Op gebied van werkgelegenheidsbeleid, doet het OCMW van Antwerpen het slechter dan de rest van Vlaanderen. Maar volgens OCMW-voorzitster Monica De Coninck werd de afgelopen jaren al een lange weg afgelegd. Ze geeft wel toe dat het moeilijk is om de OCMW-klanten in een traject naar werk te zetten. Uit het jaarverslag van het OCMW blijkt dat slechts 23% van de klanten na de sociale activering doorstroomt naar werk. Het grootste deel, 56% schakelt over op werkloosheidsuitkering. Monica De Coninck: "De crème hebben we al aan het werk geholpen. We zitten nu nog met de moeilijkste groep."
Het profiel van de OCMW-klant is de laatste jaren sterk gewijzigd: * In 2003 telde het OCMW 32 geregulariseerden. In maart 2007 was dat 517. * In 2002 had 33 % van de steuntrekkers een vreemde nationaliteit; vandaag is dat 50 %. * In 2002 was één sociaal tewerkgestelde op drie van vreemde nationaliteit; nu is dat meer dan zeven op de tien. * 71 % van de OCMW-klanten-steungerechtigden heeft een nationaliteit van buiten de Europese unie. Velen onder hen kennen geen Nederlands. Een op de drie volgt lessen Nederlands. * Het aantal klanten met psychische, medische en verslavingsproblemen neemt toe.
|