Ons is altijd verteld dat wij vooruitziend moesten zijn en dat wij moesten SPAREN voor later. Velen van ons hebben dit dan ook gedaan en daarbij geloofden wij dan dat wij goed bezig waren. Op dit ogenblik staat er een massa geld op de spaarboekjes en bij velen geeft dat dan ook een gevoel van relatieve veiligheid.
Nu komen er belangrijke economen (dat denken ze toch van zichzelf) vertellen dat al die spaarders het economisch bestel ondermijnen en dat ze meer geld moeten uitgeven want dat anders het economisch gebeuren zich niet kan herstellen. Vermits er ook velen gevlucht zijn in de aankoop van onroerend goed, worden ook dezen door die economische breinen verkettert vermits de aankoop van een onroerend goed alleen maar geld verplaatst van één rekening naar een andere rekening. Als men bij de bakker een brood koopt, dan heeft men toch ook geld van één rekening naar de bakker zijn rekening gebracht.
Al die grote experten zouden beter hun mond dicht houden in plaats van dergelijke kul te vertellen. Dan zouden zij nog het voordeel van de twijfel hebben en zouden velen nog denken dat zij slimmer zijn dan de rest.
Allez, de nonnekens van de Arme Klaren gaan het gedrocht MICHELLE MARTIN huisvesting bieden. Dat monster mag ook buiten om b.v. werk te zoeken. Een normaal mens houdt dat niet voor mogelijk, maar het gebeurt toch. Dat wreedaardig mens kan niets komen doen in de maatschappij en had al lang, samen met Marc Dutroux, moeten geliquideerd geweest zijn. Door dit te schrijven, zullen sommigen mij een onmens vinden, maar de vermoorde kinderen blijven wel dood en hun ouders en familieleden zijn levenslang gestraft.
In hetzelfde kader hoort men niets meer over die viespeuk VAN GHELUWE. Die rotzak geniet waarschijnlijk van een rustige oude dag. Niemand zoekt naar waar dat vuil ventje verborgen ziet. Word er misschien betaald om dat niet te doen ?
Op de OLYMPISCHE SPELEN in Londen bestaat de Belgische afvaardiging uit ongeveer 1.600 personen en dat allemaal op kosten van de belastingbetaler. Het is nog altijd zoals in het Oude Rome brood en spelen en de massa zwijgt.
De ROERENDE VOORHEFFING op intresten werd verhoogd met 60%; van 15% naar 25%. DE wetgeving terzake is nog altijd niet op punt en de banken weten nog altijd niet precies hoe ze moeten handelen. Waar zaten de blauwe VLD en de oranje CD&V om dergelijke verhoging voor de spaarder te milderen ? Wat was die raad van onze ouders over het sparen weer ? Wat vertellen wij onze kinderen en kleinkinderen nog altijd over sparen en vooruitziend zijn ? De rooie rakker pakken ons nog alles af zoals ze altijd gedaan hebben.
Diezelfde politieke beunhazen spelen weer met de gedachte om de ONROERENDE VOORHEFFING drastisch te verhogen door het theoretische inkomen van je eigen huis gevoelig te verhogen. Wat was dat over dat sparen en vooruitziend zijn ?
Ik stop er hier voorlopig mee want ik word kotsziek als ik hieraan allemaal denk. Fijne dag nog en spaar en wees vooruitziend.
Het zilveraffront In moeilijke economische tijden zoals nu, met een regering die wanhopig op zoek is naar geld om het steeds groter wordende gat in haar begrotingdicht te kunnen rijden, zou een bedrag van, zeg maar, 15 miljard euro goedvan pas kunnen komen. Nu blijkt er zo'n bedrag te zijn. Het is nl de inhoud van het Zilverfonds, ooit opgericht door professor Vande Lanotte, minister van Begroting in de regering van de actieve welvaartstaat onder Verhofstadt. Als ik me niet vergis was Vande La ook toen vice-premier. Het was de bedoeling dat het Zilverfonds zou gespijsd worden met de overschotten op de begroting, diezelfde begroting waarvoor Vande Lanotte toen verantwoordelijk was. Daarbuiten hoopte men ook op eenmalige inkomsten. Het geld van het Zilverfonds moest in de eerste plaats dienen voor het opvangen van de extra kosten die de toenemende vergrijzing van de bevolking met zich zouden meebrengen. Momenteel zit er in dat Zilverfonds zo'n 15 miljard euro, ongeveer de helft van wat men gehoopt had erin te kunnen brengen. Het probleem is, dat men er niet bij kan. De overheid heeft het nl geïnvesteerd in ...overheidsobligaties. M.a.w. ze heeft dat geld aan zichzelf uitgeleend. In gewone mensentaal: men heeft het geld opgesoupeerd. Niet waar, zeggen de'specialisten', zoals alle obligaties hebben ook deze van het Zilverfonds een vervaldatum en daarin hebben ze nog gelijk ook. In dit specifiek geval hebben ze wel een probleem: door het feit dat de overheid het geld aan zichzelf heeft uitgeleend zou, als men de 15 miljard zou inzetten, de staatsschuld meteen met eenzelfde bedrag verhogen... Daar houdt het trouwens niet bij op. Er bestaat ook een hele administratie die dat Zilverfonds beheert en dus nog extra geld kost, alhoewel daar zo goed als niets gebeurt. Slapende ambetantenarij, zeg maar,die al meer dan tien jaar betaald wordt om, ja, om wat te doen????? Knappe koppen, die dat allemaal hebben uitgedacht. De knapste, Vande Lanotte himself, was niet voor commentaar ter zake bereikbaar, toen een ploeg van Ter Zake hem daarover wilde interviewen. Raar, hé.............?
Het is vandaag het feest van de arbeid, de dag waarop niet gewerkt wordt, en de vakbondsleiders zullen nog eens hun verouderde gezever vertellen. Zowel de leiders van het ABBV(socialisten ?) als van het ACW (christelijken ?) zullen beweren dat de ondernemingen perverse instellingen zijn en dat de bedrijfsleiders en aandeelhouders de maatschappij en hun werknemers bedriegen.
De hoogwaardige leider van het ABBV vertelde dat de minimumlonen met 10% moeten verhoogd worden. Als men daar eens over nadenkt, dan gelooft men niet wat men gehoord heeft. Als de minimumlonen namelijk met 10% verhoogd worden, dan stijgt uiteraard de kostprijs van de producten en dan moet dus iedereen meer betalen voor die producten. Nadat men de minimumlonen verhoogd heeft met 10% kan het zijn dat een andere categorie van lonen het nieuwe minimum wordt en dan moet dat loonniveau met 10% verhoogd worden enz enz. Zo een stellingen zijn te zot om los te lopen en dan rijst de vraag welk type idioot aangesteld wordt tot vakbondsleider. Bij het ACW klinkt het niet anders en ook de leider van die vakbond heeft de intellectuële uitstraling van een gekookte aardappel. Bij de werkgeversorganisaties wil men dan de loonkost verlagen en wil men niet begrijpen dat de consumptie waarschijnlijk zal inkrimpen. Als de patronale lasten op de lonen worden verlaagd, dan daalt het inkomen van de staat en dan zal iemand anders dat gat moeten dichten. Als de huidige leiders niet in staat zijn om het huidige overlegmodel in vraag te stellen en hiervoor alternatieven te bedenken, dan zijn ze compleet onbekwaam voor hun vetbetaalde job.
Om de bevolking opnieuw te doen geloven in de betrouwbaarheid van hun leiders zal men eerst moeten kijken naar de inkomstenstromen van die leiders want het is algemeen bekend dat de vis het eerst begint te rotten aan de kop. Ik stel volgende ingrepen voor:
1)In bedrijven, banken, openbare instellingen en overheden mag niemand meer netto verdienen dan 12.500 per maand, inbegrepen alle voordelen van alle aard. Ook mag niemand bruto meer verdienen dan 10 maal het laagste brutoloon op de personeelslijst. Ook deze bestuursvergoedingen worden, samen met de lonen, geïndexeerd.
2)Een bestuurder van een bedrijf mag noch rechtstreeks noch onrechtstreeks aandelen bezitten van het bedrijf waarin hij bestuurder is.
3)Bonussen voor bestuurders worden verboden. Als het bedrijf de doelstellingen van de begroting bereikt, dan blijven de bestuurders hun functie behouden en dat is dan hun bonus. Als voormelde doelstellingen niet bereikt worden en er kan door de raad van bestuur niet controleerbaar worden aangetoond dat alleen uitzonderlijke omstandigheden hebben verhinderd dat de doelstellingen bereikt werden, dan worden alle leden van de raad van bestuur zonder ontslagvergoeding ontslagen en krijgen zij geen kwijting voor hun bestuur. Nu gebeurt dat dagelijks en geen haan, noch een Dehaene, die ernaar kraait.
4)Alleen fysieke personen kunnen bestuurder zijn in een bedrijf en het benoemen van een ander bedrijf tot bestuurder, vertegenwoordigd door een fysiek persoon,wordt afgeschaft
5)Als er meerdere bestuursmandaten in meerdere bedrijven worden uitgeoefend, dan wordt de som van de bestuursvergoedingen beperkt tot 12.500 netto per maand.
6)Als er aan een bedrijf, waarin iemand bestuurder is, goederen of diensten worden geleverd door een ander bedrijf waarin de bedoelde bestuurder ook bestuurder of aandeelhouder is, dan dient dit vermeld te worden in het eerstvolgende verslag van de raad van bestuur. Er wordt dan beroep gedaan op een externe bedrijfsrevisor of accountant om deze leveringen en de eraan verbonden prijzen te controleren en over de bevindingen terzake verslag uit te brengen op de eerstvolgende vergadering van aandeelhouders. De bevindingen van de externe revisor of accountant dienen ook vermeld in het jaarverslag van de algemene vergadering van aandeelhouders.
7)Het verlenen van opties op aandelen aan bestuurders wordt toegestaan, maar bij de verkoop van die opties zal de eventuële winst op deze verkoop verdeeld worden over de betreffende bestuurder en het personeel waarbij 50% de bestuurder toekomt en 50% het personeel. De toebedeelde opties mogen alleen verkocht worden bij het einde van het mandaat van de betreffende bestuurder en niet vroeger dan drie jaar na het toekennen van de opties.
8)Wie een politiek mandaat uitoefent, op welk niveau dan ook, mag geen mandaten als bestuurder in een bedrijf uitoefenen en dit tot drie jaar na het beëindigen van zijn/haar politiek mandaat.
Tot hier enkele grondgedachten voor wat bestuurders betreft, maar het voornaamste effect van dergelijke richtlijnen zou het aanscherpen van het huidige rechtvaardigheidsgevoel zijn en in de totale bedrijfscontext zou dit nog onvoldoende zijn. Derhalve dient er ook op de huidige te hoge loonkosten worden ingegrepen. Daarover heb ik ook enkele alternatieve gedachten, te weten:
1)De bedrijven dienen te worden opgesplitst in categorieën volgens het procentuële aandeel van de loonkost in de totale kosten van het bedrijf. Tot heden maakt men dat onderscheid niet en dus is elke maatregel voor het ene bedrijf te duur en een ander bedrijf wordt nauwelijks beïnvloed. Loononderhandelingen blijven dus compromissen waarmede niemand tevreden is, maar die sommige bedrijven toch de das omdoen.
