Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) wordt op 1 juni 2016 burgemeester van de West-Vlaamse stad Torhout. Omdat het ambt niet verenigbaar is met haar ministerschap wordt ze opgevolgd door Kristof Audenaert.
De naam Pascal Smet klinkt nog vers in de oren, en hop, d'r is alweer iemand anders om minister van onderwijs te spelen: Kristof Audenaert. Hopelijk heeft de man genoeg haar op zijn tanden om weerstand te kunnen bieden aan Groene en Rode dames als die bij hem aandringen op meer budgetten voor de schoolinfrastructuur om alle kinderen een plekje in de klas te kunnen geven. De Groene en Rode dames zouden haast alle drenkelingetjes zelf uit het water willen gaan opvissen om hen persoonlijk op een schoolbankje te gaan neerzetten.
Crevits zorgde al voor 7.300 nieuwe plaatsen (36 miljoen euro!), mobiele units t.w.v. 2,3 miljoen euro om capaciteitsnoden op te vangen... een fractie van wat allemaal nog moet komen, als we weten dat er in augustus al 5.237 minderjarige vluchtelingen geteld werden, en dat er nog veeeeeel meer gaan bijkomen. Vers uit het Middellandse Zeewater.
De impact van de vluchtelingencrisis op de Vlaamse scholen is enorm, de massale instroom van kindvluchtelingen was niet voorzien, scholen konden zich niet optimaal voorbereiden op de verrassingsAANVAL van vluchtelingen en hun nageslacht.
En dan vraag ik me af: welke aandacht gaat er nog naar het eigenlijke onderwijs, het onderwijs aan onze gangbare authentieke Vlaamse leerlingen?
Vlaamse scholen hebben hun handen vol aan eigen Vlaamse leerlingen met uiteenlopende problemen zoals mentaal gehandicapten, fysiek gehandicapten, autisten, leergestoorden, gedragsgestoorden... krijgen zij nog wel de nodige aandacht, nu dat alles draait rond de opvang van horden vreemde kinderen die hier plotseling neergedropt worden en het capaciteitsprobleem in de scholen opgeblazen hebben tot een ongeziene omvang?
Laat ons eindelijk eens inzien dat de capaciteitsproblemen in het onderwijs ONoplosbaar zijn zolang er rekening gehouden wordt met élk kind. Er moet geschrapt worden. Er moeten keuzes gemaakt worden. Er moeten selecties komen. Niet álle kinderen kunnen in aanmerking komen voor onderwijs. De schoolbevolking groeit vlugger dan de scholenbouw en zal in de toekomst zijn voorsprong op de scholeninfrastructuur alsmaar vergroten. Nieuwe plaatsen creëren is als dweilen met open kraan. Nieuwe plaatsen vragen om nóg meer nieuwe plaatsen. Een achterstand die steeds groter wordt...
|