KLIK HIERONDER OP DE FOTO VAN JE MUZIEKPLAYER LUISTER & GENIET !
Wil je een babbeltje met collega's uit de muziekwereld dan heb je het meeste kans om mekaar hier te ontmoeten. Klik logo hierboven. Wanneer je maar wil en zeker elke dag van 20 tot 21 uur ====== *(°v°)* ====== WEEK-TOP-DAG ZATERDAGAVOND 20 tot 21 uur.
Voor 78-toeren-verzoekjes in Bakkies Bakeliedjes van Theo Bakker bakeliedjes@gmail.com
De Lustige Krekels
Pieter van Banden
HAPPY FORUM
KLIK OP DE FOTO EN JE KOMT OP DE OFFICIËLE WEBSITE VAN:
Bobbejaan Schoepen
Yvonne Verbeeck
La Esterella
Will Ferdy
EEN BEZOEKJE BIJ JE NET-COLLEGA'S MUZIEKPIONEERS OVER AL DE GRENZEN HEEN
78-TOEREN.be
Oldie- & volksmuziek Vlaanderen & Nederland
21-12-2007
56-jarige Arne Jansen overleden
In zijn woonplaats, Silvolde, is de 56-jarige zanger Arne Jansen, maandagmiddag 10 december 2007, overleden. Zijn manager, Menno Muis maakte bekend dat Arne het eeuwige heeft verkozen boven het heden. Jansen werd vooral bekend door zijn hit Meisjes met rode haren, dat 35 jaar geleden werd uitgebracht en waarvoor hij meer dan 100.000 maal de podia bezette.
Manager Menno Muis zei tegen RTL Boulevard; "Arne was de afgelopen weken depressief, zat tegen overspannenheid aan en had vrij veel last van het ouder worden. De afgelopen tijd zijn er veel vrienden en familie van hem overleden en dat kon hij geen plaatsje geven. Vanmiddag kreeg ik tegen 13.00 uur echter het bericht dat er iets vreselijks met Arne gebeurd was. Hij bleek zich van het leven beroofd te hebben." "Ik sprak hem nog een paar uur voor zijn dood, we hebben 3 kwartier aan de telefoon gezeten. We hadden het over de promotie voor zijn nieuwe cd, daar moesten we nog wat dingen voor regelen." Hij vervolgt: "Arne vertelde me dat hij erg in de put zat. Hij wist niet goed hoe hij daaruit moest komen. Hij had veel moeite met ouder worden. En hij heeft in een korte tijd veel vrienden zien wegvallen. Zijn broer en zijn zus zijn het afgelopen jaar overleden. Het was een man die altijd gaf, gaf en nog eens gaf. Hij heeft zijn verdriet geen plaatsje kunnen geven. Dat is de laatste maanden allemaal naar boven gekomen." Arne zocht dikwijls zijn teruggetrokken ontspanning tussen zijn minipaarden op zijn boerderij te Silvolde, waar hij zich, door ophanging, om het leven bracht.
Jansen bracht onlangs in september 2007 nog een nieuwe singel-cd uit Wat ik voel voor jou. Deze kwam op nummer 25 in de Radio NL top 30. Een nieuw CD-album ligt nu kant-en-klaar om de muziekmarkt te veroveren en vierde dit jaar ook nog zijn 35 jarig artiestzijn.
Arne Jansen werd op 26 april 1951 geboren in de Gelderse plaats Gendringen als Aloys Jansen en begon ooit, op aandringen van zijn moeder aan de opleiding en uitoefening van een "ordentelijk" vak: haarkapper. Dat hele kappersvak interesseerde hem totaal niet en hij werd later bekend als zanger in het Nederlandstalige genre.
De Gelderse Arne Jansen werd begin jaren 70 als zanger ontdekt door producer Tim Griek, die ook André Hazes groot maakte. Jansen was getrouwd met Mieke (59), die hij sinds zijn 15de kende. Ze hebben twee kinderen: Debby en Martijn.
Hij trad aanvankelijk op met zijn begeleidingsband 'Les Cigales', met wie hij zijn grootste hit, "Meisjes met rode haren" (1972) scoorde. In mei 1972 sloeg hét succes toe. In die maand kwam "Meisjes met rode haren" de hitparade binnen en steeg tot de derde plaats. In totaal gingen er in die 35 jaar over de 150.000 stuks van deze 45-toerenplaatjes over de toonbank en ontving pas 28 jaren later het verdienstelijk goud voor dit aantal. Voor die tijd had hij, als kindersterretje, al twee plaatjes in Duitsland gemaakt. Eigenlijk wist hij toen niet beter en wilde enkel zanger worden. Hij besefte dat muziek zijn leven zou blijven beheersen. Zijn muzikale carrière is sinds "Meisjes met rode haren" voorspoedig verlopen. 15 jaar lang trokken Arne Jansen en Les Cigales door de Benelux. Vanaf hun eerste hit trok de groep volle zalen. De veelzijdige formatie had volop werk. Toch verliet zanger Arne Jansen de succesgroep in 1983 om in zijn eentje door feestzalen en dancings, door discotheken en feesttenten te trekken. "In een allerbeste verstandhouding zijn we uit elkaar gegaan". Dat houdt overigens niet in, dat ze nooit meer samen optreden. "Kijk, als zowel Les Cigales als ik ergens worden geboekt, brengen we beslist weer een aantal nummertjes samen op het podium". Arne heeft hetzelfde repertoire aangehouden, dat hij ook met Les Cigales deed: meezingende hits als "Meisjes met rode haren", Zeven Brieven", "July", "Als een meeuw in de wind", "Bahia Blanca", "Nathalie" en "Mama Mia, Ik ben zo verliefd" zong hij nog steeds, maar ook hits van collega's. Hierbij was hieraan ook wat Duits- en Engelstalig repertoire bijgekomen. Gedurende de jaren '70 en '80 had hij een handjevol hits, waaronder het onder meer door Frans Bauer en Marianne Weber gecoverde 'Zeven brieven', dat op zijn beurt een coverversie was van 'Seven tears', een hit van de Goombay Dance Band. Arne Jansen was veelvuldig actief in het schnabbelcircuit. Zoals de populaire Mega Piratenfestijnen. Naast het zingen had Arne een voorliefde voor het trainen van politiehonden. Samen met zijn vrouw Mieke was hij dol op minipaardjes en stak Jansen veel tijd in zijn, speciaal voor dit soort paardjes-Stoeterij De weideblick. Jansen bracht zijn platen uit bij Telstar, de maatschappij van smartlappenkoning Johnny Hoes. De familie Hoes heeft in een reactie laten weten ,,met verbijstering'' te hebben kennisgenomen van het nieuws. ,,Hij was een van onze meest dierbare artiesten. Onze gedachten gaan uit naar zijn lieve vrouw, kinderen en kleinkinderen. Wij hebben een dierbare vriend verloren, de hemel heeft er een zingende engel bij.''
