De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
16-04-2016
Waarom Leerkrachten Afhaken
Mijn blogvriend wees me op een artikelin De Standaard, zo eentje waarvan de politieke correctheid afdruipt. Het gaat over stress en depressie bij oudere leerkrachten, over werkdruk en geestelijke gezondheid. Maar niéts over de werkelijke oorzaken van de malaise in het onderwijs! Deze stilte maakte me een beetje boos.
De piepjonge socioloog Filip Van Droogenbroeck (VUB) 'ontdekte' dat oudere leerkrachten niet méér last van stress en depressie hebben dan mensen met een andere job. Hij onderzocht in zijn doctoraat met de mooie Vlaamse titel "Too tired to teach?" het welbevinden van leerkrachten en vergeleek de job van leerkracht met 31 andere beroepen.
Wel, ik hoop van harte dat Van Droogenbroeck glansrijk gebuisd gaat worden op zijn doctoraat. Hij liegt en verzwijgt, verdraait en overdrijft, hij stuurt zijn onderzoek in een sociaal gewenste richting. We wisten allang dat de werkdruk nogal meevalt en dat er weinig depressieve leerkrachten rondlopen. Onderzoeker Van Droogenbroeck liegt als hij zegt dat de administratieve druk de grote boosdoener is, of ook nog te weinig promotiekansen. Hij ontwijkt systematisch hét probleem van uitgebluste leerkrachten.
De lerarenopleiding is allang niet meer populair en veel leerkrachten haken af na enkele jaren dienst. Over de oorzaken van de problemen en de middelen om het lerarenberoep weer aantrekkelijk te maken duiken regelmatig berichten op die allemaal met een wijde boog omheen de harde kern van het probleem draaien: de diversiteit! De diversiteit van de schoolbevolking is de worm in de rotte appel waarover gezwegen moet worden. Nergens wil of mag men toegeven dat de aanwezigheid van allochtone leerlingen een belasting vormen voor elke leraar. Een extra belasting die zwaar drukt op de schouders van alle leerkrachten. Denk maar aan de gespecialiseerde aanpak van migrantenleerlingen - zoals het NT2-project dat leraren Nederlands op één nacht grijze haren bezorgde - en dan is er ook hun ongestructureerde aanwezigheid in de klas en slechte leerattitude (Populair: "Wie wil er nu nog lesgeven aan dat tuig?"). Op pedagogisch vlak moeten leerkrachten heksentoeren uithalen om bv een klas vol Turken en Marokkanen aan te kunnen... Hallo Van Droogenbroeck!...
Hoe het hele onderwijsgebeuren nieuw leven inblazen? Wel, revolutionaire Lieve stelt voor om onze Vlaamse scholen te zuiveren van alles wat er vreemd aan is. Anderstaligen, migranten, allochtonen, ongeletterden, moslims, imbecielen, andersgekleurden... zij moeten allen weggeplukt worden uit onze Vlaamse klassen, elders bijeengezet worden, soort bij soort, ras bij ras, kleur bij kleur, godsdienst bij godsdienst. Integratie werkt toch niet en multiculturalisme is allang een fiasco... Een hergeboorte voor onze leerkrachten!
Iedereen die zijn hart wijd openstelt en zich te pletter uitslooft voor vluchtelingen krijgt een prijs.
Lieve is nog niet in de prijzen gevallen. Waarom niet? 'k Zou het echt niet weten.
Het lyceum was vroeger ook een gastvrije school waar iederéén welkom was. Op de speelplaats pronkte er een bordje met de tekst: "School zonder racisme". Directrice Prutsmans, de toverkol met bezem en zwarte raaf, timmerde het bordje tegen de muur. Haar opvolger, directeur Wijsneus, de achterbakse betweter, gaf het bordje een grondige poetsbeurt tot het ging glimmen, en hekkesluiter Blauwbaard hing er zelfs een bloemenkrans omheen, rond het bordje... Het lyceum was een gastvrije school... Tot ze eraan kapotging. En nu bestaat de school niet meer.
