Bij het organizeren van een rallywedstrijd komt heel wat bijkijken.Het allereerste is kijken als er een plaats vrij is op wedstrijd kalender.Is dat in orde doet men een aanvraag bij het gemeentebestuur van de betrokken gemeenten die de rally aandoet.Als het schepencollege hun goedkeuring heeft moet ook nog de gouverneur van de provincie nog zijn zegen geven pas dan kan de organisator aan de slag om de eigenlijke rally uit te tekenen.iemand uit het bestuur tekend dan het roadbook met straten van de snelheidsritten en verbindingswegen.Als alles op papier staat moet er veiligheidsboek gemaakt worden.In dat boek staan alle bochten van het parkoer. Nu met de computer wordt alles via luchtfoto's gemaakt.Alle snelheidsritten moeten volledig afgebakend zijn met een tien meters veiligheidszone.Ook in het boek moet alles vermeld zijn welke diensten op terrein zullen aanwezig zijn zoals ziekenwagens, rode kruis,brandweer; politie,dokters,verplegers,radioposten, baancomisarissen en andere verantwoordelukken.Ook de verzekeringspapieren en nog zoveel meer en dit alles moet voor gelegd worden in Brussel bij één of andere comissie van het ministerie.Als het FIA proef is zoals bijvoorbeeld de Ypres Westhoek Rally moet ook de hoofdgeneesheer van het AZ Brugge zijn handtekening zetten.Daarbij komt dan nog dat die mensen moeten zoeken naar sponsorgelden om alles rond te krijgen en naar vrijwilligers om te helpen bij het opslaan van de parkoers en zoveel meer.In feite verdiennen die mensen een pluim om dit te realiseren in plaats van tegenwind te krijgen als men weet dat men 11maanden bezig is om dit tot een geslaagd evenement te laten doorgaan.
Als ik in de de dagbladen lees dat er aan het Gents kuipke geen ziekenwagen aanwezig was op zoéén manifestatie waar ongeveer 7000 mensen opeen geplakt zitten als tijdens de zesdaagse. Dan heb ik er wel enkele bedenkingen bij als men ziet hoe de gemotoriseerde sporten aan banden wordt gelegd in ons vlaamse land! dan kunnen ze toch iets leren van ons.Op onze manifestaties is het wat veiligheid betreft voor deelnemers en toeschouwers is het toch stukken beter.Het is zelfs zo erg dat de organisatoren bijna niet meer weten hoe ze alles nog moeten betalen.Alles is in ministrieele besluiten gegoten op gebied van veiligheid.Het is natuurlijk niet slecht dat het zo is zowel voor de rijders als publiek je mag er niet aan denken dat er iets ernstigs gebeurd in zoeen grote massa volk binnen in een hall zoals in het kuipken en de hulpdiensten op zich laten wachten. Wie zou er dan verantwoordelijk worden gesteld? Anciau en andere bleiters! als hun kop maar op tv en krant komt kan alles.
Later kom ik met een woordje uitleg hoe het er op een rallywedstrijd op gebied van veiligheid verplicht aan toe gaat
Ik wil nog eens terugkomen op de 24 uren van Ieper in 1978 toen Tony Pond de rally won. De foto werd genomen bij het oprijden van de Kemmelberg met Triumph Tr7 V8. Bekijk op de foto massa volk er toen op de flanken van de kemmel stond en dit om 03.00 'snachts of in de morgen beter gezegd.Autorally is altijd heel populair geweest en heden tendage nog. Jammer genoeg worden we zo stiefmoederlijk behandeld door allerlei instanties.
