Gisteren was er rally in men achtertuin,de hemicudarally in Koekelare waar ik wegens ziekte niet aanwezig kon zijn. In de rally was ook een nevenwedstrijd voor historicwagens. Blijkbaar ligt de vas wedstrijden niet goed in de markt bij de historicpiloten, want er waren amper 10 teams aan de start van die wedstrijd, waaronder 3 Engelse teams. Na wedstrijd waren er 8 teams aan de finisch. de winnaar is Dirk Deveux met de Ford escort mk 2, (die tevens 17de algemeen werd tussen het moderne geweld) voor Lode Dekeyser Porsche 911 en Vincent Verschueren werd 3de met een Opel ascona a. De enige Engelse team die aan de aankomst was is Cameron geworden met een Mini cooper.
De Koln-Ahrweiler Historicrally voor het team Schewe-Blondeel is weerom in mineur geeindigd. Tijden het opwarmen van de banden voor aanvang van kp 4 , is de cardan van de porsche 911 gebroken wat betekent einde van de rally voor het team. Pech blijft Frank Blondeel achtervolgen, zoals Fank zelf zegt om er moedeloos van te worden!!
Dit week-end gaat de Koln-ahrweiler historicrally van start, deze rally wordt gereden in de buurt van de nurburgring en er staan 120 teams aan het vertrek. De rally telt 12 kp's met één op vrijdagavond van 5 km en zaterdag 11 kp's waarvan 9 verschillende. Op de nurburgring is er een kp voorzien van 22 km en wordt in omgekeerde richting gereden.Onder de deelnemers is ook mijn vriend en collega copiloot Frank Blondeel uit Diksmuide van de partij aan de zijde van de Duitser Heinz-Walther Schewe, die deze wedstrijd reeds won in 1975. Ze gaan van start met de vertrouwde gif groene Porsche 911 met het startnummer 4. Ook van de partij is onze Noorderbuur Maurice Bergsteyn die verleden jaar 13de werd met zijn Opel kadett en kregen onbegrijpelijk het startnummer 96. Voor de liefhebbers van de oudjes loont het wel de moeite om eens de grens over te wippen om deze juweeltjes van de rallysport aan het werk te zien.En dit op een kleine 350 km vanaf de kust
Voor wie er alles wil over weten kan de site van deze wedstrijd raadplegen op: www.r-k-a.de
Zoals hier eerder al vermeld was Heinz Walther Schewe op zoek naar een Porsche Gt3. Blijkbaar heeft de Duitser er geen gras laten over groeien,en is de Gt3 reeds tenhuize Schewe gearriveerd. Het spijtige van de zaak is dat die Gt wagens toch nu niet zouden toegelaten worden in het Europees rallykampioenschap waarvan eerst sprake was. Zo gaan we het team Schewe-Blondeel waarschijnlijk niet aan het werk zien op de Belgische wegen, en gaan ze met dat beestje aan wedstrijden deelnemen in Duitsland en Frankrijk waar wel een apart klassement is.
Volgens insiders is de prachtige Opel kadett Gte in groep 4 uitvoering van Pascal Gaban tot schroot herleid. Pascal reed in de rally van de condroz vanaf de eerste kp aan de leiding , maar op kp 22 of 23 is het mis gegaan en zou Pascal een remzone gemist hebben met een crasch tot gevolg. Het is jammer dat deze rallywagen vernield is en ook spijtig voor de spankracht in de historicwedstrijden. Wie had nu verwacht dat Pascal Gaban weerwerk zou bieden tegen de supersnelle West-Vlaming Paul Lietaer. Pascal is natuurlijk een niet te onderschatten piloot, als gewezen wereldkampioen groep N.
