Vaderdag is voorbij. Toch wil ik er nog iets over vertellen.
Begin jaren 90. Directeur 't Kabouterke stond toen aan het roer van een hopeloze school waar migrantenleerlingen het hele schoolsysteem in de war stuurden.
Op vrijdag vóór vaderdag behandelde een kleuterleidster het onderwerp 'Vaderdag'.
Kleine allochtoontjes kunnen niet opscheppen over hun papa's. De vaderfiguur stelt er niets voor. Ze hebben allemaal een papa die 's morgens nooit naar zijn werk vertrekt, een papa die 's avonds ook nooit moe naar huis, een papa die de hele dag thuis op de zetel naar tv kijkt, of met andere mannen in 't café zit om te vergaderen, of in de moskee zijn dag doorbrengt op een bidmatje met zijn poep in de lucht.
De kleuterleidster liet aangepaste prentjes zien aan de kleutertjes over een papa die lekker lui in de zetel zit te eten, terwijl de tv aanstaat, een papa die samen met zijn vrienden zit te vergaderen in het café, een papa die slaapt, een papa die bidt in de moskee, een papa die naar bed gaat met mama waarna alweer een nieuw broertje of zusje in de maak was...
De prentjes van de kleuterleidster waren een aanfluiting van een respectabele vaderfiguur zoals Vlaamse leerlingen die doorgaans kennen. De afbeeldingen waren volledig afgestemd op de allochtone leefwereld... En tóch zaten er in het klasje enkele Vlaamse leerlingen!
Multiculturele klassen hebben Vlaamse kinderen gelijk behandeld als allochtonen, terwijl allochtonen de meeste aandacht en aangepaste leerstof kregen. Van Vlaamse leerlingen werd verondersteld dat ze automatisch mee zouden volgen en dat ze wel op hun pootjes terecht zouden komen. Niet waar!!! Wat ik gezien heb zijn Vlaamse leerlingen die vanuit multicultureel lager onderwijs, allen faalden in het secundair onderwijs. Verknoeid voor hun leven... Verrijking?!
|