn door een leerling van Pieter Paul Rubens, naar een orgineel werk dat deel uitmaakt van de Sir Francis Cook collectie in Jersey. De waarde werd tien jaar geleden geschat op ruim 200.000 euro. "Ik weet nog van niets, maar wat u vertelt is goed nieuws", reageert museumdirecteur Robert Hoozee (MSK). "Ik kan alleen hopen dat het schilderij terugkeert." (belga/tma)hln
De Beringstraat is de zeestraat die Alaska van Rusland scheidt.
Rusland gaat een treintunnel naar Alaska bouwen. Die plannen bestonden al langer, maar de Russische regering heeft nu haar fiat gegeven. De tunnel komt onder de Beringstraat en zou met een lengte van ongeveer 104 kilometer de grootste onderzeese tunnel ter wereld worden. Om u een idee te geven: de Kanaaltunnel is 50,5 kilometer lang. Kostprijs: ongeveer 45 miljard euro.
Waar dat geld vandaan moet komen is nog niet duidelijk. Maar de tunnel zou jaarlijks ongeveer 7,5 miljard euro kunnen opbrengen, menen experts. Dat geld wordt gegenereerd dankzij vrachtvervoer, want passagierstreinen zijn voorlopig niet aan de orde. Jaarlijks zou er zo'n honderd miljoen ton goederen vervoerd kunnen worden.
Rusland hoopt dat het project zal helpen om een betere toegang te verkrijgen tot de minerale en fossiele brandstoffen in het poolgebied waar het claimt recht op te hebben. De tunnel, waarvan de bouw ongeveer 15 jaar zal duren, zou ook elektriciteit kunnen leveren aan Alaska en Canada. (hlnsydney/sps)
Wetenschappers van de Universiteit van Genève zijn erin geslaagd met een laser waterpartikels te laten samenklitten in de atmosfeer. De technologie kan op termijn regen op bestelling mogelijk maken.
De techniek heet voluit Laser-assisted water condensation: intense laserstralen vormen in de atmosfeer partikeltjes die als lijm fungeren, watermoleculen aan elkaar laten kleven en vermijden dat ze weer verdampen. Tijdens testen aan het meer van Genève lieten onderzoekers bij diverse temperaturen, verschillende luchtvochtigheden en uiteenlopende omstandigheden laserstralen los in de atmosfeer. Ze ontdekten dat de stralen de vorming van stabiele, maar voorlopig nog erg kleine druppels stimuleren. De onderzoekers publiceerden hun studie in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications.
Regens milder maken De druppels zijn nog te klein om als regen uit de lucht te vallen, maar de resultaten zijn interessant genoeg om de techniek verder te ontwikkelen, stellen de wetenschappers. Om echt regen te creëren, moeten de druppels nog ongeveer honderd keer zo groot worden. Maar de onderzoekers denken ook aan het omgekeerde: stortregens en dus overstromingen vermijden. "Misschien kan deze technologie op een dag moessonregens milder maken of overstromingen in bepaalde gebieden verminderen", zegt hoofdonderzoeker Jérôme Kasparian, Fysicus aan de Universiteit van Genève in de Britse krant The Guardian.
China Het is niet de eerste keer dat wetenschappers erin slagen het weer te sturen. China heeft er zelfs een departement voor opgericht. Dat slaagde er naar eigen zeggen in 2009 in om het te doen sneeuwen in de hoofdstad Beijing.
De Chinese methode maakt geen gebruik van lasers, maar van chemicaliën die via raketten en vliegtuigen in de atmosfeer verspreid worden. Volgens Kasparian heeft de laser meer voordelen: de techniek kan continu gebruikt worden en is beter te richten. "Bovendien kan de laser naar believen aan- en uitgezet worden, zodat het makkelijker te controleren is wat het effect precies is. Als je zilverjodide in de lucht verspreidt, is het erg moeilijk uit te maken of het niet sowieso geregend zou hebben", zegt hij. (ips/odbs) hln
Op het eerste zicht lijken deze kleurrijke cirkels aan de horizon het werk van een grafisch computerprogramma. Niets is echter minder waar. Het enige dat je nodig hebt is een degelijke camera, een uitstekende fotograaf en engelengeduld.
