een selectieve kijk op de politiek en de actualiteit (en tussendoor ook eens iets anders)
30-11-2010
Voor de puzzelliefhebbers
De ultieme uitdaging voor de echte puzzelliefhebbers.
Op 19/8/2010 bracht ik een artikeltje over de allergrootste puzzel ter wereld, welke door Ravensburger op de markt ging gebracht worden.
Daarbij werd door de producent een prijs beloofd aan die persoon (of groep van personen) welke het eerst deze grootste puzzel ter wereld zou voltooien.
Wel, een dame uit Westkerke (West-Vlaanderen) is daar in een ongelooflijke recordtijd als eerste in geslaagd!
Proficiat mevrouw, ik zou het u niet nadoen!
Eigenlijk ben ik een beetje ongerust dat mijn kinderen me deze puzzel als cadeau voor mijn verjaardag gaan kopen, want die krijg ik voor de rest van mijn leven niet meer af, zeker omdat ik me enkel in de winter aan dit hobby wijdt.
Bij de aanleg van de HSL- spoorlijn voor de hogesnelheidstrein die Amsterdam via Brussel met Parijs verbindt, werd het gedeelte langs de E19 in Brasschaat en Schoten dat paalt aan het natuurgebied Peerdsbos, volledig overkoepeld.
De totale oppervlakte van het dak van deze tunnel bedraagt 50.000 m2, wat overeenstemt met bijna acht voetbelvelden. Sinds begin oktober is men gestart met het plaatsen van zonnepanelen op het dak van deze spoorwegtunnel. Over de totale lengte van 3,4 kilometer worden 16.000 zonnepanelen geplaatst. (De voorbereidende werken startten reeds eind augustus.)
De installatie moet per jaar naar schatting 3.300 MWh elektriciteit opleveren.
De geproduceerde groene energie wordt integraal door Infrabel aangekocht en gebruikt voor de installaties van de Antwerpse Noord-Zuid-verbinding (waar zich o.a.het Centraal-Station op bevindt) en voor de voeding van zowel de klassieke treinstellen als hogesnelheidstreinen die op die as rijden.
Het einde van de werken is voorzien in december 2010. De totale investering bedraagt 14,5 miljoen Euro.
Op 30 oktober is de 83-jarige Nederlandse schrijver Harry Mulisch aan de gevolgen van kanker, een tumor in de hersenstam, overleden.
Ik had nog nooit iets gelezen van Mulisch en ben dan maar eens naar de bibliotheek getrokken.
Ik vond er van deze schrijver enkel nog 2 kleine pocketjes in de rekken, waaronder
Het Mirakel, een bundel van 17 korte tot zeer korte verhalen rond één man, de heer Tiennoppen.
Een thema dat zowat in de helft van de verhalen terugkomt is de dood, zoals in Voorrang, waarin hij een bromfietser overrijdt en in Broeder kanker en Ademtocht, die handelen over de dood van zijn ouders.
In de heer Tiennoppen herkennen we in feite twee verschillende personen.Enerzijds is er de aardige man, zoals in het eerste verhaal als hij in de stad een dood paard vindt en, omdat niemand zijn inspanningen waardeert om het kadaver te verwijderen, hij het op eigen kosten laat weghalen.In een ander verhaal laat hij de stad volstrooien met een dikke laag bloemen, omdat iedereen blij zou zijn.
Anderzijds is er de heer Tiennoppen met vreemde en moorddadige gedachten. De verhouding met zijn vrouw is slecht en soms wil hij ze vermoorden.Er is ook het verhaal waarin hij een melkfabriek in brand steekt, omdat iedereen opgewekt is en zingt bij het werk, wat hij niet verdraagt.In Korrespondentie vertelt hij aan een vriend dat hij zijn buurman heeft doodgeslagen.
In het laatste verhaal wordt hij door iedereen herkend als iemand anders en belandt hij uiteindelijk in de gevangenis doordat de politie hem aanziet als een misdadiger.Niemand herkent hem nog als de heer Tiennoppen, zelfs zijn eigen vrouw niet.
De verhalen beginnen elk als een vrij normaal gebeuren, maar evolueren al vlug, de meeste althans, tot wonderlijke fantasieën. Ze lijken meer op absurde dromen.
Het taalgebruik lijkt mij soms moeilijk en zwaarwichtig.Maar dit moeten we waarschijnlijk zien in de tijdsgeest.De verhalen werden allen geschreven in de jaren 1952-1954 en het werk werd in 1956 uitgebracht.
Voor andere boekbesprekingen: tik 'Gelezen' (met hoofdletter) in 'Zoeken in blog'.