Vluchtelingenwerk heeft de meest gastvrije initiatieven in Vlaanderen en Brussel bekroond met Gastvrije Awards. Naast de publieksprijs waren er ook nog zeven categorieën waarin prijzen te winnen vielen. Alle bekroonde initiatieven zijn gevarieerd en veelkleurig... Enzovoort.
In Nederland zijn ze zich aan het druk maken over de kansenongelijkheid in het onderwijs. Ze willen de kloof dichten tussen kinderen van hoogopgeleide ouders en kinderen van laagopgeleiden, maar ze weten niet hoe.
Toch hebben ze genoeg tijd gehad om erover na te denken. Hele zwermen laagopgeleiden zijn de laatste tijd neergestreken over heel Nederland en hebben beslag gelegd op de scholen van de oerhollandse jeugd. En op z'n Hollands noemen ze de achterblijvers op school 'laatbloeiers'. Een dichterlijke benadering van vluchtelingenleerlingen... "Laatbloeiers"!... ook een manier om etnische afkomsten te ontkennen, heel origineel van die Hollanders. Laatbloeiers dus.
De onderwijsinspectie stelde vast dat bij gelijke intelligentie kinderen van laagopgeleiden slechter presteren dan kinderen van hoogopgeleiden. Ik zou hen zo graag willen vertellen dat intelligentie alleen bijlange niet genoeg is om goed te presteren. Motivatie, ambities en studieijver zijn minstens zo belangrijk. En precies dié dingen kunnen of willen laagopgeleiden hun kinderen niet bijbrengen.
De toenemende ongelijkheid in het onderwijs wordt zorgwekkend genoemd door minister Jet Bussemaker. Zij wil alle kloven dichten. Iedereen gelijk en iedereen evenveel kansen, het bekende refreintje van linkse zeveraars.
Ik ben helderziende. Een beroepsmisvorming die me nu nog altijd van pas komt. Plezant hoor. Ik zie dat De Kloof in de toekomst alleen maar groter wordt. Geen sprake van kloven dichten, de ravijnen en diepe putten in de aardkorst zijn veroorzaakt door vluchtelingen, aardverschuivingen maakten onoverbrugbare spleten en kloven in de aardkorst en dat komt nooit meer goed.
Alle gekheid op een stokje, het is goed dat er kloven bestaan, dat er onderscheid is tussen verschillende bevolkingsgroepen met elk hun eigenaardigheden, kwaliteiten en gebreken. Kloven moeten er zijn, onderscheid moet er zijn. Zo moet er ook een kloof bestaan tussen sterke en zwakke leerlingen, opdat de sterken nóg sterker worden.
Laat zonderlingen die kloven willen dichten, laat hen de sterke en zwakke leerlingen gescheiden houden. Apart. Dan verdwijnt de kloof. Dan kunnen de slappelingen in hun eigen sop gaar koken en kunnen de sterken tot volle bloei komen. Een mix van etnische rariteiten leidt tot ondergang van het geheel. Mengelingen in het onderwijs zijn onnatuurlijk en misdadig jegens autochtonen die hun thuisbasis, hun veilige haven moeten delen met nieuwelingen die ongevraagd meesmikkelen van welopgebouwde schoolsystemen, terwijl ze niet eens in staat zijn om kwaliteitsleerstof te verteren of in zich op te nemen.
