Wie leidt dit dieetcomplot? Welk leger voert dit aan? Piramiden,
zandlopers, proteïnen, kruiden en oerdiëten, Montignac, supplementen en biothees,
energiedrankjes, . Deze voedseloorlog keert zich tegen mij. Het is een nieuwe
vorm van agressie en ondermijning van persoonlijk geluk. Ze vallen mijn innerlijke
mens, mijn lust en verteringsapparaten aan.
De lobbys van boter, melk en kaas vechten op leven een dood met
de groenteboeren, soyakwekers en bioproducenten. Een strijd van vlees en bloed op
leven en dood tussen visionairen.
Wie heeft gelijk? Welke doktersloge wordt gesteund door welke
voedingsindustrie?
Welk wetenschappelijk onderzoek wordt betaald door welke
voedselmagnaat? Ze steunen zogezegd op wetenschappelijk onderzoek. Maar spreken
elkaar toch vreselijk tegen. De een weerlegt zomaar de resultaten van de ander.
Wie schreef het beste boek? Wie verkoopt het meest?
En wat kan ik nog gezond gaan eten? Ik voel me dikker en dikker
worden. Ik sta piekerend voor de rayons van mijn grootwarenhuis en moet ik
hier wel zijn?
Ondertussen kan je de tv niet aanzetten of je krijgt op alle
uren van de dag een kookprogramma, kookwedstrijd, kookhumor, voorstelling van
een dieetboek, discussieprogramma over gezond eten en drinken . Letterlijk en
figuurlijk in je maag gesplit.
De lekkerste en ongezondste (?) recepten passeren je netvlies en
stimuleren de reflex van Pavlov. Een proces van verleiding en verdoemenis
worden vermengd in je rusteloze brein . en al die maagsappen craven maar naar
wat ze overal verbieden. Je bent een zwak mens als je niet dieet, niet minder
weegt dan je lengte boven de meter, je buikomtrek niet onder de 80 blijft, je
niet alle dagen een half uur sport, je niet in een maatje 40 kan, je
cholesterol niet onder de norm blijft, Beroemdheden, zangers, sporters,
politiekers, acteurs, . Hebben wel succes en duwen je nog meer met je neus in
je eigen slechte eetgewoonten. Zij zitten mee in het systeem en maken reclame
voor schrijvers, boeken en methoden en het oh zo flinke goede voorbeeld.Kijk hoe geweldig wij zijn en hoe dom jij!
Zij verkopen onzekerheid, schuldgevoel, zelfverwijt, negatief zelfbeeld,
anorexia, boulimie, sociale isolatie, doktersbezoeken, dreigementen, een rendez-vous
met een prille dood . Is het een industrie? Een complot? Wie heeft er baat bij
en houdt de mensen verward, onzeker, schuldig, klein en angstig en regeert deze
consumptiewereld. Consumeren of consuminderen?
Mijn brein zoekt weer verhalen
Geen digitale vervuiling van mijn hoofd
Ik voel me vergiftigd met
flowcharts, protocollen en stappenplannen
Gevoerde gesprekken zijn gekeurslijfd
in formats en invulbladen
Succes en output worden afgemeten
aan afvinklijsten, smartgegevens en cijfertabellen
Is meten wel weten?
Is het wel nodig dat altijd groeien en veranderen?
Mijn vertelling moet gereduceerd tot
PowerPoint en Mindmaps
Zinnen gemikt op fast reading
het leesniveau van een veertienjarige
Afspraken gaan hun weg
via doodles, picto's, voorgeschreven agenda's
Communicatie is gestreamlined in
verkorte zinnen zonder werkwoord
ontdaan van lid- of verbindingswoorden
Gebalde taal graag
zonder begin, midden en slot
met 'soepele' spellingsregels
We lezen elkaar in twitters, afkortingen, verwrongen sms-taal
geen ontmoeting of wederzijdsheid meer
De stijl is opdringerig
in statements via inbox, chat en facebook
Snelle boodschappen in een groep gegooid
Help!
Ik voel me draaierig worden
Ik ben geen robot, heb ook geen aliën ambitie
Ik ben onvergelijkbaar met een elektronisch brein
Ik hoef niet gevuld met software
Ik heb levende kennis
en echte softe gevoelens
Ik heb geen moederbord
maar wel een moederhart en
een niet zichtbare, noch meetbare, noch becijferbare mensenziel
Waarom merk ik in onze maatschappij zo weinig streven naar een
humane en morele samenleving met een rechtvaardige economie? Waarom geen markt van evenwicht
zoekende uitwisseling van beschikbare goederen en diensten, die stabiliserend en niet dualiserend werkt en zo billijk mogelijk alles verdeelt. Waarom is er een stresserende markt van steeds 'groeiende' consumptie, winstbejag, egoïsme en haantjesgedrag, waarmee we de aarde uitputten. Waarom
slagen we niet in het controleren van die jungletoestanden, waar de sterkste in tunnelvisie gericht op steeds meer geld, zonder mededogen over de zwakste walst?
Waar zijn de marketeers die werken voor, schrijven over of
suggereren tot een economie die ethisch handelt en respectvol blijft ter bescherming
van mens en natuur?
Toch maar applaus voor de stakers van maandag zeker?