We herinneren ons nog allemaal de mijnramp in Chili (24 augustus) waarbij 33 mijnwerkers ingesloten geraakten en die later allemaal konden gered worden.
Maar het is de laatste tijd de éne mijnramp na de andere.
- juni: ontploffing in kolenmijn in Colombia. Minstens 85 kompels komen om het leven - 18 juli: 28 doden bij mijnramp in China - augustus: mijnramp in Slowakije. - 16 okt. : explosie in mijn in China. - 17 okt. : mijnramp in Ecuador. - 8 nov. : nieuwe mijnramp in Chili - 19 nov. :nu weer mijnrampen in China - en 20 nov. in Nieuw Zeeland
Stel dat zo'n mijnramp nu bij ons gebeurt. Dat zou aldus verlopen:
De redding van de mijnwerkers op z'n Belgisch:
Dag 0 In de mijn van Borgloon stort een schacht in. Liefst 33 mijnwerkers lijken verloren, ze bevinden zich op 300 meter diepte.
Dag 2 Er zijn twee provinciale rampenplannen afgekondigd - de mijn van Borgloon blijkt zich net op de taalgrens te bevinden. Annemie Turtelboom, federaal minister van Binnenlandse Zaken, kondigt een onderzoekscommissie aan. Die commissie moet de diepte en oriëntatie van de mijnschachten en -gangen in kaart brengen, om te achterhalen wie méér verantwoordelijkheid draagt: Vlaanderen of Wallonië.
Dag 3 Bert Anciaux staat te wenen naast de boorput.
Dag 6 Vlaams Minister-President Kris Peeters kondigt aan dat hij een nieuw departement heeft opgericht, het Vlaamse Centrum voor Mijnbouw, en dat hij de verantwoordelijkheden in zijn portefeuille neemt.
Dag 9 Filip Daals, een jongen uit Borgloon, hoort uit een gat in de grond flauw geroep komen. Hij smst naar VTM om te waarschuwen dat de mijnwerkers waarschijnlijk nog in leven zijn. Goedele Liekens wordt ter plaatse gestuurd om het gat te onderzoeken.
Dag 10 Rudy Demotte, Waals minister-president, predikt rust en kalmte en kondigt aan dat Wallonië onmiddellijk start met het boren van een extra koker, richting mijnwerkers. Dat Vlaanderen ook al zo'n koker boort, vindt hij geen enkel probleem.
Dag 12 Tijdens een debat in het Vlaams Parlement vraagt Filip Dewinter van het Vlaams Belang een onderzoek naar de nationaliteiten van de mijnwerkers. Hij belooft hoofddoeken en een imam voor alle Marokkanen en Turken.
Dag 13 Bert Anciaux staat te wenen naast de boorput.
Dag 15 Via de alarmbelprocedure laat NVA-voorzitter Bart De Wever de werken aan de Waalse koker stilleggen. "Het is nu al duidelijk dat de twee kokers met elkaar verbonden zullen geraken onder de grond, en dat die verbinding voor nieuwe noord-zuid-transfers zal zorgen."
Dag 17 De koning duidt Didier Reynders aan als Koninklijk Mijnontmijner. VoorReynders is er geen echt probleem.
Dag 19 Vlaams Minister Joke Schauvlieghe kondigt aan dat ze Piet Huysentruyt heeft ingehuurd om de mijnwerkers te helpen: "We hebben nood aan een extra koker en meneer Huysentruyt heeft ervaring met koken", aldus de minister.
Dag 20 Antwerps Open VLD-raadslid Annick De Ridder wil niet dat Antwerpen mee betaalt voor de reddingswerken. "We hebben onze eigen tunnel te graven, dat kost al meer dan we wilden, onze haven is niet gebaat met een nieuwe tunnel in Borgloon".
Dag 22 Koninklijk Ontmijner Didier Reynders stuurt zijn agenda naar de media: in de komende weken zal hij gesprekken voeren met de partijvoorzitters, het middenveld, de sociale partners, de bondscoach, diens voorganger, J-M Pfaff en Eddy Merckx.
Dag 25 Elio di Rupo lanceert het voorstel om tussen de Waalse en de Vlaamse koker een derde, bredere en diepere koker te boren, waar twee reddingsliften in passen. De mijnwerkers kunnen dan om beurt, volgens taalrol, naar boven worden gehaald.
Dag 28 De koning ontheft Koninklijk ontmijner Reynders van zijn taken, en duidt een Koninklijke Verhelderaar aan, Wilfried Martens, die zijn licht moet laten schijnen in de mijnkoker om zeker te weten of de mijnwerkers nog wel in leven zijn.
