Waarom shoppen zo verslavend is
Slechts één verwenaankoop kan een neurologische reactie in onze hersenen
veroorzaken en zo een verslaving uitlokken, ontdekten onderzoekers.
Evenwicht Wanneer
je impulsief een luxe-item koopt, kan het lijken alsof dit niet past
bij je andere bezittingen. In plaats van dit terug te brengen, blijkt
uit recent onderzoek dat we hierdoor nog meer luxe- of designerspullen
kopen om zo het esthetische evenwicht te herstellen. Dit maakt dus dat
je nog meer geld je uitgeeft en je in een vicieuze cirkel terechtkomt.
Emoties Uit
het onderzoek dat emoties een belangrijke rol spelen in het feit of we
een miskoop terugbrengen. Wanneer een nieuwe aankoop niet past bij de
rest, hebben we hier over het algemeen spijt van en brengen we de
aankoop terug. Maar als het gaat om een luxueus of designartikel, hebben
we minder spijt van de impulsaankoop, maar raken we meer gefrustreerd
over de standaard van ons leven. Daarom proberen we de aankoop in ons
leven te doen passen door nog meer chique dingen te kopen.
Professor
Patrick: 'We kopen iets wat we echt graag hebben, want kan er nu fout
zijn aan de aankoop van een mooie trui of een designer salontafel? Maar
voor we het weten neem je ook een bijpassende halsketting, schoenen,
handtas of een schilderij en behangpapier mee dat er bij past."
|