"Laat vreemde kindjes hun thuistaal spreken op school", zei de Gentse onderwijsschepen Elke Decruynaere (Groen) een paar maanden geleden. Het nieuwtje was me ontglipt, maar ik kom nu terug op de thuistaal omdat er in het verleden ook al aandacht aan besteed werd door universiteitsonderzoeken.
Vreemde kindjes hun thuistaal laten spreken op school, zegt de groene mevrouw, terwijl ze zwijgt over de thuistaal thuis! Ze vervolgt: "Het gangbare discours is dat iedereen altijd Nederlands spreekt op school, maar door die ideologische hardnekkigheid verlaten nu teveel kinderen het 6de leerjaar met een enorme taalachterstand."... Ideologische hardnekkigheid?... Ik stel voor dat die groene madam eens een paar dagen op de speelplaats van een concentratieschool doorbrengt.
Lieve zegt dat de enorme taalachterstand bij allochtonen er is door altijd en overal hún thuistaal te gebruiken, vooral thuis, in het gezin, en ook op school, in de gangen, op de speelplaats, op straat... Hoe kan een vreemde thuistaal in hemelsnaam de kennis van de Nederlandse taal bevorderen?!
De thuistaal van anderstaligen op school is nu al meerdere keren in de schijnwerpers gezet door onderzoekers aan universiteiten, en nu ook weer door de politiek. Verdacht! Welke addertjes verschuilen zich onder de groene grasmat?
Onderzoekers stelden vast dat de thuistaal goed is voor het zelfvertrouwen van de allochtoon. En dat het niet goed is om het gebruik van de thuistaal te bestraffen. "Het stigma dat daardoor aan de taal kleeft, zou de lage slaagkansen van Turkse en Marokkaanse leerlingen kunnen verklaren", menen ze.
En Lieve meent dat ze slecht presteren omdat ze de Nederlandse taal minachten en een negatieve studiementaliteit hebben. Hierover heb ik al herhaaldelijk en uitvoerig geschreven.
Onderzoekers beweren dat de "lage slaagkansen van allochtonen veroorzaakt worden door het stigmatiseren van de thuistaal". Die onderzoekers hebben zeker nog nooit een klas vol Turken en Marokkanen van dichtbij gezien? "Kleine slaagkansen door een stigma op hun thuistaal"?... Nu is een klein beetje onzin te weerleggen, maar wartaal van de bovenste plank, daar is geen beginnen aan.
Vroeger was er de tendens in de scholen om het gebruik van de thuistaal te bestraffen, of tenminste af te keuren. Dat werkte integratiebevorderend. Nu wordt het gebruik van het Nederlands door allochtonen in twijfel getrokken. Gevaarlijk! Er zal een tijd komen dat Vlaamse leerkrachten hun plaats zullen moeten afstaan aan allochtone leerkrachten die de leerlingen toespreken in hun thuistaal... Dat zou het addertje in het groene gras kunnen zijn? Dan krijgen we toestanden als: schelden op de Vlaming in hun thuistaal.
In het atheneum van Blauwbaard kregen de leerlingen vroeger een boete van vijf frank voor elk Turks woord dat ze gebruikten. Goed initiatief, maar het mislukte, omdat Blauwbaard te laks was om de sanctie te omschrijven en concreet toe te passen. Er waren ook geen onderlinge afspraken bij de leerkrachten. Blauwbaard voerde geen beleid, hij had het te druk met zijn leraresjes.
|