geloofsaangelegenheden
gedachtewisseling in vriendschap
05-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn ouders geloven niet. Hoe moet ik dat nu hanteren.
Dag Deidre,

Je elfde vraag;
"Mijn ouders geloven niet....ik wel....hoe moet ik dat hanteren" .

Deidre; de bijbel zegt :
"De liefde kwetst niemands gevoel".

Ouders vragen van hun kind een zekere mate van ontzag en zeker geen neuswijsheid.

Wannneer je tegen je vader zou beginnen:
" Pa....op de bijbelstudie heb ik geleerd, dat uw toekomst zonder de Heer Jezus duister is",
zou dat de goede man ten zeerste irriteren.
Dat is ook duidelijk ; je ouders zullen hun opvoedende taak jegens jou nog niet als geí«indigd beschouwen. Immers: het is een ervaringsregel, dat ouders vanaf het vijftiende levensjaar van een kind hun opvoedingstaak beginnen 'af te bouwen'. Maar 'afbouwen' is nog niet hetzelfde als 'er een punt achter zetten'.
En het is ook zo, dat ook nú je ouders je nog veel algemene levenswijsheid kunnen leren.

Maar weaarschijnlijk liggen je moeilijkheden ook helemaal anders; is het gewoon zo, dat je ouders zich ergeren alleen al aan het feit, dat je 'bij de een of andere vreemde sekte bent'. Mogelijk zeggen ze nare dingen over Christenen, bijvoorbeeld:
"Die Bush hí¨....die zegt ook , dat hij een Christen is....en moet je hem nu bezig zien".....of een van de andere vervelende opmerkingen, die er maar mogelijk zijn tegenover Christenen.

En wanneer zo iets gebeurt, dan helpt het Spreukenboek je.
In 15 v 1 staat;
"Een zacht antwoord keert de grimmigheid af....maar een smartend woord doet de toorn oprijzen".

Stel nu, dat je antwoordt:
"Hí¨ pa; ieder ouder ziet zijn kind toch graag gelukkig ...u toch ook...ik doe toch geen bepaald slechte dingen...en ik voel me in dit andere denken echt wel goed. Laat me nou maar even...en van Bush en zo....daar gáat het toch niet om. Wannneer u weet, dat uw lieve dochtertje zich goed voelt, kan u al dat andere toch ook niet schelen",
dan is dat een zacht antwoord en je vader geeft je een kus.

Maar wanneer je zou zeggen:
"Hoor eens hier pa....ik heb Bush zélf horen zeggen:
'Jezus Christus is mijn Leidsman, want Hij heeft mij gered'. Als ú tot dat antwoord niet kunt komen eens in uw leven, dan ziet het er donker voor u uit",
dan zijn 'de rapen pas góed gaar'.

God trad ooit Eliza tegemoet , niet in een onweer en niet in een vuur, maar in het ruisen van een zachte koelte, (1 Koningenn 19 v 12).

Laat een gelovig kind van ongelovige ouders voor die ongelovige ouders ook 'een zachte koelte' zijn.

Daarmee is niet alles gezegd, maar voorlopig raad ik je aan, zo een sfeer te bevorderen, die het jullie mogelijk maakt, in elkanders aanwezigheid te blijven.

En wanneer er eenmaal zo'n adempauze is, kan God van daaruit werken.

In dit verband een verhaaltje, wel niet pasklaar voor jou, maar mogelijk kún je er iets mee.
............
Er was eens een dochter van ongelovige ouders, die zo graag naar de koffiebar van Youth for Christ wilde. De vader informeerde, wat dat was en zei na onderzoek:
"Zeg hé....dat is van Christenen...wanneer wil je daarheen?"
"....elke zaterdagavond..."
"Maar dan eis ik wel, dat je om TIEN uur en geen minuut later thuis bent".
"Maar pa....ik ben 17.....en wanneer ik naar 'La Dada' ga..."
( een jeugduitgaansplaats daar ter plaatse)
" dan wordt het , zonder bezwaar van uw kant, drie uur in de nacht".
"Niks mee te maken...je hoort, wat ik zeg.."
Dochter innerlijk briesend. maar ze heeft al iets horen verluiden van 'zelfbeheersing' als deel van de ;'vrucht van de Geest' en weet zich op te werken tot een dor:
"Goed pa".

In de koffiebar, tegen de leider:
"Koos...moet je hóren...!".
Maar Koos:
"Om tien uur wordt jij door een van de bezoekende jongens netjes thuis afgeleverd, stipt om 10 uur....'eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land , dat God u geven zal'. Je wordt er echt gelukkiger door, wanneer je je ouders eert".

Om tien uur; pa op het vinkentouw...de bel...een jongen brengt zijn dochter thuis.
De volgende zaterdag: idem idem...maar een andere jongen...dus ook geen aanwijzing, dat zij vrijt met 'een van zullie'.
Enz.

Na verloop van tijd de ouders:
"Zeg...wat is dat eigenlijk voor tent..."
En er kwam een dubbele bekering uit voort.
..................
Daag
Ger

05-01-2008, 13:30 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
31-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.....die het hart van de koningen leidt als waterbeken....
Dag Hurt,

Je veertiende vraag:

In Spreuken 21 v 1 staat:
" De gedachten van de koning zijn als waterstromen in de macht van de HEER,
hij leidt ze waarheen hij maar wil"
Moet ik híermee?

Mijn antwoord:

De NBV heeft voor het wat fletse 'gedachten' :'het hart' en de 'Kanttekeningen' vermelden hierbij:
- het binnenste van de mens, waardoor zijn daden beheerst en beslist worden
- heel de mens naar zijn innerlijk bestaan , zijn innerlijk zíjn en wíllen.
- het levenscentrum van de mens, centrum voor heel het leven, de zetel van de levenskracht, het centrum van het leven van de geest
- zetel van aandoeningen en innerlijke bewegingen en drijfveren
- centrum van het gedachten- en wilsleven
- centrum van plannensmeding en opwelling van neigingen
- centrale die heel het leven bestuurt en beheerst.
Dat is me nogal wat.

Daarom zegt 1 Thess.5 v 23 ook zo duidelijk:
" ....mogen heel uw geest (hart), ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus".

Wat een verschil hè:
- de poytheïstische godsdiensten met hun scheiding tussen die drie bestandelen van de menselijke persoonlijkheid, waardoor vreselijke dwalingen, zoals zielsverhuizingen mogelijk worden
- de moderne, armelijke psychologie, die alleen maar van ziel en lichaam wil weten
- nee. dan dit rijke. Een 'drievuldigheid', die 'in zijn totaliteit' bestemd is om vernieuwd en volmaakt te worden.

En de Heer beheerst dit levenscentrum.
- Daarom wekte God de geest van Tiglath- Pileser op om het volk Israel kwaad te doen, omdat de Israelieten gezondigd hadden, 1 Kron. 5 v 26.
- De Heer zette de Nubiërs op tegen Israel om dezelfde reden: 2 Kronieken 21 v 16
- Ezra 1 v 1: de Heer wekte de geest van Kores op (om Israel na de boetedoening in de ballingschap weer in staat te stellen om in eigen land te gaan wonen).

De Heer gebruikt alle machtsposities in de wereld naar zijn wil. En ....als dat soms pijnlijk si, want Pul (Tiglath Pileser) en de Nubiërs waren geen prettige figuren, dan is het nog omdat er een reden voor is: zonde bij Gods volk, zonde, die bestraft moet worden, om ze- zo mogelijk- tot inkeer te brengen.

En als het weer tijd is voor verademing, dan gebruikt God eenvoudigweg de geest van Kores om een wending in het lot van zijn volk te brengen.

En dat doet de Heer nóg. En op veel lager niveau loopt de duivel daar weer doorheen met zijn plannen. Dat maakt het allemaal zo ingewikkeld.
Maar: de Heer regeert.

