Binnenkort,
op 9 maart, is weer een Vlaming toe aan een klinkende verjaardagskroon
die we niet zomaar aan ons kunnen/mogen laten voorbijgaan. Zeker niet
voor deze eenzame Vlaamse Kleinkunstenaar die meer dan een paar
Gulden Sporen heeft verdiend, maar daarvoor ook meer dan voldoende in
zijn leven aan een aantal veldslagen heeft moeten deelnemen. Zowel
artistiek als privaat. Spijtig dat ik hem verleden jaar gemist heb
tijdens zijn optreden in de Markthallen te Herk-de-Stad, want een
uitvoerige babbel met zo'n open grenzeloze persoonlijkheid was
zeker terecht. We kunnen niet genoeg van hem weten en leren. Geven doet
hij al meer dan Vlaanderen verdient. Want volgens mijn muzikale
gegevens is Will Ferdy één van Vlaanderens allergrootste
muziekproducenten op diverse terreinen van uitersten.
Misschien
dat hij daarom dit allernieuwste lied "Emigreren" als
wensdroom aan de Vlaamse vreemdeling in het buitenland, gevuld met één
hem eigen stukje sarcasme, zijn verjaardag als onafgestempelde
postzegel vooruitstuurt via de Vlaamse ether de wereld rond. Wie
vangen wil die krijge. Altijd goed voor de kleinkunstgeschiedenis
waarvoor Vlaanderen veel te weinig oren zocht en heeft. Mijn vriend
Miel Cools filosofeert soms graag hierover mee.
In zijn muzikale
loopbaan wist Will Ferdy heel wat poëziepareltjes aan mekaar te
rijgen. Spijtig genoeg voor velen onbekend. Maar Ferdy kreeg nooit
de volle ondersteuning en medewerking die de Vlaamse poëzie op noten oh
zo nodig heeft om in leven te houden. Laat ons zwijgen van
overleven. Op dit vlak is de keiharde wereld te kei om het zachtaardige
karakter van een troubadour op de rand van het succes aan te voelen.
Onze cultuur beperkt zich tot het met de dag lagerzakkende niveau van
een massa passieve feauteuil-liggers, voor wie enkel de wereld open
staat als het sobere aanbod van de TV-knop aan gaat.
Eigenlijk zijn we een inhoudloos gecoverd land van oppervlakkige
sneltevreden wellusten. Daarom ook dat dit land tussen hamer en
aambeeld nooit het Vlaanderen zal halen waarop de grote bende enkel
maar roept, maar vergeet om fier op te zijn om het uit te voeren.
"Emigreren"
is de allernieuwste titel van een Ferdy-lied dat hem weer gegoten op
het lijf geschreven is. Spijtig dat we slechts een stukje persgeluid
meegestuurd kregen bij de - té bondige - promotiemail. Want
als vreemdeling in het buitenland had ik ook hiervan graag het slot
gehoord. Maar... En Ferdy zal dat al zeker voor zichzelf uitgemaakt
hebben: geeft Vlaanderen voldoende aandacht aan deze poëtische
speldenprik(?) op onze weelderige samenleving? Krijgt "Emigreren"
met Will Ferdy voldoende kansen om gehoord te worden in dit
overgeconsumeerde en vervlakte (Vlakke land - Jacques Brel) nagebootste
Monaco van het noorden, waar niemand blijft. Tenminste in gedachten.
Hopelijk kan ik binnenkort het volledige lied ergens bekomen,
want vandaag waren - voor zoverre er nog muziek-interesse en
kennis aanwezig is - mijn zelden geworden platenwinkels en zeker
de overgrootwarenhuizen onwetende van dit nieuwe product van de
Gentenaar die meer verdient dan zo maar "vluchtig" 80 worden. Het
Vlaamse lied beperkt zich nu eenmaal tot een Ultratop van
Nederlandstalige schaarste en overvloed aan covers, waaruit de
platenverkopers hun énige wijsheid halen. Waar blijft de
allesomvattende website waarin al de Vlaamse platenfirma's en
producenten, maar ook artiesten evenwaardig van start kunnen gaan en
gehoord kunnen worden. Ongehoord is onbemind... Ook in de muziekwereld
dat nog steeds teert op het ooit gelanceerde "Sperziebonen" van
Terloops. Wie weet misschien volgt uit een
verjaardag nog een uitgebreidere media-aandacht. Het zij hem meer
dan een Einzelgänger gegund. Het zal een kleine platenfirma als
Scorpion Records alvast niet gegund zijn om in deze
(te) grote mediaboterham te mogen bijten.