2)De index totaal afschaffen, lijkt wat overdreven, maar hierop dienen er beperkingen te worden ingevoerd. Zo zou men de indexaanpassingen kunnen beperken tot 2%. Begin van de tachtiger jaren was de jaarlijkse inflatie 12,5% en als men dan de lonen en de loonkost daaraan moet aanpassen, dan gaan alle loonintensieve bedrijven failliet. Als dit zou gebeuren dan zouden alleen de gesubsidieerde vakbonden overblijven, maar de vakbonden hebben geen economische meerwaarde te bieden.
3)De patronale bijdragen op de lonen en wedden dienen te worden gelijk geschakeld alsmede de sociale voorzieningen voor alle werkenden die sociale bijdragen leveren. Dit houdt in dat b.v. de pensioenen gelijk zijn voor iedereen want het is onrechtvaardig dat beambten gevoelig meer pensioen ontvangen dan werknemers in privébedrijven .
4)De pensioengerechtigde leeftijden dienen te worden aangepast aan het soort werk dat iemand verricht want het lijkt mij toch niet correct dat een uitvoerder van zware arbeid even lang moet werken als iemand die gans zijn leven knusjes in een bureau heeft gezeten. Een kasseilegger is kapot als hij 55 jaar is. Dit sluit echter niet uit dat die kasseilegger na zijn 55ste jaar een minder belastende job uitvoert.
5)Het dubbel verlofgeld en de eindejaarsvergoedingen worden vrijgesteld van sociale bijdragen en niet meer belast. Wel zal één derde van deze bedragen gestort moeten worden in de pensioenkas. De staat ontvangt dan wel minder, maar moet minder voorzien voor de toekomstige pensioenen.
6)In de bedrijven, banken, verzekeringsmaatschappijen e.d.m. mogen er geen extra bonussen worden verleend, die gebaseerd zijn op de resultaten van het bedrijf. Het behoud van de job is op zich al een bonus. Dit kan vermijden dat b.v. banken allerlei rommel aansmeren aan mensen, die in de banken nog vertrouwen hebben.
7)De werkloosheidsvergoedingen dienen in de tijd te dalen en dit in functie van het aantal gewerkte jaren en van de leeftijd waarop men onvrijwillig werkloos wordt. Wachtuitkeringen aan schoolverlaters dienen te worden afgeschaft en iedere werkloze moet verplicht worden om de job aan te nemen die hem/haar wordt aangeboden.
8)Er dient een intensievere controle te gebeuren op pseudozieken en op pseudo-invaliden.
9)Gepensioneerden dienen de mogelijkheid te hebben om b.v. nog 80 uren per maand te werken zonder dat hierdoor het bedrag van hun pensioen wordt aangetast.
Wat de verspilzuchtige overheden betreft, kan er ook één en ander worden overwogen, namelijk :
1)Het militaire leger dient te worden afgeschaft en vervangen door een hulpteam met sociale opdrachten. Zo zou men deze al 67 jaar rustende groep kunnen inzetten voor bewaking in openbare gebouwen en in de straten. De minister van defensie, Crembo, zal wel beweren dat België dan niet kan voldoen aan de Nato-verplichtingen, maar zeg nu zelf, wie dreigt er België aan te vallen ? Al die dure tanks en gevechtsvliegtuigen, die in het buitenland worden gekocht, hoeven dan niet meer.
2)Het aantal ambtenaren dient beperkt tot een aanvaardbaar aantal in functie van het aantal inwoners van België.
3)De levenslange benoeming van de ambtenaren dient te worden afgeschaft en om de continuïteit te verzekeren voert men ontslagtermijnen van minimum één jaar in. Eventueel ontslagen ambtenaren vallen dan onder punt 7 hierboven.
4)Behalve voor fundamenteel onderzoek en voor opleidingen worden alle subsidies afgeschaft en dit gespreid over drie jaar. Ook de notionele intrestaftrek ondergaat hetzelfde lot (sorry mijnheer De Leeuw, sorry Electrabel)
5)Geen enkele godsdienst dient nog gesubsidiëerd te worden. De godsdiensten dienen gefinancierd door hun aanhangers en als de kerk(fabrieken) hun gebouwen niet kunnen onderhouden, dan breekt men die maar af want wat is het verschil tussen een krotwoning en een bouwvallige kerk ?
6)Wat voorgesteld wordt in punt 5 hiervoor geldt ook voor allerlei zogenaamde cultuurverenigingen.
7)De vergoedingen die worden betaald aan die ballenstampers, voetballers genoemd, dienen te worden beperkt to maximaal 10 maal het laagste loon in de loonschalen van de bedrijven. Als die spelers dan naar het buitenland verhuizen, dan verhuizen ze maar; dan moeten ten minste de Belgen daarvoor niet betalen.
8)België betaald ieder jaar ongeveer 9 miljard Euro als bijdrage aan allerlei internationale organisaties. Veel van die organisaties zijn machteloze instellingen en er dient dus onderzocht wat wel of niet nuttig is voor België.
9)In de ziekenzorg worden de tarieven van de dokters beperkt tot de tarieven van de conventie en de ziekenhuizen en klinieken, waarvan sommige echte immobiliënvennootschappen geworden zijn, dienen een structureel besparingsplan van 10% voor te leggen.
10)De politiediensten dienen politioneel werk te doen. Indien er conform punten 2 en 3 hiervoor ambtenaren ontslagen worden, dan kunnen die worden ingezet voor administratieve taken bij de politie. Corruptie bij de politie of een andere openbare dienst, dient bestraft met onmiddellijk ontslag en de aangebrachte schade dient te worden vergoed.
11)De buitenlanders in Belgische gevangenissen dienen hun straf uit te zitten in hun land van oorsprong en die buitenlanden dienen te worden verplicht om hun onderdanen op te nemen. Eventueel krijgen die buitenlanden een vergoeding van 10 per dag per gevangene. Nu kost dat 15O per gevangene en per dag. Veertig procent van de zich in de Belgische gevangenissen bevindende personen zijn buitenlanders; dat is ongeveer 4.000 personen en die kosten per jaar dus ongeveer 219 miljoen . De cipiers hebben dan ook geen reden meer om om de haverklap in staking te gaan en dan kan dat korps ook aanzienlijk gereduceerd worden in aantal.
12)De erfenisrechten dienen in gans België gelijk te worden geschakeld. Nu betaalt een inwoner van Wallonië slechts de helft van wat een Vlaming betaalt. Zelfs de NVA piept hierover niet (of ze weten dat misschien niet).
13)Politieke partijen hoeven geen subsidies te krijgen; hun fervente aanhangers dienen de partij te financieren.
Eigenlijk heb ik wel nog andere gedachten, maar sommigen zouden die als ondemocratisch beoordelen. Mijn grondregel is echter dat iedereen in de mate van zijn/haar mogelijkheden moet bijdragen aan een solidaire maatschappij en zij, die dit niet willen doen, moeten ook niets van die maatschappij verwachten. Wie zich niet wil inzetten en dan maar criminele feiten begint te plegen, mag in een werkkamp worden gestopt. Deze laatste zin zal mij veel afbrekende kritiek opleveren, maar het zij dan maar zo.
Onlangs werd publiek gemaakt dat De Lijn nog voor 24 miljoen facturen van onderaannemers moest opnemen als te betalen schulden. Men beweert dat deze niet geboekte facturen zich uitstrekken over de laatste drie jaren. De onderaannemers, die voor De Lijn, rijden zijn dus onnoemelijk slordig met het opmaken van hun uitgaande facturen en kunnen zich dat veroorloven omdat zij dikke winsten maken op het rijwerk dat ze doen voor De Lijn.
Hiervan geloof ik geen bal !! Toevallig weet ik dat busbedrijven met moeite kunnen overleven en haast niets verdienen aan hun werk. Hier en daar zal er wel eens een factuur achter blijven, maar ik vermoed eerder dat de interne- en externe controles van De Lijn slordig werken. Maar ook dat geloof ik niet !! De facturen zullen zich wel al lang bij De Lijn bevinden en ofwel lagen ze ergens in een schuif te wachten op boeking ofwel mochten deze facturen niet geboekt worden zodat de leiding van De Lijn kon aantonen hoe goed ze wel gewerkt hadden. De voorlaatste baas van De Lijn was huidig Vlaams minister Lieten. Het zou mij niet verbazen dat die madame zich niet bewust was van deze ergerlijke toestanden en dus was ze ook als baas van De Lijn verdacht onbekwaam. Haar opvolger lijkt mij ook niet moeders slimste.
De onnozele belastingbetaler zal dus moeten opdraaien voor die 24 miljoen en al dezen die betrokken zijn bij deze al dan niet gewilde onbekwaamheid zullen verder doen zoals ze al altijd gedaan hebben.
SOCIALE WONINGEN
Blijkt nu dat de Openbare Huisvestingsmaatschappij van Vilvoorde nog andere volgelingen heeft en dus, naast onbekwaamheid, ook met de vingers in de confituurpot hebben gezeten. Haha !!; zegt de bevoegde minister, wij gaan daar eens een externe audit voor bestellen. In feite zegt men dus dat de interne controlediensten niet behoorlijk hebben gewerkt, maar men heeft die pummels dus wel ten onrechte een loon betaald. De externe audit zal blij zijn met de opdracht en een duur- en uitgebreid rapport schrijven waaruit blijken zal dat de verantwoordelijken behoorlijk gehandeld hebben, maar dat de interne procedures dienen verbeterd te worden.
AMBASSADES EN CONSULATEN
Het Rekenhof heeft ontdekt dat de 140 buitenlandse posten eigenlijk geen transparante uitleg hebben voor de besteding van het hun toevertrouwde geld. In Moskou en Londen wordt de aflevering van visa zelfs uitbesteed aan externe firmas; die beschermde diplomatieke soort volk vindt zichzelf te belangrijk om die werkjes te doen. De diplomatieke diensten vallen onder de controle van ..jawel, diplomaten. Er bestaat geen inventaris van de kunstwerken die zich in de verblijfplaatsen van voornoemde onschendbaren bevinden en waaraan het geld uitgegeven wordt, weet men niet. Waarschijnlijk pleeg ik nu een inbreuk op hun hoge status, maar ze kunnen altijd eens proberen om mij tot de orde te roepen.
BIER WORDT DUURDER
Om te overleven moet Imbev nu toch weeral de prijs van het pintje verhogen zeker. Er lijkt wel geld te zijn om aan 40 bestuursleden een bonus uit te betalen van 1 miljard (= duizend miljoen ) . Bij de begenadigden vind men weer de alom geprezen J.L De Haene. Ook heb ik gelezen dat via een constructie in New York de voornoemde graaiers geen Belgische belastingen zullen betalen op hun bonussen. De politieke beunhazen hoort men hierover in alle talen zwijgen.
PRIJS ELECTRICITEIT GEBLOKKEERD
De Oostendse clown Vandelanotte kondigde met veel branie aan dat de electriciteitsprijzen tot einde 2012 niet meer mogen worden geïndexeerd. De electriciteitsprijzen stegen met ongeveer 8%, maar de prijzen van de distributie stegen met 45%. Vermits bij de distributeur Eandis nogal wat politiek benoemde lieden zetelen, kan de voornoemde minister hierover niets zeggen natuurlijk. Van al die grootsprakerij zal er niets in huis komen want als Mestrallet van Suez eens naar België komt, dan kruipen al de ministers braaf in hun mandje. Toen ik mij over de drastisch gestegen prijzen voor electriciteit wilde informeren bij het callcenter van Electrabel, vroeg die pipo aan de telefoon of ik ook zinvolle vragen had . Al die lieden hebben geen gezicht meer en de ene week zijn ze b.v. Marc en de week nadien zijn ze b.v. Louis. Geloof jij dat wij bedrogen worden door de energiesector ? Dat kan toch niet want al die heren en dames zijn netjes gekleed en rijden in een bedrijfswagen.