Sterrensporen ontstaan door de rotatie van de aarde. Hierdoor lijken de sterren zelf te bewegen. Dit wonderlijke fenomeen is mooi op foto vast te leggen met behulp van lange sluitertijden. De bewegende ster (een lichtpunt) trekt tijdens de lange exposure langs de hemel en zal zodoende een lichtspoor op de film of digitale sensor achterlaten.
Fotograaf Lincoln Harrison beheerst deze techniek duidelijk uitermate goed. Zijn foto's van schitterende lichtsporen gaan dan ook de wereld rond. De beelden zijn geschoten in Australië, meer bepaald in Bendigo. Het idyllische meer Eppalock fungeerde als magische locatie. Een hele nacht was Lincoln in de weer om de lichtsporen vast te leggen. Het resultaat mag er dan ook zijn. (kve) hln (Foto Brunopress)
Een ambitieuze Indiase oogarts lanceert de eerste contactlenzen bezet met diamanten en goud. Het ideale accessoire wanneer je iemand wil verleiden met je ogen.
Oogarts Chandrashekhar Chawan vraagt tussen 8.500 en 11.000 euro voor zijn creaties. Je hebt de lenzen in vier variëteiten, 18 damanten op geel of wit goud, gewoon wit of geel goud. De exemplaren zijn blijkbaar veilig, ze zitten op verschillende millimeters van je ogen. Volgens Chawan zal dit een trend worden, hij hoopt dat de lenzen uitgroeien tot een alternatief voor verlovingsringen. Het valt te betwijfelen of dit echt bij het grote publiek zal aanslaan, maar opvallen doen de lenzen in elk geval wel. (ep) hln
Elfjarige Belg geeft naam aan Europese navigatiesatelliet
Een van de eerste twee Europese navigatiesattelieten uit het Galileo-programma krijgt de naam 'Thijs'. De elfjarige Thijs Paelman won daarvoor een tekenwedstrijd en zal nu vereerd worden met een eigen satelliet, die op 20 oktober gelanceerd wordt. Dat meldt de Europese Commissie.
De Europese Commissie organiseert een tekenwedstrijd in de 27 EU-lidstaten voor kinderen van negen tot elf. In elke lidstaat mag het kind met de mooiste tekening over de ruimte of ruimtevaart zijn of haar naam aan een satelliet van het Galileo-programma geven.
Lidstaten De eerste twee satellieten, waarvan de lancering voor 20 oktober is gepland, zullen de namen dragen van de prijswinnaars uit België (Thijs) en Bulgarije (Natalia). De commissie gaf donderdag het startsein voor de wedstrijd in de overige 25 lidstaten. Het zal tot 2019 duren voordat alle 30 Galileo-satellieten gelanceerd zijn.
Thijs werd gekozen uit meer dan 300 kandidaten. In de jury zaten onder meer ex-astronaut Dirk Frimout en minister van Wetenschapsbeleid Sabine Laruelle, die bevoegd is voor het ruimtevaartbeleid.
Galileo moet de concurrent worden van het Amerikaanse GPS. Normaal zou het systeem vanaf 2014 operationeel moeten zijn. (belga/sg)
Astronauten van in het internationaal ruimtstation ISS konden in juni maar nipt een botsing met ruimteafval vermijden en volgens een nieuw rapport zal de situatie er niet op beteren. De Amerikaanse National Research Council waarschuwt dat de hoeveelheid puin dat rond de Aarde zweeft een alarmerend peil heeft bereikt. Het roept de NASA op snel een oplossing te vinden voor het probleem en vraagt de VS de hulp in te roepen van andere landen om mee naar oplossingen te zoeken.
"We gaan steeds meer en steeds vaker botsingen krijgen", zegt een voormalige NASA-wetenschapper die meeschreef aan het rapport. "Het zijn niet alleen astronauten die een risico lopen. Ook satellieten die miljoenen dollars hebben gekost kunnen onbruikbaar worden als ze in botsing komen met rondzwevend puin, hoe klein ook. Dat zorgt dan weer voor een vicieuze cirkel, want hoe meer botsingen er gebeuren, hoe meer puin er gecreëerd wordt. (hlnsydney/sps)
Brussels Airport krijgt directe Thalys-verbinding met Parijs
De hogesnelheidstrein Thalys zal vanaf 30 oktober dagelijks Parijs verbinden met Brussels Airport, via Brussel-Zuid. De luchthaven in Zaventem komt zo op 1.47 uur te liggen van de Franse hoofdstad. De luchtvaartmaatschappijen Brussels Airlines en Jet Airways, die deelnemen aan het project, bieden combitickets trein-vliegtuig aan.