De vliegende snor Paul Lietaer heeft de Condroz historicrally 2007 op zijn naam geschreven. Blijkbaar heeft de Polle het geluk een beetje aan zen zijde gehad, want gedurende de gehele wedstrijd tot en met de 23ste kp stond Pascal Gaban aan de leiding.Wat er met Gaban en zijn Opel Kadett Gte gebeurd is heb ik nog geen duidelijkheid over. De uitslag 1 Lietaer Ford escort 2 Vankemmel Opel ascona 3 Bruneel Opel monza 4 Debyser Opel ascona 5 Hoens ford escort
Vankemmel tijdens de omloop van vlaanderen (Foto Fabrice Gauwblomme)
Uit Duitsland kreeg ik net bericht dat er een nieuwe motor in de porsche is geplaatst , het is een 2.8 liter geworden. Zo kan het Duits-Belgisch team Schewe-Blondeel toch van van start gaan in Koln-Ahrweiler historicrally van volgende week. Ook melde Frank mij dat Heinz Walther Schewe zich zopas een porsche GT3 heeft aangeschaft en hopelijk zien we het team Schewe-Blondeel een paar keer in Belgie aan het werk.
Volgende week 8&9 november wordt in de buurt van de Nurburgring de Koln-Ahrweiler historic rally gereden.Deze rally wordt nog gereden volgens het oude stramien, dat wil zeggen ongekend parkoer en rijden op het roadbook. Aan deze rally neemt onze landgenoot Frank Blondeel deel met de Duitse Porsche rijder Heinz-Walther Schewe, die deze rally won in 1975. Het slechte nieuws dat ik zo juist vernomen heb is dat ze vandaag tijdens het testen van de porsche de motor opgeblazen hebben. Dit week-end gaan ze alles in het werk stellen om de motor te herstellen enzo nog aan de start van de rally te staan. Verleden jaar waren er meer dan 100 historic rallywagens aan het vertrek van deze prachtige wedstrijd. In het verleden werd deze wedstrijd gewonnen door een paar ronkende namen, zoals Harald Demuth in 1976 & 87 in 1980 Carlsson in 1982 de betreurde Belg Jean-Louis Dumont met een Datsun Violet, 1983 Per Eklund, 1986 de Nederlander John Bosch en in 1994 Walther Rohrl. Op amper 350 km vanaf de kust kun je daar een prachtige rally gaan bekijken met de cream dela cream van de rallysport de Historics!!!
Ypres retro Steve Vandenberghe-Filip Rommens verslag
Dag 1: Vrijdag 12 oktober De spanning stijgt, alle sponsors zijn eindelijk op de wagen gekleefd, we zijn er klaar voor. Het lang verwacjtte " retro-weekend " kan beginnen.We begeven ons naar Ieper markt en in Ieper zelf is het niet direkt duidelijk waar de auto's naar toe moeten, we besluiten om af te wachten en het infobord te lezen.Er komen steeds meer wagens bij en het wordt duidelijk dat we ons mogen parkeren recht voor de lakenhallen voor het parcours deligence.Om 17u30 wordt de administratieve controle geopend in hotel De Sultan en al gauw vormt zich een lange rij nerveuze en ongeduldige piloten en copiloten.Onze inschrijving verloopt vlot en de eerste gesprekken beginnen over onze oldtimer.Een vader en zoon met een NSU staat net achter ons aan teschuiven en we wisselen onze ervaringen uit.De een komt al met een straffer verhaal dan de andere voor de dag en de toon van het ganse weekend is meteen gezet.We zullen hier het hele weekend samen met gelijk geinterresseerde doorbrengen.Iedereenvertelt vol passie en liefde over hun eigen oldtimer, soms museumstuk.Na lang wachten ,want we mochten pas om 20u12 vertrekken, is het eindelijk onze beurt om te vertrekken.De organisatie had blijkbaar de talrijke opkomst op vrijdag voor de niet verplichte avondrit niet verwacht en de start verliep een beetje moeilijk,maar om 20u15 zijn we op weg voor een aangename rit.De rit zelf was niet moeilijk voor ervaren rittensporters maar ik denk toch dat enkele deelnemers serieus met de handen in het haar gezeten hebben tijdens de eerste proef.Via kaartlezen werden wij naar Reningelst, Watou, Proven en Sint Sixtus geleid waar de eerste regularity-proef op het menu stond.Er werd niet gewerkt met een flying -finisch wat de ervaren rijders wel verbaasde.Na deze aangename rit werden we naar de Lissewal in Elverdinge gestuurd waar ons een rijkelijk gevuld vlees en visbuffet wachtte.Daar werden opnieuw ervaringen uitgewisseld tussen pot en pint.De eerste avond was in ieder geval ge
