Zondag 18 maart is het weer zover en brullen de motoren weer voor het eerst op West-Vlaamse bodem. De organisatoren in Moorslede (AMV) hebben ieder jaar grote namen op hun deelnemerslijst en het is dit jaar niet anders zodat de toeschouwers weer van een dagje rallysport kunnen genieten van de bovenste plank. Als we even vlug het lijstje overlopen ziet met dat er heel wat materiaal aan de start staat zoals Paul Lietaer die zijn nieuwe Subaru Impreza Groep A komt showen en zeker voor de overwinning gaat. Ook de snelste jonge dame van Belgie onze eigen West-Vlaamse Melissa Debackere met de Toyota Celica die het vuur aan de schenen zal leggen van haar mannelijke collega's.Andere kandidaten voor het podium zijn Soenens Bmw E30, Prinzie Bmw M3, Ceenaeme Bmw E36, Leune Bmw E90, Alliet E30 en Vleminckx Misubitsi Evo6.5 . En wat gaat Renaud Verreydt met Bmw M3 ten beste geven, nog een klepper van formaat. De weermannen voorspellen regen voor zaterdag zodat de omloop er spektaculair kan bij liggen zondag.
De reden dat ik deelgenomen heb aan de cursus baancommissaris is om indien nodig in te springen indien er mensen tekort zijn voor een optimale organisatie van de rallys in te toekomst.
Gisteren was er in Poperinge een opleidingsdag voor steward's en baancommissarissen in de brandweerkazerne aldaar, ingericht door de vlaamse autosportfederatie (VAS). Om 07.15 uur had ik afgesproken met Stefaan Brackx bij hem thuis in Nieuwpoort , en we waren weg voor een dagje cursus veiligheidsopleiding. In Poperinge aangekomen konden we daar genieten van een paar broodjes en wat koffie en werd de cursus aangevat om 9 uur. We hebben wat uitleg gekregen van Daniél Verschaeve en Jan Vervisch , wat voor bonden en werkgroepen er zijn , zoals de Fia tot Pak en van organisatoren tot veiligheidsmensen en alles wat ermee te maken heeft. Na deze korte maar heel goede uitleg was er een korte pauze en werden we in twee groepen verdeeld. Door André Bonte van de Veiligheids-Commissie werd de nodige uitleg gegeven over de werking op het terrein,zoals voor de stewards het opvangen van de toeschouwers, en voor de baancommissarissen het bedienen van de gele vlag, en voor de radiomensen, hoe dat ze te werk te gaan op de posten. Ondertussen was het middag geworden en konden we genieten van een warme maaltijd en een pauze en zo het namiddag gedeelte aan te vatten. De eerste namiddag cursus was EHBO gegeven door een Mug Arts van het Red-team en hij toonde hoe een reanimatie moest worden uitgevoerd en hoe te reageren bij een zwaar ongeval. Na de EHBO cursus was het de beurt aan Boudewijn Baertsoen, Commissaris van Politie en inrichter van de TAC Rally, hij gaf een woordje uitleg hoe om te gaan met publiek die in de verboden zone staan, met agressie en alles wat erbij komt kijken. Na een pauze van een 5 tal minuten was het de beurt aan de brandweercomandant van Poperinge om een woordje uitleg te geven over verschillende klassen van branden en de bestijdingsmiddelen die voorhanden zijn . Met hen zijn we op het terrein gegaan om zelf brandende benzinne te blussen met poederblussers. Nadat iedereen de aangestoken branden geblust had was het woord aan Herman Vereecke, Commissaris van de gerechtelijke politie, maar die zich al 20 jaar bezig houdt met de veiligheids aspecten van de rally. Herman gaf een woordje uitleg over de wet Peeters en de koninklijke besluiten die gehanteerd worden tijdens rallywedstrijden. En dan om 17.45 was het eindelijk zover. Na een zware cursusdag, de uiteindelijke schriftelijke examens. Geslaagd, en moe maar tevreden reden we huiswaarts met het bewijs van bekwaamheid op zak.
