Inhoud blog
  • Dag 62: Saulieu - Haaltert
  • Dag 61: Château-Chinon - Saulieu
  • Dag 60: Château-Chinon – Château-Chinon
  • Dag 59: Château-Chinon – Château-Chinon
  • Dag 58: Nevers – Château-Chinon
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Naar Santiago de Compostela en terug
    Fietstocht van Wim 2019
    01-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 10: Poitiers - Charroux

    Start: 10u - Aankomst 14.45u, afstand 61km, hm 401, (tot. 819km/5.380hm), gemiddelde 15,2km/u, zonnig, overnachting: Halte Jacquaire (contact 0033683505845).
    De rit: https://ridewithgps.com/routes/27590153 (opgelet volledig uitgetekend tot in Angoulême)

    Overgangsritje op lichtgolvend terrein bij aangename temperatuur. Ideaal om het tweede deel op te starten. 
    In feite weinig te beleven, want bij het verlaten van Poitiers volgt de route rustige plattelandswegen langs kleine dorpen met onbestaande voorzieningen. Weinig verkeer, enkel de landbouwers waren op den eerste mei aan het werken.
    In Charroux: op de overdekte markt met een indrukwekkende houtconstructie was een eenzame fransman meiklokjes aan het verkopen. Ik heb er een praatje mee geslagen. Het is te zeggen hij sprak voornamelijk, wat ik niet altijd verstond. 
    In de bar de l'abbaye, gelegen naast de achthoekige toren = restant van de benedictijnerabdij Saint Sauveur, een terrasje gedaan en mijn avondmaal gereserveerd. Opmerkelijk de stamgasten spaken allemaal Engels en toen ik de rekening vroeg, moest ik het uitleggen in het Engels. De uitbater blijkt een Ier te zijn.
    Mijn overnachting aangevraagd voor de halte Jacquaire. Blijk niet de eerste te zijn, want sinds de opening van 11/4/2019 hebben er reeds Nederlandse koppels op 20 & 29 april overnacht. Vandaag ben ik wel de enige.

    PS: om de fotoalbums niet te zwaar te maken, een nieuwe aangemaakt: http://fotoalbum.seniorennet.be/wimsfotoalbum/compostela2

    01-05-2019 om 17:37 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (11 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9: Poitiers - Poitiers

    Rustdag. 

    Naar het postkantoor geweest om wat overbodig materiaal naar huis te sturen.
    Stempel gehaald in de toeristische dienst en de stad wat verkend.

    30-04-2019 om 13:00 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (5)
    29-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8: Tours - Poitiers

    Start: 8.10u - Aankomst 17.30u, afstand 116km, hm 614, (tot. 758km/4.979hm), gemiddelde 16,3km/u, zonnig later bewolkt, overnachting: Aparthotel Adagio.
    De rit: https://ridewithgps.com/routes/27579365

    De overnachting in Saint Martin was prima in orde. Het ontbijt stond al vroeg klaar, zodat we op het geplande uur konden vertrekken. Bleek geen overbodige luxe, want tijdens de spits Tours verlaten is niet evident, maar is wel gelukt zonder noemenswaardige problemen. 
    In Ste-Maure-de-Touraine was er een mooi stadshuis met vooraan een merkwaardig kunstwerk 'le fruit de l'imagination', ideaal voor een stop om de eerste stempel van de dag te halen.
    Even verder in een klein dorpje 'Pussigny' werd mij even duidelijk gemaakt dat het nog 1.295 km is naar Compostela.
    Na het nemen van een foto van de Pont Henri IV over de Vienne in Châtellerault wou ik mijn tweede stempel halen in de toeristische dienst, maar dat bleek niet zo simpel te zijn. Gelukkig bracht doctor Google redding en vond ik uiteindelijk de toeristische dienst. 
    Ook nog even naar de kerk van Saint Jacques geweest om St. Jacob in volle pelgrimsuitrusting te bewonderen.
    Dan het laatste deel aangevat naar Poitiers, waar ik onderweg nog restanten van een Romeins amfitheater zag in Vieux-Poitiers.
    Plots stond ik voor een machtig kasteel. Aan een Fransman, die in feite te voet naar Compostela ging, wat uitleg gevraagd. Bleek het voormalig zomerverblijf van de bisschop van Poitiers in Dissay te zijn. 
    Na het inchecken in het het hotel, iets gaan eten en nadien de was gedaan. Morgen rustdag.

