KLIK HIERONDER OP DE FOTO VAN JE MUZIEKPLAYER LUISTER & GENIET !
Wil je een babbeltje met collega's uit de muziekwereld dan heb je het meeste kans om mekaar hier te ontmoeten. Klik logo hierboven. Wanneer je maar wil en zeker elke dag van 20 tot 21 uur ====== *(°v°)* ====== WEEK-TOP-DAG ZATERDAGAVOND 20 tot 21 uur.
Voor 78-toeren-verzoekjes in Bakkies Bakeliedjes van Theo Bakker bakeliedjes@gmail.com
De Lustige Krekels
Pieter van Banden
HAPPY FORUM
KLIK OP DE FOTO EN JE KOMT OP DE OFFICIËLE WEBSITE VAN:
Bobbejaan Schoepen
Yvonne Verbeeck
La Esterella
Will Ferdy
EEN BEZOEKJE BIJ JE NET-COLLEGA'S MUZIEKPIONEERS OVER AL DE GRENZEN HEEN
78-TOEREN.be
Oldie- & volksmuziek Vlaanderen & Nederland
25-11-2005
Bobbejaan Schoepen 80 jaar
Modest Schoepen werd
geboren in Boom op 16 mei 1925. Hij veranderde, bij de start van zijn
muziekcarrière zijn voornaam vlug in Bobbejaan. Omdat hij als jonge
gast niets liever deed dan zingen en jodelen en moppen tappen, mocht
Bobbejaan van zijn vader naar de muziekschool. Bobbejaan Schoepen zijn
eerste auditie vond plaats in 1944, voor de radio in Brussel. Hij kreeg
vanaf 1943 al doorgevoerd onderricht van gitaarvirtuoos Frans De Groodt
(1892-1990). In dat jaar debuteerde hij met een memorabel optreden in
de Antwerpse Ancienne Belgique. Voor een nokvolle zaal zong hij het
Zuid-Afrikaanse liedje "Neen mamma. 'n Duitseman, die wil ek nie. Want
Schweinefleisch dat lus ek nie.", waarop de nazi's hem wegvoerden en de
Ancienne Belgique voor drie weken sloot. Kort nadien werd hij opgeëist
om in Duitsland te werken. Als alternatief verkoos hij te zingen voor
de Vlaamse arbeiders die verplicht tewerk gesteld waren. In oktober
1944 werd hij hiervoor, zonder onderzoek of proces, drie maanden
opgesloten in de Mechelse Dossinkazerne.
Tijdens de shows voor de Amerikaanse troepen in Duitsland leerde hij de
country & westernmuziek kennen en de "zingende cowboy" Roy Rodgers
werd al vlug zijn grote voorbeeld. Nadat hij begin jaren '50 de podia
van alle Vlaamse cinemazalen betrad, deed hij halverwege de jaren 50
nog eens alles over met een eigen circus. Om hiervoor reclame te maken
reed hij te paard door de straten van het dorp, waar zijn circustent
opgesteld stond. Ik herinner me nog de tijd, dat hij optrad in de
Kuurnse cinema O'Connor en dat later zijn circustent aan de oude
tramstatie stond, waar ik toen woonde! Hij werd beroemd in Nederland,
vooral omdat hij in hun toenmalige kolonie Indonesië optrad voor de
Nederlandse troepen en ook in Duitsland brak hij door met o.m. de
Duitse versie van zijn grote hit uit '59 "Café zonder bier", dat "Ich
steh' an der Bar und habe kein Geld" werd. Aan dit nummer werd in '62
de Vlaamse film "De Ordonnans" opgehangen met o.m. Denise De Weerdt,
Yvonne Lex, Charles Janssens en Nand Buyl in de hoofdrollen. "Café
zonder bier" is de Nederlandse vertaling van "Pub without beer" van de
Australische countryzanger Slim Dusty. In diezelfde film treedt ook de
Belgische groep "The Cousins" op, ons allen overbekend van het nummer
"Kili watch". Met de Duitse versie van dit nummer scoorde Bobbejaan in
de Duitse hitparade. Bobbejaan had er trouwens een handje van weg om
Vlaamse nummers in het Duits te vertalen. Naast zijn eigen nummers zong
hij bij vb. In het Duits "Marina" van Rocco Granata en "Viel bittere
Tränen" van Enny Denita. De Belgische popgroep "Dead Man Ray" trok op
toernee met "De Ordonnans" en bracht de film opnieuw in de
belangstelling. De film werd bij die gelegenheid ook op video
uitgebracht. In 1957 vertegenwoordigde Bobbejaan België op het
Eurovisie Songfestival met "Straatdeuntje". Het was het jaar, dat Corry