Al imeer dan 25 jaar geleden maakte ik opmerkingen over de inhoud van islamlessen in scholen waar moslimleerlingen toevertrouwd werden aan rare snorremannen die over de koran en de islam en zo vertelden in hun lessen. Meer mochten we niet weten over islamleraars. Mijn vragen over de inhoud van islamlessen werden afgewimpeld. Het was als roepen in de woestijn. Wat werd er in hun lessen verteld tegen moslimleerlingen? Hoe kwam het dat moslimleerlingen na elke islamles als wilden tekeergingen en vrouwelijke leerkrachten ongestraft mochten schofferen? Het had iets te maken met wat ze in de islamles te horen kregen. Ik mocht geen vragen stellen, ik mocht me niets afvragen, ik werd geklasseerd bij de 'racisten' die alleen maar heibel zochten. Het was de tijd dat islamlessen en islamleraars niet in vraag gesteld werden. Er was geen enkele controle. Islamleraars waren een onschendbaar ras binnen een schoolgemeenschap, en moslimleerlingen hoorden daar ook bij. Inspectie van islamleraars? Nooit van gehoord. Pascal Smet had het er ooit eens over, maar dat is bij woorden gebleven.
Controle op islamleraars
En nu pas lees ik tot mijn grote verbazing dat het islamonderwijs in Vlaanderen op de helling komt te staan. Nu pas! Veel te laat. Het kwaad is geschied. Vanaf 1974 zijn er al een paar moslimgeneraties ondergedompeld in de islam, en dat komt nooit meer goed, het belet hen om te integreren in onze samenleving. De islam als obstakel om te integreren!... Er zou nood zijn aan nieuwe leerplannen aangepast aan de huidige maatschappij, klinkt het nu. Ik vind dat islamleerkrachten en imams hun handen moeten afhouden van het ontwerpen van nieuwe leerplannen. Ik zie moslims niet in staat om degelijke lesprogramma's in elkaar te knutselen die passen in onze traditionele scholen. Het is aan onze EIGEN leerkrachten om nieuwe leerplannen te ontwerpen voor het islamonderwijs... En islamleerkrachten zonder vereiste diploma's, die zijn er altijd al geweest, nietwaar directeur Mosselmans?
Afschaffing islamonderwijs
Ik weet nog iets veel beters dan nieuwe leerplannen ontwerpen, het is simpel en effectief. En dat is een totale afschaffing van het islamonderwijs en het ontslag van alle islamleraars. Er moet een grondige schoonmaakbeurt komen om alles op te kuisen wat met de islam te maken heeft. Dan kunnen in de vrijgekomen lesuren vakken onderwezen worden die functioneler zijn dan de zwerige islam. Dus weg met islamlessen, en ze vervangen door wiskunde, talen, wetenschappen en techniek. En het is goed voor het imago van onze Vlaamse scholen...
Nauwelijks controle op islamleraars
Onderwijsminister Crevits is met handen en voeten gebonden
Het islamonderwijs in Vlaanderen verkeert in de problemen. Er is een groot gebrek aan leerkrachten met het vereiste diploma, de leerplannen zijn gedateerd, en ook de inspectie van de leerkrachten laat te wensen over. Maar onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) kan nauwelijks ingrijpen.
Hopeloos verouderd. Zo omschrijft de Gentse imam Brahim Laytouss de leerplannen voor het vak islamitische godsdienst. Die dateren uit 2001 en zijn niet aangepast aan de fel veranderde maatschappij, waarin radicalisering de laatste jaren helaas nadrukkelijk de kop opstak. Sinds 2012 werken alle islamleerkrachten wel met een ontwerp van het nieuwe leerplan, maar dat raakt maar niet afgewerkt. "Hoe kun je evalueren als er geen afgewerkt leerplan is?"
We schrijven 12 april 2007. De geboorte van m' blog. Eerst leek het op een geweldige miskraam, maar geleidelijk aan kon ik er toch een draai aan geven. Dat heeft jaren geduurd. In de beginjaren was het vallen en opstaan, gissen en missen, met veel te brave verhaaltjes die rond de pot draaiden en waarin niemand zich herkende.
SIEN was mijn schuilnaam waarachter ik me verstopte. Alsof niemand mocht weten wie ik was. Fout! Ik verstopte me ook achter onschuldige en onbenullige verhaaltjes die hun boodschap misten omdat ze te braaf en te voorzichtig schreven over mijn kwelduivels uit het verleden.