    29-04-2019 om 00:00 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7: Vendôme - Tours

    Start: 9.10u - Aankomst 15.10u, afstand 72km, hm 490, (tot. 642km/4.365hm), gemiddelde 14,5km/u, bewolkt, overnachting: refuge Basiliek Saint-Martin.
    De rit: https://ridewithgps.com/routes/27559616

    Deze morgen was het supperdruk aan het ontbijt. Zo'n traditionele drukte van een groep wielertoeristen, zich klaarmakend voor hun eerste rit van hun vakantie. Ik ken dat gevoel en was dan ook aan het genieten. 
    Bij het vertrek in Vendôme ook nog wat blijven hangen om het stadje te verkennen.
    Het was duidelijk te merken dat het zondag was, rustig op de baan en veel zaken gesloten. Gelukkig was de carrefour market in Château-Renault open zodat ik hier wat proviand kon inslaan.
    Pas in de nabijheid van Tours wat bijzonderheden zoals de eerste wijngaardvelden, de grotwoningen in Rochecorbon en de Pont Suspendu die mij over de Loire naar de kathedraal St. Gatien van Tours bracht.
    Ik werd direct aangespoken door een priester, die zo vriendelijk was mijn fiets in het oog te houden terwijl ik een bezoek aan de kathedraal kon brengen. Stempel gaan halen in de dienst voor toerisme, Vieux Tours gaan verkennen en dan naar de Basiliek Saint Martin om een slaapplaats te vragen. Ik had geluk, er was nog plaats. 
    En ja hoor het is eindelijk al zover. Tijdens de avondmaal Geertrui uit Brugge leren kennen. Is ook op maandag 22 april gestart met een fietstocht naar Compostela. 

    28-04-2019 om 20:47 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (12 Stemmen)
    >> Reageer (4)
    27-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 6: Chartres - Vendôme

    Start: 8.31u - Aankomst 17.15u, afstand 103km, hm 525, (tot. 570km/3.875hm), gemiddelde 15,2km/u, bewolkt met af en toe een bui en opklaringen, overnachting:Hostel Residence Clémenceau (jeugdherberg te Vendôme).
    De rit: https://ridewithgps.com/routes/27542221

    Het ontbijt in de catacomben van Saint-Yves had wel iets speciaals. Dit deed mijn gedachten toch even afdwalen want bij het ontwaken mocht ik vaststellen dat het vandaag niet droog zou blijven. En effectief pas vertrokken en ik had al (mijn eerste) regen. Gelukkig kon ik schuilen onder een brug tot het was opgeklaard. En wonderwel tot in Châteaudun bleef het droog. Toen ik mijn spaghetti verorberde begon het opnieuw te regenen. Van de uitbaatster mocht ik blijven schuilen tot drie uur, want dan ging ze sluiten. Toen ik mijn stempel vroeg was dit geen probleem maar het boekje werd wel ingekeken en herrinneringen werden opgehaald.
    Onderweg enkele kastelen gezien, maar nog altijd geen andere pelgrims. Tot in de jeugdherberg waar momenteel ook een groep fietsers zitten, allen van respectabele leeftijd. Hiervan gaan er volgende maand een 30-tal vertrekken vanuit Tours naar Compostela. Dat zij hier zijn, is ook positief voor mij, want dank zij deze groep kan ik hier vanavond een maaltijd krijgen. Smakelijk en tot morgen.

    27-04-2019 om 21:09 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer (4)
    26-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 5: Epône - Chartres

    Start: 9.05u - Aankomst 15u, afstand 77km, hm 648, (tot. 467km/3.350hm), gemiddelde 14,8km/u, zonnig later bewolkt, overnachting: Hôtellerie Saint-Yves.
    De rit: https://ridewithgps.com/routes/27504958