Hij zou binnenkort nog optreden tijdens het Giga Piratenfestijn op 22 december in het Gelredome in Arnhem. In plaats daarvan wordt tijdens dat concert stilgestaan bij het overlijden van de zanger met een speciale act. De begrafenis heeft wellicht plaats, in zijn woonplaats, nu zaterdag 15 december.
Ook collega Jacques Herb, die veelvuldig samen met Jansen op onder meer de Piraten Festijnen optrad, is volledig overdonderd. ,,Ik kreeg het er koud van en blijf piekeren over het waarom. De privé- sfeer vermoed ik. Arne hield zijn leven buiten het vak angstvallig geheim. Het ging altijd geweldig met hem, maar meer liet hij nooit los.
Collega-artiest Marianne Weber is geschokt door het nieuws. "Op de bühne was hij een en al vrolijkheid. Zo blijkt maar weer wat voor masker artiesten op hebben. Op het podium vergeet je alles, maar de dalen zijn des te dieper als je eraf stapt. Het contrast is erg groot.'' Weber en Jansen kwamen elkaar heel vaak tegen bij optredens in het land. "Arne was een vakman. Ik ben misselijk van verdriet.''
Vandaag was het een probleemdag voor de luisteraars. Dank zij verschillenden werd ik via email hierop even attent gemaakt. Ondertussen moeten de verbindingsproblemen opgelost zijn en klinken de 78-toeren weer over al de players.
Probleem was dat onze hof-serverleverancier in Nederland vandaag 'n oudere server verving door 'n nieuwe. Dit was enkel voelbaar (hoorbaar) bij de 78-toeren omdat de andere stream van de FM-radio Lorali op een andere nog goede server draait.
Misschien toch ook even aandacht vragen voor deze FM-stream van een lokale radio uit het Belgische Limburg omdat bij de komende eindejaarsfeesten er toch heel wat aangepaste muziek en programma's te beluisteren zijn.
Zondag 23 december van 14 tot 18 uur: De winterse 50 die door meer dan 150 radiostations over Nederland en Vlaanderen uitgezonden wordt en door 60.000 stemmers is samengesteld.
Kerstdag 25 december van 12 tot 19 uur: De Nederlandstalige KERST TOP 100 Deze TOP bestaat uitsluitend over Nederlandstalige kerstnummers van de Lage Landen.
Voor uitgebreide info, chatbox en webcam: surf even naar de website van deze radio www.lorali.be
Mij hoor je er alvast (ook) op de stream live elke zondag in het Marathonverzoekprogramma van 11 tot 14 uur onder de nick-naam van Pallieter Naast nog enkele andere programma's en voor 2008 het nieuwe programma: HIT-PIRAAT.
De populaire Volendamse zangeres Tamara Tol komt met een nieuw geschreven kerstlied. Het nieuwe nummer "Ho-Hé-Ho" (daar komt de Kerstman) is geschreven door de bekende componist/tekstschrijver en producer Piet Souer en zal gelijk na Sinterklaas uitgebracht worden ondersteund door een videoclip.
Naast de nieuwe kerstsingle, welke opgevolgd gaat worden met een nieuw nummer begin 2008, zal zij in diezelfde periode gepresenteerd worden in Duitsland. Haar muziek gaat verschijnen op het label van de Duitse muziekentrepreneur Robert Jung (verantwoordelijk voor "Ein Bisschen Friede van Nicole en de Duitstalige teksten voor Jan Smit en Frans Bauer). Robert Jung heeft ook een grote bijdrage geleverd wat betreft de teksten op Tamara's Duitstalige debuutalbum "Ganz Toll".
Van Floris Bakker, één van de bekendste frituuruitbaters in onze regio, verscheen zopas Het Frietlied op cd-single. Floris schreef voor de gelegenheid de tekst helemaal zelf. Met de week van de friet in zicht zijn de Vlaamse frituuruitbaters extra opgetogen dat Het Frietlied door een collega wordt gezongen en dat het meteen al kon rekenen op veel media-aandacht. Hij kreeg onder meer al VTM over de vloer.
Floris Bakker is al twintig jaar actief in zijn frituur aan de Gentsesteenweg in Asse-Terheide. De aardappelen schilt hij persoonlijk met de hand in de vroege ochtend. Hij wil vermijden dat zijn klanten de negatieve gevolgen van bewaarmiddelen en sulfiet zouden ondervinden. Hij werkt uitsluitend met dagverse producten. De cd werd uitgebracht door muziekuitgever D&V en is verkrijgbaar via de onlineshop www.dv.centerallshop.com. Maar uiteraard kan je de single ook gewoon in de frituur van Floris kopen. (Nieuwsblad)
Vanochtend, 15 november, opende ik onze Limburgse krant. Bij m'n dagelijks bezoek aan de overledenen viel m'n blik op een foto die me aan iemand herinnerde. Naast het hoofd stond: Piet Meertens. En zo wist ik dadelijk dat het ging over "de zingende kapelaan uit Zutendaal" die ooit met zijn gitaar in de voetsporen trad van Soeur Sourire, Père Duval en de, ook onlangs overleden, Vlaamse troebadoer-ex-Jezuiet Pater Mestdagh. Maar Meertens was een echte Limburger en bezong verschillende sociaal en kristelijk geïnspireerde zelfgeschreven volksliederen en zette ze ook allemaal op plaat. In de jaren 1950 behaalde Piet Meertens zelfs een hit op Radio 2 met " Als je lacht dan ben je mooi". De titelsong van zijn latere LP.
Vooral enkele mooie Kerstnummers, als aanvulling van zijn beroep, groeiden jaarlijks aan. Hij begeleide zichzelf altijd op de gitaar. Piet Meertens werd geboren te Tongeren op 7 april 1926 en overleed op zaterdag 10 november 2007, op 81-jarige leeftijd, in het A.Z. Vesalius te Tongeren. De begrafenis heeft plaats nu zaterdag 17 november in de Sint-Albanuskerk te Vlijtingen-Riemst om 10.30 uur. Na zijn schoolopleiding moest Piet Meertens zijn vader op de boerderij helpen, maar hij bleef liedjes schrijven en zingen. Op 29-jarige leeftijd werd de late roeping om priester te worden in hem wakker en acht jaar later werd hij kapelaan in het Limburgse Zutendaal. Hij was altijd blijven zingen en gitaar spelen. Zijn muzikaal voorbeeld was de Nederlands-Limburgse troebadoer Jo Erens. Piet Meertens heeft zelfs ooit, als priester, de begrafenismis gedaan van één van de succesvolle figuren die Jo Erens bezong: "Zefke Mols". Eenmaal in Zutendaal ging hij weer optreden, vooral voor bejaarden, gehandicapten en zieken. Maar bijna elke avond optreden en de hele dag bezig zijn als kapelaan werd hem teveel. Hij besloot om, ondanks de vele aanbiedingen, te stoppen met optreden. Maar het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan en Piet Meertens maakte een come-back. Piet Meertens werd als priester te Luik gewijd op 7 juli 1963. Hij was kapelaan in Kuringen en Zutendaal, rector van het rust- en verzorgingstehuis Sint-Franciscus te Tongeren.
