Virtueel sporten is beter voor 50-plussers
Er is goed nieuws voor 50-plussers die graag fit willen blijven, maar
niet houden van een 'saaie' rit op hun hometrainer. Uit recent
onderzoek blijkt namelijk dat Wii-Fit-spelletjes zowel hun geest als
lichaam gezonder maken, al blijft de inspanning hetzelfde.
'Exergames', zo noemt men de computerspelletjes die tegelijkertijd een sportsessie zijn, als is het dan in een virtuele wereld.
Die
zouden voor de oudere gebruiker meer voordelen bieden dan een gewone
fysieke activiteit. Dat is althans de conclusie van een groep
wetenschappers van het Union College in New York.
Het
is geweten dat sporten dementie kan voorkomen of uitstellen en de
werking van de hersenen kan verbeteren. Maar ondanks die duidelijke
gezondheisvoordelen, blijkt slechts 14 procent van de 65- tot 74-jarigen
regelmatig te sporten. Bij 75-plussers daalt dat zelfs tot slechts 7
procent.
Maar volgens de onderzoekers kunnen de 'exergames' daar
verandering in brengen. Zij zijn er namelijk van overtuigd dat de
ouderen daarbij minder focussen op de negatieve aspecten (moe, pijnlijke
spieren, ...) en meer genieten van het sporten. Daardoor zullen ze het
natuurlijk ook meer doen.
En daar blijft het niet bij, want de Wii-games bieden ook meer gezondheidsvoordelen dan een traditionele fysieke activiteit.
Dat
bleek uit 'The Cybercycle Study', waaraan 101 vrijwilligers tussen 58
en 99 jaar deelnamen. Eén groep trainde daarbij gedurende drie maanden
op een gewone crosstrainer bij hen thuis. De andere groep reed
daarentegen rond in een 3D-wereld en moest het opnemen tegen een
virtuele tegenstander.
"We stelden vast dat oudere volwassenen
die twee of drie keer per week virtueel fietsten, een cognitief voordeel
hadden", vertelt onderzoeksleider dr. Cay Anderson-Hanley. "De virtuele
work-out bleek namelijk 23 procent beter te beschermen tegen een milde
vorm van dementie dan een gewone fietstocht."
Nochtans
was er geen verschil qua inspanning tussen de twee groepen. "Ze
fietsten even vaak, met dezelfde intensiteit en even lang", bevestigt
dr. Paul Arciero. "Het is dus niet de fysieke inspanning zelf die
verantwoordelijk was voor het cognitieve voordeel."
"Het
3D-landschap, het voorspellen van bochten en de competitie zorgt ervoor
dat je beter moet focussen, je aandacht moet verdelen en beslissingen
moet maken", weet dr. Anderson-Hanley.
Ten slotte bleken de
vrijwilligers ook meer te genieten van de virtuele fietstocht. Ze gaven
aan dat ze gestimuleerd werden door de visuele omgeving en de virtuele
tegenstander. Ze haalden dan ook veel voldoening en plezier uit hun
fysieke activiteit, en dat is natuurlijk een goede zaak. (br.hln)
|