De Thalysverbinding werd vandaag voorgesteld op Brussels Airport. Vanaf eind oktober zal er elke dag een Thalys vertrekken in Parijs-Noord om 6.25 uur. De hst komt aan op Brussels Airport om 8.12 uur. De Thalys in omgekeerde richting vertrekt om 9.46 uur op de luchthaven en komt aan in Parijs om 11.35 uur.
Dankzij de nieuwe verbinding krijgen reizigers vanuit Parijs rechtstreekse toegang tot 25 internationale bestemmingen van Brussels Airlines (zoals het Afrikanetwerk) en Jet Airways (India en Noord-Amerika) via Brussels Airport. "Op die manier hebben we het station van Parijs-Noord omgevormd tot een echte luchthaven", zegt de spoorwegmaatschappij NMBS, die ook partner is in het project.
Brussels Airlines en Jet Airways bieden de combitickets sinds vandaag aan. Reizigers kunnen ook tickets kopen alleen voor de treinrit tussen Brussels Airport en Parijs-Noord. Zo'n ticket is er vanaf 59 euro in eerste klasse en 25 euro in tweede klasse.
Brussels Airport hoopt in de toekomst via Thalys verbonden te worden met andere steden, zoals bijvoorbeeld Amsterdam. Andere luchtvaartmaatschappijen zouden kunnen aansluiten bij het project. Momenteel ligt Brussels Airport op 1.59 uur van Parijs-Noord, met een overstap in Brussel-Zuid. (belga/kve) hln
Piloot komt om na botsing met vriendin boven Alaska
Bij een botsing van twee vliegtuigjes boven de Amerikaanse staat Alaska is een van de piloten om het leven gekomen. Het andere vliegtuigje werd bestuurd door de vriendin van de onfortuinlijke piloot. Hun vleugels kwamen met elkaar in contact terwijl ze samen op weg waren naar Bethel, meldt Foxnews.
De twee stegen afgelopen vrijdag op vanop verschillende vliegvelden en hadden afgesproken om elkaar onderweg te ontmoeten en samen verder te vliegen naar Bethel. Het koppel stond volgens de luchtvaartautoriteiten in contact met elkaar.
Onderweg liep het mis, toen ze elkaar raakten met hun vleugels. De 26-jarige pilote was nog in staat een noodlanding te maken met haar gehavende Cessna, maar haar partner stortte met zijn toestel te pletter.
Beiden waren piloot van beroep. De vrouw is in dienst van een vrachtmaatschappij. Het 24-jarige slachtoffer werkte voor een bedrijf gespecialiseerd in luchttaxi's en goederenvervoer. (hlnsydney/sps)
Piloten zijn zo afhankelijk geworden van boordcomputers dat ze amper nog weten hoe ze moeten vliegen, zo waarschuwen specialisten. Hierdoor neemt het aantal ongevallen door menselijke fouten schrikbarend toe. Dit blijkt uit onderzoek van de Federal Aviation Administration (FAA) waar de Britse krant The Telegraph uitvoerig over bericht.
Het FAA bestudeerde 46 vliegtuigongevallen en incidenten, 734 rapporten opgesteld door piloten en meer dan 9.000 vluchten om tot deze onthutsende conclusie te komen. In meer dan 60 procent van de ongelukken hadden piloten moeite met het zelf besturen van het vliegtuig. "We zijn vergeten hoe we moeten vliegen", vertelt Rory Kay, piloot en bestuurslid van de FAA. Deze ongelukken hebben al honderden mensen het leven gekost.
Het navigeren door het drukke luchtruim vindt tegenwoordig voornamelijk geautomatiseerd plaats. Daardoor doet een nieuwe generatie piloten niet genoeg ervaring op met zelf vliegen en neemt het aantal ongelukken door controleverlies gestaag toe.