Enkele liedertitels van de vinylplaten:
De blijde boodschap Stille nacht Als een stralende zon Fakteurke Reikt elkaar de hand in 't leven Dat is Limburg Het boerke Als je bloemen schenkt Heimwee naar moeder Mooi Zutendaal De tuba van de fanfare Als je wordt als een kind Als je lacht dan ben je mooi ..... (G.I.)
Zoals jullie kunnen merken is er in onze linkerkolom een internetradio bijgekomen. Eigenlijk is het een gewone reeds bijna 27 jaren bestaande lokale FM-radio uit de ZW-Limburgse regio waarop zo'n 22 medewerkers vrijwillig actief zijn. In de rechterkolom vind je natuurlijk ook onze reeds gekende klassieke 78-toerenradio zoals voorheen met nu meer dan 6000 nummertjes uit de beginperiode van het ontstaan van de platenproductie. In elk geval ter afwisseling heb je nu de keuze om eens te luisteren naar twee verschillende soorten radio's, waarvan de LORALI-radio meer recentere, interactieve en oldiemuziek draait. Op dat vlak gaat de muziek toch nog hand-in-hand. DUS LINKS: LORALI RECHTS: 78-TOEREN
Na een stille veertien dagen is eindelijk de stream terug tot leven gekomen. Nog niet helemaal zoals het moet. Nog even testen en aanvullen. Maar het ziet er weer prima uit en de lijst is merkelijk aangevuld en aan gepast. Veel luisterplezier en dank voor het begrip en geduld.
Meestal zorgt de verandering van dns voor een mogelijke storing van onze muziekstream. Maar vandaag is het erger. Om 10.15 uur vanmorgen heeft mijn harde schijf de laatste noot aan Maarten gegeven. Na enkele malen herstarten was er ook geen enkele beweging meer in te krijgen.
Gelukkig hebben we de nummerstjes wel dubbel... Spijtig genoeg niet de harde schijven. Dus morgen eerste werk.... En hopelijk hebben jullie morgen in de vroege avond terug 78-toeren-muziek. Sorry hoor... Maar het komt wel weer dik in de jukebox.
Het lied 'Zuiderzeeballade' is geschreven als een parodie op de smartlap en wel door Willy van Hemert en Joop de Leur. Lennaert Nijgh heeft het in de hoestekst van de Astrid Nijgh-lp De Razende Bol over de late jaren 50 als de tijd waarin dit 'volkslied van de bruine schepenwereld' geschreven is. Het label van de Van Colmjon-single vermeldt 1960 als jaar waarin het lied aangemeld is bij de copyrights-instanties, het boek Nederpop stelt dat de single inderdaad in 1960 uitgebracht is, Hitdossier meldt dat de single pas in 1962 op de hitparade gekomen is, wat niet vreemd was in die tijd, toen het amusement een veel langere omlooptijd had. Maar volgens Oetze Verschoor zijn beide singles heel kort na elkaar uitgebracht en wel medio 1959.
Sylvain Poons was toneelspeler en zanger. Hij legde zich toe op weemoedige liedjes over het Joodse leven in het Amsterdam van voor de oorlog. In 1934 al krijgt hij landelijke bekendheid met het lied 'Sally met de roomijskar'. Van Sylvain Poons is onder meer de verzamel-lp 'We zullen je missen, Waterlooplein' (Dureco 44.069) uitgebracht, waarop enkele duetten met Heintje Davids. Sylvain Poons is volgens Oetze Verschoor begin 1986 overleden. Oetze Verschoor kwam via zijn vader in contact met de muziekwereld. Verschoor: "Mijn vader is tot en met de oorlogsjaren beroepsmuzikant geweest. Daar heeft hij onder andere Ad van der Gein en Karel Alberts van het Cocktail Trio leren kennen. Aan het eind van de vijftiger jaren hebben wij ze weer ontmoet tijdens een uitvoering van de Klavierschippers. Zij traden daar als gast op. De Klavierschippers (* zie noot onderaan) was een accordeonvereniging, deze gaf veelal uitvoeringen in de regio. Mijn vader speelde piano en ik zong daarbij. Na het optreden samen met mijn vader vroeg Ad van der Gein of ik er wat voor voelde om mee te doen aan een uitzending van het radioprogramma 'De Zonnebloem'. Dit werd mijn eerste radio-ervaring. Het liedje dat ik bracht, heette 'Kleine gouden zonnestraal'. Er is later een singletje van opgenomen bij Dureco. Daarna volgde een live TV uitzending, waar ik het liedje 'Mijn vaders opera' heb gezongen.
Omdat Sylvain Poons ook bij Dureco zat, vroegen ze mij of ik met hem de Zuiderzeeballade wilde zingen voor een plaatopname. Godert van Colmjon, waar hij de radiouitzending mee had gedaan, zat namelijk bij een andere maatschappij. Toen ik de studio in kwam, wist ik niet eens wat er gezongen ging worden. De muziek stond voor het grootste deel al op de band. Harry de Groot heeft het lied drie keer voorgezongen en daarna werden wij meteen opgenomen. Er zat nogal haast achter, want ze waren ervan op de hoogte dat elders een ander duo hetzelfde lied ook aan het vastleggen was. Dat was heel spannend, wie als eerste de plaat uit kon brengen. Medio 1959 kwamen beide singles uit, heel kort na elkaar. Mijn voordeel was dat ik het lied met Sylvain Poons mocht zingen. Onze versie wordt gedragen door Sylvain Poons, die kon erg goed een weemoedige stemming kweken. Dat moet je niet aan een jochie van veertien overlaten. Onze versie had het meeste succes. Maar alles ging toen veel langzamer. Pas in 1962 werd het een bekend nummer in Nederland. Deze uitvoering was en is dan ook nog tot op heden de meest succesvolle. "Leuk, vlot," vindt Oetze Verschoor van de laatste versie van de oude ballade, die van Normaal en Jantje Smit. "Maar deze versie heeft een heel andere insteek. Ik word nog wel eens gebeld of ik een bandje met het nummer op wil sturen. Voor een begrafenis van een vader of opa. Ons liedje is een beetje eerbiedig, weemoedig. Nee, ik heb er niet veel aan overgehouden. Sylvain koos voor een bedrag ineens, mijn vader voor royalties. Een paar cent per verkochte plaat. Dan werd er wel eens 150 gulden overgemaakt. Nu doe ik niets meer in de muziek. Ik heb eind jaren 60 nog in een band gezongen, die meestal optrad in de regio van Amsterdam. In 1979 heb ik bij Dureco een single opgenomen, 'Mijn IJsselmeer'. Dit naar aanleiding van de inpoldering van de Markerwaard. Deze single leidde weer tot de opname van een LP met zeemansliedjes met eveneens als titel 'Mijn IJsselmeer'. Die heeft helaas weinig gedaan, terwijl ik voelde dat de tijd er rijp voor was. De laatste jaren krijg ik wel vaker een reactie dan vroeger als ik me voorstel. Verschoor, dat is toch die van de Zuiderzeeballade? Ja, ik ben er bijzonder trots op dat ik toentertijd die twee liedjes opgenomen heb met Sylvain Poons." Momenteel werkt Oetze Verschoor als account-manager bij Stork in Helmond.
