De allerlaatste WK rally van het seizoen de RAC rally van Groot Britanie 2006 is gewonnen door de Fin Marcus Gronholm met een Ford Focus Wrc.Onze Belg Francois Duval eindigde 8ste met een Skoda Fabia Wrc. Duval had uitzicht op een 6de plaats maar door allerlei problemen met de Skoda akte hij van de 7de naar de 8ste plaats in de einstand.De revelatie van de rally was de Fin Jari Latvala. De jonge Fin die wereldkampioen is bij de standaard wagens ( Groep N wagens ) en nu met een Wrc 4de .De andere plaatsen zijn de Oosterijker Manfred Stohl 2de en de Noor Petter Solberg 3de
Nu de RAC Rally van Groot Britanie bezig is moet ik toch even stilstaan bij het overlijden verleden jaar van Michael (Beef) Park. Michael was de Copiloot van de Est Markko Martin die tijdens de rally verleden jaar met hun Peugeot zijdelings op een boom vlogen en Michael er het leven bij liet.Hij was 39 jaar en laat een vrouw en één kind na. De Estse rallyrijder Markko Martin was ongedeerd maar wel psychis aangeslagen en is nog altijd niet aan rallyrijden toe.
Ook een piloot om nooit te vergeten is Gustafson heel bekend in de rallysport Gustafson is zijn schuilnaan voor de burgelijkestand staat op hij ingescheven als Gustaaf Deschrijver . Guust begon ergens in de jaren 60 en zijn eerste rally was de 12 uren van Oostende. Gustafson was een heel snelle piloot in die tijd met hele mooie uitslagen.Ooit reed hij aan de leiding van de 24 uren van Ieper tot op een half uur van het einde zijn Porsche in de fik schoot en weg mooiste zege van zijn carriere
Tijdens rallywedstrijden is de veiligheid van de deelneemers en toeschouwers van groot belang. Door allerlei ministriéle besluiten is dit heel streng geregelmenteerd. In het kader van die regelmenteringen werd RED opgericht RED staat voor RESCUE AND EXTRACTION FOR DRIVERS. Die groep mensen bestaat uit Dokters,verplegers,ambulanciers,brandweermannen en allerhande personen en telt ongeveer 155 leden. Aan het hoofd van die groep staat Dr Jan Beirnaert . Ze zijn aanwezig op alle rallywedstrijden,snelheidswedstrijden,circuit's,karting,motorcross en nog meer evenementen. Deze groep die opgericht is in 1997 heeft al heel wat tussenkomsten gedaan op heel wat wedstrijden. Hier geef ik even een overzicht hoe de veiligheid er moet uit zien tijdens een snelheidsrit en bedenk dat sommige rally meer dan 4 snelheidsritten hebben tergelijkertijd. Moet paraat zijn voor de Kp van start kan gaan: Een Dokter(reanimator) een uitgeruste ziekenwagen een ploeg hulpverleners een depanagewagen een volledig uitgeruste brandweerploeg.Als de rit langer is dan 15 km zoals in Ieper Bijvoorbeeld komt er nog één Dokter + een uitgeruste ziekenwagen bij en een ploeg hulpverleners. In Ieper komt er dan nog een MUG Heli bij.