    Vandaag iets kortere rit, zodat ik in Chartres wat tijd heb om de stad te verkennen.
    Onderweg in een afgelegen dorp genaamd 'La Boissière école' drie opmerkelijke zaken gezien. de 'Haras de Bory' een enorme paardehouderij (bory.orbis360.com), het kasteel de la Boissière wat in feite een internaat is (http://www.erpd-heriot.ac-versailles.fr/index.php) en vermoedelijk het provinciehuis. Ik heb er geen foto's van genomen gezien de gebouwen te groots waren.
    Enige tijd waande ik mij ook in Wallonië met de dorpjes 'La Louviere', 'Chimay' en 'La Roche'. 
    Maintenon is een gezellig stadje met een kasteel en een aquaduct, dat nog relatief stevig moet zijn vermits er onderdoor mocht worden gereden en dit ondanks de toch wel vervallen staat.
    De kathedraal van Chartres is indukwekkend. Binnenin bevindt zich in de vloer een groot labyrint. Het is onwaarschijnlijk hoe dit door tal van mensen wordt gevolgd. De stad is wel de moeite met veel oude vakwerkhuizen. Enig nadeel, net zoals mijn hotel, ligt het op een hoogte zodat ik als afsluiter nog eens een kloosterstraat kreeg.

    26-04-2019 om 21:44 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4: Clermont (Agnetz) - Epône

    Start: 8.48u - Aankomst 16u, afstand 81km, hm 909, (tot. 390km/2.702hm), gemiddelde 13,3km/u, bewolkt, overnachting: Hotel Campanile.
    De rit: https://ridewithgps.com/routes/27479324

    Dat het vandaag iets heuvelachtiger ging worden werd mij onmiddellijk duidelijk. Nog niet opgewarmd en met een volle maag mocht ik direct met mijn allerkleinste verzet een soort kloosterstraat op. Ik mocht serieus uithijgen boven op de top. Ik heb er zo nog twee gekregen vadaag. 
    En dan denkt ge dat er nadien een afdaling komt voor uit te bollen, vergeet het: duwen om beneden te geraken of de wind blaast mij terug naar boven.
    Het codewoord van de dag was 'wegenwerken', ik ben er zo'n stuk of 10 tegengekomen. Wel vriendelijke arbeiders, die direct plaats maken om mij door te laten. Soms wel de 'deviation' moeten volgen, maar mijn GPS brengt wonderwel ook redding.
    Ook al veel watertorens (lees: helling, waar een weg naartoe gaat) tegengekomen.
    Voor de rest weinig te beleven. Wel 3 mooie plaatsjes gezien: 'Mouy' met zijn watermolens, Méru en Marines. Alsook het kasteel van Hénonville en opmerkelijk in Frémainville een zeer afgelegen distillerie, 't had iets en heb er dan maar een foto van genomen.
    Bij Ma(i)rie in Santeuil mijn stempel gehaald, terug bij een zeer vriendelijke dame.

    25-04-2019 om 18:44 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer (5)
    24-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 3: Saint Quentin – Clermont (Agnetz)

    Start: 8.36u - Aankomst 18u, afstand 118km, hm 601, (tot. 309km/1.793hm), gemiddelde 15,1km/u, eerst zonnig nadien bewolkt, overnachting: Hotel Akena.
    De rit: https://ridewithgps.com/routes/27372377

    Soms leer ik snel want mede gezien het de langste rit was ben ik op tijd opgestaan. Ik kon van de hotellier al ontbijten vanaf 4 uur, maar dat leek mij toch wel een beetje te vroeg. Bovendien bleek de wind strak tegen te zitten, mijn gemiddelde is er dan ook naar. 
    De eerste stop was voorzien in Noyon na 45km. Bleek toen al dat het een moeilijke dag zou worden als je er drie uur over doet om 45km af te leggen. Maar ik was tijdig in de toeristische dienst waar een vriendelijke dame mij een prachtige stempel bezorgde. Nadien nog even nagenieten van de kathedraal en het mooie stadshuis.
    Op weg naar Compiègne heb ik ook de cisterciënzer abdij van Ouscamps gezien. 
    In compiègne heb ik mijn 2de stempel gehaald in de toeristische dienst. Er was wel een klein probleemje want het stempelkussen stond droog en ze vonden niet direct inkt. Maar het is toch goegekomen en de dame van dienst was zo vrij om te vragen of ik overnachting nodig had.
    By the way bekijk ook even de foto van het prachtige stadhuis (http://fotoalbum.seniorennet.be/wimsfotoalbum/compostela), echt de moeite om hier even bij stil te staan. 
    Na het verorberen van een broodje mijn laatste deel afgefietst, evenwel rechtstreeks naar het hotel omdat het al zo laat was. Van het oude gedeelte van Clermont heb ik juist een glimp opgevangen.

