De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
16-04-2016
Waarom Leerkrachten Afhaken
Mijn blogvriend wees me op een artikelin De Standaard, zo eentje waarvan de politieke correctheid afdruipt. Het gaat over stress en depressie bij oudere leerkrachten, over werkdruk en geestelijke gezondheid. Maar niéts over de werkelijke oorzaken van de malaise in het onderwijs! Deze stilte maakte me een beetje boos.
De piepjonge socioloog Filip Van Droogenbroeck (VUB) 'ontdekte' dat oudere leerkrachten niet méér last van stress en depressie hebben dan mensen met een andere job. Hij onderzocht in zijn doctoraat met de mooie Vlaamse titel "Too tired to teach?" het welbevinden van leerkrachten en vergeleek de job van leerkracht met 31 andere beroepen.
Wel, ik hoop van harte dat Van Droogenbroeck glansrijk gebuisd gaat worden op zijn doctoraat. Hij liegt en verzwijgt, verdraait en overdrijft, hij stuurt zijn onderzoek in een sociaal gewenste richting. We wisten allang dat de werkdruk nogal meevalt en dat er weinig depressieve leerkrachten rondlopen. Onderzoeker Van Droogenbroeck liegt als hij zegt dat de administratieve druk de grote boosdoener is, of ook nog te weinig promotiekansen. Hij ontwijkt systematisch hét probleem van uitgebluste leerkrachten.
De lerarenopleiding is allang niet meer populair en veel leerkrachten haken af na enkele jaren dienst. Over de oorzaken van de problemen en de middelen om het lerarenberoep weer aantrekkelijk te maken duiken regelmatig berichten op die allemaal met een wijde boog omheen de harde kern van het probleem draaien: de diversiteit! De diversiteit van de schoolbevolking is de worm in de rotte appel waarover gezwegen moet worden. Nergens wil of mag men toegeven dat de aanwezigheid van allochtone leerlingen een belasting vormen voor elke leraar. Een extra belasting die zwaar drukt op de schouders van alle leerkrachten. Denk maar aan de gespecialiseerde aanpak van migrantenleerlingen - zoals het NT2-project dat leraren Nederlands op één nacht grijze haren bezorgde - en dan is er ook hun ongestructureerde aanwezigheid in de klas en slechte leerattitude (Populair: "Wie wil er nu nog lesgeven aan dat tuig?"). Op pedagogisch vlak moeten leerkrachten heksentoeren uithalen om bv een klas vol Turken en Marokkanen aan te kunnen... Hallo Van Droogenbroeck!...
Hoe het hele onderwijsgebeuren nieuw leven inblazen? Wel, revolutionaire Lieve stelt voor om onze Vlaamse scholen te zuiveren van alles wat er vreemd aan is. Anderstaligen, migranten, allochtonen, ongeletterden, moslims, imbecielen, andersgekleurden... zij moeten allen weggeplukt worden uit onze Vlaamse klassen, elders bijeengezet worden, soort bij soort, ras bij ras, kleur bij kleur, godsdienst bij godsdienst. Integratie werkt toch niet en multiculturalisme is allang een fiasco... Een hergeboorte voor onze leerkrachten!
Reacties op bericht (3)
16-04-2016
Lieve
Er is maar een oplossing en dat is en blijft; die troep het land uit zetten, dan komt er terug leefbaarheid, inzet en veiligheid maar helaas willen dat veel ouders niet zien tot ze gconfronteerd worden met die achterlijke perverse barbaren. Persoonlijk zou ik mijn kind(eren) weghalen in scholen waarin die barbaren de overhand halen.
Die achterlijke perverse gewelddadige barbaarse smeerlapperij islam moet verboden worden in onze samenleving, wij leven hier met ± 150 nationaliteiten waarbij we met ± 140 nationaliteiten nooit problemen hebben maar met die ± 10 nationaliteiten die verziekt zijn met die perverse smeerlapperij islam is het altijd hommeles en ellende en die smeerlapperij blijven ze maar binnen halen!!!
De rekening zal zwaar betaald worden, pastoor Peeters is nu al aan 't preken over zware ingrepen vanaf juli....
Laten we pastoor Peeters duidelijk maken dat ze het Vlaams geld maar aftrekken van de transfers, lees; roofbouw, tot deze transfers op 0 euro staan want ik wil geen eurocent spenderen aan coburgers, franskiljons zn allochtonen, geen eurocent.
16-04-2016 om 15:48
geschreven door Jean
DAG LIEVE
Na het laatste goed te hebben gelezen kunnen die linksen niet meer beweren dat apartheid een schande is . Waar ze ginder danig hun best deden om dat af te schaffen en er ook in lukten, schijnen ze dat hier aan te moedigen. 'k Hoop eerlijk gezegd dat ze er hier ook in slagen. Allemaal naar één en dezelfde plaats , eigen scholen, "godsdienst, voeding , sociale kassen vooral. Maar waar ? In Vlaanderen is de bouwgrond als schaars. Ik droomde er eens van , ik zou het anders niet durven voorstellen, maar allemaal naar de vlaamse kust bij laag water ! Nogmaals ik vertel nu een klein stukje uit een droom.
16-04-2016 om 12:44
geschreven door jos
Beste Lieve
" Stuurt zijn onderzoek in een sociaal gewenste richting". Dat zal dan ook de reden zijn dat ze hem niet glansrijk gaan buizen, maar met vlag en wimpel gaan laten slagen. Er is een gezegde dat zegt "de wereld is aan de durvers". In dit geval kan je zeggen "de verhoogde slaagkans is aan de verraders".