Even een 'recent' voorbeeld: in `1941 sneden de Duitsers 'als een mes door de boter'door Zuid-Rusland heen. Maar in het Noorden, bij Leningrad en Moskou , wílde het maar niet lukken.
En in de jaren daarna lukte het in het Noorden nog niet. En in het Zuiden bleven ze maar doorhollen, tot aan de Elbruz toe, in de Kaukasus. Maar ze krégen toch een onbeschermde noordflank. En daardoor volgde toen 'Stalingrad'. Ik heb later heel bewust de hand van de Heer gezien in die verblinding.

Ander voorbeeld. In juni 1940 had het Duitse leger de Engelse troepen in Frankrijk zó in de tang, dat die allemaal krijgsgevangen konden worden gemaakt. Maar Hitler zei, dat het nog mooier moest dan de generaals al voor elkaar hadden en knarsetandend moesten ze toestemmen. En toen konden de Engelsen ontsnappen met achterlating van hun materiaal. maar.....de manschappen konden later ingezet worden. En ....dat gebeurde: in 1944.

Maar Hurt....vertrouw jij nu maar op de Heer, die in het diepste van het diepste van het wezen van de machtigste mensen op aarde op zijn tijd zijn grote gedachten doet werken, zodat zij bewust of onbewust een schakeltje zijn in de grote plannen van de Heer, die uitlopen op ....een eeuwige tempel, zie de laatste bijbesltudie.

Nou, dat was het dan. Hurtwounded, heeft het je wat gedaan?! Vermeld dat nog eens.

Daag
Ger

31-12-2007, 19:02 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen....wat te denken over ' het lot werpen'
Dag Hurtwounded,

En dan neem ik nu je dertiende en veertiende vraag maar samen.
Want ik wil het nieuwe jaar in met een schone lei, wat jou betreft.

De vragen dus:

In Spreuken 16 v 33 staat:
"Men werpt het lot in een mantel,
de HEER bepaalt hoe het valt".
Móet ik daarmee ?

In Spreuken 21 v 1 staat:
" De gedachten van de koning zijn als waterstromen in de macht van de HEER,
hij leidt ze waarheen hij maar wil"
En híermee?

Mijn antwoord:

In de bijbel werd het lot onder het toeziend oog van de Heer geworpen voor belangrijke beslissingen.
- In Leviticus 16 v 7 werd daarmee aangewezen, hoe het toekomstig verdelen van het beloofde land zou geschieden
- In Numeri 25 v 55 werd de bok aangewezen, die met de schuld van het volk beladen de woestijn zou worden ingezonden
- in Jozua 7 v 14 werd ermee aangewezen, wie een vloek over Israel had doen komen, ( Achan)
- In 1 Samuel 14 v 41 werd Jonathan aangewezen als de man, die het (dwaze) bevel van zijn vader (Saul) had overtreden.

Het gaat hier over grote zaken. En inderdaad: ook het werpen van het lot kan zich niet onttrekken aan Gods Almacht. Men wierp het lot over zaken, die voor het menselijk brein niet te beantwoorden zijn en die men aan de Heer overlaat.

Maar....Hurtwounded; jij zult vast wel eens het spelletje gedaan hebben, dat je alle blaadjes bij een bloem uittrok, prevelende:
"Hij houdt van mij....hij houdt niet van mij...om dan bij het laatste blaadje blij te roepen:
" O...hij houdt van mij".

Dat is in beginsel ook een loterij en die mag je eigenlijk niet gebruiken voor zulke zaken, die voor het menselijk brein best te doorgronden zijn in ernstig gebed tot de Heer.

Wat zeg je Hurtwounded:
- heb jij je nooit overgegeven aan dergelijk wuft gedoe
- ben je niet eens een meisje, zoals je naam suggereert; ben je een jongen en ' die doen zulke dingen nu eenmaal niet' .

Nu ja; er zijn er velen, die dit lezen. Ergens sorteert het best effect.

Waarom zei ik hierboven: 'eigenlijk'.

Welk moeder heeft niet eens uitgeroepen:
"Welk handje kies je"
om een snelle beslissing uiit te lokken.
Ook een vorm van loting. Maar je begrijpt, dat we het zo nu en dan niet al te zwaar en theoretisch moeten zien

Dus:
- niet loten over belangrijke beslissingen, die wij ook kunnen nemen op grond van diep en ernstig gebed, dat wij opzenden 'in onze vertrouwelijke omgang met God', (Hosea 6 v 6).
.................
Hoe kom ik nu dáarop ? Terwijl Hosea ter plaatse spreekt over heel andere dingen. Maar tussen al die vermaningen en bedreigingen viel mij opeens dít pareltje op:
"Liefde wil ik....géen offers (zonder die achtergrond).
' Met God vertrouwd zijn' is meer waard dan enig offer ( zonder diepte)"
Geregeld bijbellezen....
ook op minder bekende plaatsen
...leidt soms tot vruchtbare meditiatie.
......................
Maar ik zie, Hurt, dat dit alles toch te lang wordt voor éen posting. Daarom die laatste bijbeltekst in een volgende.

Daag
Ger

31-12-2007, 14:28 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
29-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe zit het nu met dat, wat ze de 'opname'noemen
Dag Mark,

Wat een belangrijke vraag!: over de vooropname.

Allereerst 1 Thessalonicenzen 4 v 15 - 17:
"Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan...daarna zullen wij levenden, die achterbleven , samen met hen op de wolken in een oogwenk weggenomen worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen".

Paulus spreekt hier niet op eigen gezag.Hij beroept zich op 'een woord des Heren'. Mogelijk heeft hij dit inzicht gekregen van onze Heer Jezus in een speciale openbaring van de verheerlijkte Christus. Dat is Paulus enkele keren overkomen.

Wannneer Paulus spreekt over "wij levenden", kan hij zichzelf niet bedoelen, immers de tijd van wederkomst van de Heer Jezus is een geheimenis, dat God voor zichzelf houdt tot het moment daár is.

Maar verder is dit duidelijk: wanneer Onze Heer Jezus Christus weerkeert, gaan de overledenen, die tijdens hun leven hecht met Hem verbonden waren, het eerst. Daarna komen de dan levenden, die hecht met hun Heer verbonden waren. Zij zijn door hun gevorderd geloof in staat, door de genade van God, om zelf naar de hemel te varen, over te gaan van de zichtbare naar de onzichtbare wereld, en daar hun Heer tegemoet te gaan. En wat betekent 'tegemoetgaan': dat je met de feestelijk ingehaalde ook weer terugkeert naar de aarde.

Maar wie zijn de dan levenden?
Zijn dat alle Christenen. Nee, want in die enkele ogenblikken, die verlopen, voordat zij 'het luchtruim kiezen', worden zij vol verbazing over hun glorie en heerlijkheid gadegeslagen, ( 2 Thess 1 v 10)...ik neem aan door andere Christenen, die niet zo vergevorderd waren als zij. Ongelovigen weten helemaal niet, wat er gebeurt.

Want om deel te hebben aan die genade om Jezus tegemoet te gaan in de lucht, moet er wel een verbazingwekkende geloofsontwikkeling hebben plaats gegrepen. Lees maar, wat er in Openbaring 11 daarover gezegd wordt:
- er zijn 'de twee getuigen', die symbolisch staan voor de 'ware gemeente van de eindtijd'. (Openb 11).
- en terwijl de van Christus in feite afgevallenen de grondvesten van het Godsrijk trachten te vernielen, staat de ware gemeenter pal voor die grondwaarheden, bijvoorbeeld:
"Jezus Christus is de weg en de waarheid en het leven".(v 3)
-En tijdens het woeden van de antichrist staat ze daar, de gemeente, machtig en gezaghebbend . En geestelijk vuur uit hun mond doodt hun tegenstanders geestelijk, (5).

Er is dus geen sprake van de gedachte:
"Wanneer de soesah met de antichrist begint, zijn wij toch allemaal al lekker weg, omdat wij deel hebben aan de vooropname. Wie het verder oplost, zie ze dan wel, maar het is ons 'pakkie an' niet meer".