Foto Tony Pond aan de beklimming van de kemmel aan begin van de kaseien
In het vroegere oostblok reden er enorm veel Trabantjes rond. Die kleine 2 takts waren gemaakt uit polyester en ja er werd rally mee gereden. Nu nog hedendaags kan men ze zien deelnemen aan de historicrally's in Duitsland
Het is niet enkel in de westerse landen dat er autorally wordt gereden.In het vroegere oostblok deed men dat ook. Er waren daar natuurlijk ook autofabrieken en die beconcureerden ook elkaar via de autosport met merken zoals Wartburg,Polski,Trabant, Lada en natuurlijk ook Skoda waar ik het hier al eerder over had.Soms heel af en toe kwamen ze eens naar het westen afgezakt naar grote rally's zoals de Monte-Carlo of de RAC rally in Groot britanie. Jongere mensen onder ons gaan die auto's natuurlijk niet weten rijden hebben. En wat ook bijzonder was is dat Wartburg en de Trabant oliestinkertjes waren dus 2 Takt motoren wat een heel biezonder geluid produceerde.
Foto Wartburg tijdens de RAC rally in Engeland van 1968
Rond 1975 was de te kloppen rallywagen een triumph Tr 7 V8 .Die krachtige machienen hebben in die jaren heel wat rallywedstrijden gewonnen . Het was een streling voor het oor terwijl het haar op je armen recht als men hoorde wat de V8 krachtbron produceerde van geluid en pk's.Het waren geen gewone piloten die deze Triumph bestuurden want hij was heel moeilijk op de baan te houden. Toch hebben ze veel overwinningen behaald.De Fabrieksrijders Simo lampinen,Per eklund en Tony Pond zegevierden zowat overal .Ook in Belgie kwamen ze aan de start bijvoorbeeld in de 24 uren van Ieper waar De nu reeds overleden Tony Pond Tweemaal deze wedstrijd op naam schreef. In Belgie kan men tegenwoordig één van die wagens aan het werk zien in de Historic wedstrijden bestuurd door Bert Smeets.
Het is de derde maal dat Didier Vanwijnsberghe deelneemt aan de Rally du Var in zuid Frankrijk , en nu is het prijs. Met vandaag nog slechts 2 proeven te rijden Voerde Didier de stand aan.Op de eerste proef was Jean Charles Redele iets sneller dan vanwijnsberghe. Maar op de laatste proef was Didier sneller en was de buit binnen.Na de wedstrijd moest zowel de Escort van Didier en de ex fabrieksmachiene van Redele naar de techische controle. Redele kwam niet opdagen en werd gedeklaseerd,zo werd de Porsche 911 van Harrach 2de.Verder waren er nog 2 Vlamingen aan de eindmeet Kurt Vanderspinnen met de Cortina Lotus 11de en Smeets met de Triumph Tr7 V8 17de. Proficiat mannen.
De 43ste Belgium Westhoek Rally staat geprogrameerd op vrijdag 22 juni en zaterdag 23 juni 2007. og een tijdje dus, maar toch is AC Targa Florio al druk bezig met de organisatie van hun evenement. De evaluatie van de editie 2006 was in elk geval positief. Een sterke startlijst met internationale uitstraling meer toeschouwers en een optimale veiligheid.De FIA beloonde de wedstrijd met een uitstekend rapport. Ook de Tv zender Eurosport was meer dan tevreden, zodat de wedstrijd volgend jaar op heel wat TV-aandacht kan rekenen,met live uitzendingen op vrijdag en zaterdag. In 2007 staat de BYWR terug op de kalender van de Intercontinental Rally Challenge,het nieuwe kampioenschap dat voorbehouden is voor de Super 2000's, Super 1600's en de groep N's.De blikvangers zijn natuurlijk de Super 2000 wagens,waarvan heel wat nieuwe modellen in ontwikkeling zijn. Fiat,Peugeot,Volkswagen en Toyota zouden we volgend jaar al in het IRC mogen verwachten. Andere constructeurs zoals Skoda,hebben plannen om een S2000 te ontwikkelen. Om de wedstrijd nog aantrkkelijker te maken, zowel voor de piloten als voor de toeschouwers, werkt AC Targa Florio aan enkele nieuwigheden voor de editie 2007. Daarover binnenkort meer hier op de blog
foto winnaar 2006 de Italiaan Basso op Fiat Super 2000
Na de 2de dag in de rally du var (zuid Frankrijk) staat het west-vlaamse rallyteam Vanwijnsberghe-soenens op de eerste plaats in de rangschikking.De Duitser Uwe Nittel met Lancia Stratos motor opgeblazen en de Fransman Frederic Chambon Porsche 911 turbo lekke band verloor 8 minuten. daardoor komen Dirk en Wim nu aan de leiding te staan. Op de 2de plaat staat nu Jean Charels Redele met een Renault Alpine A 110 . Jean Charles is de zoon van de constructeur van deze machientjes.