2.Dag 2 zaterdag 13 oktober Na een korte nacht werden we verwacht in Poperingen op de markt met onze Escort MKII.Enkele plaatsen voor ons start een Escort RS1600 en als escort liefhebbers zijn we zeer geinterresseerd in de herkomst van die wagen.De start verloopt vlotter als gisteren.Het gros van de rijders verlaat de markt en rijdt rechtdoor de Gasthuisstraat in terwijl de start naar links was in de boeschepestraat.We zijn 500 meter ver en we kunnen al een omleiding maken van 2 km, goe begonnen. Na een vlekkeloos parcours worden we verwacht in Kemmel op de Dries.En daar begint de eerste miserie van de dag,de plaats was ongelukkig gekozen met alle nerveuze toestanden vandien. De stop van de eerste RT van de dag en de start van het tweede deel is op dezelfde plaats zodat er een enorme opstopping plaats vindt.Langs Wijtschate gaan we naar de Palingbeek waar ons een 2deRT van de dag wacht en hier is de chaos compleet,3 a 4 wagens moeten tegelijkertijd starten. Na een serieuze woordenwisseling met een nerveuze official komt er toch een betere organisatie en met enkele minuten vertraging kunnen we vertrekken voor onze 2de proef.Deze eindigt in Mesen aan Hotel De Vrede waar ons een lekkere brood en soepmaaltijd wacht, maar met een startnummer 73 is er al veel verorbert Na deze welverdiende break kwam de derde, en waarschijnlijk ook een van de uniekste proeven, het ovaal van de speedway Camso in Waasten.Per 8 mochten we 10 ronden strijden om de eer.We kwamen uit tegen enkele snelle jongens nl. de eerder vermeldde Escort RS1600 en een BMW.De strijd was hevig en we hebben nipt het onderspit moeten delven voor de RS1600. Na toch wat lang wachten mochten we starten voor de laatste proef van de dag.De aankomst was onvergetelijk, onderweg waren er al talrijke supporters vooral op de proef van Reningelst met aankomst aan het Boerenhol.Daar konden we onze ogen niet geloven, want daar stonden toch zeker 300 rijders en supporters te wachten.We waanden ons eventjes in de echte 24-uren.
3. Dag 3: zondag 14 oktober Na dag 2 staan we op de 14de plaats , niet slecht maar we hopen stiekem op een top 10, het is nog mogelijk, er scheiden ons slechts 11 punten met de eerste. De rit verloopt zeer vlot en we komen na parcours Reninge en Fintele aan in de Kippe en opnieuw staan er tientallen supporters op ons te wachten.De sfeer van de 24 uur zit er duidelijk in.Alle starts en stops van de RT' verlopen vlekkeloos .Uiteindelijk na het parcours Merkem afgehaspeld te hebben komen we aan op de markt van Ieper.'t Is gedaan en nu wacht nog de uitslag en een etentje.De spanning stijgt, zullen we geslaagd zijn in onze opdracht ? Het doet er niet toe, we hebben een leuk en aangenaam weekend gehad en we zijn voldaan al de rest is extra.Aangekomen in Bellewaerde zijn we toch benieuwd naar de uitslag.Na het aperitief komt er een niet officiele uitslag en wat blijkt in de totaalstand hebben we minder strafpunten dan de dag ervoor ? Dat kan niet maar ja we maken ons geen zorgen we zijn de 14de De uitslag moet natuurlijk nog herbekeken worden en heel wat rijders wachten niet op de officiele uitslag en vertrekken.en wat blijkt we eindigen op de 8ste plaats op 3 punten van de eerste, opdracht volbracht.En nu op naar de 2de editie
Foto: Steve & Filip in aktie met hun bijna nog showroom escort
Zoals gezegd in het vorig artiekeltje wordt de Ford Escort getransformeerd naar een groep 4 uitvoering De eerste werken zijn reeds uitgevoerd zoals het uitsnijden van de wielkassen om er verbredingen op te zetten.
