Hoofddoekenverbod. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het hoofddoekenverbod aan de stadsloketten in Antwerpen, waar vier jaar geleden zoveel rond de doen was, steekt weer de kop op.
De Antwerpse politici van allochtone afkomst willen dat dit hoofddoekenverbod weer op de agenda komt en herzien wordt, omdat ze het vertrouwen van de Antwerpse moslims in het stadsbestuur ondermijnt.
- Meyrem Almaci (Groen!): Dat debat moet inderdaad worden heropend, want het verbod wordt door veel moslims, of ze nu een hoofddoek dragen of niet, aangevoeld als een collectieve straf. Mijn partij is zeker van plan om daar een verkiezingsthema van te maken.
Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen maakte Groen! daar ook al een slogan van.
- Youssef Slassi van de sp.a heeft ook nog steeds moeite met het hoofddoekenverbod: Ik vond het een onnodige maatregel waarmee we alleen maar mensen op de kast hebben gejaagd zegt hij. Bovendien is het een kwestie van twee maten en gewichten. Hiermee doelt hij op een dame aan de kassa van het zwemdok die een kettingetje met een kruisje om de hals droeg.
- Bij CD&V is er Ergün Top die nu verklaart dat hij als man destijds de symboolwaarde van het verbod heeft onderschat. Dat was een politieke flater geeft hij toe. Mijn persoonlijke mening is dat iedereen de vrijheid meot hebben om de hoofddoek te dragen, maar ook heel belangrijk, om hem niet te dragen.
- Fauzaya Talhaoui (sp.a) verklaart dat het verbod de Antwerpse moslims gestigmatiseerd heeft. Zij en Nahima Lanjri van CD&V willen de hoofddoek weer op de agenda van de gemeenteraad geplaatst zien. Deze laatste wil er een thema van maken voor de volgende verkiezingen.
Burgemeester Patrick Janssens reageert maar lauw bij al deze nieuwe commotie.
Als we met dit tempo van alles verkiezingsthemas blijven maken, dan zullen we snel buiten adem zijn."
"Iets wat over zes mensen ging is een pijnlijk symbooldossier geworden. Inmiddels werken er wel tien procent meer mensen van allochtone origine bij de stad en drie procent meer bij het OCMW, ook vrouwen met een hoofddoek.
Toen de eerste Marokkanen en moslims naar ons land kwamen om hier te werken, waren ze blij dat ze konden leven volgens onze westerse normen Niet enkel de mannen, maar ook de vrouwen, die hun hoofddoek konden aflaten.
Nu, de laatste jaren, zien we meer en meer die hoofddoeken terug verschijnen in het straatbeeld.
Waarom zien we in Turkije, een land met een overwegend moslimbevolking, minder hoofddoeken van in Antwerpen? Daar is het dragen van een hoofddoek verboden in scholen, universiteiten, overheidsdiensten e.d., dit in het kader van een strikte scheiding tussen kerk en staat, zoals die ook bestaat in onze westerse democratieën.
Maar als wij een bepaalde dresscode willen opleggen aan tewerkgesteld personeel, steigeren de hier geïmmigreerde moslims en zijn wij racistisch, onverdraagzaam en islamofoob.
Draaien we de zaak even om. Stel u voor dat wij in een moslimland als Saoedi-Arabië of Iran een kruisje als sieraad rond de nek zouden dragen.
Ge zult zo niet lang ongestoord rondlopen
..
(Bron: GVA)
|