    24-04-2019 om 21:55 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer (3)
    23-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2: Doornik - Saint Quentin

    Start: 9.21u - Aankomst 17.30u, afstand 114km, hm 695, (tot. 191km/1.192hm), gemiddelde 16,8km/u, gesluierd wolkendek, overnachting: Hotel Le Florence.
    De rit: https://ridewithgps.com/routes/27361510

    Gisteren ondervonden dat het niet gemakkelijk is om een blog bij te houden in een Auberge, want ik lag op een kamer van 4 met 2 extra kamergenoten. Een jongen kwam uit Lyon en ging België bezoeken want na Doornik ging hij naar Oostende, Brugge, Gent,.... In feite het omgekeerde van mijn vakantie
    Mij van de morgen wat mispakt, enerzijds hadden we afgesproken om tot 7.30u te slapen waardoor het ontbijt wat laat uitviel en anderzijds nam het impakken te veel tijd in beslag. Ik zal het morgen beter moeten doen, gelukkiglijk hebben mijn kamergenoten mij geholpen met het wegdragen van de bagage (we lagen op het 2de verdiep helemaal achteraan en er was geen lift). Net zoals gisteren fietste ik langs kleine wegen, dwz. geen terras, geen warenhuis, enkel wat landbouwers die hun akkers bewerken. Wat opvalt zijn de gele bloementjes van koolzaad. Enorm veel akkers zijn hiermee bezet. 1ste stop is dan ook Cambrai voor het nuttigen van een broodje, een stadsbezoek en de 1ste stempel van de dag. 
    Vanaf hier nog ca. 50 km te gaan, alleen is de wind gekeerd en is het wat bergop. 
    In Vaucelles kom ik grote indrukwekkende gebouwen tegen wat de voormalige cisterciënzer abdij blijkt te zijn. Onderweg een verdwaalde toren tussen de akkerlanden tegengekomen en in Gouy de ruines van de premonstratenzer abdij Mont St Martin en iets verder de pijl 'Sources de l'Escaut' de bron van de Schelde met een kunstwerk geschonken (bruikleen) door de stad Antwerpen.
    Dan zo snel als mogelijk naar Saint Quentin om nog op tijd naar de toeristische dienst te gaan voor een 2de stempel. Inchecken in het hotel en de tweede dag zit er op.

    23-04-2019 om 22:24 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (14 Stemmen)
    >> Reageer (3)
    22-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 1: Haaltert - Doornik

    Start: 9.36u - Aankomst 15u, afstand 77km, hm 497, gemiddelde 18,2km/u, zonnig, overnachting: Auberge de Jeunesse.
    provisoir de rit: https://ridewithgps.com/routes/25814027

    De voorbije nacht slecht geslapen. De stress zat er duidelijk in. Het inpakken verliep niet zo goed, want teveel is teveel. Maar wat kan een mens missen op zo'n trip. Bagage kwam uiteindelijk op een gewicht van 28kg + fiets van 17kg, het is zwaar. Ik zal het nog dikwijls vernoemen.
    Uiteindelijk breekt dan de langverwachte dag aan. Koffie en koeken voorzien want er gingen toch enkel supporters komen. We waren overdonderd want buren, vrienden, de wielertoeristen,... ze waren talrijk aanwezig, zelfs Benoit die mij in 1996 heeft geinspireerd. Sommige hadden het zwaar met het tijdelijk afscheid nemen en verdwenen tijdelijk achter de coulissen. Ook ik kreeg het met momenten moeilijk. Iedereen bedanken voor hun aanwezigheid en afscheid nemen vergde de nodige tijd (hopelijk heb ik niemand vergeten in de drukte). Uiteindelijk gaf de burgemeester met een 6-tal minuutjes vertraging het startschot. En daar vertrokken we tesamen met mijn collega's wielertoeristen van Jong Welle, Haaltert-Terjoden en mijn zoon Sven die mij allen vergezelden tot in Geraardsbergen. Na een afscheidsdrank in Geraardsbergen en het nemen van de 1ste stempel gingen ik en Danny dan verder op weg naar Doornik. Zo met tweetjes moet ik zeggen dat de tijd zeer snel voorbij ging, want zonder dat we er erg in hadden kregen we de torens dan de kathedraal van Doornik al in zicht. Aangekomen op zoek naar de kerk van Saint Jacques voor een 2de stempel, echter gesloten. Dan maar naar de toeristische dienst waar ik een onthaal kreeg in het Nederlands, supper. Ook de Kathedraal was gesloten. Op een terrasje op de markt wachten wij op Hilde om Danny terug naar huis te brengen. Nog iets gedronken, afscheid genomen en dan naar mij slaapplaats.
    Ik ben vertrokken.

