Eerst peer education, en nu peer mediation... Jongeren die andere jongeren helpen om problemen op te lossen, om elkaar vast te houden op het rechte pad naar volwassenheid.
Onlangs kwam het Engelse woord 'peer' (=gelijke) in het nieuws toen moslims in Maaseik jongeren zouden opleiden tot 'rolmodeljongeren', peer education om radicalisering tegen te gaan.
En nu komen we 'peer' tegen bij minister Crevits die bij de voorstelling van een nieuwe publicatie pleit voor peer mediation als methode om pesten op school aan te pakken. Haar publicatie wil scholen ondersteunen bij preventie en aanpak van pesten.
Crevits promoot samen met de Vlaamse Scholierenkoepel peer mediation om conflicten op school aan te pakken. De koepel zal jongeren warm maken en scholen uitnodigen om na te denken over het toepassen van peer mediation.
Eerder dit jaar al dacht minister Crevits aan peer mediation als tactiek om pestgedrag op school tegen te gaan. Bij peer mediation worden jongeren opgeleid om te bemiddelen in conflicten tussen leeftijdgenoten. Leerlingen leren vaardigheden ontwikkelen op gebied van conflicthantering. De bemiddelende 'conflixer' moet een sterke persoonlijkheid hebben en moet goed kunnen luisteren en oordelen zonder partij te kiezen.
Hardnekkige pestkoppen zullen echter blijven volharden in hun asociaal gedrag, in hun geweldpleging op leeftijdgenoten. Door volwassenen moet er een klopjacht gehouden worden op pestkoppen. Peer mediation lijkt me te zwak om zware pesterijen aan te pakken. Pestkoppen moeten op de voet gevolgd en gesanctioneerd worden, door volwassenen, thuis en op school.
Over de rol van CLB's spreekt Crevits gelukkig niet meer. Die mensen houden toch alleen maar van verzoenende gesprekjes met de focus op het slachtoffer, terwijl de pestkop zelf ongestraft blijft.
|