Jezus Christus heeft ook zelf gezegd:
"Haalt eerst het onkruid bijeen en verbrandt het".(Matth 13 v 30).
Nooit heeft hij gezegd, dat zijn bevel aan de engelen zou zijn:
"Haalt eerst de gelovigen , volgens onduidelijke maatstaven, bijeen".

En wanneer de gemeente van de eindtijd, de twee getuigen, helemaal en helemaal gereed is met haar getuigenis, dan richt de woede van de antichrist zich op hen en hij doodt hen, (7-10).

Maar de schijnbaar verslagenen worden:
- net als hun Heer
- na volkomen voltooid werk
- na 3½ dag
opgewekt uit de doden en....varen ten hemel.

Dat zijn dus niet álle trouwe volgelingen van Jezus. Er zijn er, die deel hebben aan die harde strijd, maar die niet gedood worden en nog even wachten op de komst van de Heer Jezus, die nu zeer spoedig volgt.
Mogelijk doelt Danií«l 12 v 11 hierop, wanneer gesproken wordt van:
- 1.290 dagen
- 1.335 dagen.

Wat hier nu verder van zij....
het is taaie stof
....het is zeer aan te raden om je altijd voor te bereiden op de toekomst, teneinde dan in een voldoende conditie te zijn om deel te hebben aan het heerlijkste, wat de Heer te bieden heeft aan zijn Geestvervulde geliefden: de genade om zulk een geloof te hebben, dat je kunt overgaan van de zichtbare wereld in de onzichtbare wereld en zo ook in dit opzicht gelijkvormig wordt met Onze Heer Jezus Christus.

Nee; geen vooropname. Harde strijd, groeiend geloof en aan het eind de door God terecht geachte beloning voor het ultieme volhouden.

Mark; laat je nooit meeslepen door de zoetgevooisde idee:
"Ach....het loopt wel los. Voór de antichtist komt, zijn wij al weg. Het kan best wat kalmpjes aan".

Mark ....het kan nóoit: vrolijk fluitend, met je handen in je zakken, achter de Heer Jezus aan, op je zeven gemakken, op een klaarstaand wolkje, de hemel binnenwandelen.

Er is strijd voor nodig. En al zou je persoonlijk ní­et te maken krijgen met de antichrist....ongetwijfeld zul je met heel veel zaken te maken krijgen, die van jou de uiterste krachtinspanning in geestelijk opzicht vergen.

Mark...wordt vervuld met Gods Heilige Geest.

Daag
Ger

29-12-2007, 19:03 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
27-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het steigerwerk wordt gesloopt
Dag Hurtwounded,

Je twaalfde vraag:

Alles past in Gods volmaakte plan. Dan kies ik dus niet, maar hij kiest in mij...tóch ?

Mijn antwoord:

Dit wordt een 'herhaling van zetten'. Alle argumenten zijn nu wel gebruikt.
(Achteraf bleek er zelfs nu, bij deze op twee na laatste vraag nog een nieuwe invalshoek mogelijk).

Gods eeuwige tempel , waar het voor zijn kinderen tot in eeuwigheid 'veilig wonen' is, die tempel is nog steeds aan het verrijzen.

Rondom dat geweldige gebouw is een hele opbouw van steigers en kranen , die daar tijdelijk is.

Dat zijn de negatieve daden en gedachten, die door mensen en afgevallen engelen, ( demonen) gedaan en gedacht worden. Die negatieve daden en gedachten beïnvloedenn weer anderen zodanig, dat zij misschien juist positieve dingen gaan doen.

Voorbeeld;
Om helemaal zeker van zijn zaak te zijn, dat hij een mens vakkundig van het heil heeft afgesloten , blaast de duivel zo'n mens in, dat hij ' niet kan....en niet heeft....en niet wil...en niet deugt', gelijk een geschrift uit de 18 de eeuw leert.

Maar de mens is een moeilijk wezen, ook voor satan. Er wordt bij die mens, ook door dingen, die hij weer van anderen hoort, een volkomen verrassende reactie op gang gebracht.

Zo'n mens kan gaan zeggen:
"Maar Paulus zei toch ook zo iets in Romeinen 7. En hij vond de sleutel toch wé tot ontkoming aan die doem, door alles aan Gids genade toe te vertrouwen, die zich het heerlijkst openbaarde in Jezus Christus. Op die genade, op die Jezus ga ik een beroep doen om te verrichten, wat ik niet kan. Want door Gods genade wordt het:
"iK kan wél.....ik heb wél....ik wil wél....en uiteindelijk ook nog eens....ik deug wél.

De negatieve influisteringen van de duivel en zijn trawanten en de slechte voorbeelen van andere mensen kunnen een kettingreactie teweegbrengen, die satan 'op zijn neus doet kijken', zodat hij verbouwereerd zegt:
"Ïk had het mij heel ánders voorgesteld ! ".

En zo moet je ook Gods eindeloos wijze reactie trachten te benaderen. We hebben al eerder gezien, dat lang niet alles naar zijn wil is. Maar al dat steigerwerk verdwijnt.

Een voorbeeld: bij ons in de gemeente werd een groot gebouw neergezet. Bijna tot de laatste dag was het ´niet om áan te zien´: steigers, van dat gekleurde gaas aan de buitenkant daarvan, alles zo vormloos. Maar daarbinnen wist je dat het gebouw groeide. En toen werd uiteindelijk in éen dag dat steigerwerk opgeruimd en het terrein geëffend. En daar stónd op eens dat gebouw: een sieraad voor de stad.

En zo moet je het met de wereldgeschiedenis ook bekijken,. Op het eind van deze periode, ten tijde van de antichrist...'ziet het er niet úit´.
En dan klinken de bazuinen en verdwijnt het steigerwerk. En....je zíet het gebouw. Met alle positieve en negatieve daden en gedachten in samenwerking....
want: steigerwerk is nodig
....wordt het eindresutaalt goed,
Je zult zeggen:
"Maar met het opruimen van die bouwketen en die steigers en die betonmolens zijn we er toch nog niet"

Ja, dat weet ik ook wel:
- het bouwterrein moet vrij gemaakt worden van rommel
- het moet worden geëgaliseerd, nieuw ingericht met bloemen en planten
- ...enz.

Maar voor dat slotkarwei hebben we dan weer tijd genoeg gedurende 'het duizendjarig rijk'.

Terugkomende op jouw vraag|:
- satan doet, met meewerking van veel mensen, zelfs van Christenen op ondoordachte momenten, veel negatieve dingen.
- de Heer werkt met positieve daden en gedachten tegen hem in.
- blijf jij bij Jezus, bid dat je vrij blijft van 'steigerwerk' en ingezet wordt voor de constructie van al die muren, zalen en pilaren. Kies voor God, dan pas je positief in zijn plan en dan kiest hij 'in jou'.

Maar door dat alles heen komt inderdaad Gods tempel steeds maar meer naar de voltooiing toe.

In Openbaring 20 wordt de onthulling van dat gebouw getoond. Zorg, dat je dan in die tempel aan het aanbidden bent, (Openbaring 11).

Daag
Ger

27-12-2007, 20:40 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
24-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God weet toch alles van te voren...hoe zit het dan met onze daden
Dag Hurtwounded,

Je elfde vraag

God kent aan het begin al alle dingen, die gaan gebeuren. Betekent dat nu, dat hij het wel zíet, maar dat wij het dóen.

Mijn antwoord:

Ik lees met jou Jeremia 1 v 4 - 7:

"De HEER richtte zich tot mij, (Jeremia):
'Voordat ik je vormde in de moederschoot, had ik je al uitgekozen, voordat je de moederschoot verliet, had ik je al aan mij gewijd, je een profeet voor de volken gemaakt'.
....
Ik riep:
'Nee HEER, mijn God ! Ik kan het woord niet voeren, ik ben jóng'.
.........
Maar de HEER antwoordde:
'Zeg niet: ik ben te jong' ".

