De
geschiedenis van de game
Van Pong tot Wii
Mensen zijn altijd gefascineerd door fantastische werelden. Tot voor
kort had de lezer, luisteraar of kijker een passieve rol; het verloop van het
verhaal is immers door de maker vooraf bepaald. Nieuwe media bieden ongekende
mogelijkheden voor interactie.
Een spelcomputer is een computer zonder toetsenbord. Meestal wordt de
spelcomputer, ook wel console genoemd, aangesloten op een televisiescherm. Het
spel wordt gespeeld via controllers, die de speler met de hand bedient.
Gangbare spelcomputers zijn de zogenaamde next-generation consoles zoals de
X-Box 360, Playstation3 en de Nintendo Wii. Naast de spelcomputer biedt ook de
gewone pc spelmogelijkheden via internet of spellen op cd-roms.
Tennis for Two
1958: Tennis for two
Het is het nauwelijks voor te stellen dat de eerste simpele spellen een
revolutionaire ontwikkeling zouden ontketenen. Het eerste spel Tennis for Two
is in 1958 uitgevonden in een laboratorium die de spelmogelijkheid bood op open
dagen van een kerncentrale. Evenals Space War uit 1962 waren deze spellen
gekoppeld aan dure universiteitscomputers met een enorme omvang.
Odyssey
Magnavox Odyssey
De eerste game die voor een breed consumentenpubliek beschikbaar kwam,
was Magnavox Odyssey in 1972. Dit spel was eigenlijk een videogame en geen
computergame, want er zat in de Odyssey geen enkele chip. Het hoofdbestanddeel
werd gevormd door veertig transistors die ervoor zorgden dat op het
televisiescherm punten en streepjes te zien waren, bijvoorbeeld in de vorm van
een bal en twee rackets. In de standaardversie waren twaalf verschillende
spellen te spelen, zoals hockey, voetbal en roulette. En omdat de Odyssey zelf
geen kleuren kon genereren, moest voor elk spel een apart transparant kleurenfolie
op het televisiescherm worden bevestigd. Zo ontstond bijvoorbeeld een
tennisveld of een roulettetafel.
Pong
Pong
In dezelfde tijd werd Pong ontwikkeld. Dat was een tennisspel met een
verbluffend eenvoudige instructie: Avoid missing ball for high score. Pong is
als automatenversie het grootste succes in de speelautomatenindustrie, waar
eerst alleen mechanische spellen en flipperkasten te vinden waren.
Snel daarna begon de producent Atari met een thuisversie van Pong. Het
prototype zat nog vol met honderden draden. Het plan was om alle elektronische
componenten van de automatenversie onder te brengen in één chip. Deze chip werd
de meest geavanceerde die tot dan toe in een consumentenartikel was gebruikt.
Pong bleek dé hit tijdens de kerstverkoop van 1975. Op diverse plaatsen moesten
mensen een paar uur in de rij staan, niet om Pong direct te kunnen kopen, maar
om een bestelling te mogen plaatsen.
Commodore 64
Commodore 64
De Commodore 64 werd één van de meest verkochte computers van de jaren
80 van de vorige eeuw; van de 20 miljoen die er verkocht zijn werd het grootste
deel voor spelletjes gebruikt. In 1985 kwam de Nintendo console op de markt met
het nog steeds bekende spel Super Mario Bros. In 1989 werden twee handhelds
(kleine gamecomputers om in de hand te spelen) uitgebracht, de succesvolle
Gameboy en de grotere Atari Lynx. De Lynx beschikte als enige over een
kleurenscherm. In 1990 kwam de 16-bit Super Nintendo met nog mooiere
spelletjes. In 1995 bracht Sony de 32-bit Playstation uit, inmiddels opgevolgd
door Playstation 2 en de Playstation Portable.
Mogelijkheden
Playstation Portable
Ontwerpers en vormgevers van computergames krijgen door de steeds
snellere processors en videokaarten steeds meer mogelijkheden, met als gevolg
steeds levensechtere spellen. Door het realisme in vormgeving geven de spellen
meer en meer de spelers het idee echt iets mee te maken. Dit gegeven wordt
inmiddels ook buiten de amusementsindustrie herkend en benut. Zo worden
patiënten met een ernstige fobie, zoals hoogtevrees, met virtuele beelden van
hun angstbeelden genezen.
|