De voorzitter van Eandis vindt een bedrag van 400.000 verwaarloosbaar. Toen hem gevraagd werd waarom het zo gemakkelijk was om onder politieke druk de 859 mandaten bij Eandis te doen dalen naar 298, was zijn antwoord :De besparing is vrij klein want i.p.v. 700.000 te betalen aan de mandatarissen, zou er maar 300.000 moeten betaald worden en dat is toch niet de essentie.
Die slimme kerelverklaarde verder dat een samenwerking met water- en telefoonmaatschappijen één van zijn grote gedachten was want .daardoor kon er 117 miljoen bespaard worden en dat was dan een pak geld. Hiertoe zou men een gemeenschappelijke maatschappij voor de werken in de straat kunnen opgericht worden, maar dat lukt nog niet.
Verder zei de man dat de kosten voor de distributie zullen stijgen van 1,46 miljard in 2010 naar 2,14 miljard in 2017. Als ik goed kan rekenen is dat een stijging van 46,58% over 7 jaar of gemiddeld 6,65% per jaar. In 2011 stegen de distributietarieven met 22,76% (excl. BTW) en dat is dus veel meer dan de voormelde 6,65% gemiddeld per jaar. Eerlijkheidshalve moet hier wel vermeld dat de grote stijging in 2011 te wijten is aan de energiecertificaten voor ondermeer zonnepanelen, die andere stomme politiekers hebben ingevoerd en die door Eandis te betalen zijn. Hoe men dit dan kan linken aan een verklaring van de voorzitter van Eandis dat de uitbatingskosten bij Eandis met 20% gedaald zijn, is mij een raadsel.
Voor hun kapitaalinbreng in Eandis krijgen de gemeenten een vergoeding van 6,5% en de brave burger krijgt op zijn spaarboekje amper 1,5%. Waarom kan niet iedereen geld lenen aan Eandis aan een rente van 6,5%. ?
De voorzitter van Eandis is er flagrant tegen dat gezinnen gratis electriciteit krijgen (100 kilowattuur per gezin plus 100 kilowattuur per gezinslid). Eandis moet die echter betalen aan de stroomleverancier en dat drijft natuurlijk de prijs van de distributiekosten op, maar dit is geen nieuw element in de vergelijkingen van de verschillende jaren.
Na al dat vage gepraat kan men alleen besluiten dat die politiek benoemde mandatarissen eigenlijk onbekwaam zijn om een bedrijf te leiden, maar ik heb natuurlijk begrip (sic.) voor het tijdsgebrek waarmede ze constant te kampen hebben. De voorzitter van Eandis is ook nog schepen van de stad Gent en voorzitter van het Gentse OCMW . Van 1994 tot 2010 was hij ook parlementslid van de Open VLD en van 2003 tot 2010 bestuurder bij Electrabel. Ik heb echt met die man te doen hoor !!
Een andere zeveraar over de energieprijzen is de koning van Oostende, de alom geprezen heer Vande Lanotte. Die man zal de energieprijzen eens aan banden leggen, zie ! Hij vertelt er niet bij dat de regering geen enkele bevoegdheid heeft om iets te doen aan die tarieven. Dat is de taak van de Creg, de federale energieregulator.
Nadat ik dit artikel geschreven heb, is mijn energie opgebruikt en dus stop ik hier.
Alle politiekers hebben de mond vol over besparen, maar tot heden hebben wij alleen gezien dat zij taksen en belastingen verhogen enerzijds en subsidies afschaffen anderzijds. In beide gevallen is het de bevolking die zal betalen.
Geleerde onderzoekers hebben berekend dat er in België 88.000 personen zijn die elk 2,5 miljoen Euro bezitten of meer. Samen betekent dit een minimum globaal vermogen van 220 miljard Euro. Als men hierop een rente van 4% berekent, dan is er een belastbaar inkomen van 8,8 miljard Euro en hierop zal er dus 25% roerende voorheffing te betalen zijn of 2,2 miljard Euro. Toen de bevrijdende roerende voorheffing nog 15% was, werd er op de intrest een belasting van 1,32 miljard Euro geheven. De meertaks bedraagt dus 0,88 miljard Euro of elk van die 88.000 personen mag gemiddeld 10.000 Euro meer betalen per jaar of met andere woorden, men pakt het pensioen terug.
De BTW op internetdiensten werd opgetrokken naar 21% i.p.v. 12% of ongeveer 3 per maand meer. Alleen Telenet al heeft ongeveer 1,5 miljoen klanten en dus moeten die klanten per jaar 54 miljoen meer betalen aan de overheden.
Een bedrijfswagen, die integraal deel uitmaakt van het werkgever-werknemercontract, wordt zwaarder belast ten nadele van de belastingbetaler.
De subsidies voor zonnepanelen werden afgeschaft en die sector is dus ingestort. Waar blijven de politiekers met hun mooie verhalen over alternatieve energie ? Eandis zal ongeveer aan iedere verbruiker 74 meer per jaar aanrekenen wegens de overvloed aan zonnepanelen. Nu Eandis geen certificaten meer moet betalen voor de nieuwe installaties, zou een mens een daling van voormelde 74 verwachten, maar niets daarvan hoor.
De prijzen van de brandstoffen rijzen de pan uit, maar de overheid heeft het kliksysteem afgeschaft. Dit kliksysteem hield in dat als de brandstofprijzen boven een bepaald niveau zouden stijgen, de erop wegende accijnzen maar met de helft zouden stijgen. De verbruiker zal dus de rekening betalen.
Tot hier gaan de dromen van de socialisten in vervulling. Die rooie rakkers gingen in januari nog eens staken, maar waarvoor, dat wisten ze niet precies. Half februari zullen ze nog eens staken, maar ze zoeken nog een reden. Aan de NMBS legden ze nog maar eens het werk neer omdat een paar benoemden 200 meter verder moesten gaan om in een ander gebouw te gaan werken (?). De Leeuw, aanvoerder van de rode stam, heeft nu al een staking voor einde februari aangekondigd want als de vakbond kapot gaat, dan moeten ook de bedrijven kapot nietwaar.
Crombez, nog zo een rode hufter, laat uitschijnen dat elke zelfstandige en ieder die een vennootschap heeft, een fraudeur is. Hij zal die bedriegers eens aanpakken zie. Als men dat ventje hoort praten, dan ziet men direct dat hij niet weet waarover hij het heeft.
Alexander De Croo, blauwe zoon van, lult ook maar over besparingen, maar hij zegt niet waar er in de overheden zal bespaard worden. Bruno Tobback, rode zoon van, lijkt van de aardbol verdwenen. Magnette, rode beschermeling van Di Rupo, zou Electrabel eens doen betalen, maar hij bijt er zijn tanden stuk op.
De index blijkt nu een heilige koe te zijn voor de rode bende. Als ze zo verder doen, en dat zullen ze, dan valt er in de toekomst niets meer om een index op te berekenen. Er moet een nieuw soort overleg te worden gecreëerd en het land dient te worden bestuurd door politiek onafhankelijke personen die weten hoe de echte wereld er uitziet. Wie hierbij misbruik maakt van zijn functie, gaat levenslang de gevangenis in. In dergelijke situatie moeten de politiekers en hun omgeving een job zoeken in de reële economie en ze hoeven daarbij geen gouden handdruk te krijgen zoals Vandenbossche,rode kerel en vader van de Freya, die voor zijn vertrek bij BIAC 800.000 afscheidspremie vroeg (eiste) en kreeg. Nadien ging hij naar een nog immoreel beter betaalde job.
De conclusie is dat de rode rotzakken blijkbaar de vrije hand krijgen om de sparende mens te pluimen en dat de blauwe en oranje doetjes dat allemaal laten gebeuren want om niets te doen, worden ze rijkelijk betaald. Aanstaande oktober zijn het gemeenteverkiezingen en dan .zal men voor de mensen zorgen.
Onze regering ging het eens doen, maar nieuwe toepasbare wetten zijn er nog niet gekomen. Dat intresten op spaargelden zwaarder zullen worden belast, dat is theoretisch al van toepassing, maar de banken weten nog niet wie ze nu moeten verraden en wie niet. Dat het die domme levenslange spaarder zuur zal opbreken is wel duidelijk en voor de profiteurs gaat het feest verder want de gemeenteverkiezingen zijn op komst.
België heeft nog twee maanden de tijd om de vaak misbruikte notionele intrestaftrek aan te passen of anders zal Europa België dagvaarden. Vooral grotere internationale bedrijven maken gretig gebruik en misbruik van dit systeem en de Belgische politiekers zullen weinig hiertegen ondernemen want anders krijgen ze bij die bedrijven geen bestuursmandaten meer. Wat moeten ze anders beginnen als ze niet herkozen worden ?
De certificaten op zonnepanelen zijn voor nieuwe installaties afgeschaft en dus zullen er minder zonnepanelen geplaatst worden. Zal Eandis nu ook zijn prijzen verlagen ? Natuurlijk gaat Eandis dat niet doen. Bij dit door politieke vriendjes bevolkt bedrijf heeft men een driehonderdtal mandaten afgeschaft. Waren die jobs er te veel of zal men nieuwe postjes creëren ?
In de fiscaliteit kan men tal van uitgaven aftrekken. Voorbeelden zijn isolatiepremies, hypothecaire aftrekken op leningen, kinderopvang enz enz. Waarom moeten de anderen betalen voor deze belastingsverminderingen? Het gezond verstand zegt dat alle subsidies, behalve voor onderzoek, zouden moeten afgeschaft worden. Het gaat toch niet op dat belastingsgeld wordt geïnvesteerd door iedereen en dat de mogelijke profijten maar enkelen ten goede komen.
De vakbonden klagen dat de grote bedrijven haast geen belastingen betalen, maar de vakbonden zelf betalen helemaal geen belastingen op alles wat ze van hun leden en van de staat ontvangen. De vakbonden bestaan zelfs juridisch niet en ze hebben nog nooit een bedrijf in moeilijkheden ondersteund met een deel van de miljarden die zich in de vakbondskassen bevinden. Dat er een vertegenwoordigend orgaan van de werknemers bestaat is nodig, maar dan zeker niet de vastgeroeste vakbonden van vandaag.
De overheveling van bevoegdheden met bijpassende financiële middelen alsmede de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde staan in een regeerakkoord. Nu blijkt dat het niet zo simpel is om dit alles concreet waar te maken en is men langs Vlaamse kant verrast door de bijkomende financiële tekorten die er voor Vlaanderen zullen ontstaan. Kunnen VLD, CD&C en SPA dan niet rekenen ? Blijkbaar niet.
Minister Muyters heeft het weer verkorven. Een ontslagen medewerker wil wraak nemen omdat hij ontslagen werd wegens vermeend drugbestaan en zijn liefje wil weer haar blote billen kunnen tonen in de senaat. Of Muyters bekwaam is of niet kan ik niet beoordelen, maar als communicator is het een kluns.