Dag 34 Tijdens een persconferentie verklaart Eerste minister Yves Leterme dat hij zeer constructieve gesprekken had met de president van Kirgizië. Op de vraag hoe hij de situatie in Borgloon inschat, antwoordt de premier dat hij de kansen op promotie naar derde klasse laag inschat, maar dat zijn diensten de zaak op de voet zullen volgen.
Dag 39 Brussels minister-president Charles Picqué kondigt aan dat vandaag, als steunbetuiging aan de mijnwerkers, een feestdag is voor het hele Brusselse gewest, inclusief Halle en Vilvoorde.
Dag 43 Sp.a-voorzitter Caroline Genez stuurt Frank Vandenbroucke naar Borgloon om hem eigenhandig een berekening te laten maken over de probabiliteit van reddingspossibiliteiten van mijnwerkers minus exponentieel gewichtsverlies per capita.
Dag 46 Om een reactie gevraagd zegt Stefaan De Clercq dat er de laatste tijd al teveel opgeslotenen ontsnapt zijn; wie niet tevreden is zal minder bezoekrecht krijgen.
Dag 50 Omdat een buur van de mijnsite bij de Raad van State klacht had neergelegd, omwille van de aanwezigheid van de beschermde vleermuizen in de buurt, worden de werken stilgelegd.
Dag 56 Koninklijk Verhelderaar Wilfried Martens geeft zijn opdracht terug aan de koning.
Dag 60 J-L Dehaene biedt zijn diensten aan en dit tegen - voor hem - uitzonderlijk lage geldelijke voorwaarden ( 5000 belastingsvrije euro per dag).
Dag 68 Vlaams minister van Media Ingrid Lieten wil dat de VRT ononderbroken en onpartijdige beelden van de reddingsoperatie uitzendt. De VRT besteedt de opdracht uit aan Woestijnvis, omdat er geen eigen personeel meer is.
Dag 62 CDH-voorzitter Joëlle Milquet keert terug uit vakantie en weigert de rol van Koninklijk Geologe.
Dag 65 Vlaams Minister Hilde Crevits stelt de plannen voor om een snelweg aan te leggen van de Vlaamse koker naar de Waalse, om de geredde mijnwerkers snel te kunnen ontzetten. Op de plannen staan aan Vlaamse kant van de 800 meter lange snelweg 19 flitspalen.
Dag 71 Groen!-voorzitter Wouter Van Besien komt met zijn nieuwste Saab aan in Borloon. "De verbindingen met het openbaar vervoer laten echt wel te wensen over'', zegt hij bij aankomst.
Dag 79 Frank Vandenbroucke stelt zijn berekeningen voor op een persconferentie. De enige aanwezige journalist die hem begrijpt blijkt ook zijn tekstschrijver te zijn.
Dag 80 In een bijzondere uitzending van De Zevende Dag leggen alle democratische partijvoorzitters de schuld van de trage redding bij het Vlaams Belang, dat zoals steeds niet werd uitgenodigd.
Dag 86 Vlaams minister Geert Bourgeois stelt zijn oplossing van het probleem voor. Hij heeft een kaart ontworpen, waar Borgloon van verdwenen is. De Franstaligen reageren furieus en stellen prompt hun eigen kaart voor, waarop ze een corridor naar de mijn tekenden.
Dag 87 Federaal minister van Economie Vincent Van Quickenborne lanceert het plaatje Working in the Coalmine als steun voor de getroffen families.
Dag 90 Bert Anciaux staat te wenen naast de boorput
Dag 92 Federaal minister Inge Vervotte onderhandelt met de mijnvakbonden over de overuren die de bedolven mijnwerkers presteren.
Dag 99 Vlaams Minister Pascal Smet verklaart dat zijn studiereis naar Borgworm heeft aangetoond dat daar geen mijn is, en dat de bevolking er graag Engels zou leren praten.
Dag 105 Open VLD-voorzitter De Croo kondigt aan dat zijn partij zich terugtrekt uit de onderhandelingen. Zijn partijgenoot, begrotingsminster Vanhengel, zegt dat de Open VLD nooit bij onderhandelingen was betrokken.
Dag 111 Minister van Landsverdediging Pieter De Crem kondigt aan dat hij het leger niet kan inzetten bij de reddingsoperatie, omdat alle spades en schoppen mee zijn op missie naar Afghanistan.
Dag 117 PS-kopstuk Michel Daerden opent een cafeetje naast de Waalse mijnschacht, en verklaart uit solidariteit daar te kamperen tot de mijnwerkers gered zijn.
Dag 125 Bart De Wever trekt de stekker uit de boormachines.
