In 2010, het laatste jaar waarvoor volledige cijfers beschikbaar zijn, werden in heel België 2.796.270 verkeersovertredingen vastgesteld en beboet door middel van onmiddellijke inning, goed voor een bedrag van 153.739.810 euro.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het leeuwenaandeel hiervan, 71,4 procent van het totaalbedrag of 109.791.503 euro, werd door Vlaanderen betaald.
Officieel zijn alle Belgen dan wel gelijk voor de wet, in de praktijk en in het verkeer is daar weinig van te merken.
Terwijl in Vlaanderen een woud van flitspalen staat,
zijn ze bezuiden de taalgrens nog altijd op één hand te tellen, waardoor de kans om tegen de (flits)lamp te lopen in Vlaanderen natuurlijk vele malen groter is.
Op de vraag waarom het strenge Vlaamse beleid moet leiden tot een bijkomende geldtransfer naar Wallonië hebben we tot op heden nog geen zinnig antwoord gekregen.
(Deze kaart is wel enkele jaren oud)
Tenzij dan het feit dat iemand het gat in de Belgische schatkist moet dichtrijden natuurlijk
In die flitspalenzaak komt blijkbaar toch enige verandering.
Is het nu omdat er flitspalen bijgekomen zijn of omdat de weinige die er staan nu ook effectief werken, maar in de eerste negen maanden van dit jaar werden op de Waalse wegen liefst 159.558 snelheidsduivels geflitst.
Dit is een stijging met 81,4% in vergelijiing met dezelfde periode vorig jaar.
Verwacht wordt dat tegen het einde van het jaar de kaap van 200.000 zal overschreden worden.
Waals minister van Verkeersveiligheid, Carlo Di Antonio (cdH) maakt zich zorgen over deze sterke stijging. We riskeren dezelfde cijfers als Vlaanderen te halen, terwijl ons wegennet duidelijk minder radars telt. aldus de constatatie van de minister.
|