Nu gaan er stemmen op om de onroerende voorheffing te heffen op de marktwaarde van de woningen. Die dommerik die dus een huis heeft verworven zal weer moeten betalen. Er zijn zelfs dromers die een extra taks willen heffen als de tuin groter is dan een oppervlakte in functie van het aantal gezinsleden. Dat zo iets de huurprijzen zal doen stijgen en de marktwaarde van on(t)roerend goed zal verminderen lijkt mij duidelijk
Op het terras van een café zal men ook niet meer mogen roken tenzij één kant permanent open is. Hiervoor heeft men nog wat inspecteurtjes aangesteld en zodoende krijgt men alle drankgelegenheden wel failliet. Waar denken die ambtenaren dat hun loon vandaan komt ? Van de belastingbetaler natuurlijk.
Tastbaar geld wordt stilaan afgeschaft en binnenkort mogen er geen cash transacties van meer dan 3.000 meer plaats vinden. De volgende stap is dan dat er geen tastbaar geld meer mag zijn en dat de overheden toegang hebben tot al je rekeningen en er voor betalingen aan de overheden vrij kunnen over beschikken. Ik kan mij ook voorstellen dat de overheden ongevraagd b.v. 20% van je financiële bezittingen wegnemen en omzetten in een eeuwigdurende renteloze lening aan de staat om het overheidstekort weg te werken.
Onlangs hebben de banken 500 miljard lening gekregen van de Europese Centrale Bank om overheidsobligaties op te kopen. De banken moeten 1% rente betalen, maar ze hebben van die 500 miljard ongeveer 497 miljard terug geplaatst bij de ECB aan 0,25% rente want ze vertrouwen noch de staat noch de andere banken om aan hen geld uit te lenen. Waarom zouden wij de banken of de staat dan moeten vertrouwen ?
Afwachten wat er in de nabije toekomst nog op ons afkomt.
Allez, de vakbonden en hun debiele aanhangers hebben de mensen die willen werken nog eens kunnen pesten. Natuurlijk heeft die arrogante Van Quickenborne, die denkt dat hij het warm water heeft uitgevonden, de sfeer verpest, maar constructieve voorstellen vanwege de syndicale parasieten heb ik niet gehoord. Wel, ik zal ze enkele redelijke voorstellen doen i.v.m. de pensioen- en andere sociale systemen.
Het is op zich al verwerpelijk dat er verschillende pensioensystemen bestaan. Waarom moet b.v. een ambtenaar dubbel pensioen krijgen als een werknemer uit de privésector ? Pensioen dient toch om van te leven als men niet meer werkt ! Eet de ambtenaar dubbel brood als de man uit de stinkfabriek ? Waarom moeten politiekers maar twintig jaar in het parlement of de senaat zetelen om een onverantwoord hoog pensioen te ontvangen ? Waarom bestaat er een emeritaat (levenslang loon) voor gewezen professoren, rechters e.d.m. ? Eén systeem voor iedereen zou toch het motto moeten zijn.
Ik stel voor dat iedereen een gelijk pensioen ontvangt, maar dat het aantal benodigde dienstjaren voor een volledig pensioen moet berekend worden in functie van het soort werk dat men gedaan heeft. Zo zou men kunnen overwegen dat 45 dienstjaren nodig zijn om een volledig pensioen te ontvangen. Het dienstjaar van zware handarbeid zou dan tellen voor 1,5 dienstjaren en voor administratieve beroepen en lichte handarbeid zou één jaar gelden voor één dienstjaar. Een metser zou aldus 30 jaar werken en via de coëfficiënt van 1,5 zou die arbeidstermijn dan gelden voor 45 dienstjaren en recht geven op een volledig pensioen. Hieraan zou men grenzen kunnen stellen door te bepalen dat niemand vroeger dan op 55-jarige leeftijd met pensioen kan gaan. Het staat uiteraard iedereen vrij om na de pensioengerechtigde leeftijd nog langer te werken, maar dit levert dan geen extra pensioenrechten op. Voormeld systeem zou gelden voor arbeiders, bedienden, ambtenaren, openbare mandaten enz. De hoogte van het loon gedurende de actieve loopbaan zou dus evenmin bepalend zijn voor de hoogte van het pensioen vermits iedereen een gelijk pensioen zou ontvangen. Aldus zou men het systeem afschaffen waarbij het pensioen van een ambtenaar berekend wordt op zijn loon van de laatste 5 jaren van van anderen wordt dit berekend op de ganse loopbaan.
Nu hoor ik alle openbare ambtenaren al krijsen dat er niet mag geraakt worden aan hun verworven rechten, maar in wezen zijn dit verworven onrechten. En wat baat het om verworven rechten te hebben als er geen geld is om ze uit te betalen. De rode klojos schreeuwen dan dat de spaarders en de rijken dat moeten betalen waarbij zij er van uitgaan dat iedereen die geld heeft een oneerlijk iemand is.
Een zelfde redenering kan men er op nahouden wat andere vervangingsinkomsten betreft. In functie van het aantal gepresteerde werkjaren zou men ook de uitkeringen qua werkloosheid kunnen aanpassen. Ook hier dient er een nuancering te worden voorzien voor de leeftijd waarop men zijn job verliest. De schoolverlaters dienen geen werklozensteun te ontvangen. Laatstgenoemden moeten de job nemen die ze kunnen krijgen en kijken vanuit deze job uit naar een betrekking die beter bij hun opleiding past. Wie niet wil werken, hoeft niets te krijgen.
Voor vele pseudozieken dient er een strengere medische controle te worden ingevoerd en voor de echte zieken dienen er betere voorzieningen te zijn. Iedereen kent wel een chronisch zieke die gans de week gaat schilderen en behangen en dus profiteert van het zweet van de hardwerkende mensen.
Denk hier eens over na stomme vakbondsleiders i.p.v. de simpelen van geest de straat op te sturen om jullie eigen privileges te verdedigen !!
Misschien hebben jullie ook op TV gezien dat er in Gent een ruilsysteem ontstaan is waarbij er betaald wordt met Torentjes. Torentjes zijnzelf gedrukte bonnetjes waarmee men b.v. een brood kan kopen. Wie een werkje doet voor de stad, zoals het ruimen van bladeren, die kan op een dienst, die zich daarmee onledig houdt, bonnetjes afhalen, genaamd Torentjes.
Dit alles wordt voorgesteld alsof het arme mensen kan helpen om aan brood of een pint bier te geraken en dat dit systeem een alternatief is voor het normale geldverkeer.
In dat Torentjessysteem moet men wel eerst iets presteren vooraleer men een bonnetje kan krijgen en dat principe zou men ook moeten invoeren in de echte wereld. Wie in de mogelijkheid is om arbeid te verrichten zou iets moeten doen voor de maatschappij vooraleer diezelfde maatschappij iets geeft. Wat denken die Torentjesfanaten van dergelijk idee ?
Zelf geld drukken is onwettig en dat doet men dus in Gent. Eigenlijk is dat valsmunterij, maar vermits dit alternatief geld niet bestaat, kan men hierover juridisch van mening verschillen.
Waarover men niet van mening kan verschillen, is echter dat de geleverde arbeid eigenlijk in het zwart wordt vergoed. Als een werkgever zijn werknemers met brood, boter, bier enz zou betalen, dan zou dit aangezien worden als ofwel zwart loon ofwel een belastbaar voordeel van alle aard. Eigenlijk pleegt het Torentjessysteem belastingontduiking.
Als men het Torentjessysteem zou veralgemenen en aldus de Euro uitschakelen en geen belastingen noch sociale bijdragen zou innen op de uitbetaalde bonnetjes, dan stort het huidige sociale systeem in mekaar.
Als ze in Gent dus denken dat ze het warm water en het wiel hebben uitgevonden, dan moet hun rood clubje toch eens nadenken over hoe ze deze fraude gaan bekampen.
De politieke beunhazen hebben een begroting in mekaar geknutseld en brengen deze als het resultaat van hun verheven verstandelijke vermogens. Ik heb hierbij toch enkele bemerkingen.
ROERENDE VOORHEFFING
De roerende voorheffing op intresten gaat van 15% naar 21% en wie meer dan 20.000 intresten per jaar ontvangt, betaalt op het excedent boven de 20.000 zelfs 25%. Op de recente staatsbons à 4% rente betaalt men 15%.
Op dit ogenblik heeft men al voor 2,5 miljard ingeschreven op die staatsbons. Toen de eerste minister in lopende zaken deze staatsbons aanprees, moet hij toch al geweten hebben dat de roerende voorheffing naar 21% respectievelijk naar 25% zou stijgen.
Op 2,5 miljard à 4% bedraagt de bruto rente 100 miljoen . Hierop zal dus 15% of15 miljoen roerende voorheffing worden betaald. Normaal zou dit dus 21 miljoen à 25% zijn en dus mist de staat hier 6 miljoen per jaar en dit gedurende 8 jaar of in totaal 48 miljoen . Om het gezicht van de eerste minister in lopende zaken te redden, zal de belastingbetaler 48 miljoen moeten ophoesten. Dit is duidelijke verspilling en discriminatie. Jongens toch !!!
MEERWAARDEN OP AANDELEN
Op vandaag betaalt men op meerwaarden van aandelen geen belasting, tenzij het om speculatieve verrichtingen gaat. Vanaf volgend jaar zullen de bedrijven (niet de privé-personen) die meerwaarden moeten toevoegen aan hun belastbaar inkomen. Normaliter zullen minwaarden op aandelen dus fiscaal aftrekbaar zijn en hier komt de aap uit de mouw.
Om populistische redenen heeft men een extra BANKENTAKS (1 miljard )voorzien en de banken zullen deze taks met plezier betalen want zij zullen maximaal hun dubieuse beleggingen afschrijven en zodoende veel minder inkomstenbelasting betalen. Jongens toch!!!
SUBSIDIES VOOR ZONNEËNERGIE
Deze subsidies worden afgeschaft en het volk, die geen zonnepanelen hebben, juichen deze moedige ingreep toe. Bij aanvang was dit systeem al een blijk van politieke domheid en dus corrigeren de politiekers alleen zichzelf. De sector van alternatieve energie zal hieronder lijden en het is maar de vraag hoeveel jobs er zullen verdwijnen. Intussen is Eandis, distributeur van electriciteit , tot de bevinding gekomen dat hun netwerk is geconcipieerd om stroom te leveren en niet om stroom te ontvangen. Eandis moet zijn netwerk aanpassen en ze moesten ook voorzien in de stroomcertificaten. Dus zegde Eandis zal voor elke verbruiker de jaarfactuur stijgen met ongeveer 74. Vermits de last voor Eandis nu vermindert, zullen zij ook hun facturen naar beneden toe aanpassen ? Misschien dat zij het aantal bestuurders in hun groep (550 stuks) nog wat zullen uitbreiden met politiek benoemde pipos. Jongens toch !!!
BTW OP TELEVISIE
De huidigeBTW op digitale TV is 12%, maar dat wordt 21%. Dat betekent per aangeslotene en meerprijs van 12 per jaar. Telenet heeft 1.360.800 digitale kijkers en dus stijgt hier de belasting per jaar met 4.329.600. Politiekers zorgen voor de kleine man. Jongens toch !!!
BANK MOET VERKLIKKEN
Als men intresten ontvangt, dan moet de bank je vragen of er 21% roerende voorheffing moet worden ingehouden of 25% (op gedeelte rente boven de 20.000 per jaar). Als men 21% laat inhouden, dan is de bank verplicht de nominatieve gegevens en bedragen door te geven aan een centrale dienst en deze laatste zal controleren of je niet meer dan 20.000 rente per jaar ontvangt. Als dit laatste het geval zou zijn, dan zal men nog 4% extra vorderen. Pas dus maar op want Big Brother is watching you. Jongens toch !!!