Brokken met "Net als toen" won. De bekendste nummers van Bobbejaan, die
ik bezit zijn op een 8-tal 78-toerenplaten: "Laat maar gaan" en op een
tiental 33 toeren: "Koetje boe" (1949), "'k Zie zo geire mijn duivekot"
(1950), "De paardemolen", "De lichtjes van de Schelde", "De lachende
Vagebond" (1958), (ook bekend in de Duitse versie van Fred Bertelmann),
"De jodelende fluiter" (1949), "Ik sta op wacht" (1957,origineel van
Joop De Kneght), "Ik heb eerbied voor jouw grijze haren" (ook bekend in
de versie van Gert Timmerman (1963) en in de Duitse vertaling van
Camillo Felgen), "Ik heb me dikwijls afgevraagd" (in het Frans "Je me
suis souvent demandé" van Richard Anthony), "In de schaduw van de
mijn", "Een hutje op de heide", "La Novia" (1961, een vertaling uit het
Italiaans, oorspronkelijk van Tony Dallara, waarvan Sacha Distel de
Franse versie zong en Julie Rogers in 1964 de Engelse: "The wedding")),
"Violetta" (gebaseerd op een thema van Verdi), "Ik geloof" (bekend in
de versie van Jimmy Frey, waarmee hij aan Canzonissima deelnam), enz ... De
"zingende cowboy" bouwde in de zestiger jaren in Kasterlee het pretpark
"Bobbejaanland" uit, waarbij Rudi Carell, tijdelijk zijn buurman werd.
Hij vond het niet te min om samen met zijn vrouw Josée, een
operazangeres van opleiding en schoonzus van de overleden
quizmaster Jan Theys, aan de tapkast te staan en hij trakteerde
er tot voor kort de bezoekers op 5 optredens per dag, tot hij in 1999
van de dokter te horen kreeg, dat hij darmkanker had. Bobbejaan, vrouw
Josée en haar zus maakten van het pretpark een der grootste van Europa.
Vanaf 1990 begonnen de kinderen een rol te spelen in de uitbating van
het pretpark, met Jacky als diegene die het meest in de publieke
belangstelling stond. In mei 2004 werd het pretpark overgelaten aan een
Spaanse groep. In febr. 2001 zagen we Bobbejaan nog op de VRT in "Man bijt hond" en hij zag er echt goed uit! In
februari 2005 stond Bobbejaan, n.a.v. Saint Amour, het literaire
festival nog 4 maal op het podium, waarbij hij het hoger genoemde "Je
me suis souvent demandé" en "Lichtjes van de Schelde" zong. Onlangs
werd nog zijn 80ste verjaardag gevierd. In zijn rijkgevulde muziekcarrière heeft hij 25 gouden en platina-platen veroverd. Ik
herinner mij hem ook nog, rond de jaren 1965, toen hij samen met zijn
vrouw Josée, optrad in het "Witte Paard" te Oostende waar je toen een
pot halve liter bier kreeg voor 80 BF. "Waar is den tijd"... zong hij
toen al.
Onze eerste foto en website staat in de linkerkolom. De onlangs 80 jaar geworden en gevierde Bobbejaan Schoepen wordt hierin voorgesteld door zoon Tom die de site beheert. De moeite daar eens te gaan rondneuzen. Je vindt er eveneens een uitgebreide lijst van muzieknummers uit de brede muziekwaaier en uitgebreide muziekcarrière van Bobbejaan.
Moest het lukken, heel graag Rudy. Er komt heel zeker een muziekstream van deze artiesten. Alles staat klaar, maar heb nog niet voldoende nummers van deze artiesten. Als het kan, ik zoek ook biografieën en foto's van deze selecte groep. Dan kan ik deze blog volle vaart laten gaan. Maar ik vond nergens je email-adres terug. Alvast allen bedankt en ook alle hulp en eventuele artikeltjes uit oude tijdschriften enz. zijn welkom.
Josephine Leemans-Verbustel, beter bekend als Jo Leemans werd geboren te Mechelen op 13 augustus 1927 en groeide op als een Belgische zangeres die in de jaren vijftig de titel van "Vlaamse Doris Day" verkreeg. Eigenlijk bekleedde ze bij het ontstaan van de Vlaamse televisie en vaste kracht bij de openbare radio een monopoliepositie.