Het was een vreemd gevoel te weten dat iedereen kon lezen wat ik neerschreef, waardoor ik afgeremd werd om m'n hart te laten spreken en spontaan te schrijven wat in me opkwam.
Pas na vijf jaar, in 2012 en 2013, trok ik mijn stoute schoenen aan en werden m'n stukjes brutaler. De bijnamen die ik verzon waren doorzichtig voor de slachtoffers die door het slijk gehaald werden. Ze hebben me boos gemaakt. Schooldirecties, leerkrachten en ouders die in volle verering op hun knieën lagen voor migrantenleerlingen tolereerden geen andere meningen dan de hunne. Nu laat ik de wraak zoet weerklinken op m'n blog.
Ik heb oeverloos geslalomd tussen hindernissen en persoonlijke aanvallen van anonieme reageerders, tussen agressieve mails en hatelijke reacties, met als apotheose een confrontatie met het CGKR einde 2013. Dat was een keerpunt. Een moment om te stoppen met m'n blog ofwel om in alle hevigheid door te gaan. Alle inmengingen van ambetanteriken, griezels en vijanden hebben me gesterkt om nietsontziend door te gaan met m'n blog... En iedereen die nog niet aan de beurt geweest is, zij hoeven zich geen zorgen te maken, iedereen krijgt z'n beurt nog!
Eergisteren schreef ik over het initiatief van de Vlaamse regering om moslims op pad te sturen naar scholen in het kader van radicaliseringspreventie... Op pad naar scholen, op oorlogspad, gewapend met de oorlogszuchtige koran onder de arm, met hun oorlogsbijbel, zo trekken ze met "de bron van alle kwaad" van school naar school...
Die islamitische schoolbezoeken blijven me dwars zitten. Er klopt iets niet. Ik kan me geen moslims voorstellen zonder een greintje radicalisme. Ze zijn toch allen volgelingen van Allah, dwepen met Mohammed, lezen in de koran en zijn allen aanhangers van de islam?... Radicalisme zie ik in verschillende gradaties, zoals de talloze tintschakeringen tussen wit en zwart. Radicalisme gaande van onzichtbaar naar latent, van ontluikend naar bloeiend, van soft naar hard, en daartussin nog een heleboel andere variaties. Is de neiging tot radicalisering niet inherent aan het moslim-zijn?
En dan zie ik dat de krant HBVL het beladen woord 'Netwerk' gebruikt in plaats van 'team'. "Een NETWERK van islamexperts". Goed zo, er hangt al iets duisters rond de islamitische interventies in scholen.
De werkende Vlaamse bevolking wordt geplaagd. Eerst was er de pensioenleeftijd die naar omhoog moest, tot wanneer we met een looprekje elke dag naar het werk moeten, en nu komt de 38-urenweek in het gedrang. Ze zeggen dat er teveel vrije uren zitten in een werkweek en dat er in een werkweek gewérkt moet worden.
Over de werkbereidheid van onze nieuwe vreemde medemensen staat er iets interessants te lezen bij Houzee: http://blog.seniorennet.be/rechts. "Willen ze niet werken?".
De werkers worden geplaagd en overbelast, om de niet-werkers, de parasieten, te voorzien in hun levensbehoeften. Flierefluiters en lanterfanters, niksnutten en klaplopers, zij zijn de oogappels van de samenleving, zij moeten verzorgd en onderhouden worden, door de werkers.
Er is zelfs een voorstel om vluchtelingen nieuwe diploma's te geven. Stel een Syrische ingenieur die hier werk zoekt en zegt dat zijn diploma in de oorlog vernietigd is... Zijn ze hier nu echt zo achterlijk dat ze die oplichters nieuwe diploma's gaan geven? Het lijkt een lichte versie van wat zich in Duitsland voordoet: vluchtelingen met valse diploma's. Complete pakketten met vervalsingen zijn in de omloop, zoals valse certificaten en valse diploma’s. In gebieden die gecontroleerd worden door IS zijn vervalsingen in handen van criminele organisaties.