GROENE AUTOS
Al jaren probeert men ons een schuldgevoel over de opwarming van de aarde aan te smeren. De ecopremie bij aankoop van een electrische wagen wordt nu afgeschaft en dat zal deze sector en de werkgelegenheid erin niet bevorderen. De politieke heren en dames laten zich wel in een grote energie verslindende wagen rondrijden. Jongens toch !!!
OVERDRACHTEN NAAR DE GEWESTEN
B.v. de pensioenverplichtingen voor ambtenaren wordt van het federale naar de gewesten overgeheveld. Dat is een besparing voor de federale staat, maar een meeruitgave voor de gewesten. De nettobesparing is dus nul. Jongens toch !!!
TABAK EN ALCOHOL
Wie rookt of iets drinkt, zal 168 miljoen per jaar meer moeten betalen aan de staat. De accijnzen voor wijn worden niet verhoogd want anders moeten de politiekers en hun omringende kliek ook meer betalen . Jongens toch !!!
DIENSTENCHEQUES
Vanaf 2013 zal één cheque 8,5 kosten i.p.v. 7,5. De dienstencheques hebben naar schatting ongeveer 200.000 jobs gecreëerd. Wat moeten hulpbehoevende mensen nu doen ? Jongens toch !!!
BESPARINGEN IN OVERHEIDSAPPARAAT
Hierover hoort men geen woord. Jongens toch !!!
Ik zou nog een tijdje door kunnen gaan, maar ik laat de redding van het land over aan de politiekers en aan de stakende vakbonden. Zelf zorg ik ervoor dat ik een vluchtweg vind.
Allez, de Belgische Staat heeft de Dexiabank gekocht voor 4 miljard Euro, die deze staat echter niet heeft en dus zal moeten gaan lenen. De rest van het Dexia-vehikel komt in een bad bank, een soort vuilbak met rommelkredieten en rommelobligaties. Voor deze vuilbak stelt diezelfde Belgische Staat zich voor een 60-tal miljarden Euro garant.
Waar zaten al die controlemechanismen gedurende al die jaren dat Dexia maar wat aanrommelde ? Waarom heeft de Raad van Bestuur van Dexia niet vroeger aan de alarmbel getrokken ? Waarom krijgt Mariani nog 600.000 Euro bonus ?
De politiekers vertellen dat uw geld veilig zit bij de nieuwe Dexia. Was dat dan vroeger niet het geval ? Blijkbaar niet want anders zou zich nu die financiële ramp niet voordoen.
Zelf denk ik dat de meeste bestuurders van banken gewoon geldgraaiers zijn en totaal onbekwaam. Velen ervan zijn ofwel politieker ofwel rechtstreeks- of onrechtstreeks politiek benoemd. De instituten die de banken moeten controleren lijken ook allemaal stekeblind en ook deze organen barsten van de politiek benoemden. Die instellingen lijken wel reddingsboeien voor niet herverkozen politiekers.
Her lijkt mij nogal simpel om nu te zeggen dat Griekenland, Spanje, Portugal, Italië en Ierland overmoedig zijn geweest. Waarom heeft men dan aan hen zoveel geld geleend ? Wat zijn al die analyses dan waard ?
De belastingbetaler zal opdraaien voor de onbekwaamheid van al die klojos. De conclusie is dat de machtsgroepen (financieel, religieus, politiek, koninklijk, industrieel e.a.) en de overheden niet te vertrouwen zijn. En dit niet omdat het geboren criminelen zijn, maar omdat zij meer ego dan kennis hebben.
Het is dus niet wijs om al zijn eieren in één mand te leggen.
Onlangs ging ik luisteren naar een toespraak van een professor economie en die man legde aan de zaal uit hoe het, volgens hem, was gebeurd dat het Westen zich nu in financiële- en economische moeilijkheden bevindt. Aan de hand van historische cijfergegevens en bijhorende grafieken gaf hij toelichting over de neerwaartse evoluties terzake.
De gehanteerde cijfertjes toonden aan dat b.v. China nu barst van de dollars en dat de USA een stijgend financiële schuld vertoont. Hij trok de aandacht op de groeiende economie in China, India en Brazilië en op het verloren gevecht dat Europa en de USA voerden tegen de voornoemde landen in ontwikkeling.
Naar mijn gevoel werd echter de kern van de problematiek niet aangeraakt en hieronder geef ik hierover mijn bescheiden visie.
De groeipercentages van het bruto binnenlands product (bbp) in de voornoemde zogenaamde ontwikkelingslanden ligt veel hoger dan in het Westen, maar de procentuële vergelijkingen zijn beïnvloed door de omvang vanhet bbp van het vorige jaar. Als het bbp 100 is en de groei is 3, dan heeft men een procentuële groei van 3. Als het bbp 50 is en de groei is ook 3, dan heeft men een procentuële groei van 6. De procentuële groeicijfers zijn dus heel relatief.
Het is waar dat b.v. China op 3.000 miljard US-dollar zit en grote tegoeden heeft op de USA en Europa. Als de schuldenaren echter hun schuld niet kunnen betalen, dan heeft de schuldeiser een probleem. Dus zullen de schuldenaren (het Westen) geld moeten lenen om hun schulden te kunnen betalen. En bij wie kunnen ze gaan lenen ? Juist, bij de schuldeiser China. Ooit moet zo een werkwijze eens blokkeren.
Er wordt ook veel geschermd met de paar duizend Chinese dollarmiljardairs. Zoals alle gewone mensen kan een miljardair drie keer per dag eten, één paar schoenen dragen en in één auto rijden. Ietwat overdreven gezegd; aan de rest van zijn geld heeft hij niets. Hij kan natuurlijk investeren en werkgelegenheid creëren, maar als zijn werknemers niet genoeg verdienen om de producten van de werkgever te kopen, dan raakt de werkgever zijn productie niet kwijt. Dan exporteert hij zijn goedkope producten naar de USA en Europa, maar ja die hebben geen geld en dus moet de rijke Chinees geld lenen aan de arme Amerikaan en dito Europeaan, maar die kan niet terug betalen en gaat dus geld lenen bij de rijke Chinees en zo is laatstgenoemde zowel zijn producten als zijn geld kwijt.
Het kernprobleem zit dus niet in de economie, maar in de maatschappelijke organisatie. Henry Ford produceerde ooit autos, maar niemand had het geld om zijn producten te kopen. Henry Ford verdrievoudigde het loon van zijn werknemers en dezen kochten dus Ford-autos. Iets gelijkaardigs dient te gebeuren in China en andere opkomende economieën. Wat baat het om 200 miljoen koopkrachtigen te hebben in een land met 1,2 miljard mensen. De collectieve rijkdom zal dus beter verdeeld moeten worden over de totale maatschappij en zodoende kan China, en andere landen, een interne markt creëren zodat de eigen bevolking de door dezelfde bevolking geproduceerde goederen kan kopen. China wordt dan minder afhankelijk van zijn export en moet minder lenen aan het Westen om van zijn producten af te raken. Deze maatschappelijke hervormingen nemen veel tijd in beslag en zullen niet automatisch gebeuren of m.a.w. het zal nog vele jaren duren vooraleer de huidige evoluties het Westen zullen ten val brengen.
In het Westen stelt het probleem zich anders. Hier is de collectieve rijkdom meer verspreid over de bevolking, maar voornamelijk door een sociaal systeem waar grenzeloos misbruik wordt van gemaakt. Wat oorspronkelijk bedoeld was om de pechvogels te ondersteunen, is nu uitgegroeid tot een extreme vorm van profitariaat. Eigenlijk kan een land zich dat niet veroorloven en de grenzeloze consumptie (via de reclame stompt men de producten door de strot van de verbruiker) dient te worden herleid tot de noodzakelijke dingen. Voornoemde fenomenen leiden ertoe dat de westerse landen geld moeten gaan lenen om te voorzien in de financiering van die overconsumptie en van het sociaal bestel. En hoe gaan de landen dan tewerk ?
Als er een nationale schuld op vervaldag komt, dan gaat het betreffende land een nieuwe lening aan om de vervallen schuld te kunnen betalen. Het land leent veel meer want het zal in de toekomst de intresten op de nieuwe schuld ook moeten betalen. Dit molentje draait al vele jaren en voor enkele landen (Ierland,Griekenland,Spanje,Portugal,Spanje en België) loopt het raderwerk stilaan vast. De koopkracht van allen via minder loon en via minder sociale uitkeringen zal dus moeten dalen. Dit zal leiden tot minder verkoop en productie van producten en dus tot meer werklossheid. Naast een correctere verdeling van de collectieve rijkdom, zal er ook een herverdeling van de beschikbare arbeid moeten gebeuren (b.v. de arbeidsduur en de lonen met 10% verminderen). De totale koopkracht zal dalen, maar anderzijds zal de werkloosheid en psuedoziekte drastisch verminderen en dus zal de staat minder sociale uitkeringen moeten doen en mogelijks zijn schuldgraad kunnen verminderen. Ook bij ons zullen dergelijke aanpassingen niet automatisch gebeuren of m.a.w. het zal nog vele jaren duren vooraleer deze wijzigingen zullen worden gerealiseerd.
De wijzigingen, zoals omschreven in vorige paragraaf, zullen er ook toe leiden dat in het Westen minder Aziatische producten zullen worden gekocht en als China en andere landen er niet in slagen om een eigen interne markt te creëren, dan zullen overal de immoreel rijken niet meer weten wat ze met hun geld kunnen doen.
Het globale probleem kan dus alleen worden opgelost door diepgaande sociale correcties waarbij de te herverdelen rijkdom maar kan gaan naar zij die een economische tegenprestatie leveren en waar het sociale systeem alleen gebruikt wordt door dezen die werkelijk tegenslag hebben. Zij die aan dergelijk systeem niet willen meewerken, in de mate van hun eigen mogelijkheden, zullen dan honger hebben, maar honger is nog steeds de beste saus.
Het besluit van mijn redenering is dat alleen de zon voor niets mag opgaan en dat de aangekondigde instorting van het Westen nog wel enige tijd kan duren. Als in China, India en Brazilië intern meer koopkracht ontstaat en als de USA en Europa niet meer uitgeven dan ze binnen krijgen, dan komen wij terecht in een globale betere wereld. Luister dus niet naar die politieke beunhazen en vertrouw meer op het al dan niet afgedwongen gezond verstand van Jan modaal.
Al meer dan één jaar proberen onze verkozen politiekers om een regeerakkoord te maken. Dat zeggen ze toch. Bij hun aankomst bij de vergaderzaal lachen ze breed en wuiven vriendelijk naar de journalisten want er is niets aan de hand; de sfeer is goed. Geen enkele partij zegt dat de kas leeg is en dat iedere dag de openbare schuld stijgt. De schuld moet worden afgebouwd, maar de mensen mogen daaronder niet lijden. Dat zeggen ze toch.
Misschien dat die machtsgeile knullen eens over volgende kunnen nadenken;
1)Vermits de politiek niet in staat is om tot een bekwame regering te komen, zou men er kunnen over nadenken om een zakencabinet voor een beperkte periode op te richten. De politiekers mogen er bij zitten, maar ze hebben geen stemrecht.