Uit deze tekst is allereerst af te leiden, voor zover je aan psalm 139 niet genoeg hebt, dat de Heer voor elk mens, dat ooit geleefd heeft, leeft of zal leven, reeds van de eeuwigheid af een positief levensprogramma heeft opgesteld, een leven, dat positief de raad van de Heer voor de levenstijd van de desbetreffende mens zal vervullen,

Zo staat over David geschreven, (Handelingen 13 v 36):
"David heeft de mensen uit zijn tijd gediend, overeenkomstig Gods wil".
Hoewel David veel heerlijke psalmen heeft gedicht, zijn er toch zeer donkere plekken in zijn leven aan te wijzen. Al die positieve en negatieve dingen waren overeenkomstig Gods raad, Gods wil.

De roepstem van de Heer komt vroeg of laat tot ieder mens.

Als we 'Ja 'zeggen tegen God ( en dat als blijvende levensrichting) , zoals Jeremia en David, passen onze positieve daden in Gods plan en ze doen ons door zijn genade, eeuwig nut. Ook onze negatieve daden passen in Gods plan, want buiten zijn almacht kan niemand treden.. Maar ze doen ons geen nut maar schade, waarvan wij ons dienen te bekeren.

Als we 'Nee' zeggen tegen Gods plan ( en dat als blijvende levensrichting) passen onze negatieve daden, waartoe wij onszelf veroordelen, in zijn plan, want buiten zijn almacht kan niemand treden. Maar die negatieve daden doen ons eeuwige schade.

In eerste aanleg "Nee"zeggen, betekent nog niet, dat alles verloren is.
Ik kan zélf getuigen dat de Heer mij talloze kansen geboden heeft en nóg biedt. En ik weet dat ik sommige keren "Nee" gezegd heb. Maar de Heer ging door met 'kansen bieden'.

Zo had ik onlangs nog een ervaring, die misschien even op een zijweg leidt, (nu ja, dat zien we dan wel).
Ik klaage tegen de Heer, dat ik zo afgeleid werd tijdens mijn gebed. God zei:
"Weet je, wat in jouw situatie voor jou goed zou zijn: wanneer je je gebed niet alleen in je gedachten uitzei, maar hardop. Je zult zien dat je gedachten dan niet afgeleid worden".
Het werkt.

Nu ja, dit past niet zo goed in de lijn van het betoog, maar ik laat het toch maar staan. Wie weet, waar het goed voor is.

Maar Hurt....afrondend wil ik dit zeggen:
"De verborgen dingen zijn voor de Heer onze God, (Deut 29 v 29)

Laat die in vertrouwen en geloof aan hem over. maar probeer zijn stem te verstaan,
Zeg maar vaak, zoals Jeremia toch ook deed...
( het joch was overigens nog maar 14, toen de stem van God tot hem kwam, te vergelijken met een jongen van 18 in onze cultuur en tijd).
....."Ja", wanneer je een vriendelijke stem goede raad hoort geven. Zeg niet te vaak "nee", denkende:
"Nou hoor....broer Ger heeft toch ook vaak genoeg 'nee' gezegd".
Ik heb echt wel heel wat kansen verspeeld...geen voorbeeld ter navolging.

Daag

24-12-2007, 17:39 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
22-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visioenen van Daniël
Dag Hijo,

Danií«l 7 heeft het volgende verband met Openbaring:

In Danií«ls tijd is het boek, dat wij nu 'Bijbel' noemen, nog volop in ontwikkeling. Het licht, dat God laat schijnen over de wereldontwikkeling, is nog gedempt. Langzamerhand wordt dat licht helderder en in Openbaring, waarmee 'het boek' vele eeuwen later is afgerond, verschijnt in 'de bijbel' het volle licht, waarmee wij nu verder helemaal en helemaal toekunnen.

Naar het licht van zijn dagen ziet Danií«l het volk van God van die dagen omringd door boze vijanden, allerlei grootmachten, die het belagen en ontwortelen van zijn bodem en in ballingschap weg voeren.

En de vier dieren, die hij in zijn gezicht aanschouwt, stellen de grootmachten voor, zoals hij zich die op dat moment en in de toekomst voorstelt.

Hijo; het is in dit aanvangsbericht mijnerzijds nog niet de bedoeling om diep in te gaan op de geaardheid en achtergronden van elk van deze vier dieren. Laat ik het er nu bij houden, dat de absolute klemtoon valt op dat laatste dier, dat verschilt van de andere drie dieren.

Wie denkt hier niet aan het geestelijke rijk van de antichrist, zoals dat opgericht wordt aan het einde van deze bedéling, welke bedéling eindigt met de wederkomst van onze Heer Jezus Christus.

De boodschap, die dus voortkomt uit het nog beperkte blikveld van Danií«l is deze:
"Tot het eind der tijden zullen er steeds grote machten zijn in de wereld, zoals de machten, die ik nu heb meegemaakt of waarvan ik heb gehoord, dat ze er in het verleden waren, of waarvan ik mij kan voorstellen, dat ze er in de toekomst zullen zijn. Ze zullen culmineren in éen verschrikkelijke, van alle andere machten verschillende brute macht.
Maar ook voor die 'slotmacht' zal er als uiteindelijke bestemming zijn: de teloorgang. En het rijk van de komende Verlosser zal heersen tot in alle eeuwigheden.

Maar in Openbaring brandt Gods openbaringslicht volkomen helder.

De gedachte, die er van het boek 'Openbaring' uitgaat, is deze:
Er is uiteindelijk maar éen strijd belangrijk:
- niet het onderling woelen en woeden van de volkeren in steeds wisselende samenstelling
- maar de groeiende tegenstelling, van hen, die bij de komende Bevrijder, inmiddels bekend geworden als Onze Heer Jezus Christus, horen
-....en zij, die zéggen bij Hem te horen.

Denk hier aan die belangrijke gelijkenis van Onze Heer over het goede zaad en het slechte zaad, dat 'in de nacht' door 'een vijandig mens' tussen het goede zaad werd gestrooid.

En heel Openbaring gaat over deze tot een climax groeiende tegenstelling.

Het oude gezicht van Danií«l en het meer volkomen gezicht volgens Openbaring ontmoeten elkaar in de persoon van 'het vierde beest'.

De antichrist, met zijn rijk, helemaal verschillend van welke aardse grootmacht dan ook, neemt volgens Openbaring helemaal bezit van de 'valse kerk', dat zijn diegenen, die niet wérkelijk bij de Heer Jezus behoren, hoewel ze dat wel zéggen en belaagt van daaruit de 'ware gemeente'.

Maar bij Danií«l én bij Openbaring is dit de slotsom:
"Het koningschap, de macht en de grootheid der koninkrijken onder de ganse hemel zal gegeven worden aan het volk van de heiligen des Allerhoogsten: zijn koningschap is een eeuwig koningschap, en alle machten zullen het dienen en gehoorzamen, (7 v 27)

En in Openbaring is het overeenkomstige woord:
"En ik zag tronen en zij zetten zich daarop , en het oordeel werd hun gegeven....en zij heersten als koningen met Christus....", (20 v 4).

Hijo; je zult begrijpen, dat ik maar een zeer globale inleiding geef. Ik ben gaarne bereid op deze aangelegenheid dieper in te gaan.

Leid jij mij daarheen met je vervolgvragen, svp.

Daag
Ger

22-12-2007, 18:57 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
21-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de tiende vraag
Dag Hurtwounded,

Je tiende vraag;
"Is alles wat er gebeuirt, de wil van God".

Mijn antwoord:

Nee, dat is niet zo. Lees alleen maar eens Genesis 6 v 6:
"De HEER zag, dat alle mensen op aarde slecht waren; alles wat zij uitdachten was steeds even slecht. Hij kreeg er spijt van dat hij mensen had gemaakt en voelde zich diep gekwetst'.