Nadat Wervik 2004 achter de rug was met nog een goed resultaat ook en de Alfa hersteld is na die uitschuiver daar, dachten wij de miserie voorbij was, begon die pas. We hadden de rally van Wervik aangepakt op voorbereiding van de grootste rally van het jaar namelijk de Ypres Westhoek Historicrally. In deze rally gingen we proberen de uitslag van 2003 te verbeteren waarin we goed aan het lukken waren in onze opzet. We stonden 4de algemeen in de groep van de FIA wagens en 1ste in de klasse 1600 CC met bijna 8 minuten voorsprong op de 2de. En toen op de laaste Kp Heuvelland over 32.5 km met nog zo een 12 km te gaan plots van de baan gingen in een rechts 1 . Het gevolg was dat wij zo diep in de gracht lagen, zo diep zelfs dat er ons niemand kom zijn liggen. Zo was de Ieperse rally over en uit voor ons in het zicht van de eindmeet. Ik zelf kwam er vanaf met een paar serieuze blauwe plekken ter hoogte van de ribben.maar de grootste teleurstelling was dat wij het podium niet haalden en ik was er 3 maanden nadien nog altijd niet goed van, want zeg nu zelf wat voor een resultaat ging dit niet zijn met een standaard Alfa Romeo. Niemand begreep hoe we daar van de baan konden gaan, ook wij niet. De wagen werd hersteld en klaar gezet voor de Omloop van Vlaanderen in september. Deze rally werd aangevat met nieuwe moed en het met het mes tussen de tanden. Alles ging redelijk goed en we draaiden redelijk goede tijden, maar toch maakte de Alfa rare geluiden achteraan wat we ook al opgemerkt hadden voor de rally en tijdens de Ieperse Rally. We konden die knarsende en krakende geluiden niet dedecteren. opgekrikt aan de wielen gedraaid, gewrongen en alles wat men maar kan bedenken we vonden niets. De laatste snelheidsrit van de eerste dag (KP Zilverberg) wisten wij plots wel wat dat rare geluid was, op z'on 2 km van de finische vloog de achterbrug van onder de wagen. We wisten toen onmiddelijk wat die geluiden waren, de volledige achterbrug was uit de kas gescheurd en piloot Johan Gouwy had alle moeite van de wereld om de Alfa op de baan te houden. het uitvallen in de Yperse rally had daar ook mee te maken want het was in een situatie om zeker niet van de baan gaan en was de achterbrug toen al beginnen uit te scheuren en zo de baanvastheid van de wagen niet meer optimaal was en begon te zweven. Van een rot jaar 2004 gesproken!!
Na het seizoen 2003 zonder pech en in alle wedstrijden de eindmeet te hebben gehaald,zette het seizoen 2004 weer prachtig in met 3 klasse overwinningen en 1 maal 2de. Maar in de Rally van Wervik begon de miserie met een duik in de gracht op de Kp Wervik op een T links 3 waar veel stof lag op de al gladde tarmac, en een beetje te laat geremd staken we diep met de neus in de gracht. Met een 2 tal minuten verlies en dank zij de toeschouwers die ons eruit hebben gehaald konden we onze weg voortzetten. Langs deze weg danken wij nog iedereen die toen geholpen heeft om ons terug op de baan te krijgen. Dit was nog niet het einde van onze miserie van dat jaar!!
De vader van Anton, Markku Alen is één van de allergrootste rallypiloten die er ooit op onze blauwe globe heeft rond gereden. Hij heeft meerdere jaren de rallysport beheerst en heel veel wedstijden gewonnen voor allehande merken. Hij heeft lang de kleuren van Fiat en Lancia verdedigd en met sucses. Later kom ik wel nog eens terug op de loopbaan van Markku Alen, en mogen we hopen dat zijn zoon uit het goede hout gesneden is en in de voetsporen van zijn beroemde vader kan treden.
Foto: één van de laaste wagens waar mee M.Alen reed de Lancie Delta S4
Anton Alen de 23 jarige zoon van WK-legende Markku Alen gaat de Ypres Westhoek Rally 2007 deelnemen met de Fiat Punto S2000. Het ziet er als maar beter uit voor de grooste Belgische Rally .
In het Belgisch kampioenschap Rallycross strijden vader en zoon Hiemeleers tegen elkaar in deze tak van de autosport. Als het een unicum in deze sport weet ik niet, maar het is mooi als vader en zoon elkaar kunnen bekampen in dezelfde discipline. Vader Benny is 30 jaar geleden begonnen met autocross en nu reeds 12 jaar rallycross. Zoon Andy rijd met de Citroén Saxo van zijn vader die nu met een Honda rijd. Het moet daar een toffe bedoening zijn ten huize Hiemeleers in Steevoort
Jan Czech goed gekend in het Vas rallykampioenschap voor het spektakel rijden met de geel zwarte Mini-Cooper heeft zich een Subaru aangeschaft. Na heel wat mooie resultaten met de Mini probeerde Jan het 2 seizoenen met een Opel Tigra wat niet een sucses werd. Nu gaan we jan zien met zijn nieuwste aanwinst de blauwe Subaru en we wensen Jan goed seizoen met zijn nieuwste speeltje en moge hij het publiek heel wat spektakel bieden in 2007.
Jean-François Elst wordt de nieuwe Copiloot van WRC rijder F.Duval. De Fransman Patrick Pivato is al 2 maanden niet meer bereikbaar nadat hij met slaande deuren vertrokken is bij First Motosport. De oorzaak van scheiding zou een financieel dispuut zijn tussen Pivato en First. J.F Elst is 41 jaar en heeft 14 WK Rally's op zijn palmares en werd kampioen van Belgie aan de zijde van Bernard Munster in 1985.