Dag 133 Federaal Staatssecretaris voor mobiliteit Etienne Schouppe installeert aan de Vlaamse put een weegbrug om de vrachtwagens die de uitgegraven grond transporteren, te wegen. Hij trekt de leeftijd voor vrachtwagenchauffeurs op tot 45 jaar en verbiedt hen in het weekend te rijden.
Dag 148 Bert Anciaux staat te wenen naast de boorput.
Dag 150
De mijnwerkers zijn op eigen kracht naar boven gekropen en worden ontvangen op het paleis.
Wel wat langdradig, maar zo gaat dat hier bij ons.....
In Antwerpen is het aantal auto-inbraken dit jaar fors gestegen.
Zo is er sinds mei van dit jaar sprake van een verviervoudiging.
De daders viseren vooral bepaalde merken met een ingebouwd gps-systeem met op de eerste plaats Mercedes en Volkswagen, gevolgd door BMW.
Enkel voor wie een omnium-verzekering heeft worden de herstelkosten, welke hiervoor gemakkelijk in de duizenden euros oplopen, door de verzekering betaald.
De verzekeringssector trekt aan de alarmbel, want betalen doen ze ook niet graag.
Wie geen omnium-verzekering heeft draait zelf op voor de kosten.
De stijging van auto-inbraken geldt niet enkel voor het arrondissement Antwerpen, maar geldt echter voor heel Vlaanderen.
In Mechelen daarentegen is het aantal inbraken in auto's de laatste drie maanden met 27% gedaald. Een markant en geïsoleerd geval.
In het derde kwartaal van 2010 noteerden we in Mechelen 65 inbraken in voertuigen. Dat zijn er 24 minder dan in het tweede kwartaal. De daling is nog opvallender als je de cijfers plaatst naast die van de vorige jaren. Het aantal inbraken in voertuigen is nooit zo laag geweest sinds de metingen vanaf 2002. In het vierde kwartaal van 2002 noteerden we in Mechelen nog 298 inbraken in voertuigen. Dat is meer dan het vierdubbele van vandaag, zegt burgemeester Bart Somers (Open Vld).
Volgens Somers is dit succes het gevolg van een volgehouden reeks van anti-inbraakacties waarvoor per keer ongeveer 100 agenten ingezet worden..
Ik mocht nu eindelijk van MEDION mijn laptop opsturen voor reparatie.... naar ergens in Nederland. Dat heb ik dan gisterennamiddag gedaan. Ik moet er wel rekening houden dat het na ontvangst 15 werkdagen zal duren.
De website van de radicale moslimorganisatie Sharia4Belgium (zie mijn artikel van 30/3/2010 Sharia4Belgium) is, nadat hij in april gesloten werd, sinds 13 oktober weer aktief.
Op de nieuwe website maakt de organisatie nog eens duidelijk waar het om te doen is:
"Wij zijn een groep jongeren uit België, vooral uit Antwerpen, die geloven dat de sharia, de islamitische wetgeving, is gemaakt voor alle tijden, alle plaatsen en toegepast moet worden in de hele wereld."
Voor de nieuwe nummerplaat naar Europees model liepen er gisteren maar liefst 9000 aanvragen binnen. Op een normale weekdag worden er ongeveer 6.000 nummerplaten besteld.
'Gisterochtend stroomden hier twintig aanvragen per minuut binnen', zegt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit.
Maar tussen 11 en 13.30 uur lag het systeem al volledig plat door een storing.
De allereerste nieuwe nummerplaat werd afgeleverd aan de Responsible drivers.
Dit jaar wordt vandaag 16 november door de moslims het Offerfeest gevierd.
Het Offerfeest verwijst naar de profeet Ibrahim in onze Christelijke leer Abraham die bereid was zijn zoon te offeren aan God.Maar hij mocht uiteindelijk een dier offeren en slachtte daarvoor dan een schaap.
Het offerfeest duurt drie dagen.
De eerste dag koopt men een schaap (of een rund) welk ritueel geslacht wordt door het de keel over te snijden.
Het dier wordt dan in drie stukken verdeeld: één stuk voor het gezin, één voor familie en vrienden en één voor de armen, ook binnen eigen familie.
De Stad Antwerpen richt voor deze Islamitische feestdag speciaal een tijdelijke slachtvloer in.De stad wil de moslims ook aansporen om het schaap voor het slachten eerst te verdoven en zou hiervoor voor de eerste keer een aparte slachtvloer met verdovingstoestel aanbieden.
Voor het gebruik van de tijdelijke slachtvloer wordt een retributie van 25 aangerekend.Wie er voor kiest om het dier eerst te verdoven zou slechts 15 hoeven te betalen.
