Er is iets aan het rommelen. Gisteren wilden ze onze beste leerkrachten afpakken, en vandaag steken ze de schuld op het onderwijs dat allochtoontjes zo hopeloos achterop geraken dat ze aan geen diploma geraken.
Het Minderhedenforum met Wouter Van Bellingen als stamhoofd (zie flatterende foto), zegt dat het probleem van de schooluitval bij het onderwijs zelf ligt... (?!)... Met schooluitval bedoelen ze dat vooral 'kansarme jongeren met een migratieachtergrond' op de arbeidsmarkt komen zonder diploma. Tot die vaststelling kwam het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen (SSS).
Die SSS'ers willen maar niet stoppen. Een nieuwe rage? Een nieuwe uitvinding om de allochtone schoolbevolking te verdedigen? En als het Minderhedenforum er zich bij aansluit zijn ze sterk genoeg om ONS onderwijs aan te vallen en te beschuldigen van onvoldoende aandacht voor de allochtone leerling. Scholen en overheid worden met de vinger gewezen, de allochtoon gaat vrijuit.
SSS en het Stamhoofd zeggen dat scholen meer oog moeten hebben voor de sociaal-economische problematiek van leerlingen en dat er een betere studiekeuzebegeleiding moet komen. Dat de overheid meer kansen moet bieden aan leerlingen met een migratieachtergrond. Dat de wachtuitkering van jongeren niet mag afgeschaft worden. Op schoolniveau moet er aan het probleem gewerkt worden... In hun pleidooi wordt halsstarrig het woord 'allochtoon' vermeden, gisteren ook al, dus zal ik het woord 'allochtoon' maar gebruiken.
Wat mag het onderwijs verwachten van de allochtone leerling zelf? Die vraag stelt zich vanzelf. Onderwijs is geen eenrichtingsverkeer. Altijd al hebben leerkrachten meer aandacht geschonken aan allochtone leerlingen, vaak ten koste van onze eigen leerlingen. Aan de lopende band liepen er geldverslindende migrantenprojecten. Altijd al leverden scholen enorme inspanningen om de allochtoon in het gareel te doen lopen. Allemaal vergeefse pogingen om 'de allochtoon' drijvende te houden in het multiculturele moeras. De toegevingen van het onderwijs richting 'allochtoon' swingden de pan uit, kijk maar naar de tolerantie jegens islamlessen, de adoratie van de islamleraar, het tolereren van de thuistaal in de klas en op de speelplaats. Scholen verheerlijkten allochtonen en concurreerden met elkaar om allochtonen in de watten te leggen.
Waarom hamer ik op de bijdrage van de allochtoon? Op ZIJN inspanningen om aan een diploma te geraken?
Omdat de allochtoon weinig integratiebereidheid toont, blijft plakken aan zijn thuistaal en thuiscultuur, weinig interesse heeft voor studie- en beroepsmogelijkheden, ondanks individuele taalessen nog altijd niet wil en niet kan Nederlands spreken, omdat de allochtoon in de klas zich manifesteert als een kuddedier en zich schuilt achter de groep, omdat hij in de klas geen prestatiegerichtheid laat zien, zich onvoldoende kan concentreren omdat hij steeds met zijn soortgenoten bezig is, omdat hij thuis niet geholpen wordt met zijn huiswerk, eerder nog mag hij naar de koranles, omdat hij geen respect toont voor zijn leerkrachten... omdat allochtone ouders massaal wegblijven van ouderavonden...
Ziezo, heer Van Bellingen, genoeg stof om u eens te bezinnen over uw 'jongeren met migratieachtergrond', en wat ZIJZELF kunnen bijdragen om te slagen in ONZE scholen!
|