Will Ferdy, of Werner Ferdinande, werd geboren te Gent op 9 maart 1927. Ferdy kan omschreven worden als een selfmade-man. Hij begon aanvankelijk zijn muzikale carrière als zanger-conférencier onder zijn eerste artiestennaam: Will Ferry. Na
zijn legerdienst, in de rangen van de toenmalige Welfare-troepen, koos
hij in september 1948, als 21-jarige, resoluut voor een loopbaan als
beroepsartiest. Voordien spitte meneer Ferdinande nog een tijdje als bediende bij het Ministerie van Openbare Werken. De
artiest, die zijn naam omvormde tot Will Ferdy, teneinde verwarring met
de Nederlandse auteur Ferry te vermijden, kreeg vrij vlug een aanbod om
op te treden in de musichall "Oud-België" te Antwerpen. In 1948
verscheen zijn eerste 78-toerenplaat "Nacht over Java", met een
doorbraak in 1951 met "Zie-de gij me gere". Ook had hij al enig succes
met "Bij de oude molen", Zend hen nog eens een briefje"... Gestart
in de schlagermuziek verkoos de geboren Gentenaar de overschakeling
naar de inhoudelijkere kleinkunst en het cabaret, met in het begin, de
jaren vijftig, vooral de aantrekkingskracht van het Franse chanson. Met
het regent in de straten" in 1954 lukte hem dat vrij aardig. Maar dit
stilgroeiend succes weerspiegelde zich financieel niet en het publiek
keerde hem stilaan de rug toe. Hij bleef creatief overeind met de
succesvolle kabaretprogramma's "Kop en staart" en "Weg met de zorgen"
van Radio Kortrijk. Zelfs als Limburgers waren we gehecht aan deze
radioprogramma's. In 1953, tijdens de bonte avonden van Radio
Kortrijk werd het beroemde "Peterke en Pépé" geboren. Later "Peterke en
Pol". Twee rollen die Will Ferdy met de nodige stemwisseling jarenlang
voor zijn rekening nam en van de éne parochiaalzaal naar de andere
sleurde als een kibbelend koppel dat de generaties overbrugde. In
1955 maakte Nederland kennis met de showman-zanger Will Ferdy. In de
shows van de Nederlandse kleinkunstenaar Wim Sonneveld mocht de
"voorloper" van het chanson telkenmale een drietal nummers brengen. Op platengebied was er bij Ferdy een leemte tussen 1954 en 1960. Met
"Het schrijverke" knoopte Ferdy in 1960 opnieuw aan met zijn
succesperiode en wist de poëzie van Guido Gezelle, muzikaal in talrijke
gedichten te onderlijnen of een halve taalstrijd rond Jacques Brel in
vrede te laten smelten. Voor de Belgen in Amerika en Canada
verzorgde hij in 1960 en 1964 een tournee. Het werd voor hem één van
zijn mooiste herinneringen uit zijn carrière. Het énige nummer
waarmee hij officieel bij Juke-Box in de voorperiode van de
hitlijsten genoteerd stond was twee maanden vanaf februari 1965 met als
hoogste notering een 12de plaats met "De stervende". Een driejaarlijks terugkerend evenement "De Grote Prijs Will Ferdy" werd in 1966 boven de doopvont gehouden.
Hierboven
enkele snelle foto's gelicht vantussen mijn kleinkunstcollectie LP's
van Toon, Wim I, Wim II, Miel en nog veel meer... Pure nostalgie vanuit
het vinyl-tijdperk.
