Meet de leeftijd van je hart online
Sabine Appelmans wordt het gezicht van de campagne.
Voedingsproducent Unilever lanceert de website Hartleeftijd.be.
Internetgebruikers kunnen er berekenen of hun hart jonger of ouder is
dan hun werkelijke leeftijd en krijgen tips hoe ze gezonder kunnen gaan
leven. 100 miljoen testers Unilever
en de Belgische Cardiologische Liga zien het groots. Voor 2020 willen
ze wereldwijd 100 miljoen mensen testen. In Belgiƫ hopen ze dit jaar
200.000 mensen te overhalen de test af te leggen. "Hart- en
vaatziekten liggen elk jaar aan de basis van 38.000 overlijdens in ons
land", zegt dokter Freddy Van de Casseye van de Cardiologische Liga.
"Ze vormen daarmee de belangrijkste doodsoorzaak." Daarom
ontwikkelde de Liga samen met Unilever een systeem om de hartleeftijd
te meten. "Een goede voorspeller van het risico op een hartaandoening",
aldus Van de Casseye. Appelmans Op basis
van een vragenlijst en enkele gegevens, zoals gewicht, bloeddruk en
cholesterolgehalte, berekent de site hoe oud je hart is. Uithangbord
Sabine Appelmans deed de test vanmiddag. Hoewel verrassend bleek dat
haar cholesterol te hoog lag, bleek haar hart liefst acht jaar jonger
dan haar werkelijke leeftijd. Appelmans, naast tenniscoach ook
voedingsdeskundige, geeft op de website tips om de hartleeftijd omlaag
te dringen. Wie de test online doet, kan zijn bloeddruk en
cholesterolgehalte laten schatten op basis van een vragenlijst. In het
voorjaar trekt Unilever ook naar de supermarkten om beide parameters
bij de klanten te laten opmeten door verpleegkundigen.
|