Na 2 jaar intense werken aan de Alfa-Romeo is Johan Gouwy (Portello) begonnen aan zijn Ford escort MK2. Van de in Belga kleuren Rallywagen wordt een Groep 4 gemaakt ( uitbredingen en bredere achterbrug enzovoort) Momenteel staat de Escort volledig in zen blootje (naakte kas) en worden er allerlei stukken ingelast die nodig zijn. Ik zal hier regelmatig foto's posten van de vooruitgang van de werken die wel enige tijd in beslag zal nemen.
Ik heb nog een foto gevonden van mijn allereerste rallywedstrijd als copiloot. Het moet in het jaar 1979 of 80 zijn in de 12 uren van Wervik. het enige wat ik mij herinner is dat het water met bakken uit de lucht kwam en dat de escort mk1 zo lek was als een zeef. Ik moest men voeten op mijn aktentas zetten om niet nat te worden. Na 2 kp's was het over voor ons na een spectakulaire crasch waar veel mensen nu nog over spreken. We hadden de vrijdagavond ingeschreven, om de zaterdag te starten en kregen het allerlaatste startnummer 119.
Foto: Wagen Ford escort MK1 Lotus twin-cam 1600 cc nr 119 Arnel Calcoen - Alain Calcoen
Frank Blondeel die verleden week deelnam aan de historicrally in Oostenrijk is er vanaf vandaag tot en met dinsdag 30 oktober een reportage te beluisteren over zijn wedervaren aan deze rally. Die reportage kun je vinden op www.powerandpassion.be Het is interesant om eens te horen hoe een rally verloopt bij een verrassende sneeuwval.
Verleden jaar had ik het hier al eens over een bolide in restoratie. De prachtige ex Lode Echelpoels Renault Alpine die nu in handen van Benny Dooghe is begint vorm te krijgen. De eerste 6 maanden van het jaar heeft benny niet veel tijd gehad om verder te werken aan het machientje. Benny heeft toch al alle water en elektrische bedrading aangesloten, wat toch wel heel wat tijd in beslag neemt. Benny hoopt om in februarie-maart klaar te zijn met zijn opdracht enzo deze prachtige racewagen op de baan te krijgen.
Het Duits-Belgisch team Schewe-Blondeel zijn 16de geworden in de Oostenrijkse FIA historicrally wedstrijd. Na een kort telefonisch kontakt met Frank Blondeel, melde hij mij dat de Porsche 911 weer niet op punt stond om zich te meten met de allerbesten, de voorste wielen van de porsche blokeerden bij het minste dat het rempedaal werd aangeraakt en zo was de bolide niet te besturen. Later meer over deze wedstrijd, als F.Blondeel weer in Belgie terug is.
Foto: Het was indrukwekkend wat voor mooi materiaal er in Oosterijk aan de start stond
Het team Schewe-Blondeel staan momenteel 19de algemeen op 15 minuten van de leider. er resten nog 6 kp's om een beetje de scheve situatie recht te zetten, maar als dat er nog inzit is een andere vraag. De weersomstandigheden verslechteren zienderogen (hevige sneeuwval)
Foto: Heinz Walther Schewe- Frank Blondeel Porsche 911 met startnummer 8 in de sneeuwrally van Oostenrijk