De integratie van migranten in de arbeidsmarkt is een utopie. Ik heb vroeger het fiasco van de multiculturele scholen gezien. De integratie van migrantenleerlingen in het traditionele onderwijs lukte niet, er moesten aangepaste lesprogramma's komen, geldverslindende projecten werden verzonnen, en daar bovenop een voorkeursbehandeling van allochtone leerlingen. In die zin zijn er ook door de scholen valse diploma's uitgereikt...
Het is dan toch gebeurd. Moslims zijn onze Vlaamse scholen aan het afschuimen om te spreken over de islam en radicalisering. Zij voeren gesprekken met zowel islamitische als niet-islamitische leerlingen.
Vorig jaar keurde de Vlaamse regering een deradicaliseringsproject goed, met als onderdeel een team van islamexperts die in de scholen een discours voeren tegen radicalisering. Al 88 interventies deden ze op scholen. Het team bestaat uit 20 islamleerkrachten, imams en islamconsulenten, met als coördinator Khalid Benhaddou, imam van de Al-Fath moskee in Gent.
Maar waarover gaan die gesprekken op school dan precies? Ik heb er geen vertrouwen in. Het lijkt me logisch dat radicalisering eerder gestimuleerd wordt, in de hand gewerkt door erover te spreken. Alle moslims dragen toch in meer of mindere mate iets radicaals in zich? Zij hebben allemaal te maken met de islam en dat maakt hen partijdig. Enkel Vlaamse leerkrachten zijn in staat om objectief te onderhandelen met leerlingen over radicalisering. Alleen éigen leerkrachten kunnen jongeren wijzen op de gevaren en de onderhuidse slechtheid van de islam, alleen éigen leerkrachten kunnen voorkomen dat moslimjongeren zouden radicaliseren.
Waarom komen alleen maar moslims in aanmerking om in de scholen te spreken over radicalisering? Wij hebben toch ook Vlaamse professoren of Vlaamse leerkrachten die islamexpertise gedaan hebben?
Onderwijsminister Crevits is lovend over het project. Het Centrum voor Islamitisch Onderwijs kreeg 80.000 euro van de Vlaamse regering. Het was ook Crevits die de Gentse imam Khalid Benhaddou aanstelde als coördinator van het team islamexperts dat in scholen de radicalisering van moslimjongeren moet tegengaan. De betrokkenheid van onze minister in een project met uitsluitend moslims vind ik eigenaardig...
Neen, nogmaals, ik geloof er niet in, het hele deradicalingsproject lijkt verdacht. Moslims moeten uitgesloten worden van schoolbezoeken. Zij bezoedelen de westerse sfeer in de scholen en focussen te sterk op radicalisering.
De islamexperts zijn een team onder leiding van Khalid Benhaddou. Benhaddou kreeg van de overheid de opdracht om moslimjongeren te deradicaliseren. "We moeten dringend het onderwijs in onze moskeeën veranderen. Het is veel te ouderwets." Lees hier een interview in Knack met Khalid Benhaddou.
Mensen gadeslaan aan een kassa in de supermarkt is één van mijn perverse hobby's. Afluisteren ook. Als je tóch moet wachten, kan je je evengoed amuseren met iedereen te begluren en hen stiekem uit te lachen. En plezier dat ik dan heb!... Eigen Genot Eerst!
Vanochtend aan de kassa in de Colruyt stond er een hoofddoekengeval aan te schuiven met een boordevol winkelwagentje. Ja, de tijd van kansarmoede is allang voorbij, is er trouwens nooit geweest, die indringers gaan de rijkste mensen worden in ons land. Van alle kanten krijgen ze geld toegeschoven, krijgen ze hun gelijk, en overal worden ze eerbiedig en nederig behandeld.