Godert van Colmjon wordt samen met zijn broer Luc in 1956 bekend als het duo The Butterflies. De 78-toerenplaat Dixieland komt in augustus van dat jaar op de (later gereconstrueerde) hitparade. De jongens zijn dan 17 en 13 jaar oud. Hun grootste en meest bekende succes stamt uit 1958, de vertaling van 'Wake up little Suzy': 'Willem word wakker'. Nadat de babydoll en Brigitte Bardot bezongen zijn, raakt het duo aan het begin van de jaren 60 uit de gratie. Godert maakte ook nog enkele solo-singles, de laatste wordt in 1968 uitgebracht.
Er zijn drie grote verschillen tussen beide versies van de 'Zuiderzeeballade'. Bij Van Colmjon heeft de kleine jongen de hoofdrol bij het zingen, terwijl in de Poons-versie die rol weggelegd is voor de oude man. Wat ook veel logischer is, want hoe kan de kleine jongen zich de tijd herinneren van vóór de inpoldering als hij die nooit heeft meegemaakt. Verder telt de Poons-versie een extra couplet, dat over "de hand en macht van onze Heer". Bij de Van Colmjon-versie zorgen violen voor de begeleiding en is er een in tempo afwijkend instrumentaal tussenstuk voor het 'Ome is dood'-couplet. Bij Poons voert de accordeon de boventoon en is het hele lied uitgevoerd in een strak tango-tempo.
De Poons-versie wordt gebruikt als clublied van WTC Café Wilhelmina, beheerder van de Zuiderzee-sites. Deze traditie is ontstaan toen de club elk jaar de Ronde van de Zuyderzee reed, dus niet langs de oevers van het IJsselmeer, maar over de oude Zuiderzee-dijken. -------------------------------------------------------------------------------- (*) We kregen een e-mail van Wim de Ruiter in Beverwijk: Ik kwam toevallig op je site terecht toen ik zocht naar Klavierschippers. Wellicht vind je het leuk om te weten dat De Klavierschippers in 1980 opnieuw opgericht zijn en nog steeds bestaan. Ik ben zelf gitarist van het orkest en schrijf de arrangementen voor het opleidingsorkest en het Ensemble. Mijn vader speelde drums en later percussie in de groep, maar helaas is hij op 3 maart jongstleden overleden. Ik ben ook bezig met een homepage over De Klavierschippers.
(Bedankt Cris)
Zuiderzeeballade
Opa kijk ik vond op zolder Een foto van een ouwe boot Is dat nog van voor de polder Van die oude vissersvloot
Jochie, dat is een gelukkie Ik was dat prentje jaren kwijt k'heb nou weer een heel klein stukkie Van die goeie ouwe tijd
Daar is het water, daar is de haven Waar j'altijd horen kon: We gaan aan boord De voerman laat er nou paarden draven En aan de horizon leit Emmeloord
Eens ging de zee hier tekeer Maar die tijd komt niet weer Zuiderzee heet nou IJsselmeer Een tractor gaat er nou greppels graven k Zie tot de horizon geen schepen meer
Kijk die jongeman ben ikke Ja, ikke was de kapitein Hiero, en die grote dikke Ja, dat moet Malle Japie zijn
Opa, en die blonde jongen Vooraan bij de fokkeschoot Opa, zeg nou wat, die jongen is je ome, die is dood
In t diepe water, ver van de haven In die novembernacht, voor twintig jaar Door t brakke water is hij begraven Maar als ik nog even wacht zien wij elkaar
Toen ging de zee zo tekeer In een razend verweer Ongestraft slaat niemand haar neer Nu jaren later hier paarden draven Zie ik de hand en macht van onze Heer
Waar is het water, waar is de haven? Waar je altijd horen kon: We gaan aan boord De voerman laat er zijn paard nou draven En aan de horizon leit Emmeloord
Eens ging de zee hier tekeer Maar die tijd komt niet weer t Water leit nou achter de dijk Waar eens de golven het land bedolven Golft nou een halmenzee, de oogst is rijp
Op Pinksteren overleed de 90-jarige Louis Mestdagh.
Zijn dood haalde amper de media.
Ooit was hij nochtans de bekendste
pater van het land.
Als de Troebadoer van het Heilig Hart
stond hij een
jaar lang nummer één in de hitlijsten.
Ongeveer vijftien boeken, dertig
platen, tien langspeelfilms
en een handvol wereldreizen later
zocht hij
noodgedwongen de anonimiteit op in Brussel.
"Over
zijn leven zou je een film kunnen draaien. Het is een cliché dat veel
te snel van stal wordt gehaald, zeker op uitvaartplechtigheden. Maar
niet in het geval van Louis Mestdagh. Ten eerste was zijn wandel
wérkelijk uitzonderlijk, en niet alleen in de ogen van vertelzieke
familieleden die de stilte aan de koffietafel willen doorbreken. Ten
tweede bestaat de film al. In het spoor van de Troebadoer werd
in december 2005 uitgezonden op Canvas en de dvd is verkrijgbaar op de
website cosmokino.com. De documentaire is gedraaid door zijn zoon
Rudolf Mestdagh, een gedreven filmproducent en regisseur van de
langspeelfilm eLLektra, met Axelle Red in de hoofdrol.
Incognito
Jarenlang verkeerde Rudolf Mestdagh in het
ongewisse over het bewogen verleden van zijn introverte vader. Hij kwam
er pas achter toen op het Sint-Jan Berchmanscollege een verhaal over de
Troebadoer van het Heilig Hart werd voorgelezen. De leraar vroeg of de
troubadour soms familie was. Rudolf wist van niets. Een Humo-interview
bracht opheldering. Maar het zou nog ettelijke jaren duren voor Rudolf
zijn vader met sluwe listen en koppig aandringen kon overtuigen om voor
de camera zijn verhaal te doen.