En in Amos 5 v 21 -24 spreekt toch ook een Almachtige, die zeer duidelijk 'not amused' is:

"Ik heb een afkeer van jullie feesten; ik wijs ze af , jullie samenkomsten verdráag ik niet. Ik schep geen behagen in de brand- en graanoffers, die jullie mij brengen; de vetgemeste beesten van jullie vredeoffers keur ik geen blik waardig.
Bespáar mij het geluid van jullie liederen; de klank van jullie harpen wil ik niet hóren.
Laat liever het recht stromen als water, en de gerechtigheid als een altijd voortvloeiende beek".

Hierbij wilde ik het maar even later.

God is heel direct op alles wat wij doen betrokken. En hij heeft er een zeer levendige mening over.

Nu zou je kunnen zeggen:
"....'diep gekwetst...afkeer van...niet verdrágen....geen behagen in....geen blik waardig keuren...bespaar mij dit alles....ik wil het niet hóren' ...dat is toch geen taal voor hem, die Almachtig is".

Maar Huirtwounded, ik had al eerder gezegd, dat God voor ons niet te doorgronden is. Als hij in zijn eeuwige raad nu al heeft vastgelegd, dat een eredienst zogenaamd te zijner ere, maar met uiteindelijk diep-zondige gronden, hem een gruwel is. wat zullen wij tegen dat besluit inbrengen. En wanneer hij beslist, niet direct in te grijpen, dan kunnen wij dienaagaande toch geen critiek hebben

Waar de ware op God gerichte liefde en de gehoorzaamheid met als diepste doel, Hem blij te stemmen , ontbreken, daar iis bij hem sprake van gekwetstheid en verdriet. Wanneer er geen offeren is van het diepste harten-innerlijk, dan kijkt de Heer maar liever 'een andere kant uit'. En al dat hevige en enthousiaste gezang, terwijl men de eigenlijke gaven van de Heer niet wíl, doen hem uitroepen: "Houd daarmee OP !!"

God duldt al deze dingen nú. Maar op de grote oordeelsdag van Matth 25 komt Jezus Christus op al deze zaken terug, voorzover niet dankbaar erkend is, dat het offer van Jezus er is geweest voor een volomen verzoening van ál onze zonden.

Terwijl er dan velen zijn, die versteld zullen staan van de barmhartigheden van God, ( 14 - 40) , zullen er ook velen zijn, die zijn straf zullen leren kennen, ( 41 -46).

God heeft ervoor gekozen om de zonde nú te laten geworden en er stráks mee af te rekenen. Wij willen ons niet verzetten tegen zijn beslissing.

Alleen Hurtwounded, wíj weten, wat ons te doen staat:
- goed zijn in het oog van de Heer, ons grondende op het offer van Christus en ons latende leiden door de Heilige Geest
- goede dingen denken, die de Heer vreugd doen, dingen van liefde, vreugde en vrede.(Genesis 6 v 6)
- geen feest meer vieren op grote christeljke toogdagen met als enig oogmerk: louter- zielse, ongeestelijke doelstellingen.
- geen samenkomst-bezoek met als enig blijvende overweging: ze zingen zo leuk en de liturgie is zo eigentijds.
- niet gul geven van je overvloed, met als enig bedenken: kan ik het van mijn inkomen aftrekken.
- enz enz.

Altijd er naar streven, om de Heer welbehagelijk te zijn. En dat hoeft heus niet allemaal zo bovenmenselijk te zijn, want wat vraagt hij anders van ons, dan wat staat in Micha 6 v 8:
" Er is jou, mens, gezegd wat goed is,
je wéet wat de HEER van je wil :
niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten
en nederig de weg te gaan van je God".

Daag
Ger

21-12-2007, 20:42 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
15-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ben ik niet te veel aan de 'materie' gehecht
Dag Deidre,

Je vijftiende vraag;
"Ikzelf hecht toch ook weer heel veel aan die materií«le welstand. Soms denk ik wel eens aan het verhaal van die rijke jongeling, die best wel van alles met en voor Jezus wilde doen, maar zijn rijkdom toch niet in de waagschaal wilde stellen".

Mijn antwoord:
Eigenlijk vroeg de Heer Jezus aan de 'rijke jongeling':
"Ik heb een nieuwe, positieve, volkomen verzoening schenkende levensroeping voor jou: Mij volgen als discipel. Ik wil je op de speciaal voor jou geldende manier van 'verkopen van al je bezittingen' brengen tot geloofsovergave aan God en aan de komst van zijn koninkrijk. Nu heb je je schat nog op de aarde. Maar ik heb een schat voor je in de hemel".

En dan is er bij 'de jongeling' dat diepe verdriet: hij had zo graag uit de mond van Onze Heer gehoord, dat hij het eeuwig leven zou beí«rven. Maar al zijn goederen.....; hij was immers heel, heel erg rijk.
Hij zal overlegd hebben:
"Voor het eeuwige leven behoef ik mijn rí­jkdom toch niet prijs te geven!".
Zoals zovelen in die tijd -en nu nog wel- meende hij de wet te kunnen volbrengen en het eeuwige leven te kunnen beí«rven, zonder de radicale eis der geloofsovergave op Jezus' bevel te aanvaarden.

(Even tussendoor: een heleboel mooie woorden typ ik gewoon uit mijn bronnen over Deidre. Natuurlijk zijn die woorden wél door mij heengegaan en meng ik ze met bij mij opkomende gedachten. Maar ik zeg dit maar weer eens even, zodat je niet gaat denken:
"Die Ger.....wat een DENKRAAM").

Deidre; aan ieder mens stelt de Heer de vraag, zoals Hij die aan de 'rijke jongeling' in diens speciale context stelde. Deze vraag:
"Wil je je in het geloof helemaal aan mij overgeven.
Ben je bereid om je niet meer aan de door jou zo belangrijk geachte zaken allereerst te wijden. Wil je, inplaats van de eer van de wereld, delen in mijn vernedering, (Matth 16 v 24). Wordt het gebod der liefde , in al zijn cosequenties, jou levensbeginsel".

Deidre; de Heer laat die oproep ook tot jou uitgaan. Hij stelt bij het vreugdevol volgen van Hem heus geen hogere eisen dan jij hebben kunt.
Ik weet het: je ouders gaven je een paard voor de door jou zo geliefde ruitersport. Welk kind zal het hebben. Maar de Heer vraagt ook niet van je om dat paard te verkopen. Hij vraagt alleen maar aan je, of je dat paard desnoods....desnoods...na overleg met je ouders... zou willen verkopen om een jaar bijbelstudie op een gerenommeerde bijbelschool te bekostigen, wanneer je hart je dat -onder 's Heren leiding- in zou geven.

Let wel; Deidre, wat ik nu zei over dat paard, is maar een losse zinsnede. Ga daar nu niet verder over piekeren.

Wel goed is het, wanneer je in eigen bewoordingen tegen de Heer zegt:
"Heer...U hebt mij al zulke schatten laten zien en zulke goede dingen binnen mijn bereik gebracht. Ja Heer...ik wil U volgen. Ik wil komen langs de weg van gebed en 'bijbellezing met een geopend hart' tot volkomen overgave aan U en uw rijk".

De Heer wil je weg gaan leiden. Daarbij is het verhaal van 'de rijke jongelling' voor jou een leerzame geschiedenis, maar geen regel, die onverkort voor jou zou gelden.

Daag
Ger

15-12-2007, 16:39 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
11-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.....de genade van God is wondergroot...
Dag Hurtwounded,

Je negende vraag:

Waarom belijd je soms aan God, dat je bepaalde dingen wel wilt, maar niet kunt....en dan doet God het in je...hoe werkt dat.

Mijn antwoord:

Wij gaan daarvoor eerst eens naar Romeinen 7.
Daar schrijft Paulus:
" Ik WIL het goede wel, maar het goede DOEN, kan ik niet", (v 16).

Dat is dus net zo, als jij het hier zegt;
"Ik wíl bepaalde dingen wel, maar ik kán ze niet".

En dan doen Paulus en jij daarna hetzelfde: jullie belijden je onmacht aan de Heer.
Paulus zegt het zo mooi:
"Wie zal mij, ongelukkig mens , redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood ? ".
Gode zij gedankt door Jezus Christus"

Jij hebt beleden, dat je het zelf niet kunt. En Paulus erkent dat hij het zelf niet kan. En het antwoord is voor Paulus: Jezus.