    22-04-2019 om 00:00 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vertrekdatum nadert.

    Nog enkele dagen en het is zover. De weersvoorspellingen zijn gunstig voor de eerste dagen, wat toch aangenamer is om te starten.
    Van het weekend de laatste training afgewerkt. De medische check up is achter de rug. Bij nazicht van de fiets toch nog wat moeten sleutelen. Kortom de laatste voorbereidingen zijn begonnen.
    Ook de stress begint langzaam op te duiken. Alhoewel ik uit ervaring weet dat de voorbereiding in orde is, toch blijf ik alles checken en dubbel checken. 
    Er is ook veel steun van mijn fietscollega's, waarvan er enkele mij gaan begeleiden tijdens de eerste kilometers tot in Geraardsbergen of zelfs tot in Deux-Acren. Gisteren den Danny op bezoek gehad, die mij zelfs volledig gaat begeleiden tijdens de eerste etappe, maw. tot in Doornik. Echt supper.

    15-04-2019 om 22:07 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (13 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietstraining

    Een fietsvoorbereiding is echt noodzakelijk voor deze tocht.
    Enerzijds moet ik gewoon worden aan een zwaardere trekkingsfiets en anderzijds brengen de fietstassen toch een andere wegligging en stuurvaardigheid teweeg.
    De voorbereiding, die starte op 17 februari, bestond er dan ook in om langzaam op te bouwen. Eerst zonder fietstassen en langs vlakkere wegen met een test op 9 maart naar Oudenbos/Lokeren voor uiteindelijk 128 kilometers en veel (tegen)wind, nadien wat zwaardere ritten in het pajottenland.
    Rond de tweede helft van maart gestart met licht beladen fietstassen, wat uiteindelijk zeer goed bleek mee te vallen.
    Toen viel mijn oog op een organisatie van WTC 't Klieksken Liedekerke op 30 maart. De Parel van het pajottenland met 115 kilometers en 791 hoogtemeters.
    Het was een prachtige dag en geladen met pak en zak vertrok ik 's morgens voor een ultieme test. Door het mooie weer was de opkomst groot en was het op het parcours soms zeer druk, vooral aan de bevoorradingsposten was het aanschuiven. Maar toch viel alles goed mee en kreeg ik soms van links of rechts een bewonderend oog en aanmoedigingen, wat de moraal alleen maar aansterkte.
    Bij aankomst rond 16 uur stond de kilometerteller van de gps op 120 kilometer en 1.050 hoogtemeters en dit bij een zeer goed gevoel.
    Van een geslaagde test gesproken.
    Er resten mij nu nog drie weken om deze conditie te onderhouden, want het vertrek komt dichterbij.

    31-03-2019 om 00:00 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    27-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het materiaal

    De Fiets:

    Heb ik geopteerd voor een KOGA Wordtraveller (http://fotoalbum.seniorennet.be/wimsfotoalbum/compostelafiets/), met aluminium frame en hydraulische velgremmen. Cassette Shimano HG500 10 speed, maw. met 30 versnellingen (vooraan 44/32/24T en achteraan 11-34T). Hiermee moet het zeker lukken om ook de steilste hellingen de baas te kunnen zijn.
    Voor de buitenbanden is er gekozen voor de Schwalbe Marathon 50mm, wat het lekrijden zeker moet voorkomen. 
    Het zadel: Selle Italia Man Flow. Zat in het begin niet goed, maar na wat aanpassingen is het zitcomfort aanzienlijk verbeterd.
    Tubus Logo staat in voor de bagageondersteuning.
    Met zijn 17kg niet direct een lichtgewicht fiets, maar wel ideaal voor trekkings.
    De naafdynamo levert de stroom, waardoor een extra supplement werd voorzien, met name het E-werk en de bufferaccu 461A van Busch+Müller voor het opladen van GPS, smartphone etc...