IQ-test van den Aldi
Neem nu vanochtend in de Colruyt... Ja, in den Aldi kom ik niet graag, het wemelt er van 'andersen' die mij een onbehaaglijk gevoel bezorgen. En den Aldi verkoopt ook minderwaardig spul. Ze hebben daar ooit eens een IQ-test verkocht aan den tv om Bart De Wever te testen, die wou toen slim zijn op tv. Ze hebben hem daar getest met een IQ-test van den Aldi!... Dan is het niet moeilijk om de slimmerik uit te hangen zonder slim te zijn. Een domme IQ-test verricht wonderen.
Terug naar de kassa waar de moslima stond aan te schuiven
In alle islamitische glorie stond ze daar te provoceren met haar exotische kleding en een vies voddeke op haar koppeke, als symbool van arrogantie, als symbool van onwil om zich aan te passen aan haar westerse omgeving. Zij was een toonbeeld van respectloos gedrag jegens haar Vlaamse medemensen. In de omgang met autochtonen hoor je als vreemdeling je fatsoenlijk te kleden volgens westerse normen.
Toen kwam er een blonde troela
Dus die moslima stond aan te schuiven met een boordevol winkelwagentje. Toen kwam er een authentiek Vlaams madammeke van Vlaamse makelij heel bescheiden vragen aan het hoofddoekje: "Mag ik aub voorgaan, ik heb maar een paar dingetjes om te betalen, aub, dankuwel?"... Ze wou nog onderdanig blijven smeken, maar 't was al goed, ze mocht voorgaan. Ondertussen bleef die blonde troela met een nederige smile, met haar mondhoeken tot aan haar oren, naar de moslimmadam loensen...
Kijk, dat soort autochtonen hebben we echt nodig, die zijn geknipt om indringers en andere binnensluipers nog meer eigendunk en kapsones aan te smeren! We zijn goed op weg naar een binnenstebuiten samenleving waarin WIJ tweederangsburgers zullen zijn!
Myette verwoordt hier precies de gedachtegang van Vlamingen die volgende keer gaan kiezen voor het VlAAMS BELANG:
Discriminatie
Het is toch eigenaardig en opmerkelijk dat wij "echte Belgen" steeds worden veroordeeld voor discriminatie terwijl die allochtonen niets anders doen dan discrimineren en alles afwijzen wat westers en ons eigen is... het is niet verwonderlijk dat zelfs de mensen die in wezen nooit discrimineren op den duur zich in de hoek gedrukt voelen en een haat ontwikkelen tegen alles wat vreemd is... als zij op straat komen om te protesteren wordt het oogluikend toegelaten maar tegen-demonstreren van ons mag niet want dat zaait haat... begrijpe wie het kan, ikzelf ben een vredelievend mens en heb nooit onderscheid gemaakt tussen kleur of religie maar betrap mezelf er op dat ik erg kwaad begin te worden op al die vreemdelingen die hier eens eventjes de boel gaan overnemen en op die onnozelaars die dan nog meespelen ook. Wie van de toestand gaat profiteren is het VB bij de volgende verkiezingen, maar dan gaan de andere partijen voor de eerste keer eens eensgezind zijn en zich aaneensluiten zoals de vorige keer, het VB heeft dit alles al 20 jaar geleden voorzien maar geen blinder dan zij die niet zien willen.
Het Centrum opent Dossier rond Website Islamwatch.net
Unia, het vroegere CGKR en bijgenaamd het Spionnencentrum, gaat in de aanval tegen eigen volk. Co-directeurs Els Keytsman en Patrick Charlier starten een dossier rond de website Islamwatch.net, om te onderzoeken of de site aanzet tot haat, geweld en discriminatie, en in hoeverre er een inbreuk is op de antidiscriminatie- en antiracismewetgeving.