Het team Didier Vanwijnsberghe-Wim Soenens zijn goed bezig in zuid Frankrijk in de Rallye Du Var staan ze momenteel derde met hun Escort 1800 Rs .Op de eerste plaats staat momenteel de Duitser Uwe Nittel met een Lancia Stratos V6 en tweede de Fransman Frederic Chambon in een Porsche 911 Turbo. Didier en Wim volgen op 1 minuut. Didier verteld dat hoe hoger ze kwamen tegen de top van een berg hoe mistiger dat werd. We zagen gewoon de baan niet meer aldus Didier. Morgen zijn terug 3 kp's te rijden en het West-Vlaams team hoopt die derde plaats te kunnen vasthouden. Sucses mannen
Gaby Goudezeune reed in zijn begin jaren ook met Manu Maes als Co met een Opel Kadet Gte . Manu had de ervaring om met jonge opkomende piloten te rijden .
Dat manu de strijd verloren heeft tegen de smerige ziekte kon je hier al lezen in een vorig artikel.Velen gaan hem herrinneren als een gewaardeerd Copiloot en zeker de laatste jaren van zijn cariére toen hij bij JP Vandermeersch in de Porsche 911 in de Avia kleuren reed. Zijn rally loopbaan stopte ergens in begin de jaren 80 jammer genoeg is er veel verloren gegaan met het wegvallen van Manu Maes. Hij reed met piloten als Delanoye , Gustafson , Stoops , Goudezeune Vandermeersch enz...
In het West-vlaamse Oostrozebeke is er een nieuwe rally in de maak. Het zou een b short rally zijn welke wil zeggen 2 kp's .op het grondgebied van de voornoemde gemeente en een stukje van de gemeente Wielsbeke. Drijvende krachten achter dit evenement is de garagehouder en rallypiloot Dirk Vermeirsch en ex Tac organisator Johan De Raeve. Dit alles zou doorgaan op 2&3 juni 2007.
Later meer hierover
Foto Dirk Vermeirsch en Francky Messelis tijdens de Hemicudarally 2006
Zopas verneem ik het overlijden van Manuel Maes(Manu) Manuel was in de jaren 70 een gerenomeerd Copiloot in Belgie. Manu zat bij verschillende grote rallypiloten in het cozitje. Manuel was de zoon van gewezen ronde van Frankrijk winnaar Sylveer Maes en broer van Michel Maes bestuurslid van Ostend motor sport. Manu werd 70 jaar en wordt morgen 24/11 in Jabeke ten grave gedragen.
