Multikul en onderwijs xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De massale immigratie en islamisering in onze gewesten heeft ook zijn weerslag op het onderwijs.
Onderzoek van Jaap Dronkers, hoogleraar Internationaal Onderwijsonderzoek aan de Universiteit Maastricht, heeft bevestigd dat etnisch gemengde scholen, onder meer door taalproblemen, het onderwijsniveau drastisch naar omlaag halen. In klassen met leerlingen van verschillende culturen is de kwaliteit van het onderwijs beduidend slechter dan in klassen met één of twee etniciteiten.
Als er zes of zeven verschillende etniciteiten op één school zitten, kunnen de prestaties echt zwaar dalen, aldus Jaap Dronkers. In sommige ASO-klassen in België wordt er daardoor op TSO-niveau lesgegeven. Das ergens ook logisch. Zulke cultuurverschillen overbruggen kost immens veel tijd. Hoe meer groepen, hoe meer de leerkracht daarin moet investeren, waardoor er minder tijd overblijft voor de eigenlijke leerstof."
Islamitische leerlingen scoren het slechtst, wat niet zozeer te maken heeft met het feit dat ze uit lagere sociaal-economische klassen zouden komen, maar met de islam zelf. Bepaalde islamitische waarden en normen werken gewoon contraproductief in onze samenleving, aldus de onderzoeker.
Halal op school
Op onderzoek in Brussel kwam men ook te weten dat heel wat scholen zich aanpassen aan de grillen van de islamitische leerlingen. Zo worden seksuele voorlichting en de evolutieleer van Darwin al te vaak vermeden, en geven 45 van de 65 ondervraagde Nederlandstalige scholen toe dat ze geen varkensvlees serveren. In negen scholen zijn de maaltijden zelfs exclusief halal.
Intussen blijft het aantal schoolverlaters zonder diploma almaar verder stijgen. Het feit dat er jaar na jaar steeds meer kinderen op de schoolbanken komen die thuis geen Nederlands spreken en daardoor een niet te verwaarlozen achterstand oplopen, is daar niet vreemd aan.
Bovenvermelde resultaten liggen in de lijn van eerdere vaststellingen. Zo slaakten verschillende Antwerpse schooldirecties een paar jaar geleden al een noodkreet vanwege de invoer van steeds nieuwe generaties anderstaligen via importhuwelijken en gezinshereniging wat nefast is voor de onderwijskwaliteit. Aan die oproep werd echter geen gehoor gegeven.
|