Maar het eerst verdoven van de dieren stuit op hevig protest binnen de moslimgemeenschap. De Belgische raad van theologen en de Moslimexecutieve zijn tegen het verdoven bij de rituele slachtingen.Moslims proberen te overtuigen door ze 10 euro minder te laten betalen gaat absoluut geen enkel effect hebben.Deze maatregel gaat alleen voor meer verwarring zorgen op de slachtvloer.Het gevolg zal zijn dat sommigen hun schaap weer illegaal thuis gaan slachten, aldus El Hasan Radi van de Moslimexecutieve.
(Dat ze dat sowieso regelmatig doen en het slachtafval dan ergens dumpen of in een afvalcontainer van anderen storten, dat weten we al lang.)
Michel Vandenbosch, voorzitter van Gaia, vindt het een goed idee om moslims die hun schaap verdoven, te belonen.Ik begrijp de weerstand binnen de moslimgemeenschap niet.De Koran schrijft zelf voor dat de dieren niet mogen lijden.
Het plan om naast de gewone slachtvloer ook een slachtvloer met verdoving aan te bieden is uiteindelijk uitgesteld naar een nieuwe poging volgend jaar.
De stad nam in het verleden al verschillende pogingen om moslims aan te zetten om geen schapen te slachten tijdens het offerfeest, maar die hadden weinig of geen succes.
Uitspraken in door de internationaal gerenommeerde filosofe, psychologe en profiler Danièle Zucker in verband met de psychologische rapporten over Els Clottemans, welke haar mee de das hebben omgedaan. Zucker werkte ook 2 jaar als psychologisch expert en profiler voor justitie in verscheidene gerechtelijke onderzoeken.
"Profilering is een geniale onderzoeksmethode, maar men moet er heel omzichtig mee omspringen. Het moet met veel kennis van zaken uitgevoerd worden. Het is geen bewijsvorm."
"Een psychiatrisch rapport beschrijft iemand. In geen enkel geval kan zo'n rapport zeggen of hij of zij degene is geweest die het al dan niet gedaan kan hebben."
"Vraag aan tien psychiaters of psychologen om een diagnose te geven van dezelfde persoon en je krijgt tien verschillende diagnoses."
Die twee van op het balkon uit The Muppet show, herinnert ge ze u nog?
Indertijd, op het werk, was er eens zo'n jonge deerne die mij en mijn nog oudere collega vergeleek met 'die 2 van op het balkon'. Ik ben de rechtse van de twee. Weet ge het nog Sandy?
Het is nog niet zo lang geleden dat men in ons land begonnen is met de nieuwe reeks van nummerplaten voor autos, nl. drie cijfers gevolgd door drie letters, omdat de vorige reeks uitgeput was.
Maar vanaf 15 november gaat het weer veranderen: dan begint men namelijk met de invoering en verdeling van nummerplaten volgens de eisen van de Europese unie met als type voor de nummering 1-AAA-001. Daarmee zal België een van de laatste Europese landen zijn die deze regelgeving in uitvoering brengt.
Dankzij de nieuwe en eenvormige invoering van nummerplaten en nieuwe Europese software kan de politie nu snel nagaan of een voertuig al dan niet verzekerd en gekeurd is.
De laatste Belgische nummerplaat die geperst werd draagt het kenteken 999-CFQ.
Hierbij denken we instinctief terug aan het politieke gekibbel over de te gebruiken kleur dat de invoering van het nieuwe ontwerp voorafging. De politie gaf de voorkeur aan geel-zwart, maar dat stuitte op een onbesprekelijk NON van de Franstalige partijen , wegens 'te Vlaams'.
De gekozen kleur voor de nieuwe Europese nummerplaat is robijnrood op witte achtergrond, welke nauwelijks verschilt van de oude kleur.
Van AAP tot ZOT en ZAK en PIS en KAK, juist geteld zijn er 101 lettercombinaties die gewraakt worden en niet zullen verdeeld worden. Op de lijst prijken onder meer alle mogelijke politieke partijen van ons land, zowel de Vlaamse alsook de Franstalige partijen. Ook oudere niet meer bestaande zoals CVP, PVV en BWP blijven op de lijst staan.
Ook scheldwoorden en seksueel getinte termen uit de drie landstalen zijn uit den boze. ANE b.v., is Frans voor ezel, PUE stinkt, PUT is een meisje van lichte zeden, het woord SEX op zich en NIC, NIK of NIQ is een uitdrukking voor vrijen in de Franse jongerentaal.
Nog een nieuwigheid: vanaf 15 november zal de aanvrager van een nummerplaat 20 euro moeten betalen en voor een gepersonaliseerde nummerplaat zal vanaf dan 1.000 euro moeten neertellen i.p.v. 620 euro voorheen.
