Het is nu bijna 3 jaar geleden dat Caroline Gennez (sp.a) voorstelde om schooldagen te laten duren tot 18 uur (Walter Buijs als bedenker van de verlengde schooldag). Tijdens naschoolse activiteiten, onder leiding van 'trainers', zouden kinderen moeten 'leren leven', omdat de school, naast kennisoverdracht, ook belangrijk is voor het prikkelen van andere talenten bij leerlingen... Tot hier in 't kort het nieuws over langere schooldagen.
Gelukkig is Lieven Boeve, topman Katholiek Onderwijs, het niet helemaal eens met het voorstel van langere schooldagen (hoera!!!): "... op die manier de opvoedende rol van het gezin voor een stuk relativeren, daar ben ik niet voor te vinden."
Klinkt dat niet prachtig?... Ik ben in mijn archief gedoken en vond op 15 oktober 2012 precies dezelfde uitspraak die ik deed over verlengde schooldagen: "Door leerlingen 's avonds langer op school te houden, wordt een belangrijke opvoedingstaak van de ouders afgenomen."
Ik zal mijn blogbericht van toen even samenvatten voor de lezer, want het is niet meer terug te vinden. Alles gewist door mijn CGKR-perikelen.
Merkwaardig is dat het voorstel van langere schooldagen toen heel anders ingekleed werd. Het voorstel kwam er om schoolmoeheid, spijbelen en demotivatie bij leerlingen te bestrijden door hen 's avonds langer op school te houden. En probleemleerlingen zouden een persoonlijke coach toegewezen krijgen. Zo klonk het toen.
De titel was: "Leerlingen langer op school houden". En onmiddellijk zocht ik al naar addertjes. Zo was er het probleem van kinderopvang (!) dat opgelost wordt als kinderen van 8 uur tot 18 uur op school blijven. Geen kopzorgen meer voor werkende moedertjes.
Mijn gedachten gingen toen ook naar beroepsspijbelaars, bedreven in het uitvinden van smokkelpaadjes om te kunnen ontsnappen aan langere schooltijd.
En elke dag nóg langer op school blijven? Ik denk dat alleen gemotiveerde leerlingen er baat bij hebben. De niet-geïnteresseerden zien het als een overlast.
En schoolmoeheid bestrijden door verlengde schooldagen? Neen, dat gaat echt niet lukken.
Drie jaar terug was er de langere schooldag om schoolmoeheid, spijbelen en demotivatie te bestrijden... en nu moeten ze leren leven en hun talenten ontwikkelen door langer op school te blijven?!... Gelukkig hebben we Lieven Boeve die op de opvoedende rol van het gezin wijst.
|