    De fietstassen:

    De keuze was hier snel gemaakt voor Ortlieb zowel voor- als achtertassen.
    Belangrijkste is uiteraard de waterdichtheid en Ortlieb is marktleider van waterdichte fietstassen, zodat ik niet heb getwijfeld.
    Hiermee wil ik geen afbreuk doen aan de andere merken zoals vaude, agu, thule, ... want met de toegenomen interesse in de (electrische) fiets, is er de laatste jaren ook heel wat geëvolueerd bij de fietstassen.

    27-03-2019 om 00:00 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pelgrimszegen

    Zaterdag 23 maart 2019 zijn we naar Mechelen geweest voor de Pelgrimszegen, die jaarlijks wordt georganiseerd door het Compostelagenootschap in de Mechelse Kathedraal.
    De pelgrimszegen is een verbindend ritueel waarbij met een handoplegging de diepe wens wordt uitgesproken dat de pelgrim én zijn tocht gezegend zouden zijn.

    Nadat we ons lieten registreren in de Salons Van Dijck, kreeg ik ook een speciale en zeer mooie stempel in mijn credencial-stempelboekje.
    Om 10.30 uur was het dan verzamelen geblazen in de Sint-Romboutskathedraal en tot mijn grote verbazing was het zoeken naar een plaatsje.
    Ik had echt niet verwacht dat er zoveel mensen aanwezig zouden zijn. 
    Na het aanhoren van enkele getuigenissen en de opluistering van de dienst door het koor van het genootschap "Adalard Van Aubrac" volgde de pelgrimszegen.
    Na de pelgrimszegen gingen we terug naar de Salons Van Dijck voor een broodjesbuffet. 
    Als slot kwamen Monique Walrave en Peter Hesseling nog vertellen over het Nederlands Genootschap van Sint Jacob en over de Huiskamer der Lage Landen in Santiago de Compostela.

    25-03-2019 om 21:48 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even on hold

    Even een droevige mededeling.
    Wegens het overlijden van mijn vader dhr. Marcel Muylaert (°1/4/1935 - +20/2/2019) is het bijhouden van de blog even on hold gezet.
    Ook de voorbereiding van de tocht werd even opzij geschoven.

    Maar vanaf nu zijn we terug op post.

    20-03-2019 om 00:00 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De voorbereiding.
    Met de aanschaffing van de 3 boekjes ‘St. Jacobs fietsroute’ en het boekje ‘Langs Oude Wegen’ van Clemens Sweerman (°12/4/1946-+13/6/2018) ging ik aan de slag.
    Deze boekjes geven een mooie beschrijving van de diverse plaatsen, geven info over de diverse overnachtingsmogelijkheden, bieden degelijke kaart- en routebeschrijving en geven een idee van de zwaarte van de rit.
    Dankzij de websites van de Europafietsers en de GroteRoutepaden kon ik zelfs de laatste bijwerkingen van de routes consulteren, de route in totaliteit zien en de GPS-bestanden downloaden.
    Maar ondanks dat vele mensen mij vroegen hoeveel kilometer ik per dag ga doen, kon ik daar geen pasklaar antwoord op geven.
    Veel hangt af van de zwaarte van de rit en welke bezienswaardigheden ik heb tijdens die rit. Alsook waar ik het meest kans op overnachtingsmogelijkheid heb. En dit dan nog allemaal losstaand van de weersomstandigheden waarin ik zal moeten fietsen.
    En dat is nu juist het probleem van bovenstaande informatie, gezien het trajecten van meer dan 100 kilometer zijn en er geen zicht is op het aantal hoogtemeters.
    Ook bij het lezen van diverse reisverslagen is er wel info aanwezig omtrent de dagafstand, maar weinig info omtrent de zwaarte van de dagrit en de overnachting.
    Er zat dus niets anders op dan een meer gepersonaliseerde trajectindeling op te maken, met vooral in de eerste plaats aandacht voor het aantal hoogtemeters en in de tweede plaats overnachtingsmogelijkheid. Het aantal kilometers speelde een mindere rol, maar een maximum limiet van 100 kilometers is wel noodzakelijk.
    Een titanenwerk dat toch wel een 7-tal maand in beslag heeft genomen, maar mij ook heel wat info heeft verschaft omtrent de diverse regio’s en de mooie rustige wegen die worden gevolgd.