Will
ontving in 1967 van Sabam - de auteursvereniging voor auteurs en
componisten - de "Eugeen De Ridder-prijs" voor zijn totale artistieke
werk. Na zijn hoogtepunten ging het voor Ferdy eind van de jaren
zeventig minder goed. De bekentenis die hij op 4 december 1970 aflegde
in een televisieprogramma omtrent zijn homosexuele
geaardheid drukte jarenlang zijn stempel. Maar hij kwam sterker
terug dan ooit met zijn autobiografische LP "Ik ben van ver gekomen". Ups
en downs waren een rode draad door zijn ganse carrière, wellicht ook
zijn leven. Maar telkenmale kwam hij tijdig met een nieuwe creatie op
de proppe om de publieke belangstelling niet te verliezen. In 1975
won hij met "Er was een tijd" de persprijs tijdens de "Gouden Sirene"
te Middelkerke en in 1980 kreeg hij bij Omroep West-Vlaanderen op de
vrijdagnamiddag een eigen programma: Zilverdraden tussen goud. Toen
Will Ferdy in 1983 zijn 35-jarig zangjubileum vierde, ontving hij de
medaille "Pro Musica", een onderscheiding van het Ministerie van de
Nederlandse Cultuur en werd hij benoemd tot "Ridder in de Kroonorde". In
december 1984 had de zanger een nummer 1 in de VRT-Vlaamse Top-10 met
het eigen grenzeloos geschreven nummer "Ik hou van jou, Je t'aime tant,
Ich liebe dich, I love you so". Het grootste deel van Ferdy's
repertoire is trouwens, wat de teksten betreft, van zijn hand. Dit op
zich is al een uitzonderlijk gebeuren in ons kleine Vlaanderenlandje.
Maar ook zorgde hij voor menig eigen melodietjes. In 1987 kwam zijn
eigen levensbeschrijving uit in boekvorm: Zo ben ik nu eenmaal. Met een
vervolg in 1989: De Waarheid. Het derde deel van dit levensverhaal
verscheen in 1991: De moeilijke jaren. Na 45 jaren - hiervoor werd
hij op 10 december 1993 gevierd in de Arenbergschouwburg te
Antwerpen en kreeg hij van het Antwerpse stadsbestuur een bronzen
medaille en van Sabam het Fugabeeldje "voor zijn grote inzet voor het
betere lied" - is de Vlaamse entertainer nog steeds een begrip in de
showbizz. Voor Will Ferdy een bekroning voor het jarenlange knokken tegen alle onbegrip en ongelijkheid in onze samenleving. In
de reeks "De Kleinkunst Reeks" verscheen in 1994 een CD met een
aantal onvergetelijke liedjes als "Het schrijverke", "Christine",
"Belijdenis", "De stervende", "De waarheid", ... (GîG)
"Over
alle Grenzen", "Ik ben er ook nog!" en "Zo gezegd, Zo gezongen" zijn de
titels van theatershows, waarmee hij in Vlaanderen ging toeren. De
eerste twee waren ook goed voor een gelijknamige cd. "Ik ben er ook
nog!" kreeg een haast cynische titel mee toen begin 1996 werd
vastgesteld dat Will Ferdy dringend aan een hartoperatie toe was. Die
is gelukkig zeer goed geslaagd en sindsdien heeft hij hetzelfde
levensritme hernomen. "Ferdytjes en datjes was de titel van zijn jubileumshow (55 jaar beroeps), waarmee hij het land bereisde.
Einde
1994 ging voor de acteur Ferdy een langgekoesterde droom in vervulling:
hij werd door het productieteam van 't Koekoeksnest (Radio 2)
aangezocht om de rol van "Mielke" te spelen in het zo populaire
radiofeuilleton. Een nieuwe taak, die hij met brio wist te volbrengen.
Met een beperkte groep acteurs trok Ferdy, in opdracht van Radio 2, in
volle oorlogstijd, naar onze Blauwhelmen in de Baranja. Daar werd zijn optreden "in concert", naast dat van Wendy Van Wanten, een reuzesucces. Sinds
enkele jaren treedt Will Ferdy ook op als acteur bij het gezelschap van
het EWT-theater (Deurne-Antwerpen). Ook in "Sterke Verhalen" (TV1) van
Luc Wyns maakte hij een geslaagde opwachting.
