Categorie 1
(15 overwegen)xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Deze overwegen zijn uitgerust met twee volledige of vier halve slagbomen die de weg over de volledige breedte afsluiten. Ze hebben ook twee rode knipperlichten en meestal een maanwit knipperlicht. Een detectiesysteem zorgt ervoor dat er geen voertuigen of personen opgesloten geraken tussen de slagbomen.
Categorie 2
(1.302 overwegen)
Dit type overwegen komt veruit het meeste voor. Ze zijn uitgerust met halve slagbomen over de helft van de weg, die zigzag geplaatst zijn. Twee rode, knipperende lichten geven aan dat er een trein nadert, een maanwit knippert als de overweg veilig kan worden voorbijgereden.
Categorie 3
(295 overwegen)
Deze overwegen hebben geen slagbomen, maar wel twee rode knipperlichten én een maanwit knipperlicht.
Categorie 4
(143 overwegen)
Aan deze overwegen staat er alleen een Sint-Andrieskruis. Er zijn geen slagbomen of knipperlichten. Ze komen voor op plaatsen waar er weinig trein- en wegverkeer is en waar de snelheid van de trein beperkt is.
Categorie 5
(6 overwegen)
Bij deze overwegen zijn er geen slagbomen, knipperlichten of een Sint-Andrieskruis. De overweg wordt wel vanop ongeveer 150 meter aangekondigd met een verkeersbord met de afbeelding van een locomotief. Deze categorie overwegen vind je alleen op niet-reizigerslijnen in de Antwerpse haven.
Triiing
Bijna alle overwegen van de eerste drie categorieën zijn uitgerust met een belsignaal. De bel kondigt een naderende trein aan en blijft rinkelen tot de slagbomen volledig gesloten zijn (categorie 1 en 2) of tot de trein voorbijgereden is (categorie 3).
Een overweg wordt op 150 m afstand aangekondigd door een verkeersbord.
|
Het gevaarbord met het hekje geeft aan dat het een overweg is met slagbomen. |
Een overweg zonder slagbomen wordt aangeduid met het bord waarop een locomotief te zien is. |
(Bron: Uitweg nr 58)