Islamwatch.Net
Via de website Islamwatch.Net roept het Vlaams Belang op om 'feiten van islamisering te melden'. De site wil de islam in Vlaanderen opvolgen en monitoren. Filip Dewinter bij de voorstelling van de website: "Steeds meer boeten we in op de vrijheden, rechten en verworvenheden van onze democratische en westerse samenleving".
Unia als vijand van de Vlaming, vriend van de moslim
Ik vermoed dat vanuit de moslimgemeenschap klachten zijn binnengekomen bij het Centrum. Zoals vroeger gebeurde in de multiculturele scholen waar allochtoontjes en hun ouders vlot de weg kenden naar het Centrum, terwijl hun Vlaamse klasgenootjes niet eens het bestaan ervan kenden. Het was de tijd van pater Leman die de CGKR-sekte leidde, om te controleren of migranten in onze samenleving wel voldoende bemind en vertroeteld werden.
En de koran? En de imams? En de moskeeën?
Die blijven ongemoeid. Waardoor het Centrum de indruk wekt te islamiseren. Het Centrum als supporter van de islam, verrader van eigen volk en tegenstander van alles met een rechts tintje... Die indruk is er onwillekeurig!
Vlamingen, als niet-moslims, zouden massaal moeten gaan klagen bij het Centrum over de discriminatie van de vrouw door moslims, over het aanzetten tot haat door politici die zeggen dat we de hand moeten reiken aan de moslimgemeenschap, gaan klagen over de koran die uitpuilt van haat jegens niet-moslims... De islam nodigt uit om aangeklaagd te worden!
Door de BTW-verlaging op scholenbouw komt er 160 miljoen euro vrij om extra te investeren in nieuwe scholen. Nieuwe scholen over heel Vlaanderen, zegt minister Crevits. De komende jaren wordt telkens 10,6 miljoen euro geïnvesteerd in bouw en vernieuwing van schoolgebouwen. En Antwerpen krijgt de komende drie jaar 10 miljoen euro extra. Ja ja, Antwerpen...
Je zou verwachten, nu komen er eindelijk middelen vrij om onze slimme Vlaamse kinderen onderwijs te bieden aangepast aan hun uitzonderlijke capaciteiten om hen alzo naar hogere regionen te drijven daar waar ze zich het best kunnen ontplooien en waar ze het meest tot hun recht komen... Minderbegaafden en uit-de-bootvallers, buitenbeentjes en zorgenkinderen... zij krijgen toch ook allemaal aangepast onderwijs?... Waarom onze bollebozen niet? Om onze bollebozen zich met verve te laten onderscheiden van alles wat minderwaardig presteert en alles wat er nooit in zal slagen om op school iets te bereiken.
Herziening schoolplicht
Ze mogen bouwen en blijven bouwen en nog veel meer bouwen, tot in 't oneindige, de hele voorraad cementzand en bakstenen zal nóóit genoeg zijn om het aantal nieuwkomertjes bij te benen. Je kijkt even om, en hup, d'r staat een nieuwe serie kindjes te wachten op onderwijs. Ze gaan blijven komen en scholenbouw is niet voorbereid op de voortplantingssnelheid van nieuwe volkeren die zich hier een eigen plekje veroverd hebben. De schoolbevolking is totaal veranderd. Ik vraag me af of wij wel in staat zijn om onderwijs te bieden aan iederéén die hier toevallig beland is. En zo kom ik terug op de schoolplicht die dringend herzien moet worden.
Nieuwe scholen overal in Vlaanderen
Opgepast boeren en varkenskwekers, uw eigendommen, uw akkers en landerijen, al uw bezittingen en plantages zullen in beslag genomen worden, omdat er scholen op moeten gebouwd worden. En voetballers ook opgelet, al uw voetbalvelden moeten verdwijnen om plaats te maken voor vreemde schoolplichtige scholiertjes die een bankje opeisen in nieuwe scholen. Parken, natuurreservaten... zijn ook bedreigde soorten. We steven af op onteigeningen alom.