Automatiseringsverslaving
"Het is met name te wijten aan piloten die op het laatste moment de verkeerde beslissing nemen uit onervarenheid. De vliegtuigindustrie lijdt aan een automatiseringsverslaving", aldus Rory Kay. Zowel vliegtuigmaatschappijen als controleorganen ontmoedigen of verbieden dat gezagvoerders de automatische piloot uitschakelen tijdens de vlucht. Hierdoor missen voornamelijke jonge piloten de nodige ervaring om adequaat op te treden als de boordcomputer tilt slaat.
Een ongeluk in Buffalo in de Verenigde Staten (2009), waarbij 45 mensen om het leven kwamen, werd veroorzaakt door een piloot die verkeerde informatie invoerde in de boordcomputer. Daardoor vloog het vliegtuig te langzaam, met alle rampzalige gevolgen van dien. Er waren geen mechanische- of structurele problemen met het vliegtuig.
Onbetrouwbaar
Ook de raadselachtige crash van de vlucht Rio-Parijs twee jaar geleden boven de Atlantische Oceaan is volgens een rapport te wijten aan een reeks opeenvolgende fouten van de piloten. Hoewel ze hadden vastgesteld dat de snelheid die door de boordcomputers werd getoond onbetrouwbaar was, volgden de twee copiloten de standaardprocedures niet. Ze hadden geen opleiding op vlieghoogte gekregen in de procedure voor 'onbetrouwbare IAS' (onbetrouwbare luchtsnelheid op de meetinstrumenten) en het daarop met de hand te besturen toestel, aldus een rapport.
Onoplettendheid
Ook het ongeluk in Nederland met de Boeing 737 van Turkish Airline, met 9 doden en 120 gewonden, werd volgens AAF veroorzaakt door miscommunicatie tussen de computer en de piloot, evenals door de onoplettendheid van de gezagvoerder. De hoogtemeter gaf verkeerde informatie door aan de computer, waardoor de snelheid van het vliegtuig drastisch afnam. Het toestel viel letterlijk uit de lucht. Volgens onderzoek heeft de piloot "verzuimd regelmatig de snelheid van de machine te monitoren".
De AAF pleit voor meer vluchten tijdens het trainingsprogramma. Bovendien moeten de piloten minder op de automatische piloot en meer zelf gaan vliegen, zodat de vaardigheden op peil blijven. (kve) hln
Hoe oplichters kledinginzameling misbruiken en wat je ertegen kan doen
Nieuw is het niet, maar dat maakt het niet minder pijnlijk: organisaties die vragen afgedankte kledij te schenken aan een goed doel, zijn niet altijd betrouwbaar. In het Gentse werd in 2007 al gewaarschuwd voor oplichters die de ingezamelde kledij op vlooienmarkten doorverkochten, afgelopen zomer liep in de regio Laarne-Wetteren weer een gelijkaardige oplichter tegen de lamp. Op tweedehandssites werden intussen duizenden mensen het slachtoffer.
Dat effect blijft niet beperkt tot ons land. In Groot-Brittannië kwamen gelijkaardige oplichterijen aan het licht met mogelijks miljoenen gedupeerden tot gevolg. Uit cijfers daar blijkt dat slechts 30 procent van de gedoneerde kleren echt naar goede doelen gaan, de rest wordt terug verkocht.
65 procent van de donateurs was hiervan niet op de hoogte en wist niet dat het opgebrachte geld niet altijd naar de liefdadigheidsorganisatie gaat. 85 procent voelt zich belogen en bedrogen.
Georganiseerde oplichterij
En de oplichters zijn niet altijd ongure individuen...
Volgens het onderzoek wordt 70 procent van de oproepen gedaan door bestaande liefdadigheidsorganisaties, die voor de inzameling samenwerken met commerciële bedrijven, die een (groot) deel van de ingezamelde kledij achterhouden en verkopen met winst in het buitenland.
Geld niet naar de juist
Op zich niets mis mee, maar het geld gaat zo goed als niet naar de liefdadigheidsorganisaties die hun goede naam lenen aan het project. Zij krijgen maar een (klein) deel van de opbrengst, soms zelfs maar vijf procent.
