Belg krijgt en geeft liefst cadeaubon
De cadeaubon heeft een saai en onpersoonlijk imago, maar toch willen
Belgen dit het liefst onder de kerstboom vinden én leggen. Daarmee
wijken we af van de Europese norm, die zegt 'boeken' te verkiezen. Bij
ons staan boeken op drie, na cash geld. De tijd dat enkel tieners nog
cash kregen is duidelijk voorbij. Dat blijkt uit een consumentenstudie
van Deloitte bij 17.567 meerderjarige consumenten, van wie 900 Belgen.
Kinderen en tieners Tieners
krijgen hetzelfde maar in een andere volgorde (cash, bon en boeken).
Kinderen krijgen vooral educatieve spelletjes (31 procent), boeken (26
procent), constructiespeelgoed (23 procent) en kledij (22 procent).
Vrouwen krijgen niet wat ze willen Opvallend
is dat vrouwen slechts zelden krijgen wat ze écht willen. 55 procent
wil een bon (37 procent zal een krijgen), 40 procent wil juwelen (11
procent heeft geluk) en ook parfum is gewild en weinig gekregen.
Nuttig en niet fout Het
succes van de cadeaubon kan op verschillende manieren verklaard worden.
De kans op een nutteloos cadeau daalt (2 op 3 Belgen wil iets nuttigs),
net als de kans op een fout cadeau (wat tien procent prompt terug
verkoopt).
Volgens Deloitte is de populariteit van een
'nuttig' cadeau een nieuwe trend, die te verklaren valt door de
economische crisis. Het cadeau mag geen weggegooid geld zijn, dus we
kopen rationeler en minder impulsief (45 procent). 92 procent kijkt
naar de prijs/kwaliteitverhouding, 65 procent focust op bruikbare
geschenken, 42 procent zoekt naar koopjes.
Geen internet of tweedehands Shoppen
doen we nog altijd door zelf naar de winkel te gaan, om de producten te
zien (69 procent) en om het plezier niet te missen (39 procent). Belgen
kopen nog minder dan Europeanen via het internet (6 versus 16 procent)
en nemen weinig risico door te kiezen voor grote namen als amazon en
eBay. We denken er ook niet over om iets tweedehands cadeau te doen:
slechts tien procent overweegt dat.
Geen kinderarbeid We
kopen wel bewust (68 procent vermijdt kinderarbeid, 63 procent een
grote ecologische voetafdruk), maar de nationaliteit van de producten
doet er weinig toe: 41 procent wil een cadeautje 'made in Belgium'
kopen, het tweede laagste cijfer in Europa na Nederland. Fransen en
Italianen zijn het meest chauvinistisch (75 procent). Ruim de helft
vindt overigens dat 'duurzaam consumeren' een excuus is om de prijzen
te verhogen.
Beetje besparen De crisis heeft
maar een klein effect op de portemonnee: met z'n allen plannen we 2,1
procent te besparen, de kleinste besparing in heel Europa. Alleen de
Zwitsers gaan meer consumeren.
Gemiddeld kopen we 8 cadeaus
van zo'n 40 euro (320 euro), geven we 200 euro uit aan het kerstdiner
en 60 euro om uit te geven op kerstmarkten of aan een glaasje met
vrienden. Kerst kost ons dus gemiddeld 580 euro, een pak meer dan de
'gierige' Nederlanders (400 euro) en Duitsers (485 euro).
|