Ze was een levendige tiener, maar een met een erg zwakke gezondheid (kinderverlamming toen ze drie was). Haar gezondheid zou haar haar hele leven parten spelen. Zo moest ze haar studies aan het conservatorium afbreken wegens een opstoot van polio. In 1953 kwam ze terecht bij de NIR, het huidige VRT via haar huwelijk met Marc Leemans van het dramatisch gezelschap van de radio. Langzaam maar zeker begon ze daar naam te maken als zangeres : voor de orkesten van Francis Bay en Raymond Terby werkte ze zich door het repertoire en de klassiekers van die tijd. Haar glorieperiode als zangeres had plaats tussen het midden van de jaren zestig (ze debuteerde op plaat met het nummer "Heimwee" in 1954) tot begin jaren zestig, in een wereld van showorkesten, Canzonissima en een generatie zangers en zangeressen als La Esterella, Jetti Gitari, Will Ferdy en Bob Benny. De hits die ze scoorde in de nationale hitparade waren de evergreen "Que sera, sera" (amper een maand nadat Doris Day een nummer één hit had met dat lied stond Jo Leemans op dezelfde plaats met een Nederlandse vertaling, in december 1956), "Heel mijn hart" (ook een nummer 1-hit, in 1957), "Lazarello (n° 11), "Marjoleintje" (n° 3), "Ik ben verliefd op heel de wereld" (n° 13), en "Diep in mijn hart" (n° 7 in 1960). Andere songs die ze rekent onder haar favorieten zijn "Ware Liefde" (True Love van Cole Porter), "Als sterren flonk'rend aan de hemel staan", "Weet je nog wel, die avond in de regen" en "Lieve Jo" (Hold'em Joe). Samen met haar carrière als zangeres bouwde Jo Leemans ook een carrière als presentator voor radio en televisie. In 1973 verliet ze Vlaanderen voor Benidorm wegens gezondheidsredenen, waar ze tot 1990 bleef wonen, omringd door drie honden en 32 katten. Na haar terugkeer in 1990 hernam ze al snel haar positie op de radio (met "78-toeren tijd", "De tafel van Jo en Jo" (met Jo de Poorter op Studio Brussel), "Weet je nog wel", "het Spiegelpaleis" ...). Maar ook daar werd ze op pensioen gestuurd... alhoewel haar hart nog steeds heel dicht bij de muziek blijft.
Ray werd op 12 november 1917 in het Franse Bois Guillaume geboren als François Victor de Paepe. Zijn vader, een Brusselaar, was samen met zijn moeder tijdens de eerste wereldoorlog naar Frankrijk gevlucht. Na de oorlog keren ze terug naar ons land, en ze sturen de kleine François naar school in de buurt van Mechelen, waar hij ook in een kerkkoor zingt. Zijn echte carrière begint eerder toevallig wanneer hij eind jaren 40 in de bioscoop zit te genieten van de film 'Je vous aime, chérie'. Vooral de titelsong maakt grote indruk op hem. Na de voorstelling brengt hij samen met zijn vrouw nog een bezoek aan het café van Paul Loos in Vilvoorde. Paul speelt datzelfde liedje op zijn accordeon en Ray begint spontaan mee te zingen. Het aanwezige publiek is daar zo van onder de indruk dat Ray ter plekke besluit om zanger te worden. In 1949 neemt hij in de vermaarde Pleyel-studio in Parijs een eerste singletje op, 'Domino'. Het grote succes komt pas wanneer Ray het liedje 'Oh Heideroosje' opneemt in duet met Jetty Gitari, die op 13 augustus 2002 haar 75ste verjaardag vierde. Nadien volgen de hits mekaar snel op: 'Zing signorita, zing voor mij', 'Wat je naam was dat ben ik vergeten', 'Romantica', 'Ce soir', 'Thé dansant', 'Postman Bravissimo' enz. , allemaal meezingers die van hem één van de populairste Vlaamse zangers van de jaren vijftig maken. Op het hoogtepunt van zijn zangcarrière kon hij rekenen op een fanclub van 6000 