Het was niet alleen een
karakterkwestie. Louis Mestdagh koos na een turbulente periode voor een
incognito-leven in de anonimiteit van Brussel, en daar hield hij zich
aan. Om onherkenbaar te worden liet hij een baard groeien, die hij zijn
hele verdere leven zou laten staan. Om dezelfde reden verzaakte hij een
carrière bij de BRT. In Brussel zag zijn gezin aanvankelijk zwarte
sneeuw. Maar Mestdagh was van vele markten thuis. Na baantjes als
vertaler en corrector bij drukkerijen bouwde hij een failliet bedrijf
uit tot een zeer succesvol reisbureau voor dokters. Vermomd als
reisleider tokkelde hij in de bus op een banjo of ukelele terwijl hij
liedjes bracht over de voorbije reis. Wisten de dokters veel dat hun
reisleider ooit de beroemde Zingende Pater was geweest.
Globetrotter-cineast
Louis Mestdagh werd geboren tijdens
de bombardementen van de Eerste Wereldoorlog. Op 24-jarige leeftijd
werd hij leraar in de poësis en retorica. Op vraag van moeder werd hij
jezuïet. Na de Tweede Wereldoorlog mocht hij voor de Missiepropaganda
en ter voorbereiding van het priesterschap met de boot naar Amerika.
Met een kleine handcamera draaide hij er een eerste langspeelfilm,
Dwars door Amerika. Na een tweede, over Sioux-indianen, was de
globetrotter-cineast niet meer te houden. Met een Jeep reisde hij door
India, van Sri Lanka tot in de Himalaya en terug. Dat leidde tot een
hele serie documentaire fictiefilms. Met die films trok Mestdagh
achteraf langs de Vlaamse parochiezalen: tweehonderd vertoningen mét
spreekbeurt per jaar. Toen de BRT in 1953 met televisie-uitzendingen
begon, pakte de omroep op de tweede dag al uit met een film die pater
Mestdagh in India had gedraaid.
De filmloopbaan strandde in
Congo. Pater Overste rekende op een idealistisch beeld van het
Missiewerk, Mestdagh bleef dichter bij de werkelijkheid. Als straf werd
hij opgesloten in het klooster van Mechelen. Ondertussen was hij
hoofdredacteur van de jezuïetenkrant Pro Apostolis, waarin hij verhalen
publiceerde die hij bundelde in een vijftiental boeken met titels als
Dwars door India. Hij schafte zich ook een gitaar en begon liedjes te
schrijven. En opnieuw nam zijn leven een rotvaart.
Heilig Hart
De liedjes sloegen aan. Als de Zingende Pater
of de Troebadoer van het Heilig Hart bereikte Louis Mestdagh de eerste
plaats in de hitparade. 32 platen in het totaal. Driehonderd optredens
in een jaar. Tijdens de pauze was er een tombola met Mariabeelden. Het
grote geld ging naar het grammofoonlabel Decca en de kas van de Bond
van het Heilig Hart. Een van zijn hits was Padre Pedro, een
nummer over een Latijns-Amerikaanse pastoor-vrijbuiter die de fout
maakt zijn ezel voor een auto te ruilen. Mestdagh maakt bij het liedje
een passende animatiefilm, die in 1965 op het amateurfilmfestival van
Cannes aan de haal gaat met de Prix de la Chanson Familiale.
Ik
wilde de mensen blij maken met mijn liedjes en hen tegelijk op mijn
manier de Blijde Boodschap brengen. Het was misschien naïef en niet van
het hoogste niveau qua intelligentiequotiënt, maar het was bestemd voor
het volk en die hadden er duidelijk wat aan, zei Mestdagh achteraf in
een interview met Humo, april 1980.
Verliefd hart
Op zijn vijftigste werd Louis Mestdagh
verliefd op de veel jongere Johanna, een lekenzuster die hij in Congo
had leren kennen. Bij haar terugkeer in België was ze naar
verschillende optredens van de Zingende Pater gegaan. Joke werd
zwanger. Een verwante moeder-overste werd ingelicht, maar ze verraadde
het koppel een paar maanden later alsnog. s Anderendaags werd ik bij
Pater Provinciaal geroepen. De Zingende Pater was ineens dood, getuigt
Louis Mestdagh in de documentaire van zijn zoon. Hij werd verbannen
naar een jezuïetenklooster in de Vogezen. Rome besloot hem naar
Zuid-Amerika te zenden. Mestdagh werd voor de verscheurende keuze
gesteld tussen zijn roeping en zijn aanstaande gezin. Hij reed naar
Roubaix, waar zijn Johanna als een meid werd behandeld. Hij schaakte
zijn lief, reed naar Brussel, vond een bevriend priester bereid hen na
een publieke penitentie heimelijk te huwen. Ontervingen langs beide
kanten volgden. Breuk met de families.
Ondanks de dramatische
gebeurtenissen en het nieuwe leven als vader en veelgevraagde
reisleider bleef Louis Mestdagh diepgelovig. God schrijft recht in
kromme regels, besluit hij op het einde van de documentaire.
Nu op
Pinksteren 2007 vertrok de 90-jarige Louis Mestdagh
voor zijn verste en laatste reis.
In
de basiliek van Grimbergen werd vorige zaterdag een dankmis gehouden.
Naar aanleiding van het overlijden van Pater Mestdagh brengt Canvas in 'Bewogen Leven' zijn bijzondere levensverhaal. Staf Nimmegeers leidt de documentaire in.
Programmaschema voor woensdag 6 juni:
22.35 uur: Film kort: Love's lost & happiness
23.00 uur: 'Bewogen leven' Documentair programma dat heel persoonlijke, meeslepende verhalen vertelt en waaraan de benadering van de maker vaak nog een boeiende meerwaarde geeft. Ingeleid door Staf Nimmegeers. Vandaag: In het spoor van de troubadoer
Het bijzondere levensverhaal van Pater Louis Mestdagh, auteur van gebundelde verhalen en romans, cineast en muzikant. De documentaire werd gefilmd door zijn zoon, de bekende Vlaamse regisseur Rudolf Mestdagh. Louis Mestdagh werd in 1916 geboren als tweede zoon in een welstellende Oost-Vlaamse familie. Louis was diepgelovig, studeerde bij de Jezuïeten en wou priester worden.
