Toen vorig jaar de eerste scholieren plotseling uit school verdwenen om te gaan strijden in Syrië, ben ik beginnen nadenken over 'radicalisering'.
'Voorbeeldjongeren' tegen Radicalisering - Het Limburgse Maaseik krijgt 60.000 euro van Liesbeth Homans (N-VA) voor een project dat jongeren wil opleiden tot 'rolmodellen voor leeftijdsgenoten'. Een groepje jongeren krijgt daarvoor een speciale opleiding om rolmodel te gaan spelen voor hun leeftijdsgenoten. Peer education noemen ze dat, en in gewone mensentaal betekent het dat jongeren zich wanhopig aan elkaar vastklampen om op het rechte pad te blijven... En dan krijgt Maaseik ook nog federaal geld waarmee onder meer een straathoekwerker ingezet zal worden. De onzin van straathoekwerk en peer education als puberale vrijetijdsbezigheden zullen ze in Maaseik gauw ondervinden.
Maatregelen tegen Radicalisering - Ik heb even diagonaal zitten nadenken over de verzinsels waarmee men in het verleden op de proppen kwam om radicalisering tegen te gaan.
Zo was er Pascal Smet, toen onderwijsminister, die zei dat hij de inspectie ging inschakelen om radicale islamleraars te controleren. Over die radicale islamleraars hebben we ondertussen niets meer gehoord. In de doofpot? Waren er misschien islamleraars bij met Syriësympathieën?
Lieven Boeve, topman katholiek onderwijs, stelde voor om meer moslimleerkrachten voor de klas te zetten om radicalisering bij jongeren tegen te gaan door hen te begeleiden in hun zoektocht naar hun identiteit. Dus meer moslims als lesgever? Als wegwijzers naar de moslimidentiteit?
Koen Geens, minister van Justitie, pleitte voor de aanstelling van islamconsulenten in de gevangenissen om er radicale moslims te identificeren. En in de gevangenissen wilde hij ook nog een scheiding tussen gewone jongeren en geradicaliseerden, om 'besmetting' te vermijden.
Liesbeth Homans, minister van Inburgering, was even de pedalen kwijt toen ze Syriëstrijders voor de klas wilde zetten om te getuigen over hun belevenissen en ervaringen met de IS. "Geen jihadisten bij onze kinderen" was de teneur van verwerpingen van haar voorstel.
Psychisch zwakke jihadisten - Islamlessen, koranlessen, imams, moskeeën... We weten niet precies welke impact het hele handeltje heeft op moslimleerlingen, maar die impact is er wel. En nog wel het meest op hen die wat slap in hun schoenen staan. Ik vind dat alle teruggekeerde Syriëstrijders opgesloten moeten worden en in quarantaine gezet. Op het moment dat zij besloten om te gaan strijden, na diepgaande indoctrinatie - het kan niet anders - kwam er een kortsluiting in hun hersenen, er knapte iets en dat is onherstelbaar. Ze zijn gehandicapt voor hun leven en dat komt nooit meer goed. Terugval gegarandeerd. Gedachtegoed dat door kortsluiting in de hersenen opgebouwd wordt, krijg je niet zomaar afgebouwd. De beslissing om in Syrië te gaan strijden kwam door een kronkel in het brein, een niet te ontwarren kluwen, dat zich uitzaait zoals dat gebeurt bij een kwaadaardig kankergezwel...
|