    05-02-2019 om 19:48 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiets- en wandelbeurs

    Van het weekend naar de Fiets- en Wandelbeurs in de Flanders Expo te Gent geweest.
    Hierbij in het pelgrimspaviljoen gaan controleren of er soms nieuwigheden of wijzigingen waren.
    Aldaar nog een goed gesprek gehad met dhr. Truyen, waarbij we oa. de aandachtpuntjes voor de tocht nog eens overliepen.
    Liet mij ook kennismaken met Wobien, de partner van wijlen Clemens Sweerman.

    04-02-2019 om 20:23 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe het groeide.
    In 1996 fietste dhr. Benoit Bucqué, lid van onze wielerclub WTC Terjoden-Haaltert, naar en van Compostela.
    De gedrevenheid en het enthousiasme waarmee hij de voorbereidingen deed op zijn ‘randonneur’, hoe we hem uitzwaaiden bij zijn vertrek en de uitgebreide ontvangst bij zijn terugkeer, heeft bij mij toen een heel grote indruk nagelaten.
    Toen ontstond het idee om zelf ooit eens naar Compostela te fietsen.
    Rond 2010 werden de eerste plannen gemaakt en wat informatie verzameld oa. via Govaka met dagtochten tussen de 140 en 180km en gemiddelden van 23 à 25km/uur, uiteraard wel met assistentie en volledige begeleiding.
    Maar bij enkele fietstesten en opgedane ervaring bij fietsvakanties met de wielerclub Jong Welle, werd mij al vrij snel duidelijk dat de afstand, het tempo en de zware ritten (lees: veel hoogtemeters) gedurende meerdere dagen, niet konden worden volgehouden en dit ondanks de prima ondersteuning/assistentie die er aanwezig was.
    Daar ging mijn droom!
    Gelukkig leerde ik in 2015 de Vlaamse Compostelagenootschap kennen naar aanleiding van een infodag in Oostkamp.
    Mede dank zij de aldaar verkregen info op deze dag alsook bij het lezen van diverse reisverslagen van fietsers op weg naar Compostela, kreeg ik een gans andere kijk op het gebeuren.
    Niet de prestatie, ook al moet die wel geleverd worden, maar de beleving is heel belangrijk.
    En laat dat nu net iets zijn wat mij beter afgaat. Dit werd ook bekrachtigd door de opgedane ervaring bij de laatste fietsvakanties met tochten van kortere afstand, lager tempo en minder zware ritten.
    Dit gaf mij een serieuze boost aan mijn vertrouwen en de voorbereidingen voor een definitieve start van de fietstocht naar Compostela werden opgestart.
    Na overleg met mijn werkgever om de nodige verlofdagen te bekomen, staat paasmaandag 22 april 2019 met stip genoteerd in mijn agenda.

    29-01-2019 om 22:56 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fotos

    Omdat het niet gemakkelijk is om foto's toe te voegen aan het blog, heb ik aparte links voorzien:

    http://fotoalbum.seniorennet.be/wimsfotoalbum/compostela2
    http://fotoalbum.seniorennet.be/wimsfotoalbum/compostela3
    http://fotoalbum.seniorennet.be/wimsfotoalbum/compostela4
    http://fotoalbum.seniorennet.be/wimsfotoalbum/compostela5
    http://fotoalbum.seniorennet.be/wimsfotoalbum/compostela6
    Foto's van vertrek en aankomst: https://www.flickr.com/photos/marc_va/albums/72157709215995567
    Ik zal dit regelmatig aanvullen om de bestanden niet te groot te maken en/of de link opnemen in het blog.

    28-01-2019 om 00:00 geschreven door Wim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!