Vooreerst bedankt voor de regelmatige en trouwe bezoekjes aan mijn krantje.
Nu mijn computer stuk is moet ik steeds naar het cybercafé om op het internet te kunnen.
Als ik er dan al tijd voor vind, moet ik eerst en vooral voor een nieuw artikeltje zorgen.
Een uurtje vliegt daarbij zo voorbij en het systeem hier werk in verhouding vrij traag. Daardoor lukt het me niet om veel tegenbezoekjes te brengen en zeker niet om daarbij nog een berichtje achter te laten in het gastenboek. Thuis is (was) dat gewoonlijk iets voor in de late avond.
Zijn bioproducten beter dan de klassieke producten uit de winkel?
Die vraag stelde de Duitse Stiftung Warentest zich ook en deed een onderzoek.
Daarbij werden de resultaten van 85 tests van levensmiddelen van de afgelopen acht jaar naast elkaar gelegd en werden bioproducten getoetst aan conventioneel gekweekte groenten of klassieke producten.
De uitkomst van het onderzoek valt vrij ontnuchterend uit. Bioproducten bevatten nauwelijks minder schadelijke stoffen en in het algemeen zijn ze niet gezonder noch lekkerder voor de consument.
De Stiftung noteert verder dat ecologisch verantwoord geteelde groenten en fruit, of bereide producten hiervan, niet meer bio-actieve stoffen bevatten dan andere. Dit dikwijls ondanks beloften op etiketten of in reclamecampagnes.
Daarbij mogen we ook niet vergeten dat bio nog altijd 30 tot 50 procent duurder is.
Toch een voordel aan de bioproducten: volgens de onderzoekers zijn er net iets minder restanten van schadelijke stoffen zoals pesticiden in te vinden.
Ook de Nederlandse Gezondheidsraad concludeert 'dat er geen wetenschappelijk aantoonbare verschillen zijn in de voedingskundige kwaliteit en de gezondheidseffecten tussen regulier en biologisch geteelde gewassen', zo schrijft voormalig minister Gerda Verburg in een brief aan het Nederlandse parlement en 'is er geen wetenschappelijk bewijs dat het eten van biologische producten leidt tot een betere gezondheid, preventie van ziekte of verlaging van ziekterisico's (zoals een hoog cholesterolgehalte).
(stiekem vanop het werk, want mijn computer thuis is nog altijd stuk en ik heb van 'Medion' nog steeds niet vernomen wat er moet gebeuren voor reparatie)
Nieuwe taken voor de brandweer.
Op 9/10/10 schreef ik over de 11.000 verdwenen of onleesbare straatnaamborden op het grondgebied van ntwerpen. Maar men had toen nog niemand om de klus te klaren.
Nu werd, ondanks het voormalig verzet van overheidswege, die taak dan toch toegewezen aan de brandweer. 'Met de ladderwagens kan de klus snel geklaard worden', aldus de stad. Volgens mij hebt ge daar geen ladderwagens voor nodig. Een ladder tegen de gevel zal wel volstaan zeker.
En men heeft voor de brandweer nog een nieuwe taak bedacht: in de winter zal deze ook moeten helpen om fietspaden sneeuw- en ijzelvrij te houden. Hiervoor werd een nieuwe borstelwagen aangekocht. En op markten en pleinen zullen ze er voor moeten zorgen dat er kisten met zout komen.
Gerolf Annemans en Steven Utsi van Vlaams Belang schrijven in hun boek De ordentelijke opdeling van België:
Het moment waarop Vlaanderen onafhankelijk wordt komt er onvermijdelijk.Maar Vlaamse onafhankelijkheidkan ook zonder chaos of revolutie.
De auteurs stellen daarvoor een tweetrapse aanpak voor.
1)Als een nieuwe institutionele crisis uitbreekt of als het sinds 2007 aanslepende conflict leidt tot de onmogelijkheid om een federale regering te vormen, moet Vlaanderen de soevereniteit uitroepen.De taalgrens wordt staatsgrens, Brussel krijgt een speciaal statuut en de faciliteiten worden afgeschaft.
2)Na het scheidingsverdrag volgt de eigenlijke Vlaamse onafhankelijkheidsverklaring in het Vlaams Parlement.Alle Belgische bezittingen en schulden worden verdeeld.
Dit laatste zal niet zo van een leien dakje lopen, want welke verdeelsleutel zal men hanteren?
De staatsschuld is momenteel al opgelopen tot 330 miljard euro.Hiervoor draait Wallonië op voor 62%, wat het niet kan opbrengen daar ze dan al van de eerste dag failliet zijn.