Later breng ik een bijdrage over de fantastische rallyloopbaan van Manu Maes
Zoals je merkt komt er heel wat bij kijken om de taak als Copiloot aan te pakken. In het voorlopig laatste deel over het voorbereidingswerk voor het rallyseizoen 2007 is nog de rallywagen zelf.De piloot zelf zorgt dat de wagen tiptop in orde staat waar ik dan mee naar de prekeuring ga.Die prekeuringen worden georganiseerd door de Vas en de Racb.Iedere compititiewagen is verplicht dit te ondergaan.Die prekeuringen gaan door op verschillende datums en in iedere provincie.Tijdens die keuringen wordt de wagen volledig gekeurd op veiligheid en op alles wat er mee te maken heeft.In een soort logboek wordt alles genoteerd en afgestempeld.Als dit allemaal achter de rug is kan men naar de gewone autokeuring.Een rallywagen wordt gekeurd en dan krijgt men een rode keuringskaart waarop staat! VERBODEN TOT HET VERKEER(Wedstrijdwagen) Verder moet die wagen om de 6 maanden naar de keuring.Voor iedere wedstrijd wordt een administratieve en een technische keuring gedaan van het voertuig.Dit alles hoort tot de taak van de Co toch in mijn geval. zo ben ik altijd bezig met vanalles en nog wat in dienst van de autosport. Toch wil iemand speciaal bedanken en dat!!!! Mijn vrouwtje Nelly die altijd klaar staat dag en nacht om mij te helpen zodat ik in de beste omstandigheden kan verder werken BEDANKT SCHAT
Later komt er nog een verslag over de het werk van de copiloot juist voor en tijdens de rally zelf.
Zoals ik reeds vermeld heb in mijn voorgaand bericht is men al heel lang bezig met autorally te rijden. Het waren lange wedstrijden meestal van de ene stad naar een andere stad en terug. Ik heb hier een foto van Engels Team gevonden en dan nog met een vrouw aan het stuur. Miss Labouchére-Everett. Ze hadden het startnummer 11 in de wedstrijd Luik-Rome-Luik van 1934 en het automerk was een Singer. Ze eindigden 12de algemeen
Rally bestaat al heel lang mischien wel van het begin dat er auto' werden gemaakt. Eerst de baronnen en edelen om elkaar uit te dagen en iets later de autoconstructeurs om hun merken te promoten.De rally's waren vroeger wel veel zwaarder zowel voor mens als machine. Zoals op de foto van het reglement dat werd toegezonden aan de deelnemers in 1938. men had 5 dagen om het snelst deze proef te rijden over 4550 km
Voor de Copiloten is er eigenlijk heel veel werk toch voor deze die het willen goed doen tot in de puntjes. Nadat ik voorlopige nota's heb gemaakt schrijf ik het een beetje netter over thuis om later eens met mijn vriendin of de piloot (als hij tijd heeft) het nog eens te verkennen en de nota's aan te passen en eventueel te veranderen. Als dan alles perfect op papier staat en alle gevaarlijke punten , valstikken ,afstanden,bochten,jumps wegveranderingen en soorten weg bedekkingen wordt alles heel net en groot over geschreven thuis. Dit gebeurd over het algemeen s'nachts of als ik alleen thuis ben. Je moet echt heel goed geconcentreerd zijn en je mag zeker niet afgeleid worden! Het is veel te belangrijk dat alles heel juist is één fout kan fataal zijn. Mijn nota systeem is wel redelijk eenvoudig de gradatie van de bochten wordt gelezen volgens het uurwerk Dat wil zeggen 1,2,3 tot 6 en met halve bijvoorbeeld een bocht naar links van 90 graden is L3 is hij nog iets korter is dat L 3,5. een R6 is een bocht van 180 graden naar rechts en die met afstanden en verschillende bochten met andere gradatie's en toestand van de baan. Zoals asfalt.beton,kaseien glad of grof wegdek couperen of niet.Dit alles wordt heel groot over geschreven met letters en cijfers van ongeveer 1,5 centimeter groot en maximum 6 lijnen per bladzijde. eigenlijk veel te veel om uit te leggen. Er komt zoveel bij kijken dat erveel copiloten na een tijdje afhaken omdat er teveel tijd in kruipt.Na al die voorbereidinden is ondertussen nog altijd geen meter rally gereden.
Wie denkt dat nu maar de laatste jaren is dat Skoda deelneemt aan de rally's is eraan voor de moeite. In de jaren 70 waren er toen heuse fabrieksteam aan de slag.Natuurlijk waren het Tjechen die deze bestuurden ooit is er eens een team geweest die de rallywagen verkocht en in het westen bleven. Die wagens hadden toen ongeveer 135 pk en waren wel vinnig.