leden. Zijn vrouw Rooske (mevrouw Rosa-Simonne Vanden Broeck) verzorgde in haar eentje de administratie van de club. Rooske was ook het zakelijk brein achter Ray Franky. Bij Radio Luxemburg heeft hij 5 jaar lang een dagelijkse radiouitzending. Vergeten we daarbij ook de 'Bonte avonden' van Renier Van der Velden in Antwerpen niet, en het kabaret 'Kop en staart' met Joris Collet en Fritz Van Tichelen bij de VRT. Ray toerde ook veel. Hij trad op tijdens diverse bals, waarbij hij geen genoegen nam met een paar liedjes. Zijn collega's Jean Walter en Will Ferdy herinneren zich nog goed dat hij soms zes uur na mekaar optrad, zonder ook maar een kwartiertje pauze in te lassen. Het spreekt voor zich dat hij bij zaalexploitanten een graag geziene gast was. In 1959 kreeg Ray als eerste Vlaamse zanger van zijn toenmalige platenfirma een gouden plaat voor zijn 10-jarige carrière. Begin jaren zestig opende hij in de buurt van het Zuidstation in Brussel een eigen café, waar hij heel vaak optrad. Daardoor ging hij tijdens de weekends niet elders in het land zingen en dat heeft zijn populariteit beetje bij beetje doen verwateren. In 1973 verkoopt hij het café en komt er weer tijd vrij om in Vlaanderen te gaan toeren. Eind 1974 viert Ray zijn 25-jarige carrière. Van 1975 tot 1982 is hij werkzaam als postman in Brussel X. Begin jaren 80 werkt Ray met ongekende ijver aan zijn comeback: hij duikt opnieuw de studio in en neemt tot 1989 allemaal nieuwe liedjes op. Met gepaste trots vertelt hij tijdens interviews over hoe hij de opgang heeft meegemaakt van de 78-toerenplaat, de singeltjes, de elpees en zelfs de cd! De officiële bekroning komt er wanneer hij Ridder in de Kroonorde wordt voor zijn bewezen diensten aan het Vlaamse lied. Met zijn gezondheid gaat het echter minder goed. De dokters stellen vast dat hij lijdt aan de ziekte van Parkinson en die maakt hem almaar minder mobiel. Maar zijn fierheid als artiest is hij nooit verloren. Toen Radio 2 hem in 2000 mocht interviewen naar aanleiding van zijn nominatie met 'Zing signorita, zing voor mij' stond hij er op dat hij ons, al was het dan op zijn ziekbed, gladgeschoren en proper gekamd kon ontvangen. Toen hij vertelde over 'zijn liedjes' straalde hij weer als vroeger, en op momenten dat zijn geheugen hem al eens in de steek liet, was Rooske altijd in de buurt om het verhaal aan te vullen. Dat haar man in 2002 een aparte ereplaats krijgt toegewezen in de Eregalerij van het Vlaamse lied, doet haar veel plezier, en het maakt Ray voor altijd een beetje onsterfelijk. Ray Franky overleed op 7 juli 2002 in Vilvoorde.
Uit heel wat muziekboeken en -bladen haalde ik een reeks artiesten die aan de basis lagen van het ontstaan van onze populaire volksmuziek die groeide uit de klassieke muziek om met een walsende Strauss in het volkse terecht te komen. In het begin was klassieke muziek rond de jaarwisseling 1900 weggelegd voor een kleine elite-groep die mekaar ontmoette tijdens opera- en operettevoorstellingen. Tot enkele artiesten deze muziek ook toegankelijk maakte voor het gewone volk en hun producties via cafés, parochiezalen of andere openbare plaatsen voorstelden. Ook de tweede wereldoorlog heeft een aparte bijdrage geleverd met vooral een bredere kijk. Achteraf hebben vooral radio, later de fonoplaten en toen de wit-zwart-TV hun belangrijke bijdrage tot de verspreiding en populariteit van de muziek geleverd. Terwijl door alle eeuwen heen het zingen de mens be"koor"den. Het kon alleen maar uitbreiden.