Een foto van een interventie van RED tijdens de omloop van Vlaanderen 2006 waarbij een Copiloot gekneld zat en door de hulpverleners werd gestabiliseerd
Bij het organizeren van een rallywedstrijd komt heel wat bijkijken.Het allereerste is kijken als er een plaats vrij is op wedstrijd kalender.Is dat in orde doet men een aanvraag bij het gemeentebestuur van de betrokken gemeenten die de rally aandoet.Als het schepencollege hun goedkeuring heeft moet ook nog de gouverneur van de provincie nog zijn zegen geven pas dan kan de organisator aan de slag om de eigenlijke rally uit te tekenen.iemand uit het bestuur tekend dan het roadbook met straten van de snelheidsritten en verbindingswegen.Als alles op papier staat moet er veiligheidsboek gemaakt worden.In dat boek staan alle bochten van het parkoer. Nu met de computer wordt alles via luchtfoto's gemaakt.Alle snelheidsritten moeten volledig afgebakend zijn met een tien meters veiligheidszone.Ook in het boek moet alles vermeld zijn welke diensten op terrein zullen aanwezig zijn zoals ziekenwagens, rode kruis,brandweer; politie,dokters,verplegers,radioposten, baancomisarissen en andere verantwoordelukken.Ook de verzekeringspapieren en nog zoveel meer en dit alles moet voor gelegd worden in Brussel bij één of andere comissie van het ministerie.Als het FIA proef is zoals bijvoorbeeld de Ypres Westhoek Rally moet ook de hoofdgeneesheer van het AZ Brugge zijn handtekening zetten.Daarbij komt dan nog dat die mensen moeten zoeken naar sponsorgelden om alles rond te krijgen en naar vrijwilligers om te helpen bij het opslaan van de parkoers en zoveel meer.In feite verdiennen die mensen een pluim om dit te realiseren in plaats van tegenwind te krijgen als men weet dat men 11maanden bezig is om dit tot een geslaagd evenement te laten doorgaan.
Als ik in de de dagbladen lees dat er aan het Gents kuipke geen ziekenwagen aanwezig was op zoéén manifestatie waar ongeveer 7000 mensen opeen geplakt zitten als tijdens de zesdaagse. Dan heb ik er wel enkele bedenkingen bij als men ziet hoe de gemotoriseerde sporten aan banden wordt gelegd in ons vlaamse land! dan kunnen ze toch iets leren van ons.Op onze manifestaties is het wat veiligheid betreft voor deelnemers en toeschouwers is het toch stukken beter.Het is zelfs zo erg dat de organisatoren bijna niet meer weten hoe ze alles nog moeten betalen.Alles is in ministrieele besluiten gegoten op gebied van veiligheid.Het is natuurlijk niet slecht dat het zo is zowel voor de rijders als publiek je mag er niet aan denken dat er iets ernstigs gebeurd in zoeen grote massa volk binnen in een hall zoals in het kuipken en de hulpdiensten op zich laten wachten. Wie zou er dan verantwoordelijk worden gesteld? Anciau en andere bleiters! als hun kop maar op tv en krant komt kan alles.
Later kom ik met een woordje uitleg hoe het er op een rallywedstrijd op gebied van veiligheid verplicht aan toe gaat
Ik wil nog eens terugkomen op de 24 uren van Ieper in 1978 toen Tony Pond de rally won. De foto werd genomen bij het oprijden van de Kemmelberg met Triumph Tr7 V8. Bekijk op de foto massa volk er toen op de flanken van de kemmel stond en dit om 03.00 'snachts of in de morgen beter gezegd.Autorally is altijd heel populair geweest en heden tendage nog. Jammer genoeg worden we zo stiefmoederlijk behandeld door allerlei instanties.
Foto Tony Pond aan de beklimming van de kemmel aan begin van de kaseien
In het vroegere oostblok reden er enorm veel Trabantjes rond. Die kleine 2 takts waren gemaakt uit polyester en ja er werd rally mee gereden. Nu nog hedendaags kan men ze zien deelnemen aan de historicrally's in Duitsland
Het is niet enkel in de westerse landen dat er autorally wordt gereden.In het vroegere oostblok deed men dat ook. Er waren daar natuurlijk ook autofabrieken en die beconcureerden ook elkaar via de autosport met merken zoals Wartburg,Polski,Trabant, Lada en natuurlijk ook Skoda waar ik het hier al eerder over had.Soms heel af en toe kwamen ze eens naar het westen afgezakt naar grote rally's zoals de Monte-Carlo of de RAC rally in Groot britanie. Jongere mensen onder ons gaan die auto's natuurlijk niet weten rijden hebben. En wat ook bijzonder was is dat Wartburg en de Trabant oliestinkertjes waren dus 2 Takt motoren wat een heel biezonder geluid produceerde.
Foto Wartburg tijdens de RAC rally in Engeland van 1968