Ter
gelegenheid van zijn 70e verjaardag in 1997 verscheen de derde editie
van "Will Ferdy zingt Guido Gezelle". Voor deze CD-uitgave werden de
vroegere orkestopnamen digitaal bewerkt en zong Will alle liedjes
opnieuw in. Bovendien werden 8 gloednieuwe liedjes op Gezellegedichten
toegevoegd ("tweede cyclus"). Deze CD werd een blijvend succes met
steeds maar nieuwe persingen. Daarop volgde de cd-productie "Will
Ferdy zingt Jacques Brel", waarop hij andermaal hommage brengt aan de
in 1978 overleden geniale artiest. Onder de 16 door hem vertaalde of
hertaalde liedjes zijn er enkele die hij reeds vele jaren geleden, toen
Brel nog in leven was, tot een succes zong. Inmiddels verscheen ongeveer elk jaar een nieuwe cd. Zijn discografie is enorm: 40 78-toerenplaten, 50 lps, talrijke 45-toerenplaatjes en nu reeds 20 fullcds! De
cd Will Ferdy 75 - In wel en wee" verscheen einde mei 2002 en werd
reeds aangevuld met een dubbel-cd Liefde sterft nooit helemaal,
waarop zijn grootste successen met nieuwe liedjes gecombineerd werden.
Als bonus-cd zijn de diverse Christine-versies toegevoegd. Begin
2003 stond hij 8 weken lang, met enorm succes, aan de zijde van Ruud De
Ridder op de planken van het Echt Antwaarps Teater, in een komedie die
de auteur speciaal voor hem schreef: Frikadellenkoek met
kriekskes. In 2004 werd de Gentse versie Frikandon mee
kriekskes door het Nieuw Gents Volkstoneel, waarvan hij peter is,
opgevoerd met Will Ferdy als gastacteur. Ook zijn jaarlijkse Kerstconcerten zijn uitgegroeid tot een traditie. Naast
talrijke onderscheidingen zoals de Toni Fakkel Award (1990) en de
Antwaarpse Awaard (2004) werd hij opgenomen in de ere-galerij Radio 2
voor "een leven vol muziek" (2002) en voor zijn liedje "Christine"
(2004). Einde 2004 kwam onverwacht een wending in zijn carrière door
de aanwinst van een live-begeleider, Jürgen De Smet, met wie hij ook
liedjes schrijft voor zijn komende cd's en theatershows. Het werd een
intense samenwerking met als gevolg dat de jonge pianist meteen instond
voor 4 composities voor de cd Ik dacht ik heb mijn tijd gehad en
alweer 4 nieuwe nummers schreef voor de nieuwe cd "Charme van het
Chanson - En de jaren gingen voorbij".
De
shows van Will hebben er een andere dimensie door gekregen.
Lenteconcert 2005 in het EWT sloeg in als een bom: uitverkochte
voorstellingen en een zeer enthousiast publiek was het gevolg. In juli
2005 was Will Ferdy na 5 jaar afwezigheid helemaal terug op de
jaarlijkse Gentse Feesten. Hij bracht er samen met Jürgen in
Publiekstheater Minnemeers 3 premièrevoorstellingen van een nieuwe
theatershow, Will Ferdy intiem. In 2006 volgde op de Gentse Feesten zijn nieuwste show "Charme van het Chanson". Intussentijd zijn in het Vlaamse land heel wat concerten met het tweetal voorzien.
2007 wordt een speciaal jaar voor Will. Op 9 maart wordt hij 80.
Als
voorbode van de nationale viering die op 11 maart zal doorgaan in de
Antwerpse Arenbergschouwburg, brengen wij alvast een nieuwe single cd
van de jarige uit.
Intussen tijd is de blijvend creatieve artiest bezig met de voorbereiding van een nieuwe full-cd, die niet lang meer op zich zal laten wachten.
De bioinfo vanaf 1994 haalden we van de officiële website van Will Ferdy: http://www.willferdy.be/
|