2)Een vermogensbelasting op bezittingen van meer dan 1.250.000 dient te worden weggelachen. Waarom zou men zich nog inzetten en sparen als men dan extra belast wordt. De idioten van Pvda, die beweren dat er in België geen vermogensbelasting bestaat, moeten eens aandacht besteden aan de erfenisrechten (boven 250.000 per erfgenaam en in rechte lijn geldt een belasting van 27%). Op een onroerende eigendom betaalt men grondbelasting en dit alleen omdat men iets heeft durven te verwerven. Vermogensbelasting leidt tot kapitaalvlucht en welk geld zal men dan investeren in werkgelegenheid? Voornamelijk de socialisten willen andermans geld gaan verdelen om aldus hun achterban aan zich te binden.
3)Behalve voor onderzoek zijn er geen subsidies nodig. Als men een investering doet, dan neemt men een risico en dan moet de winst uit de commercialisering van de investering komen en niet uit het toeschuiven van belastingsgeld. Ook de subsidies op zonnepanelen zijn onrechtvaardig; naast de energiebesparing en de hieraan gekoppelde kostenbesparing, ontvangt de plaatser van zonnepanelen via de certificaten ongeveer tweemaal zijn investering. Hoe dom kan men zijn om dergelijke regelingen in te voeren ?
4)Alle fiscale aftrekken worden afgeschaft en de belastingstarieven worden verminderd met een bedrag dat gelijk is aan de fiskale invloed van de nu bestaande fiscale aftrekposten. Dit zou veel transparanter zijn. De in België gemaakte winst wordt in België belast en er wordt een grens gesteld aan de door buitenlandse en/of Belgische aan vennootschappen vann de groep doorgerekende beheerskosten.
5)In geen enkel bedrijf mag iemand bruto meer verdienen dan 10 maal het laagste loon in dat bedrijf.Nu beweert men dat die knappe managers dan naar het buitenland zullen gaan. Wèl, dan gaan ze maar !
6)In functie van de leeftijd worden de werkloosheidsuitkeringen in de tijd beperkt.
7)Handarbeiders moeten vroeger met pensioen kunnen gaan dan zij die een administratief- of intellectueel beroep uitoefenen. In elke categorie gaat men op dezelfde leeftijd met pensioen en het systeem van brugpensioen wordt afgeschaft.
8)De pensioenen van de ambtenaren en andere bevoordeelden worden gelijk geschakeld met de pensioenen in de privésector. Het emiritaat (=levenslang loon) dient te verdwijnen. Parlementariërs die 20 jaar gezeteld hebben, ontvangen nu een volledig en nogal hoog pensioen terwijl iemand in het echte leven 45 jaren moet werken om een volledig schamel pensioen te ontvangen. Waarom worden deze parlementsleden bevoordeeld ?
9)Niet herkozen parlementariërs ontvangen nu nog twee jaren hun vergoeding alsof ze toch verkozen werden. Dit wordt afgeschaft en zij, die niet meer verkozen werden, dienen een job te zoeken of krijgen werklozenvergoeding. Er is een actueel geval bekend waarbij een parlementslid op eigen initiatief overstapt naar een privébedrijf en wettelijk recht heeft op een vergoeding van 34 maanden loon. Wie zelf zijn ontslag aanbiedt, heeft toch geen recht op een afscheidspremie !
10)Een politieker mag geen mandaten in de privésector uitoefenen en dit gedurende zijn mandaat en vijf jaren na het beëindigen van dit mandaat mag hij/zij geen bestuursfunctie in een bedrijf uitoefenen. Er is er eentje, die tegen Electrabel pleitte, en nu in een raad van bestuur van een dochterbedrijf van Electrabel zetelt. Toevallig is dat een rode rakker.
11)Langdurig werklozen, die meer dan zes maanden werkloos zijn, worden ingezet in activiteiten die een maatschappelijk karakter hebben en bovenop hun werklozenvergoeding ontvangen ze verplaatsingsvergoedingen voor de dagen dat ze maatschappelijk verantwoord werk verrichten.
12)De controle op zwartwerk dien opgedreven en wie gesnapt wordt, verliest zijn/haar vervangingsinkomen. Hierop kan geen OCMW-uitkering volgen, maar voedselbonnen en moet men werk doen dat de maatschappij ten goede komt.
13)De huidige kost betaald aan hotels voor het herbergen van immigranten bedraagt nu al 22 miljoen Euro terwijl er tientallen openbare gebouwen leeg staan. Die leegstaande gebouwen kunnen worden ingericht voor bewoning door bouwvakkers en met de hulp van de immigranten die aldus hun financiële ondersteuning verdienen.
14)Het ziekteverzuim wordt ontmoedigd door het herinvoeren van de carentiedag waarbij de eerste ziketedag niet wordt vergoed.
15)Langdurig zieken dienen meer gecontroleerd te worden.
16)Het medicijnverbruik dient drastisch te worden beperkt en vooral op het vlak van de depressiva. In Wallonië wordt er per hoofd vier keer meer antidepressiva geslikt dan in Vlaanderen en in Wallonië zijn er maar de helft bewoners van het aantal dat in Vlaanderen woont..
17)Ambtenaren dienen een bekwaamheidsexamen af te leggen voor een neutrale jury. Wie niet bekwaam blijkt te zijn krijgt bijscholing of ontslag. De levenslange benoemingen worden afgeschaft.
18)De gewesten en de provincies dienen te verdwijnen en men keert terug naar één federale staat. Als dat onmogelijk blijkt te zijn, dan wordt België gesplits in een onafhankelijk Vlaanderen, een onafhankelijk Wallonië en een administratief centrum Brussel. In verhouding tot het aantal inwoners worden de schulden en pensioenverplichtingen opgedeeld.
19)Het koninklijk huis wordt afgeschaft en ook de dotaties. In de plaats komt er een president voor een beperkte tijd (als België niet wordt opgesplitst).
20)Vreemdelingen, die niet bijdragen tot financiering van de maatschappelijke voorzieningen, worden teruggebracht naar hun land van oorsprong behalve als dit land in staat van oorlog is. Zij, die hier kunnen blijven, dienen zich in te zetten in maatschappelijke activiteiten en de taal leren van de plaats waar zij wonen.
21)De werkloosheidsvergoedingen dienen te worden uitbetaald door de lokale ambtenaren en niet door de vakbonden, die hiervoor een royale vergoeding opstrijken.
22)De dotaties aan de godsdiensten worden afgeschaft. De aanhangers en/of gelovigen van deze godsdiensten dienen zelf te zorgen voor de financiering van hun instituten en het personeel ervan.
23)Wie geen controleerbaar domicilie in België heeft, kan geen overheidstoelagen en/of ondersteunende uitkeringen ontvangen. Naar verluid zouden er in België ongeveer 500.000 personen zonder domicilie zijn en toen men dit wilde controleren, gingen de vakbonden dwars liggen.
24)Kindergeld moet gelijk zijn voor elk kind. Waarom ontvangt b.v. een derde kind meer dan het eerste kind terwijl dat derde kind veel dingen van het eerste kind nog kan gebruiken ? Waarom ontvangt het kind van een zelfstandige minder dan het kind van een loontrekkende ?
25)Alle door rechtbanken uitgesproken gevangenisstraffen dienen te worden uitgevoerd. Wie nu een gevangenisstraf van minder dan 3 jaar krijgt, moet die straf niet uitzitten omdat er te weinig plaats is in de gevangenissen. Veertig procent van de gevangenen zijn buitenlanders en als men dezen terugbrengt naar hun land van herkomst, dan is er genoeg plaats in de gevangenissen op de uitgesproken straffen ook daadwerkelijk uit te voeren.
Wat denk je van deze voorstellen ? Ik heb er nog veel meer, maar ik vrees dat dit alles dode letter zal blijven. Alleen brood en spelen tellen nog.
POLITIEKERS (en hun entourage) ZIJN DOM, DOM en DOM !!
Het geredetwist over de ZONNEPANELEN houdt maar niet op. Voor één van mijn kinderen heb ik eens de rekening gemaakt en exclusief de besparing op electriciteit betaalt de staat, de belastingbetaler dus, het dubbele terug van de oorspronkelijke investering. Als men dan toch deze sector wil ondersteunen, dan hoeft men toch niet meer terug te betalen dan de oorspronkelijke investering ! Deze onvoorstelbare wetgeving heeft er toe geleid dat bedrijven vierkante kilometers zonnepanelen leggen en hierop een gigantische winst maken. En dan komt dat gek ministerken uit Gent (dochter van) zeggen dat de federale regering maatregelen moet nemen terwijl zij zelf meewerkte (werkte ??) aan het tot stand komen van de huidige geldverslindende regelgeving. Bij de distributeur van energie, die de energiecertificaten uitbetaalt, had men een geschatte kost van 80 miljoen berekend en nu is dat toch al 250 miljoen zeker ! De voornaamste distributeur wordt ook geleid (nou ja, geleid !) door een politiek vriendje en in het echte bedrijfsleven gooit men zo een figuur er onmiddellijk uit.
Mijnheer Coene is nog maar pas voorzitter van de Nationale Bank van België en hij ergert zich terechte aan de BONUSSEN die aan de directieleden van banken, die nog overheidssteun (= belastingsgeld) moeten terugbetalen, worden uitbetaald. Deze vriend van Verhofstadt hebben wij niet gehoord toen hij nog cabinetchef was van voornoemd konijn. Wij hoorden hem ook niet toen hij nog voorzitter van de NBB moest worden. De machtige politiek kan natuurlijk de bedrijven niet opleggen hoe de winsten moeten verdeeld worden en als die politiekers dit zouden proberen, dan krijgen zij zelf later geen jobken als bestuurder bij die banken en dan kunnen zij zelf geen riante bonussen ontvangen. Vraag dat maar eens aan J.L Dehaene van Dexia en bestuurder bij Imbev. Bij BELGACOM wordt mijnheer Bellens ook bedacht met miljoenen extra en in Belgacom heeft de Belgische staat een participatie van 50%, maar hierover hoort men niemand.
Politiemanneken Koeckelbergh, die een reisje naar Quatar maakte, dat bijna 100.000 heeft gekost, is uit de belangstelling verdwenen, maar zal financieel daarvan geen nadeel ondervinden. Nog iets van de vakbonden in deze gehoorde ? Nog een politiker hierover gehoord ? De POLITIE is uw vriend; dat weet je toch.
Allez, het ACW en ABBV gaan nu mekaar kapot maken. Op zich is dat een goede zaak,maar waar kan de werknemer dan nog terecht ? Sovjetfiguur DE LEEUW en koster CORTEBEECK eisen van de bedrijven loonkostverhogingen en als deze niet ingewilligd worden dan zullen de bedrijven veel last ondervinden van de vakbonden (dixit De Leeuw). Ook deze lieden hebben een grote mond en daarmee uit, zelf zullen ze wel geen armoede lijden.
De REGERINGSVORMING lijkt maar niet te lukken, maar de lieden die dit moeten bewerkstelligen vertellen alleen prietpraat en worden verder betaald. Eigenlijk werken ze niet en dus zouden zij niet meer dan een werklozenvergoeding mogen ontvangen. Geen enkele van die pipos heeft al uitgelegd (in Vlaams,Frans of Latijn) hoe het land er financieel voorstaat en hoe zij dit denken op te lossen. De mensen, waarvoor zij zorgen (laat mij niet lachen) mogen geen vragen stellen. Waarom die klojos niet confronteren met een groep van gewone mensen ? Zijn die gewone mensen te dom misschien ? Af en toe komen er theoretische oplossingen van professoren, maar het is algemeen bekend dat dat gewoon dromers zijn die in een ivoren toren zitten.