Andere mogelijke verdeelsleutels zijn b.v. op basis van de bevolking (57,8% voor Vlaanderen, 32,4% vr Wallonië en 9,8% vr Brussel) of per tewerkgestelde (Vlaanderen 61,4%, Wallonië 29,6%, Brussel 8,9%), of nog op basis van het aandeel in het BBP, of per inkomen of op basis van de opbrengst van de personenbelasting.Het zal zeker tot hoogoplopende discussies leiden.
Op 21 november maakt onze openbare omroep een grootscheepse oefening in het splitsen van België. Met de hulp van 12 professoren onderzoekt Panorama of en hoe België gesplitst kan worden.Het project werd gedurende maanden in stilte voorbereid.
Twee jaar geleden bracht de VRT al eens twaalf wijzen bijeen in een kasteel om het land te splitsen. Toen ging het om een zeer abstracte oefening en was het moeilijk om gesprekspartners te vinden die voor de camera op een splitsing wilden ingaan.
De VRT vreest er wel voor dat de uitzending in politieke kringen zal voorgesteld worden als 'Bye Bye Belgium', wat doet terugdenkenaan de beruchte docufictie van de RTBF uit 2006. 'Bye Bye Belgium' wou de Franstalige kijkers via een fictief nieuwbericht doen geloven dat het Vlaams Parlement eenzijdig de onafhankelijkheid had uitgeroepen en dat de revolutie was uitgebroken.Een groot deel van het publiek had eerst niet door dat het om pure fictie ging.
Aartsbisschop Léonard, die door zijn recente uitspraken totaal geïsoleerd raakte,
en zelfs zijn woordvoerder het voor bekeken hield en opstapte,
deed in het verleden nog opmerkelijke uitspraken.
Zo schreef hij i.v.m. het superioriteitsgevoel van de Franstaligen in ons land, op 18 juli 2008 ((toen nog bisschop van het bisdom Namen), in zijn column in het in Den Bosch uitgegeven Katholiek Nieuwsblad:
"Als de Franstaligen willen dat België blijft bestaan, volstaat het niet Belgische vlaggen in de straten te hangen. Ze moeten afstand nemen van hun linguïstische superioriteitscomplex. Elk volgens eigen sociale rol moeten ze de taal en de cultuur van hun noorderburen leren kennen en ervan leren houden. Vaak voelen de Franssprekende Belgen de Vlaamse eisen aan als agressie. Zonder me uit te spreken op politiek vlak, nodig ik hen echter uit nooit te vergeten dat Vlaanderen gedurende eeuwen heeft moeten vechten om zijn taal en cultuur gerespecteerd te krijgen. Lange tijd was Vlaanderen slachtoffer van Franstalige arrogantie. En de Belgische Staat, ontstaan in 1830-1831, droeg gedurende een eeuw bij tot de actieve verfransing van Vlaanderen. Nu het de welvarendste regio van het land geworden is, wil Vlaanderen duidelijk zijn culturele eigenheid en taalkundige autonomie bevestigen."
Met dit uitzonderlijk mooie weer, 17°, deze namiddag een boswandeling gemaakt in Kalmthout.
De bossen aan de oostelijke rand van de Kalmthoutse heide waren tot voorheen privaat domein en niet toegankelijk voor wandelaars. Dit deel van de Kalmthoutse heide staat op de kaarten dan ook gearceerd aangegeven.
Aan de hand van 830.000 euro aan schenkingen en giften kon Natuurpunt Noorderkempen dit waardevolle, laatste puzzelstuk van de Kalmthoutse Heide aankopen. Deze bossen van de Boterbergen maken samen met de Nolse duinen, het Nols moerasgebied en het bekende Stappersven deel uit van ongeveer 600 ha natuur- en bosgebied.
Natuurpunt Noorderkempen opende eind september een nieuwe, bewegwijzerde wandellus, het Bosbessenpad, doorheen dit domein Boterbergen.
De wandeling van een kleine 4 km loopt afwisselend langs grote bestaande dreven van Amerikaanse eik, pijnbomen en rhododendrons.
Mijn mening: buiten het feit dat ge midden in de natuur bent, vond ik de uitgestippelde wandelweg op zich eigenlijk niets bijzonders.
Ik zit momenteel in het cybercafé van de bibliotheek want mijn laptop werkt niet meer.
Bij het aanzetten start hij in het geheel niet meer of soms als hij wel reageert, blijft het scherm zwart.
Ik heb alles geprobeerd, met de handleiding voor probleemoplossing erbij, maar niets helpt.