Wat is er aan de hand:
Door onze menselijke natuur zijn wij uitgeleverd aan de zonde, v 12

Het is voor ons een raadsel: want wat de nieuw-ontstaande geestelijke mens in ons zo vurig wil, doen wij niet. Wij zitten te vast aan onze oude, zielse natuur, die niet tegen satan op kan. De duivel is onzichtbaar en speelt vanuit die sterke positie met ons zijn valse, altijd winnende spel, want Romeinen 3 v 23 zegt:
"Ïedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God".
Het 'lam' van onze zich baanbrekende, geestelijke persoonlijkheid kan nog niet op tegen de 'tijger' van de zonde, die zich zó in onze gedachten verschanst heeft, dar hij daarvan deel lijkt uit te maken. Het kwaad dringt zich aan ons op, v 21 , terwijl wij het goede al willen, maar dat niet kunnen laten doorbreken.

En nu jubelt Paulus al over de overwinning in Jezus Christus, die 'het lam' in ons kracht geeft door de goede voeding, die de Heilige Geest aandraagt.
En 'de tijger' ligt machteloos neer.

Maar jij Hurt....
en nu ontrdek ik opeens iets, tenminste denk iets te ontdekken
....jij Hurt vraagt aan God of hij het wil doen. Eigenlijk hoor ik je niet zo veel over Jezus, door wie de genade en de waarheid tot ons zijn gekomen,, Johannes 1 v 17.

Je hebt wel iets heel belangrijks ontdekt Hurt: aan de genade van God hangt alles. Paulus zei het al op de Areopagus:
( Hand 19 v 28):
"Ïn God beleven wij, bewegen wij en ZIJN wij".

Elke seconde zijn alle mensen in zijn hand.
En wanneer wij ons gelovig, vertrouwend aan de genade van God overgeven , dan kan hij aan het werk. En daarom, ....al de dingen, waar jij zo'n moeite mee had, werden stil en lief door hem opgelost, toen zijn genade eindelijk in jouw leven aan het werk kon.

Maar Hurt....denk er altijd goed aan, dat die genade alleen vrijuit en goed kan werken, wanneer wij de Heer God eren en verheerlijken in zijn grootste gave , Jezus Christus. Want door dat Christus aan het kruis alle zonden weggedragen heeft, is de weg naar Gods genade open, alhoewel alleen voor degenen, die zich gronden op dat offer.

Daag
Ger

11-12-2007, 19:19 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
10-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.....zielsverhuizing....reïncarnatie....
De vraag:

Graag had ik even jullie mening gevraagd i.v.m.
reïncarnatie.
De definitie is naar ik denk de volgende:
Het geloof dat men eenmaal of meerdere malen achtereen opnieuw geboren wordt, hetzij als mens of als dier. Doorgaans gaat het om een ontastbare "ziel" die, zo gelooft men, in een ander lichaam wedergeboren wordt.

Mijn antwoorde Winkler Prins- encyclopedie heeft hierover het volgende:
................
'Zielsverhuizng' of reïncarnatie stelt als uitgangspunt dat de ziel volledige vrijheid heeft ten opzichte van het lichaam. Zij kan het lichaam achterlaten, zoals men van kleding verwisselt. Eigenlijk zegt zij, dat alles verandert, wisselt en vergaat, inzonderheid het lichaam. alleen de ziel blijft constant. De zielsverhuizing of reïncarnatie kan derhalve alleen een plaats vinden als leerstuk in die religies, die niet met de mens als geheel rekenen. Zij vooronderstelt de dualiteit van lichaam en ziel. Zij komt dan ookl niet voor:
- in de primitieve religies
- in de Israelitisch-Christelijke religies.
..........
Hier wordt al iets heel interessants gezegd:
in de Christelijke heilsleer is geen plaats voor de reïncarnatie.
1 Thessalonicenzen 5 vc 23 zegt dit ook nog eens duidelijk:
"Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligemn en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus".

Het Christendom ziet geest ziel en lichaam als een duidelijk eenheid. Jezus wil al de drie elementen van deze heerlijkste schepping van God , de mens, zuiver bewaren, indien wij 'medewerkers aan die genade 'zijn.

Laten wij tegen alle verwarrende omstandigheden blij en jichend het woord van God stellen, dat ons de enig juist perpectieven biedt.

Wat een troost, dat God zo goed voor de zijnen zorgt, dat alles aan hun totale wezen bij zijn oordeelsdag , Matth 25, blij en zonder vlek, smet of rimpel ter beschikking staat van het voor eeuwig blijvende heil.

Daag
Ger

10-12-2007, 20:27 geschreven door Gerritse

Reageer (1)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
08-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe zit het nu met die vier paarden uit Openbaring 6
Dag Hijo,

Je vroeg, hoe het met 'de vier paarden uit 'Openbaring 6' zat.

Laten wij eerst de bijbelteksten erbij zoeken:

Openbaring 6 v 2;
"En ik (Johannes) zag en zie!:een wit paard en die erop zat, had een boog en hem werd een kroon gegeven , en hij trok er op uit, overwinnende en om te overwinnen"

Vers 4:
"En een tweede, een rossig paard, kwam en hem, die erop zat, werd gegeven, de vrede van de aarde
weg te nemen , en dat zij elkander zouden slachten; en hem werd een groot zwaard gegeven".

vers 5:
"En ik zag en zie!: een zwart paard, en die erop zat, had een weegschaal in zijn hand. En ik hoorde een stem........... zeggen:
'Een maat tarwe voor een schelling; en drie maten gerst voor een schelling; en breng geen schade toe aan de olie en de wijn'".

vers 8;
"En ik zag en zie: een vaal paard, en die daarop zat...: zie zijn naam was: de dood...en het dodenrijk volgde achter hem. En hun werd macht gegeven over het vierde deel der aarde, om te doden met het zwaard, met de honger, met de zwarte dood, en door de wilde dieren der aarde".

Hijo; je kunt niet zeggen:
"Dan en dan worden de zegels geopend en dan gaat 'dat met die paarden' begí­nnen.

Denk aan de sleutelgelijkenis van 'het goede zaad en het slechte zaad', (Matth 13). Weet je nog van dat vijandig mens, die 's nachts, toen de mensen sliepen, slecht zaad temidden van het goede zaad, dat eerder was uitgestrooid, uitwierp.

Dat goede zaad, waarmee alles begint, wordt nu weer symbolisch voorgesteld door 'het eerste paard'. En de ellende, die al het slechte zaad teweegbrengt, wordt voorgesteld door die drie lelijke paarden met hun op slechtheid beluste berijders.

Die paarden rijden al uit vanaf het begin van Jezus' omwandeling op aarde en blijven daarmee bezig. Die paarden rijden NU!

De dappere strijder, met zijn boog en met zijn kroon...wie is het anders dan onze Heer Jezus, die 'voorspoedig uitrijdt voor de zaak van waarheid, ootmoed en recht, ...uw pijlen zijn gescherpt- volken zijn onder u- zij dringen in het hart van des konings vijanden', (Psalm 45 v 5 en 6).

Hij is het, die in beginsel de overheden en machten tentoongesteld en over hen gezegevierd heeft, (Colossenzen 2 v 15). En- al voortrijdende met steeds meer dappere strijders in zijn gevolg ( Openb 19 v 11-16), zet Hij dat werk van het tenonderbrengen van satan voort. En de kroon, die Hij draagt, zullen ook zij dragen, want Hij zegt:
"Ik geef u de kroon des levens", (Openb 2 v 10)

Onze Heer Jezus zal over alle lasteraars triomferen. Plotseling zal Hij hen met zijn pijl treffen, (Ps 64 v 8)
En ook de leugenaars zullen zijn absolute meerderheid moeten erkennen. Want van Jezus wordt geprofeteerd:
"Werp uw pijlen en breng hen in verwarring, ((Ps 144 v 6).
(Denk nu niet bij 'lasteraars' en 'leugenaars' aan mensen, die eens zowat roddelen of die een jokkentje verzinnen, wat natuurlijk niet goed is; neen, dit gaat echt dieper)

Maar die heerlijke, overwinnende ruiter wordt gevolgd door zijn volkomen tegenbeelden.