Deze Foto van de Duitser H.W Schewe op de snelheidrit van de Kemmelberg. Deze Foto is al her en der gepubliseerd geweest. Dank zij zulke mannen herleeft de rallysport van weleer. Meer en meer rallyfanaten komen op de historicwedstrijden af voor het spektakel dat deze oudjes ten beste brengen.
Foto: Wilfried Geerts Met deze Porsche Carrera komt Schewe naar de Ieperse Rally 2007
De Duitse Porsche historicrijder Heinz Walther Schewe heeft de smaak terug goed te pakken. Na verleden jaar een drietal rally's te hebben gereden waaronder de Rally de Canarias en de Ypres Historics Westhoek Rally komt hij dit jaar terug naar Ieper om de rally te betwisten. Walther Schewe werd in 1975 2de met de Porsche Carrera na de Fransman Mordaq ook met een Porsche Carrera. Ook werd hij duits rallykampioen. Dat Schewe heel wat in mars heeft bewees deze 63 jarige Duitser verleden jaar, toen hij na meer dan 20 jaar inaktieve periode terug de handschoen weer opnam.
Hij wist echt niet hoe een moderne rally in elkaar zit ik moest hem met handen en voeten uitleggen dat er geen service was na de kp's gelijk het vroeger was, maar enkel nog op een centraal punt voor iedereen. Ook al die moderne rallywagens had hij nog nooit gezien en verstond niet dat een kitcar sneller ging dan wij in de Rally van Gran Canaria waar we 5 de werden. In Ieper verleden jaar ging hij er al de brui aangeven nog voor de start. Ik heb hem moeten serieus motiveren en het is mij nog gelukt ook. De Porsche stond veel te laag voor de wegen in de Westhoek en konden op heel veel plaatsen niet couperen. Toch werden wij 3de in de Groep van FIA en 5de algemeen wat wil zeggen dat die oude vos nog serieus aan het stuur kan draaien. Aldus zijn Copiloot Frank Blondeel
Dit jaar gaat Walther Schewe het anders aanpakken en komt hij naar Ieper met zijn witte Porsche Carrera waarmee hij in Ieper reed in de jaren 70, deze is veel lichter en steviger en staat hoger dan die circuitwagen waar hij verleden jaar mee aantrad. Deze punktuele duitser komt zomaar niet naar ons land om bijrol te spelen in het rally gebeuren en wil zich meten met de allerbesten en zijn uitslag van verleden jaar te verbeteren. De kans is heel groot dat hij in de Westhoek een voorbereidingswedstijd komt rijden om niets aan het toeval over te laten en de Porsche tiptop in orde te zetten voor Ieper.
Het voorbije week-end is het xtreme drift-kampioeschap gestart in het Nederlandse Venray.Daarin gaat het niet om snelheid maar om pure wagencontrole en brede schuivers.De competitie is onstaan uit de Belgian Drift Series. Er komen telkens twee rijders tegen elkaar uit; de verliezer druipt af. Het is een heel spectakulaire vorm van autosport. In Limburg is deze discipline zeker drie maal te zien op de datums van: Op het circuit van Zolder op 29 april , op de Duivelsberg Maasmechelen 29 juli en 9 september en in Mechelen in de nekkerhallen op 17 juni en in het Nederlandse Venray op 7 oktober
Dit jaar wordt de rally van Wervik een topper van formaat. Het parkoer is hertekend en wat deelnemers betreft wordt het ook top. Er zijn een paar rallyfanaten die achter de schermen werken en goede relaties hebben in de rallysport en dit gaat zijn vruchten afwerpen. Later meer hierover.
De pre-keuring vandaag in de garage Degryse (Eernegem) op de foto ziet men de opmeting van de remschijven ( diameter en dikte) en alles wat er bijhoort door de mensen van de RACB & VAS
nadat verleden jaar een Copilote het leven verloor bij een spijtig ongeval hield organisator Sason het voor bekeken. Een nieuwe organisatie ENRO ging de organisatie overnemen toen plots nog iemand op de proppen kwam en ENRO concurentie kreeg van SRON en het uitdraaide op bikkelharde rivaliteit. De Nederlandse bond (KNAF) bemiddelde maar het kwam niet tot een vergelijk en daarom besliste de KNAF om geen vergunnig af te leveren om dit jaar de Golden Tulip rally te organiseren die voorzien was op 14 & 15 september.
Eric Noort van KNAF: Op bassis van de beschikbare informatie hadden wij onvoldoende vertrouwen in een veilig en professioneel verloop van de rally. Daarmee reste ons tot onze spijt geen andere keuze. aldus E.Noort
Op zaterdag 3 maart is er in de Ford Garage Degryse te Eernegem de jaarlijkse pre-keuring voor rallywagens . Zo een 60 a 70 piloten gaan zich daar aanbieden met hun rallywagen om gekeurd te worden.Dit is verplicht om aan de wedstrijden deel te nemen. Dit gebeurd vanaf 9 uur ongeveer tot 17.00 uur. Mensen die eens kennis willen maken met de rallywagens van dichtbij, dan is dit de gelegenheid bij uitstek.