In het begin van de jaren 40 werd Louis naar Amerika gestuurd om zich voor te bereiden op het priesterschap. Zijn boot had een aanvaring met een ander schip. Louis registreerde alles nauwgezet met zijn 16mm-camera. Het zouden zijn eerste stappen als cineast worden. Later trok hij als globetrotter-cineast naar Azië. Met een Jeep reisde hij door India, van Sri Lanka tot in de Himalaya en terug. Wanneer in de jaren vijftig de beeldbuis zijn intrede deed in de Vlaamse huiskamer, pakte de BRT al op de tweede dag uit met werk van eigen bodem. Het was de film die Louis in India maakte. Maar Louis Mestdagh had nog andere verrassingen in petto. Als de Zingende Pater, of de Troubadoer van het Heilig Hart, bereikte hij in een mum van tijd de eerste plaats in de hitparade. En dan brak een nieuwe periode aan in zijn leven. Op vijftigjarige leeftijd werd hij verliefd op missiezuster Johanna. Zij werd zwanger. Moest hij zijn roeping volgen? Of aan de zijde blijven van Johanna en zijn kind? (CosmoKino /VRT/2005)
Louis Mestdagh (1916-2007) - de troubadour die voor de liefde koos
Hij gaf ooit meer dan 300 optredens per jaar, heel Vlaanderen neuriede zijn naïeve, aandoenlijke liedjes mee. Maar tijdens de laatste veertig jaar van zijn leven was Louis Mestdagh, alias de 'Troubadour van het Heilig Hart', in alle anonimiteit Louis, vader en echtgenoot.
'Is dat familie van jou, Rudolf?', vroeg een leraar aan Rudolf Mestdagh toen ze op school een tekst over pater Mestdagh, de zingende 'Troubadour van het Heilig Hart' lazen. Rudolf moest het antwoord schuldig blijven. Pas toen begin de jaren tachtig in Humo een interview met Louis Mestdagh verscheen, besefte Rudolf dat de pater niet alleen zijn vader, maar in het decennium voor zijn geboorte ook een beroemdheid was. Een hele schok voor een zoon die zijn vader kende als een man die artikels voor een medisch tijdschrift schreef en reizen voor dokters organiseerde en zoon Rudolf voorging in het produceren van films. Zo vredig als het leven van Louis Mestdagh eindigde, zo dramatisch begon het. Mestdagh werd in de beginjaren van de Eerste Wereldoorlog in een schuilkelder geboren. Zijn vader, een rijke industrieel uit Deinze die later zelfmoord zou plegen, deed in textiel. Voor Mestdagh, de tweede zoon in het gezin, was het al snel duidelijk dat hij priester zou worden. Op zijn 24ste, bij het uitbreken van de oorlog, gaf hij les en organiseerde hij toneeltjes en shows ter vermaak van de soldaten. Net na de oorlog stuurden de jezuïeten hem voor een vervolgopleiding naar de VS. Onderweg ging het schip ei zo na ten onder. Mestdagh filmde alles en kreeg de smaak van het filmen te pakken. Hij maakte een reisreportage in de VS. Later zouden er nog andere volgen: onder meer over Congo, de Siouxindianen en over een reis met de jeep dwars door India tot in de Himalaya. Een van de films van de avontuurlijke pater werd uitgezonden op de tweede dag van het bestaan van de toenmalige NIR. Ondertussen was pater Mestdagh ook aan een muziekcarrière begonnen. In de jaren vijftig en begin de jaren zestig scoorde hij, onder het pseudoniem 'Troubadour van het H. Hart', talloze hits met liedjes over onder andere zijn moeder, zijn geboortestreek en natuurlijk geloofsgetinte nummers en heel wat kerstliederen. Twee jaar geleden nog coverden Erik Van Neygen en Sanne 'Een kindeken lag', een van de kerstliedjes van Mestdagh. "Ik heb nooit van mijn liedjes gehouden", zei Mestdagh ooit. "Ik kon mijn eigen stem niet horen, maar ik wilde de mensen blij maken en hen op mijn manier de blijde boodschap brengen." De pater was een BV avant la lettre, maar gaf alles op toen hij op z'n 48ste halsoverkop verliefd werd op zuster Johanna, een veel jongere kloosterzuster. De jezuïeten wilden de hele zaak in de doofpot stoppen en Mestdagh naar Zuid-Amerika verschepen, maar de pater schaakte zijn non en liet een bevriend priester hen in de echt verbinden. Zijn uittrede uit het klooster was meteen ook het einde van zijn carrière in de spotlights. Mestdagh wou geen ophef en stopte met zingen en filmen. Hij liet zelfs zijn baard staan om voortaan incognito door het leven te gaan. Daar slaagde hij grotendeels in. Uitzonderingen waren het interview in Humo én een documentaire die hij, na lang aandringen, door zijn zoon en cineast Rudolf Mestdagh liet maken en die vorig jaar uitgezonden werd op Canvas.
Mestdagh stierf afgelopen zondag, Pinksterzondag 27 mei, op 90-jarige leeftijd.
Pater Mestdagh op Pinksterzondag 27 mei 2007 op 90 jarige leeftijd overleden.
We kregen vandaag het droeve bericht van onze vriend Jan C. dat Pater (Louis) Mestdagh op 90 jarige leeftijd overleden is en er op 2 juni een afscheidsviering en dankmis gehouden werd. Hij overleed op zondag, Pinksterdag, 27 mei 2007. Meer info later.
Zoals je linksboven kunt merken hebben we een chatbox toegevoegd aan onze site. Dit omdat we toch regelmatig mailtjes krijgen die een sneller antwoord verwachten. Bovendien kunnen we mekaar rechtstreeks de vragen stellen, overleggen, nummertjes opvragen of gewoon grenzeloos een babbel met mekaar doen over de muziek die ons zo dicht bij het hart ligt. Hopelijk vinden jullie dit ook een aanwinst en kunnen we mekaar daar alvast eens ontmoeten. Muziek kent nu eenmaal geen grenzen.
18 Mei, de opening van de Mary Bey straat te Leiden. Met medewerking van diverse artiesten in de After party.
Om 19.00 uur begint de happening in de Mary Bey-straat, en daarna de After party bij GHC Voetbalvereniging te Leiden.
Er zijn geen entreekosten, dus tot het vol is bent u van harte welkom! Het belooft een gezellige avond te worden. Dus wees op tijd en zorg voor een goede parkeerplek in de omgeving. De avond duurt tot ongeveer 00.00 uur.
Een van de vele nieuwsberichten via oa. Sleutelstad Leiden:
In 1986 "Zangeres zonder Naam" of Mary Bey live in Paradiso.
Programma in Leiden nu vrijdagavond om 19 uur:
19.15 uur - Onthulling Mary Bey-straat door: Alexander Pechthold, Johnny Hoes en Willem Bey.
19.30 uur - After-party in het clubgebouw van GHC (100 meter lopen van de Mary Bey straat) m.m.v. Wies Cavé, Leidse Kees, Wesley Klein, Mark Rijs, Danny Plezier, Adam en Marco, zangeres Sjannie en vele anderen
Tot vrijdag 18 Mei!