Eerst dat rossige paard.
Dat rossig wijst op iets demonisch, iets van de hel, iets van het vuur, dat daar woedt. Van dat rossige paard moet je echt geen harmonie, blijdschap en gerechtigheid verwachten. De Heer Jezus heeft gezegd;
"Vrede laat ik u, mijn vrede geef Ik u". Maar zulke wonderbaar heerlijke taal heeft de berijder van het rossige paard niet in zijn boekje staan.

Wat is er in de kerk van onze Heer niet gemoord, geslacht en gekweld. Wat heeft 'het slechte zaad' bitter gewoed in vervolgingen en lijden 'van binnen uit'. Denk aan de heksenvervolging, de inquisitie, de godsdienstoorlogen, de scheuringen, de verbanningen, de excommunicaties, de schavotten en de brandstapels en zelfs de onverdraagzaamheden ook nú nog in Christelijke kring.
Niet van belang is in eeuwig opzicht, wat er allemaal in allerlei landen, die je op de wereldkaart vindt, aan gruwelen gebeurt...nee; Openbaring spreekt van :
- de ware gemeente
- ....en de valse kerk.

En je kunt geen van beiden precies traceren. Beide, de ware gemeente en de valse kerk hebben hun vertakkingen overal, je kunt ze nu nog niet scheiden. Ze hebben hun vertakkingen tot in onze harten toe.

En dat derde paard; daar word je ook al niet vrolijk van.
In de vele eeuwen, die voorbijgegaan zijn, sedert Onze Heer dat allesbepalende woord sprak:
"Volbracht", is er van alles gebeurd om 'de gang eruit te halen'. Eeuwenlang heeft de boze door allerlei mensen heen de voortgang van het evangelie gestuit. De moeite , die het heeft gekost, voor de volledige bijbel aan ieder mens bekend kon zijn.
En toen in de zeventiende eeuw die bijbel daar dan eindelijk....eindelijk...door de zegen ook van de boekdrukkunst... lag...voor ieder mens toegankelijk, kwamen er weer allerlei belijdenisgeschriften, die de zoekende 'Christenen van de toekomst' bonden aan de inzichten van 'de Christenen van het heden'. En zo zaten mensen van 1800 en 1900 vast aan waarheden, die naar de gang van het woord door de eeuwen aan eerdere geslachten bekend waren geworden, naar het licht, dat zí­j bezaten.En nieuwe, heerlijke waarheden konden niet uit dat star geworden harnas uitbreken.

En toch lag daar de belofte:
"De dorsvloeren zullen vol koren zijn en de perskuipen van most en olie overstromen, (Joí«l 2 v 24).

En daarom zorgde God ervoor, dat in de tijden van bittere, geestelijke armoede, die er waren en die er zijn, de olie en de wijn bewaard blijven tot de vreugdevolle tijden, die er ook al waren en die er nu zeker ZIJN.

En dan het vierde paard. Met in zijn gevolg de geestelijke 'zwarte dood'. De magie, de toverkunst, soms heel onschuldig vermomd in het zeggen:
"De belijdenisgeschriften uit de zeventiende eeuw zijn ons heilig".
Maar het occultisme is ook tegenwoordig in zijn meest brute vorm een verschijnsel, dat duizenden geestelijk doodt.
En de wilde dieren....daar is wat over afgefantaseerd. Maar denk eens aan de boze geesten, altijd verziekend, altijd verstikkend, altijd verscheurend.

De goede ruiter heeft zijn heerlijke, overwinnende oorlogsplan.

Maar de drie slechte ruiters hebben hun gezamenlijke, vreselijke, tot nederlaag bestemde plan:
- de eerste kwade ruiter voert met zijn valse leringen, zijn zwaard, mensen van de goede weg af
- de tweede zorgt er voor, dat mensen, die geen waarachtig, geestelijk voedsel meer ontvangen, omkomen van honger.
- de derde kwade ruiter biedt allerlei schijntroost aan , ook in de vorm van allerlei vormen van occultisme.

Maar al hun streven is tevergeefs.

De honden blaffen, maar de karavaan trekt verder.

Daag
Ger

08-12-2007, 00:00 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
07-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik ken zo'n lieve jongen....maar hij is niet Christelijk
Lady...lieve kind,

Je brief raakte me zo. Wat is er heerlijker dan verliefd te zijn op de jongen, die nu juist 'degene is, die je altijd al zocht'.

En toch Lady...ik moet het je afraden.
Je zult denken:
" O...nu komt natuurlijk: 2 Corinthe 6 v 14:
'Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen' ".

Natuurlijk is dat juist. De harde practijk leert honderdmaal, dat een ongelovvige wel een gelovige meetrekt, maar niet andersom. Tegen al degenen, die in de loop der jaren tegen me gezegd hebben:
"Ik krijg hem best wel mee naar de kerk of naar de sam",
heb ik moeten zeggen, dikwijls met bloedend hart:
"Dream on baby".

Maar voor jou Lady, had ik dit keer toch ander, weinig gebruikt geschut. En waarom wordt het geschut, dat ik ga noemen, zo weinig gebruikt. Omdat er zoveel bijkomende dingen zijn, die de bruikbaarheid vernevelen.

Ik bedoel Ezra 9 en 10 en het slot van Nehemia 13 ( vanaf vers 23).
Ezra en Nehemia zagen, dat de uit de ballingschap teruggekeerde Israelieten op vrij grote schaal begonnen waren vrouwen uit andere volken te huwen. Als dat zo zou doorgaan, zouden de weinige Israelieten, die teruggekeerd waren, zeer binnenkort geassimileerd zijn in andere volken. Dan zou een volkomen in andere volken opgegaan Israel nooit de plaats hebben kunnen worden, waar de komende verlosser ove 400 jaar een sfeer aan zou treffen, die - hoe versteend en veruiterlijkt ook- een decor aanbood, waarin hij zou kunnen schitteren met het leven temidden van dode vormen.

Maar in het algemeen , ontdaan van elke 'couleur locale' blijkt toch wel, dat ongelovigen voor gelovigen in hun eigenheid een dodelijk gevaar vormen.

Daarom, Lady, ik ben je zeer toegenegen, maar....het is toch pas een week....verbreek de verliefdheidsbanden met deze, ongetwijfeld aardige jongen.
Ik weet zeker, dat de Heer, in zijn rijkdom, een oprecht gelovige jongeman voor je klaar heeft. Kijk nu met kerstmis eens goed rond. Overal zijn kerstevents in de avonduren. En er zijn allerlei kerstfeesten, waar je misschien jongens kunt ontmoeten, die wel de Heer liefhebben, maar die je nog niet in het oog gekregen hebt, omdat ze naar een andere kerk of sam gaan. Of....wacht het voorjaar af met al zijn E.O.-dagen, en meer van die jeugd-ontmoetingsdagen. Ga er niet alleen heen, dat is zo ostentatief. Ga met een vriendin, zodat, wanneer je hart dán op een ideetje komt, je altijd nog die vriendin hebt om jullie gevoelens onderling te testen.

Houd contact met God, vertel hem alles, wat je aan mij verteld hebt en nog veel meer, dat ik niet hoef te weten. God wordt nooit boos bij 'open kaart spelen' uit een toegenegen of in ieder geval om raad schreeuwend hart.

Lady.....sterkte toegewenst en de zegen van God.

Daag
Ger

07-12-2007, 17:40 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God doet toch alles. Kunnen wij gaan zitten wachten ?
Dag Hurtwounded,

Je achtste vraag:

" God is het die zowel het willen als het werken werkt. Moeten wij meewerken of kunnen wij met de handen over elkaar gaan zitten".