Op muziekvlak bleef en blijft nog steeds Nederland ons een hele stap voor en beschikt over een veel ruimere fundering van rootsartiesten dan Vlaanderen. We zullen dus ook merken dat heel wat Vlamingen hun eerste noten over de grens kraakten. Maar toch, onze zoektocht leverde zo'n 30-tal Vlamingen op waarop we verderbouwen. Het was moeilijk om tijdens de zoektocht een lijn te trekken tussen muziek en kabaret. Daarom hebben we beiden opgenomen, want in een operette zijn zowel zang als toneel toch ook van belang. En de muziek evolueert de laatste jaren, meer dan ooit, in acts. Zowel muziek als de presentatie zijn van groot belang. De clips en DVD's horen er nu eenmaal ook thuis als aanvulling van geluid en TV. In alfabetische volgorde kreeg ik onderstaande lijst van Vlaamse artiesten, maar staat altijd open voor bijkomende informaties en rechtzettingen. Het is een ruggesteun als men het gevoel krijgt dat er hiervoor nog interesse bestaat en er nog verscheidenen zijn die dit onderwerp dieper willen uitspitten, want buiten losse publicaties is hierover nog maar heel weinig geweten. Dus zowel met teksten en/of foto's kun je me hierin zeker al heel ver op weg helpen om deze blog aantrekkelijk te maken. Hiernaast vind je al een poll van hoofdzakelijk zangartiesten. Altijd aardig om op een speelse wijze nog wat te pijlen naar de populariteit van artiesten die misschien al lang van ons heengingen, stopten met zingen of tot de oudere generatie senioren behoren. In elk geval zijn er nog verscheidenen die regelmatig publiek trekken en graag uit hun ervaringen zullen vertellen. Verder willen we deze blogbanden sieren met foto's en platenhoezen van deze artiesten. Zij staan hier centraal want met hen begon immers de populaire verspreiding van de muziek en zeker met die broze, grijsgedraaide bakeliete 78-toerenplaat. Vandaar ook de naam "78-TOEREN.be" van deze weblog.
Louis Baret - °Antwerpen 27 maart 1914 Tony Bell - ° Antwerpen 12 februari 1913 Bob Benny - ° Sint-Niklaas 28 mei 1926 Gaston Berghmans - ° Merksem 11 maart 1926 Kees Brug - ° Boom 20 mei 1923 Jef Burm - ° Sint-Niklaas 19 juni 1923 Jef Cassiers - ° Antwerpen 10 juli 1929 - + Antwerpen 1 juni 1987 Tony Corsari - ° Tienen 12 november 1926 Bob Davidse - ° Berchem 26 juli 1920 Henk De Bruin - ° Arnhem(NL) 2 november 1928 Romain Deconinck - ° Gent 7 december 1915 - + december 1994 La Esterella - ° Antwerpen 7 mei 1919 Will Ferdy - ° Gent 9 maart 1927 Co Flower - ° Antwerpen(Dam) 23 augustus 1907 - + Merksem 28 november 1992 Ray Franky - ° Bois Guillaume(FR) 12 november 1917 - + Vilvoorde 7 juli 2002 Jetty Gitari - ° Sint-Niklaas 13 augustus 1927 Charel Janssens - ° Borgerhout 8 juni 1906 - + Antwerpen 23 augustus 1986 Gust Lansiers - ° Mechelen 21 oktober 1932 Jo Leemans - ° Mechelen 13 augustus 1927 John Lundström - ° Antwerpen 6 oktober 1919 - + Merksem 25 juli 1990 Willy Lustenhouwer - Sint-Andries 21 oktober 1920 - + Assebroek 13 juni 1994 Suzy Marleen - ° Boom 16 januari 1920 Leo Martin - ° Gent 2 november 1924 - + Gent 18 maart 1993 Anton Peters - ° Ekeren 2 oktober 1923 - + Knokke-Heist 2 september 1989 Bobbejaan Schoepen - ° Boom 16 mei 1925 Theo Van den Bosch - ° Deurne 9 juni 1913 - + 18 maart 1995 Kor Van der Goten - Mechelen 21 april 1931 - + Antwerpen 28 januari 1983 Yvonne Verbeeck - ° Rumst 7 december 1913 Jan Verbraeken - ° Turnhout 20 maart 1923 - + Turnhout 24 september 1983 Jean Walter - ° Sint-Niklaas 11 februari 1922
Artiesten met een eigen website zullen we ook direct linken. En met alle plezier aardige muzieklinks die aanleunen bij dit onderwerp plaatsen. Verder starten we met een korte biografie, foto's, het publiceren van foto's van hun platen, discografie en alle nieuwsjes die we, waar dan ook, kunnen vastkrijgen. Natuurlijk zal het evenmin ontbreken aan muziekfragmenten uit die tijd.
Allemaal welkom op de blog: "Waar de volksmuziekgeschiedenis in Vlaanderen ooit zijn eerste nootje kraakte".
KLIK OP BOVENSTAANDE JUKEBOX EN JE KIEST ZELF JE EIGEN LIEDJES VAN TOEN !!! MAAR ZET EERST JE 78-TOEREN NETRADIO OP! EN GENIET VAN MUZIEK UIT DIE GOEDE OUWE TIJD