Het WEGENNET ligt er belabberd bij ten gevolge van allerlei scheve praktijken uit het verleden . In de omringende landen vriest en sneeuwt het ook en toch kunnen die wegen daar dat blijkbaar verdragen. Zou het kunnen dat onze duur betaalde wegen werden aangelegd met minderwaardige materialen ? Ik kan niet geloven dat die aannemers en bevoegde politiekers zichzelf zouden hebben verrijkt. Neen, neen en nogmaals neen; in die sector bestaat er geen corruptie ! Dat kan niet !
In NOORD-AFRIKA zijn er tal van opstanden tegen het daar heersende regime. Hier, in het Westen, heeft men veel sympathie voor de opstandelingen, die wij zouden moeten ondersteunen. Hier staan er brave mensen met vlaggetjes te zwaaien om op te komen voor die arme rebellen. Waarom sturen die voornoemde brave mensen hun spaarpotje niet naar die rebellen? Als er in Lampedusa 5.000 immigranten aankomen, dan weet men niet meer hoe men die moet opvangen. Wat zal er gebeuren als er eens een paar miljoen allen samen overkomen ? Als armoede, uitzichtloosheid, analfabetisme en fanatieke godsdienst heersen, dan zijn er geen oplossingen en de door het Westen jarenlang ondersteunde dictaturen hebben alles kalm gehouden. Wat zal er gebeuren als de rebellen de huidige leiders verjaagd hebben ? Zullen er daar dan gebraden kippen in de lucht vliegen ? In Libië heerst een stammencultuur en elke stam gunt het licht in de ogen niet aan een andere stam. Wij zelf roven al jaren al deze landen leeg en ondermeer daardoor hebben wij een comfortabel leventje en dus kunnen wij ons veroorloven om met vlaggetjes te zwaaien.
Monseigneur LAURENT heeft nu de boter gevreten. Natuurlijk is dat een parasiet zoals gans zijn familie (al dan niet bekend en/of erkend). Bertje krijgt 10 miljoen per jaar,Fabi ontvangt 16 miljoen per jaar, Flipken 600.000 en Astridjen en Laurenken elk ongeveer 300.000 per jaar. Daar bovenop worden veel van hun gemaakte kosten ook nog betaald door Jan met de pet. Gooi dat zootje eruit en kies een president. Uit !!!
De COMMUNAUTAIRE TEGENSTELLINGEN worden gevoed door het legertje ministers en hun omringende gatlikkers. Het is de politiek van verdeel en heers en spijtig genoeg trappen veel Belgen daar in. Schaf de gewesten af en maak één federale regering met een tiental ministers en herstel de wetgeving tot één enkele Belgische wetgeving. Wat denken julliehiervan De Wever en di Rupo en consoorten ? Dreigen jullie dan jullie nutteloze mandaten te verliezen ? Sorry hoor, maar ik denk dat jullie onbekwame leeggangers zijn (in het Vlaams, Frans en Latijn).
De ACCIJNZEN OP BRANDSTOF moeten omhoog want dan wordt de lucht bevrijd van fijn stof. Dergelijke redeneringen zijn toch te gek om los te lopen ! Als de wind uit het oosten komt, dan krijgen wij de rotzooi van datzelfde oosten over ons, zelfs als er geen wagens hier rijden. Leg alle bedrijven stil en laat iedereen gaan stempelen ! Wat denk je hiervan Schauvlieghe (wat een dom kieken zeg).
Ik heb het vroeger al geschreven, gooi de politieke machthebbers eruit en stel een ZAKENCABINET aan voor een tiental jaren. Als de leden van dergelijk cabinet niet slagen in hun opdracht, dan worden zij levenslang verbannen naar een onbewoond eiland en mogen er zich nieuwe kandidaten aanmelden.
Voilà, ik heb gezegd en heb gelijk,tenzij .ik mij vergis.
In Egypte gaat de situatie waarschijnlijk ontploffen. De president verzamelde al zo een slordige 50 miljard Euro en de vicepresident bezit ook 1,5 miljard Euro. Er zullen in de omgeving van de president wel een ganse groep miljardair zijn. Die kerels hebben daarvoor niet hard gewerkt, maar alle menselijke waarden overboord gegooid en via de armoede van het grootste deel van de bevolking zichzelf immoreel verrijkt. De ambtenaren krijgen nu 15% loonsopslag en ook dat wordt gefinancierd via een nog grotere verarming van de overige bevolking. Ieder jaar krijgt Egypte voor 1 miljard US$ militaire hulp van de USA en zo draait de wapenwinkel van sommige Amerikaanse politiekers ook goed. Men zou nu al die klootzakken in een werkkamp kunnen stoppen, maar dan komen er waarschijnlijk nieuwe machthebbers die als voornaamste doel hebben zichzelf verrijken. Het Westen blokkeert nu ogenschijnlijk (ik bedoel schijnheilig) de rekeningen van die voornoemde criminelen, maar dit duidt er toch op dat datzelfde Westen al lang wist wat er met de gelden gebeurde ! Het Westen zal na een tijdje deze geblokkeerde gelden vrijmaken mits een commissie van b.v. 30%. En bij wie gaan deze commissies dan terecht komen ? Toch niet bij onze politiekers zeker want dat zijn allemaal zuivere zielen nietwaar. Of misschien toch niet.
Tal van onze politieke beunhazen hebben alle belangrijke bedrijfstakken uitverkocht aan buitenlandse bedrijven. Het kan toch niet dat sommige van onze eigen politiekers van deze transacties financieel beter zijn geworden ? Die domeinen in Toscanië en Umbrië ,en wie weet waar nog, zijn toch gekocht met zuurverdiende- en gespaarde gelden. Het zijn kwade tongen die daar anders over spreken want wij horen al jaren en iedere dag dat onze politiekers maar één zorg hebben, namelijk zorgen voor de stabiliteit van het land en zorgen voor de inkomens van de mensen.
Om goed te zorgen voor de mensen zitten die politieke nullen nu al bijna één jaar aan tafel. Ze bereiken niets en worden toch iedere maand nog betaald. Geen enkele van die onbekwame sukkels heeft al begrijpbaar uitgelegd hoeveel geld er nodig is om het land in al zijn onderdelen draaiende te houden en waar dat geld dan vandaan komt. Het lijkt mij nogal logisch dat in een opgesplitst land elk gewest zijn eigen inkomsten genereert en alle sociale verplichtingen en schulden draagt in verhouding tot het aantal inwoners van elk gewest. Hierbij kan men dan nog nuanceren volgens groep van de bevolking zoals daar zijn : de pensioentrekkers, de zieken, de werklozen, de kinderen enz.
Maar hoe gaat men het aantal ambtenaren verdelen ? En wat doet men met het leger ? Zal men dan de federale regering afschaffen alsmede alle profiteurs die errond hangen ? Zal één gewest aan een ander gewest moeten betalen op basis van het aantal werknemers van dat éne gewest dat in een ander gewest werkt ? Zullen Vlamingen en/of Walen, die in het gewest Brussel wonen, Brusselaars zijn of zullen zij onder Vlaamse- of Waalse bevoegdheden vallen en dus eigenlijk een soort buitenlanders in het gewest Brussel zijn ? Zal men alle ministeries en overheidsdiensten opsplitsen over de diverse gewesten en zo nog maar eens de kosten opdrijven ?
Het is dus niet zo simpel als de uitspraken over responsabilisering van de gewesten laten vermoeden. De onderhandelaars (als ze al onderhandelen) zitten op het verkeerde spoor en ze zouden er beter eens over nadenken of het niet beter zou zijn om de nu bestaande gewesten op te doeken en alles terug federaal te centraliseren. De verdeling van de inkomsten over Vlaanderen, Wallonië en Brussel kan dan gebeuren op basis van de parameters bruto gewestelijk product, aantal pensioengerechtigden, aantal werklozen, aantal zieken en kinderen enz. Uiteraard zal men de uitkeringsgerechtigheid van vervangingsinkomsten dienen te saneren en zal men de overheidsdiensten beter moeten organiseren en managen. En wat gaan wij doen met de niet-Belgen die nog nooit hebben bijgedragen tot het spijzen van de staatskas ? Gaat men die mensen laten verhongeren of terugbrengen naar een land in oorlog ? Wat zou er in dezelfde redenering dan gebeurd zijn met al die Belgen die in de oorlog 1940-1945 naar het buitenland zijn gevlucht ?
Voor de ooie rakkers is het eenvoudig. Zij zullen het afpakken van mensen die iets verzameld hebben, dikwijls door hard werken en sparen. Waren het geen rode klojos die in het Augustadossier hun eigen kas hadden gespekt ? En is de PS niet gebaseerd op zoveel mogelijk ontvangers van een vervangingsinkomen ? Als alle Walen zouden werken, dan bestaat de PS niet meer.
Aan Vlaamse kant kan de NVA de Waalse en Brusselse wensen niet uitstaan. Vlaanderen moet onafhankelijk worden, maar die kerels vergeten dat Wallonië voor Vlaanderen het eerste exportgebied is. Die groepen van de bevolking tegen mekaar opzetten, zal geen soelaas brengen. Zowel in Vlaanderen, Brussel als Wallonië dienen de parasieten van het sociaal stelsel te worden bestreden. En ocharme ..men is toch niet arm als men geen I-Phone van 500 heeft. Of wel soms ?
De liberalen, de Vlaamse socialisten, de CD&V en de groenen zijn clubjes met een heel beperkt aantal leden, die mekaar kittelen en hun wagonnetje aan de locomotief van de NVA of de PS proberen te koppelen.
Wat wel stoort is de arrogantie waarmede nogal wat frankofonen op de Vlamingen neerkijken en hierbij is de FDF de koploper, maar ja, de MR heeft hen nodig om enig politiek gewicht te verwerven en om publiekelijk te zeggen wat de MR denkt. Kopman Mangain spreekt vloeiend Nederlands, maar vindt dat beneden zijn onnozele waardigheid. Voor mij is die man quantité negligeable.
Mijn conclusie is dat wij met dat zootje ongeregeld nooit uit de impasse zullen komen en zij weten dat zelf ook wel. Hun enige doel nog is hun gezicht en hun verworven onrechten te vrijwaren.
En hier kom ik tot mijn ultieme voorstel :
Voor een periode van tien jaren worden de federale politieke mandaten en beheersfuncties afgeschaft alsmede de daarmee verbonden vergoedingen. Er wordt een zakencabinet gevormd met managers uit het echte leven. Voormeld cabinet krijgt tien jaar de tijd om de openbare schuld af te bouwen tot nul. Als de leden van dit cabinet daarin slagen en een overschot realiseren, dan krijgen ze een bonus van de helft van voormeld overschot. Slaagt dit cabinet niet in die opdracht, dan worden alle leden ervan publiekelijk gefusilleerd en wordt er een nieuw cabinet voor een periode van tien jaar aangesteld. Zwak punt in dit voorstel is dat misschien weinigen, die nu een groot bakkes hebben, zich kandidaat zullen stellen voor de vorming van dit cabinet.
Als één of meerdere politieke hoogdravers daarover een gesprekje wil, dan houd ik mij ter beschikking van hen om voor de mensen te zorgen.