Met vriendelijke groeten,
Henk Bey
Jerry Bey heeft nu eindelijk zijn eigen fanpage !!
Nadat wij met succes op een avond getracht hadden om dé kleinkunst met dé smartlap te verzoenen door de échte kleinkunstenaar Miel Cools in het cultureel centrum van zijn geboortedorp Herk-... onze stad te koppelen aan 'n échte smartlapzangeres Tina Rosita, kwam het enige latere nieuws over Miel nog enkel uit de kranten en andere berichten. Persoonlijk heb ik sindsdien Miel niet meer ontmoet. Ook al hadden we nog nieuwe afspraken gemaakt. Maar beiden bruisten nog steeds van de jeugdig aanvoelende ambities én gingen hun muzikale wegen. Wetende dat die toch regelmatig zouden kruisen. Het werd letterlijk voor beiden af en toe wel eens een kruisweg. De gezondheid protesteerde en wees met de dreigende goddelijke vinger naar de jaartallen. Zijn hart en mijn hersenen gingen in contestatie. De ouderdom was nu eenmaal niet bestand tegen het opborrelend verlangen naar creativiteit. We zouden nog zoveel... En toch, het kan nog steeds ! Will Tura zingt ook nog van Hoop doet leven ! En met een hoop kun je bergen verzetten. Miel, met de pacemaker op de goeie plaats, onlangs over zijn 72ste brug gewandeld, kende van geen ophouden en genoot van zijn Cools-karaktervol leven. We zagen hem nog op TVL op de gitaar tokkelen, net voor het Hasseltse zitbeeld van de eerste Limburgse poëet Hendrik Van Veldeke.
(HBL)
Vandaag heeft de cardialoog de remmen van de Stokerijstraat te Hasselt heel wat tanden opgetrokken en moest Miel al zijn reeds geplande avondvullende optredens afzeggen met z'n geëigende kleinkunstenaarskwinkslag: "Mijn hart heeft zoveel bemind, dat het is opgebruikt. Nu betaal ik er graag de rekening voor". Ook al zal hij niet meer openbaar optreden, verbod op gitaar spelen en liedjes schrijven stonden niet op het dokters... is het nu voor- of naschrift? Visite zeker niet. Zijn successen zijn niet te tellen en op zich ook niet het belangrijkste, want voor Miel was elk optreden een uitdagend succes op zich. Zelfs zijn nieuwste CD, die hij verleden week voorstelde, telt 12 prachtige nummers. Pareltjes als karaktervolle gouden wijndruppels aan een wijnrank... gevuld met een Haspengouws karakter, verzacht met het over-Demerse Kempens zand. Muzikale eenvoud gevuld met teksten met een breed nostalgisch karakter van het luchtig "wijnliedje" tot de kunstgrepen van een vrouw. Af en toe scherp, zonder kwetsend te zijn. Een passende knipoog van een Coolse kwink. Ondertussen schrijft Miel aan zijn levensverhaal, waarvan hijzelf het tempo en inhoud bepaalt. Hij zong meer dan 120 nummers bij mekaar, "waarvan er 40 in mijn boek zullen staan" en alleszeggend: zijn levensverhaal. Mijn neus krult al naar de inhoud en waarop ! En wie Miel Cools kent zal dit verhaal eveneens met de nodige kritische zweepslagjes gezoet aangeboden krijgen. Wie het voor- of het nawoord zal krijgen is nog niet geweten maar Jos Ghysen en Louis Verbeeck zijn en waren met hem de Vlaamse drie-eenheid die mekaar van binnen en buiten kenden, samen op het podium stonden, samen vochten voor de Vlaamse toekomst en ook samen meermaals herinneringen van toen boven haalden en soms regelmatig verdunden met het druivenrijke vocht uit een bodemloze fles. De vertelkunst laten we aan het boek en je haalt er maar uit wat je zelf graag hoort. Luister nu even, nippend vanachter een glaasje, naar de nummers van de nieuwste CD. Twaalf apostelen "Brutaal Lijnrecht op de grijze verwilderde Boelvaar" met dé Miel zingend genietend achter het stuur. Tokkend op de snaar. (GîG)
Marina zoekt oude liedjes. Wie kan helpen voor het 2de nummer ?
Mijn moeder wordt in oktober 85 en wij willen haar verrassen met een aantal oude liedjes. Ik ben o.a. op zoek naar een liedje van kleine Janneman "Pief, paf, poef" ik word cowboy Texas is mijn tweede vaderland. Ken tekst niet meer volledig. Dan zoek ik nog de tekst van een liedje. Gaat als volgt: In onze stal is een veulen geboren maar de vreugd maakte plaats voor de smart. Want daarbij ging onze merry verloren en dat verlies is zo droevig en hard..... Ik hoop van harte dat iemand mij daarbij zou kunnen helpen. Alvast bedankt !!!
(Kleine) Janneman
Pief paf poef (1953)
Pief paf poef Ik word cowboy, ik word cowboy Jippie jippie jippie jee.
Gisteren vroeg de onderwijzer aan de jongens in de klas wat ze later wilde worden welk hun grote roeping was. Ik word coureur zo riep er eentje. Ik word kok en ik artist. Ik heb stilletjes gezwegen, omdat ik wel beter wist.
***************************************** refrein: Pief paf poef ik word cowboy, ik word cowboy Texas is mijn tweede vaderland. Pief paf poef ik word cowboy, ik word cowboy dat is net een kolfje naar mijn hand.
***************************************** 'k Hoor de koeien nu al loeiën op mijn ranch in de Farwest.
Pief paf poef met mijn sporen en mijn lasso voel ik mij pas opperbest
is er herrie in de prairie dreigt er hier of daar gevaar bind een zadel op mijn merrie en het zaakje komt wel klaar. Want in heel het wilde westen zal men roemen wat ik zeg. Bij de naam van cheriff Jan dan gaan de rovers uit de weg.
******************************** refrein
******************************** Ik speel banjo, zing van heiho 's avonds als het kampvuur brandt.
Pief paf poef met mijn sporen en mijn lasso voel ik mij pas opperbest
Geboren te Sint-Gillis op 9 februari 1900 en overleden te Ekeren op 12 oktober 1964. Renaat voltooide de Grieks-Latijnse humaniora om vervolgens een tijdje Germaanse filologie te studeren aan de Leuvense universiteit. Hij werkte o.m. bij de Formière, Crédit Anversois, een notaris, om tenslotte te belanden bij het Ministerie van Openbaar Onderwijs waar hij vertalingen maakte voor het Staatsblad. Doch de wereld van Grassin, later beter gekend als "Het Ketje" was de wereld van kunst en toneel.