Dan maar met het toestel terug naar de winkel. Hij is trouwens nog in garantie. Maar dat was 'buiten de waard gerekend' zoals ze zeggen. Die winkel is.... de Aldi. Ik zeg altijd: zoiets koopt ge niet in de Aldi of zo. Maar het aanbod was zo interessant, dat ik, wel na veel aarzelen en vergelijken, het toen toch wel gedaan heb. Dus met mijn laptop terug naar de Aldi om binnen te brengen voor nazicht en reparatie. Maar ik kon er niet terecht. Ze moesten er niet van weten. Ik mocht zelfs nog niet zeggen wat er aan scheelde. Ik moet zelf maar telefonisch contact opnemen met Medion (het merk van Aldi) en die zullen dan zeggen waar ik ermee terecht kan of naar waar ik de laptop moet opsturen. Tof. In het begin dat ik die loptop had, heb ik er ook veel met gesukkeld. Bleek dat de virusscanner (Bullguard) die erop stond, niet compatibel was met het besturingsprogramma Windows Vista, waardoor de boel regelmatig blokkeerde. Ik weet niet meer hoeveel keer ik die Windows opnieuw heb moeten installeren, met alle gevolgen van verlies van wat er telkens toch al opgeslagen was. Er stond ook een proefversie van Windows-Office op geïnstalleerd. Ik was niet van plan dat aan te kopen en had die 3 maanden gewoon laten verlopen met als gevolg dat de computer weer blokkeerde en in het geheel niet meer werkte.
Dus die eerste drie maanden niets dan problemen gekend. Maar daarna heeft hij toch een tijd goed gewerkt. Tot nu dus. Nu is het er helemaal mee gedaan.
Momenteel klinkt op de radio : "'t Zijn zotten die werken."
Ja, inderdaad, er zijn andere manieren om rijk te worden: Kom als asielzoeker naar België!
Het wordt hier in België steeds maar waanzinniger!!!!!!!!!!!!
Vorige week schreven een aantal kranten dat de hotelopvang voor asielzoekers dit jaar al 13 miljoen euro heeft gekost. Nu lezen we in de krant het waanzinnige bericht van een 30-jarige Congolese asielzoeker die op 18 augustus in België aankwam. Zijn advocate eiste voor hem via de rechtbank een voorlopige verblijfplaats op, maar er was niet meteen plaats. De Brusselse rechter Fabienne Bouquelle (laat ons even raden, van PS- of cdh-signatuur?) heeft nu een dwangsom uitgesproken van 15.500 euro, zijnde 500 euro per dag dat de man op straat moest slapen.
De advocate van de arme man zegt dat de asielzoeker wanhopig was: Mijn cliënt vond geen onderdak, want hij kent Brussel helemaal niet. Hij moest op straat slapen. Zijn fysieke en mentale toestand gingen er zienderogen op achteruit. Dat verhaal mag je wel met een korreltje zout nemen. De Congolees doolde wat rond in de hoofdstad en vond amper twee dagen later al een advocate die prompt een procedure startte tegen Fedasil, de Federale Overheidsdienst voor de Opvang van Asielzoekers.
Als gevolg van de gerechtelijke beslissing heeft een gerechtsdeurwaarder tevens "bewarend beslag" gelegd op vier wagens en vijftien computers van de hoofdzetel van Fedasil om zeker te zijn dat Fedasiel zal betalen. Volgens Fedasiel werd de man enkele dagen na zijn aanvraag reeds een plaats aangeboden maar is hij bij een eerste oproep niet komen opdagen.
De advocate van de Congolese asielzoeker vroeg een schadevergoeding van 250 euro per dag, maar de rechter gaf hem het dubbele. Omdat hou u vast 250 euro niet genoeg is om te overleven. 500 euro per dag dan maar!
En dat terwijl er in dit land mensen zijn die de eindjes aan elkaar moeten knopen met een pensioentje van amper 500 euro per maand. Of, zoals journalist José Masschelin (Het Laatste Nieuws, 29.10.10) schrijft: 15.500 euro, dat is 21 keer het maandelijkse leefloon van 740 euro dat een alleenstaande kansarme normaal van de overheid krijgt.
Gewoon wraakroepend. - Wie stopt die waanzin? (verschillende bronnen)
Aanvankelijk was ik van plan mijn Weblog gewoon onder mijn echte naam te starten. Maar als ik zo eens naar de andere reeds bestaande keek, viel het mij op dat de meeste ervan met een schuilnaam werken. Vandaar dat ik uiteindelijk beslist heb dat ook maar te doen.
.../raa. is het geworden. R.A.A. is in feite niet zo geheimzinnig als het op het eerste zicht lijkt. Het zijn namelijk de eerste letters van mijn voornamen.