In Pakistan gebeurde er een vreselijke ramp. Vele mensen hebben eten noch drinken en verblijven in erbarmelijke omstandigheden. In Haïti leven er nog een half miljoen mensen in open lucht. BP verpestte voor vele jaren het leven van de vissers in de Golf van Mexico. Over de miserie in Afrika wordt zelfs niet meer bericht. Wat gebeurt er met al dat geld dat wij, goedgelovige zielen, gestort hebben ?
Bij elke grootschalige menselijke ramp probeert men eerst de mensen in het Westen via een glittershow een schuldgevoel aan te praten. Nu hoort men dat wij ons van Pakistan niets aantrekken. Foei ! Foei ! zeggen onze grote leiders ons.
In de Golf van Mexico ging de Amerikaanse Messias, bijgenaam Obama, twee keer langs om via de TV-kanalen te tonen dat hij die mensen wel zou helpen. Zijn Mireille ging ook eens langs om haar witte tanden te laten zien en haar laatste kleedje. Die Mireille is nu in Marbella, waar zij een veertigtal kamers huurde in het duurste lokale hotel. Wiens geld zou dat mens daar spenderen ?
Al jaren geeft Amerika jaarlijks één miljard dollar aan de Pakistaanse regering. Nu blijkt dat een deel van dat geld werd doorgesluisd naar de Taliban, en dat is toch de te bekampen vijand ! De Pakistaanse president maakte een reisje in Europa terwijl zijn geliefde onderdanen aan het verdrinken en verhongeren waren. Wat een stomme klootzak zeg !
België ,(wij met zijn allen), gaf al 2 miljoen aan Pakistan. Aan wie precies dit geld werd gegeven en hoe men gaat controleren dat daarmee die Pakistaanse sukkels wel degelijk geholpen worden, is niet duidelijk. Wat ook steeds opvalt, is dat de Islamlanden nooit wat geven aan hun onfortuinlijke Islambroeders of zou dat toch gebeuren, maar dan heel discreet ?
Van het tsunamigeld is ook niet duidelijk hoeveel geld er verdween in de zakken van onbetrouwbare lieden. Hoe het in die streken nu met de mensen gaat, is geen bericht meer waard.
Het lijkt er meer en meer op dat de meeste leiders van de welvarende landen grote smeerlappen zijn of zou dit gedrag eigen zijn aan het concept mens ?
Ik weet ook niet wat er moet of kan gebeuren, maar waartoe dienen onze politieke gezagsdragers dan nog ? Wie het weet, mag het mij vertellen.
Wij raken stilaan in de leugenachtige sfeer van de komende verkiezingen. Vermits ik in de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde woon kan ik aan den lijve ervaren hoe betekenisloos deze toestand is. Of het nu een Franstalige- of Vlaamstalige hufter is die op mijn tenen trapt, ik reageer toch met een schop op zijn scheenbeen. Alleen de politieke beunhazen zijn geïnteresseerd in deze zogenaamde problematiek om dat daardoor de stemmenverdeling beïnvloed wordt. Ik herinner mij een gewezen boekhouder die dat allemaal eens zou regelen met vijf minuten politieke moed. Toen ik dat hoorde, heb ik de Marseillaise gezongen. Dat ventje stelt zich nu verkiesbaar in de West Vlonders en daar geloven zij nog die tjeef.
Ook de Rode Rakkers weten nu hoe het moet. Tien jaar lang hebben zij onder leiding van het zelfverklaard genie van Gent (da joenk) gans België uitverkocht en hun eigen zakken gevuld. Nu komen ze zeggen dat zij die iets bezitten dat moeten afgeven aan de parasieten. Zij gaan ook de pensioenen verhogen met 200 per maand en dus willen zij de roerende voorheffing op intresten verhogen van 15% naar 30%. De natte droom van die rode bende is het invoeren van een vermogensbelasting. Waarom zou men dan nog naar iets streven ? En zijn grondbelasting, roerende voorheffing en erfenisrechten al geen vermogensbelastingen ? Beseffen die domme kloten en kiekens dan niet dat ze nu al een kapitaalvlucht op gang brengen ? De de facto burgemeester van Oostende steekt ook weer zijn lelijke kop aan het venster en Vandenbroucke mag weer meespelen in de zandbak. Vandermaelen zal weer naast de prijzen pakken; ik heb werkelijk met die fiscale sukkel te doen (sic).
De Wever ligt goed in de markt, maar hij zal ook wel beseffen dat niemand iets kan schenken als de kas leeg is. Het resultaat zal dus zijn dat de NVA meer stemmen haalt en dat het aldus nog moeilijker zal zijn om een regering te vormen want de klassieke partijen kunnen zich niet veroorloven om met hun Franstalige vrienden ruzie te maken.
De Franstalige partijen beweren nu dat zij tot compromissen bereid zijn, maar waarom waren zij dat vroeger niet ? Zij zullen verder gaan met het vertonen van dédain en minachting voor die Vlaamse onderontwikkelden. Waarom gooien de Vlamingen die superieuren er niet uit ?
De VLD heeft nu een nieuwe leider, die men het voordeel van de twijfel moet gunnen. De bekende figuren zoals Quicksken, Van Engelen e.a. hebben al hun examen afgelegd. De beoordeling is pretentieus en onbekwaam.
De Groenen bekommeren zich nu ook om sociale zaken, maar ja, die komen toch niet aanden bak (ik bedoel de financiële vetpotten).
LDD haalt met moeite de kiesdrempel en van hun hogepriester heb ik nog geen enkeleconcrete oplossing gehoord.
MIJN VOORSTELLEN ZIJN
In feite zijn politiekers niet in staat om een bedrijf of een land te leiden want twee jaar na elke verkiezing moeten zij al denken en handelen in functie van de volgende verkiezing. De meeste leden van het overheidsapparaat zijn zelfs niet in staat om in het echte leven het zout op hun patatten te verdienen.
In feite zou men het ganse staatsapparaat moeten afschaffen. Alle ambtenaren krijgen ontslag en krijgen een gewoon arbeiders- of bediendenkontrakt en dezelfde rechten en plichten als in de privésector.
Alle subsidieregelingen worden afgeschaft; werkloosheidsuitkeringen worden toegekend in functie van het aantal gewerkte jaren enerzijds en leeftijd van de betrokkenen anderzijds. Brugpensioen wordt afgeschaft en men kan met pensioen gaan vanaf 60 jaar aan 75% van het volledige pensioen op 65 jaar (is nu al zo). Wie langer studeert dan het middelbaar onderwijs, moet dit zelf betalen of kan daarvoor een lening aangaan. Het gaat niet op dat de hardwerkende vuilnisophaler 50% van zijn inkomen moet afstaan opdat anderen zouden kunnen verder studeren om dan vijf jaar later het veelvoud van de vuilnisophaler te verdienen en dan nog op deze laatste neer te kijken. Godsdienstinstituten moeten zelfbedruipend zijn; waarom moet het ministerie van financiën met belastinggeld deze profiteurs onderhouden ? Wie in die lieden hun leugens gelooft, betaalt maar vrijwillig zijn bijdrage. Het leger wordt ingezet voor de bescherming van de bevolking en niet om nu al gedurende 65 jaar op hun luie krent te zitten. In Afganistan hebben wij niets verloren; zelfshet arrogante Crembootje verblijft uit schrik in een hotel in een aan Afganistan grenzend land.
Er gebeurt een serieus extern onderzoek naar de corruptie bij de parketten zodanig dat er minder procedurefouten worden gemaakt opdat mensensmokkelaars en wapenhandelaars zo dikwijls fluitend vrijkomen. Pedofiele leraars en ander crapuul in overheidsdienst worden wel geschorst, maar behouden hun loon. De huidige wetgeving dient te worden aangepast, maar Smetje zegt dat dat nog een jaar kan duren. De prijzen van energie en water en de verdeling ervan dienen te worden geplafoneerd want dit is werkelijk een schurkensector, maar ja, als de politiekers hier zouden ingrijpen, dan bekomen die politiekers daar geen bestuursfuncties meer. Dus politiekers dienen zich te beperken tot hun politiek mandaat envermits deze verkozenen des volks na hun mandaat nog twee jaren lang hun vergoeding ontvangen, zou het moeten verboden worden dat ze gedurende die twee jaren nog een ander betaald jobken uitvoeren. In de financiële wereld zou het moeten verboden worden om financiële stukken, die men niet bezit, te verkopen en eveneens zou het moeten verboden worden om dergelijke waarden binnen de zes maanden na aankoopdatum terug te verkopen of te belenen. Kredietkaarten worden gespreid in de tijd afgeschaft en vervangen door betaalkaarten zodanig dat ongedisciplineerde mensen geen schuldenbergen opbouwen, die dan door anderen dienen afbetaald. Gevangenen moeten werken en wie niet wil werken, krijgt geen eten; het probleem van de niet-werkenden (die 134 per dag per kop kosten) lost zich dan vanzelf op. In de medische sectorwordt al jaren de toelage jaarlijks verhoogd met de consumptieindex plus 4,5% en zo komt het dat hospitalen en klinieken meer en meer beginnen te lijken op immobiliënvennootschappen. Ook in de medische sector geeft men gratis Metadon (vervanger voor heroïne) terwijl mensen met een ongeneeslijke ziekte hun medicatie niet meer kunnen betalen. Breng de hardnekkige- en onwillige drugsverslaafden en drugsdealers naar een onbewoond eiland (er zijn er duizende) en laat ze daar door eigen landbouwwerk voorzien in hun eigen onderhoud met eventueel wat bijkomende ondersteuning in natura. Niet-Belgen, die hier verblijven en niet bereid zijn om zich aan te passen en te werken, moeten terugkeren naar hun land van oorsprong. Vreemde criminelen, die hier in de gevangenis zitten, moeten hun straf in eigen land uitzittenop kosten van dat land (dat is dan 40% van onze huidige gevangenisbevolking) en mogen België nooit meer binnen. Men zal dus opnieuw grenscontrole moeten invoeren. Aldus kan men besparen op het bouwen van nieuwe luxegevangenissen. Waarom moeten de vakbonden de werklozensteun uitkeren en hieraan een pak geld verdienen? Zijn er geen ambtenaren genoeg om dit te doen ? Waarom krijgt de vakbond van de NMBS 8 miljoen per jaar toegeschoven ? Deze toestanden en nog veel meer zullen de politieke beunhazen niet oplossen; een beetje plat gezegd :Zij hebben een groot bakkes, maar ze zijn machteloos.
Voorgesteld wordt om een zakencabinet op te richten voor de komende tien jaar. Elk jaar moet de openbare schuld via besparingen met 10% naar beneden en de leden van het zakencabinet die daarin niet slagen en hiervoor geen objectieve- en controleerbare argumenten hebben, worden publiekelijk gefusilleerd. Het eventuële overschot van het tiende jaar wordt verdeeld over de leden van het zakencabinet (50%) en over de bevolking (50%). Natien jaar kan men het dan voor de laatste keer nog eens proberen met het zogenaamd democratisch model.
Als die politieke onnozelaars hierover een gesprekje willen voeren, dan geven ze mij een belletje. Het mogen zelfs gewezen journalisten zijn, maar die ontvang ik dan in mijn hok voor witte konijnen.
Niemand hoeft met mijn zienswijze akkoord te gaan en ik ga ervan uit dat van mijn benadering niets zal geconcretiseerd worden. Stem dus voor de politieker die bij jou past.