Uit "De Sterrendief" (1931)
Comédie féerique en quatre tableaux (inédit) - Rédaction : 1931 Création : De Sterredief, traduction néerlandaise de Jozef Contryn, 28 mars 1933, Turnhout, Vlaamsche Volkstooneel, m. sc. : Renaat Grassin ; en français : 8 septembre 1982, Bruxelles, Compagnie Michel de Ghelderode/Théâtre Benjamin, m. sc. : Jean-Paul Humpers.
Via de Nederlander Arie van den Heuvel bekwaamde hij zich in de toneelkunst en speelde enkele opmerkelijke rollen bij de toneelkring "De Volharding" te Tienen. In 1927 tekende hij een contract bij het Vlaams Volkstoneel. Inmiddels was hij ook verbonden aan de toenmalige Brusselse toneelgroep Gudrun. De grote doorbraak kwam er toen Grassin een Brusselse bewerking maakte van "Boefke", een Nederlands toneelstuk van Jaap van der Pol, naar de roman van M.J. Brusse. Renaat speelde zelf de hoofdrol. Het betekende meteen de geboorte van de figuur van het Brusselse Ketje. De allereerste opvoering had plaats in 1930 en in meer dan 1.000 vertoningen zou deze Brusselaar de titelrol spelen. In de dertiger jaren trad hij bij het toenmalige N.I.R. (Nationaal Instituut voor Radio) als 't Ketje op in het radiocabaret "De Blinkende Zonnekloppers". Hiervoor schreef Grassin zelf sketches, zong en creëerde er zijn fameuze "Poëziekes van 't Ketje". Door de Tweede Wereldoorlog verdween het programma uit de ether. Na de bevrijding raakte Grassin betrokken in een proces rond radio Brussel en vloog voor dertien maanden de nor in. Nadien werd hij in voorlopige vrijheid gesteld, maar op 17 mei 1947 werd hij veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf. Na zijn vrijlating regisseerde hij onder een pseudoniem en schreef teksten voor liederen van Bobbejaan Schoepen. In 1950 opende Grassin aan de Arduinkaai, naast de Vlaamse Schouwburg, zijn "Kavietje" dat echter snel werd opgedoekt. In 1952 trok de Brusselaar richting Antwerpen waar hij de attractie moest worden van de beruchte Vlaamse Club. Het werd echter een flop. Een jaar later nam Grassin deel aan het radiocabaretprogramma "Kop en Staart". Kort na de laatste uitzending in juni 1964 overleed hij in de Sint-Lucaskliniek te Ekeren. Daar kreeg hij in 1982 een plaats op het ereperk. Bekende teksten van Grassin zijn zeker: " 'k Zaa wille da'k e Muske was" en "Van e giel klaa moezeke en van e fleske konjak". Bij uitgeverij Danthe verscheen in 1982, van de hand van Rie Vanderheyden, het boek: "Renaat Grassin 't Ketje", zijn leven, zijn poeëzeekes".
Op LP verscheen in 1972 "Ketjes de Bruxelles" en een verzamelelpee met o.m. het beroemde nummer van het hierna in tekst meegegeven "moezeke en de konjak".
Van een klein muizeke en een fleske cognac
Een klein en een gentil muizeke da speeldige in ne salle a manger En het pruufdige van de macaroni en van de restant van ne roti En van de wei van nen ette kees et a la fin van n a bakke kust Moa doaraf kreeg da muizeke ne vriedige dust Moa t zag doa e fleske stoan mee spinnewebbe op en veul stof En da muizeke vond da fleske tof Moa seulement ten had giene tire bouchon veu da fleske te debouchonnere Moa da muizeke paktige zijnen elan en t begost da fleske te chargere En da muizeke sprong en het sprong en het sprong da fleske omver et parterre Het fleske was stuk moa wat er in stak was fijne cognac ieste kaliter Nen ielen halve liter En da muizeke lanceidigen hem in deine plas En het lektige en het lektige ge kunt nie geluuve hoe goe dat da was En het lektige nog et encore et toujours To dat op t leste gien fles nie mier zag stoan en giene plafond en giene vloer Want da muizeke was in iene kier scheel krommineel zat Moa dans un dernier effort stond da muizeke op zijn achterste puute En t sloeg op zijn borst lak as ne gruute En het riep lak as Tarzan in de cinema geried tot de strijd Woa is deine smerige koater da k hem zijne nek afbijt. Nu moeie niet peize da k ulder da poezieke sta te deklamere Seulement om ulder t amuzere Neie neie! Ik hem ulder wille demonstrere Dat as der sommigste zijn die ulder mee convikse n stuk in ulder kraag drinken Da nie en is seulement en allien om te kunne drinken Moa om ne keer goe zat en gielegans doeffes te kunne zijn Want dan vergete z ulder miserie en vergete z ulder pijn En na zijne vijfde of zijne tiende geuze Dat hangt af van ulder constitutie Voelt de kleinste pachacroute zich lak as ne reus Nen bulteneir verget zn mismokthed en zennen bult Ne poeffer zn miserie en zn schuld Nen arme vagebond vuult zich lak as ne miljonnair En hij peist dat hij in n zilveren bedde mee zijen loakens sloapt In plosj van op zijne paljas parterre Ne lafoed wèd nen heros, ne loeirik nen rappen, En ne pei me n stem veu haat mè te kappen Die paast dat em zingt lak as ne nachtegoel Ne zatte schacht wordt kapitein En ne zatte kapitein wordt generoal En ik het ketje zelve Ik produceer dan poeziekes en detail et en gros En ik vuul me nog veul straffer as menier Vondel of as Victor Hugo Vrienden, as ge van ze leive ne zatlap ziet, Respecteit em en beziet em mee tact Want ge kunt nooit nie wete veur wie dat em zen eige pakt. Et surtout mensen die naar mij luistert bekloagt hem nie Want t is misschien den ieste kier in deine sukkeleir ze leven Dat m nie af en ziet.
Vrijdagmiddag werd in Leuven het album "Platinum" voorgesteld. "Platinum" is een verzamel cd met bijna alle singels die ooit verschenen zijn, aangevuld met een aantal andere toppers. Zo kwam men tot een collectie van 60 songs op 3 cd's in een mooie cd-box. Vanaf de "De oude man en de zee" tot "het dorp", maar ook "Westenwind" en "Ik hou van jou": echt alles is terug te vinden op deze prachtige cd-box. Een nieuw nummer "Kom in mijn armen" maakt deze cd-box compleet.
KLIK OP BOVENSTAANDE JUKEBOX EN JE KIEST ZELF JE EIGEN LIEDJES VAN TOEN !!! MAAR ZET EERST JE 78-TOEREN NETRADIO OP! EN GENIET VAN MUZIEK UIT DIE GOEDE OUWE TIJD