Dat handeltje is oplichterij voor wie met een groot hart kleren wegschenkt, maar is eveneens schadelijk voor de liefdadigheidsorganisaties. De afgelopen twee jaar liepen ze zo bijna 5 miljoen euro mis, om nog maar te zwijgen over het wantrouwen dat is opgebouwd tegenover liefdadigheid in het algemeen.
Gevraagd: correcte informatie
In Groot-Brittannië gaan stemmen op om de mensen ten minste correct te informeren. "De commerciële bedrijven moeten gedwongen worden om verantwoordelijk en doorzichtig om te gaan met de inzamelzakken. Ze moeten bekend maken hoeveel winst naar de organisatie zal gaan. De gulle schenkers hebben recht om te weten wat er met hun donatie gebeurt."
Nu nog leeft vaak de illusie dat de kledij rechtstreeks naar de armen of behoeftigen gaat, wat dus niet blijkt te kloppen. Op die manier geld inzamelen is niet illegaal, maar de perceptie bij de mensen klopt niet en dat is dodelijk voor liefdadigheid.
Slachtoffers
Zeker liefdadigheidsorganisaties die zelf kledij, speelgoed en eten 'verkopen' aan democratische prijzen, lijden onder die negatieve perceptie en reclame. "Wij houden 100 procent van de opbrengsten binnen de organisatie, die zo kan voortbestaan én mensen kan blijven helpen."
Voor de man in de straat maakt dat weinig uit: zij verliezen in sneltempo het vertrouwen in álle liefdadigheidsorganisaties en weten niet meer wie te geloven of te vertrouwen.
Wat kan je doen als je toch wil doneren en de kans op oplichting wil verkleinen?
1) Check Als je een papiertje of een inzamelzak in de bus krijgt, zoek dan informatie op over de vermelde organisatie. Bestaat ze wel, werkt ze met inleveringen, wat doet ze met de kleren en/of het geld? Vind je de informatie niet online, aarzel dan niet om te bellen met de organisatie en uit te vissen of zij de actie coördineren of niet.
2) Speel op zeker Is dat te veel moeite, speel dan op zeker: geef kleding mee aan vrienden en kennissen die naar een derdewereldland reizen of werken voor een liefdadigheidsorganisatie. Je kan ook altijd terecht bij de kringloopwinkel, kledingcontainers of het containerpark.
3) Besef Besef dat het eigenlijk niet altijd om de kleding zelf gaat, maar wel om wat ze kan opbrengen. Veel liefdadigheidsorganisaties geven arme mensen niet echt jouw versleten kleren, maar gebruiken het geld dat ze opbrengen wel om de mensen te helpen. Dat is legaal en al bij al ook redelijk logisch. Zeg nu zelf: je wil toch nog altijd je eigen kleren kiezen, niet?
4) Verkoop Een andere optie is dat versleten kledij versteld wordt en doorverkocht wordt aan armen, behoeftigen of op de derde wereld. Dit lijkt oplichterij, maar er zit wel een logica aan: armen en behoeftigen hebben hun trots. Door hen te laten betalen voor kledij (al is het een halve euro), blijft hun zelfbeeld beter intact. Bovendien kost kledij verstellen ook (een beetje) geld: dat moet ook terugverdiend worden. In de derde wereld is het een economie op zich: huisvrouwen verstellen westerse kledij, of gebruiken ze kleren om er nieuwe mee te maken. Zij verkopen die op de markt en verdienen zo geld voor hun gezin. Op die manier steun je een hele economie.
5) Kritiek Wie geeft aan liefdadigheid, krijgt niet zelden kritiek te slikken van vrienden, familie of kennissen die je 'naïef' of 'onnozel' noemen. Daardoor beginnen veel mensen te twijfelen en geven ze niets meer. Wapen jezelf tegen deze kritiek met bovenstaande tips.
6) Het milieu Tot slot: kledij een tweede of derde leven schenken is goed voor het milieu. Kledij produceren is vervuilend en door deze niet weg te gooien als je het niet nodig hebt, verleng je de levensduur ervan en verklein je dus de ecologische voetafdruk. Wens je je versleten of overbodige kledij niet te schenken aan liefdadigheid, gooi deze dan niet in de vuilbak maar zamel deze dan in op de daartoe bestemde punten zodat ze op een goede manier kunnen gerecycleerd worden. (edp) hln