Mijn antwoord: Ik neem eerst even deze tekst op naar de 'nieuwe bijbelvertaling'.

Filippenzen 2 v 13:
"Het is God, die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt".

En nu toch ook maar even de NBG:
" God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt"

De kanttekeningen geven zulke diepe gedachten, dat ik ze hieronder overschrijf:
................
" Dat God 'om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in ons werkt'
- is BEMOEDIGEND en VERTROOSTEND;
- het is het is ook een opscherping om onze behoudenis met vreze en beven te bewerken, alleen lettend op God;
- het is verder ook een aansporing om er niet te veel aandacht aan te schenken of de apostel aanwezig dan wel afwezig is;
- het is ook het motief om onze behoudenis te bewerken; dit nalaten zou zijn het tegenwerken van God en zijn welbehagen".

God is.... al maar doorgaande.... zijn genadige en vrijmachtige beschikking tot onze behoudenis verder te bewerken".
................
En dan wordt er nog verwezen naar Ef.1 v 5. Maar dat behandel ik nu verder niet. Kijk dat zelf maar na.

Inderdaad: je kunt zeggen:
"Nou....God kijkt wel eens. Ik wacht het maar af".

Maar is dat de goede instelling, gezien de posiieve inhoud van deze tekst.
Nee natuurlijk.

' Gods genade is verschenen, heilbrengend voor alle mensen' .
En dan is er onder al die duizenden: Hurtwounded, die het zo lekker oppikt.
En wat moet het dan voor Hurt een vertroosting en bemoediging zijn, dat God in de voortgang van zijn werk in jou zo fel geïnteresseerd is, dat hij met niet aflatende ijver meehelpt om die voortgang verder uit en op te bouwen.

Laat ik even onderbreken Hurt voor een eigen belevenis.
...........
Op de dag van mijn 85 ste verjaardag hoorde ik opeens een vreselijk geluid, gevolgd door een doffe klap en noodkreten: mijn vrouw was van de trap gevallen.
Ik ijlde de trap af, de Heer aanroepende als nooit tevoren misschien. En toen ik bij mijn vrouw neerknielde , zei God de Heilige Geest in mijn hart:
( Psalm 50 v 23):
" Wie een dankoffer brengt, geeft mij (God) alle eer,
wie zo zijn weg gaat, zal zien dat God redt".
En- het uitsnikkende- heb ik toch de Heer gedankt en lof en eer gebracht voor 'de wegen , die hij ging wijzen'.

We staan nu 1½ maand na dit gebeuren. En God heeft ' de weg gewezen'. Die liep over ' thuisverpleging' en ' Kortdurende opvang' naar een veilig woonzorgcentrum,. waar zij de rest van haar leven veilig kan verblijven.
Dit mag naar buiten toe nu niet zo'n geweldige oplossing, (weg) lijken. Maar ikzelf ben volkomen eenswillend.
Zo helpt de Heer , ook in cruciale situaties.
.............
En dat is bemoedigend en vertrooostend. Jij, als jong mens, hebt nog heel niet te maken met de noden van een oud echtpaar, maar het weten, dat God altijd voor je aan de gang is, dat is zo'n blijmakend iets.

Je bent ook niet gered om dan na een poosje te zeggen:
"Nou even weer wat anders".
De almachtige God is intensief voor jou aan het werk...een God, waarvoor je toch onbeperkt ontzag dient te hebben, ( met vreze en beven)....en mag je zo'n lieve , hemelse Vader, die zoveel in jou geïnvesteerd heeft en nog dagelijks meer in jou belegt....mag je zo'n lieverd teleurstellen, ja tegenwerken.

En je hoeft er ook niet ongerust over te zijn, dat éenmaal Ger er niet meer zal zijn met zijn bemoedigende woorden. De grote Trooster, de Heilige Geest blijft altijd bij je.

En dan ga je er toch niet over zitten tobben, of sommigen ' in valse lijdelijkheid'.....
een ouderwetse uitdrukking om aan te geven, dat mensen hun onwil soms vermommen als ' diepe vroomheid',
.....of verblindheid...
wat jou oproept om de blinddoek weg te halen door je voorbede
...al dit heerlijke aan zich voorbij laten gaan.

Kan je het ook een beetje vanuit deze hoek bezien Hurt.

Het heeft God behaagd...
als het eens aan de koningin behaagt om jou 'een lintje te laten geven door de burgemeester'... wat zal je vereerd zijn. Maar het heeft God behaagd....dat is nog wel iets anders.

Daag
Ger

07-12-2007, 17:37 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
03-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Hallo Hurtwounded,

Je zevende vraag:


Waarom staat er zo vaak in de bijbel: Kies.
Als God alles al uitgemaakt heeft, waarom moeten wij dan nog kiezen.

Mijn antwoord:
God is kennelijk minder strikt dan jij, Hurt.
Want in 2 Kronieken 24 v 11-12 staat:
“Drie straffen leg ik je voor. Kies er een uit, die zal ik je opleggen”.

God laat David, die weer eens fout gehandeld heeft, de keus uit drie straffen
God laat dus een ruim gebied over voor de mens, waarin hij bewegingsvrijheid heeft. Als David iets anders gekozen had dan ‘drie dagen pest’ dan had God dát gedaan.

Maar heel anders spreekt weer Jeremia 10 v 23:
“Ik erken o Heer,
dat het niet aan de mens is zijn weg te bepalen,
zijn pad uit te zetten,
te kiezen, waarheen hij zal gaan”.

En dit lijkt ook wel in overeenstemming met Spreuken 16 v 9, waar staat:
“ Een mens stippelt zijn weg uit,
De Heer bepaalt de richting die hij gaat”

Psalm 37 v 23 en 24 zeggen overigens:
“Wie de HEER welgevallig is,
,mag zijn weg gaan met vaste tred.
Al komt hij ten val, hij blijft niet liggen,.
Want de HEER richt hem op”.

Jeremia 11 v 23 laat zonder meer de vrijmacht van de Heer zien. Maar hierbij dient in aanmerking genomen te worden, dat een diep- zondig volk zich hier beklaagt over het lot, dat wacht: ballingschap.

Spreuken 16 v 9 laat óok ‘ de Goddelijke kant’ zien, zoals wij daarover al bij de eerste beantwoording spraken.

Psalm 37 v 23 laat een troostend geluid horen.
Want aan wie heeft de Heer een welgevallen: aan hen, die in zijn wegen gaan. En de eigenlijke weg, die hij altijd wijst, is de weg van Johannes 3 v 16:
“Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat hij zijn Zoon gezonden heeft, opdat een ieder die in die Zoon, Jezus Christus, gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.”.
De Goddelijke kant, zozeer door Jeremia en Spreuken belicht, mag voor ons toch een hoopvol perspectief hebben.
Want jij en ik, Hurt, hebben de Heer Jezus lief en wij volgen de nadere aanduidingen, die God de Heilige Geest ons dagelijks geeft, om Jezus steeds meer te kennen en tot God de Vader steeds dichter te naderen.
Zo zijn, wij, alweer door Gods genade, de Heer welgevallig en mogen wij onze weg gaan met vaste trede, ook al zegt Jeremia , dat ‘ het niet aan de mens staat om zijn weg te kiezen’ en ook al zegt Spreuken, dat wij onze weg wel uitstippelen, maar dat de Heer de richting bepaalt.

En als we al eens vallen, wie richt ons op: juist: de Heer zelf.

En zo, Hurt , heb ik , binnen de beperking van mijn menselijke mogelijkheden, jou een antwoord gegeven, dat toch wel troost en houvast biedt., dacht ik.

Daag
Ger

03-12-2007, 16:14 geschreven door Gerritse

Reageer (0)
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Archief per week
  • 11/10-17/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • Mag je predikanten bekritiseren
  • Maar 144000....zo'n beetje.
  • Is vrede op aarde afdwingbaar
  • Wat is er mis met de Christelijke kerken
  • Aardse en hemelse vrede

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!