Extra investeren in scholenbouw:
Dankzij de BTW-verlaging op scholenbouw kan Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits vanaf dit jaar bijkomende middelen investeren in scholenbouw. Binnen het DBFM-investeringsprogramma Scholen van Morgen maakt de BTW-verlaging ruimte voor 160 miljoen euro extra investeringen. Dat resulteert in de bouw van 17 extra schoolbouwprojecten. Voor de reguliere financiering komt er voor de Vlaamse regering 43 miljoen euro extra investeringsruimte vrij in 2016. Minister Crevits kent nog bijkomende capaciteitsmiddelen toe voor de volgende drie jaar voor capaciteitsprojecten van scholen in de stad Antwerpen. Lees meer
In de straat van Bertie, cafébazin en entertainer van haar dorstige klanten, is een zwart gezin komen wonen. In het huis van de pastoor... De structuur van het gezin was nog wat wazig, zo van: wie is wie? Dat krijg je als je verwarring en onrust toelaat te midden van landelijke rust en netjes geordende gezinnetjes met huisjes, tuintjes, boompjes en beestjes... Algauw kreeg ik in de gaten dat het stamhoofd van de familie een bazige lelijke neger was, een oerwoudtype, dat het aan de stok kreeg met een brave Vlaamse chauffeur die misschien wat te hard passeerde aan het huis van de negerfamilie. Die afzichtelijke neger bazuinde luid en krachtig zijn ongenoegen uit, in plaats van stilletjes dankbaar te zijn dat hij een huis toegewezen kreeg.
Ik heb de indruk dat de nieuwe burgemeester van Peer zomaar wat wildvreemden deponeert in onze vertrouwde omgeving. Zonder de bevolking te waarschuwen, zonder ons te verwittigen dat ons rustige leventje verstoord gaat worden. Welk is het intelligentiepeil van een man die van het landelijke Peer één grote bouwwerf gaat maken en loslopend wild op de bevolking loslaat? Wat bezielt zo iemand om vreemd tuig tussen de mensen te zetten? In het gemeenteblaadje wordt er niets aangekondigd, daar staan alleen maar koppels in die glunderend naar de fotograaf kijken omdat ze 50 jaar getrouwd zijn.
We verhuizen nu even van Kleine-Brogel-Peer naar Linde-Peer. Onder de grote lindeboom aan het kerkje speelden vanmiddag vier kleine negertjes, en er was ook een dikke negerin bij, heel waarschijnlijk de moeder. Ja, de moeder. Het tafereeltje maakte een vreemde indruk op mij. Het kerkje en de lindeboom, als een schilderij van een Vlaamse kunstenaar... en dan zie je daar zwartjes ronddwarrelen. Het wringt. Het prentje is verstoord en verscheurd, het deed pijn aan m'n ogen, die brousse-achtige toestanden onder de lindeboom aan het kerkje...
Er is een school in Basel die gezwicht is voor de islam. Moslimleerlingen hoeven er zich niet aan te passen aan de gebruikelijke omgangsvormen. Het sluipend gif, de boosaardige islam, infecteert de geest van weerloze slachtoffers die dan als willoze robots slaafs de koran volgen. De besmettelijke ziekte, genaamd islam, kan niet meer uitgeroeid worden, het is te laat. Moslims hebben altijd al hun zin en goesting gekregen. Van die mafketels hadden we nooit verwacht dat ze zich in zo'n snel tempo zouden uitzaaien.
Wij werden misleid door onze overheid die ons 25 jaar geleden met klem wijsmaakte dat de islam zich niet wil uitbreiden. Om ons te verlammen, zodat we ons niet konden verzetten tegen de islam. Weet je nog Paula D'Hondt, en andere zeveraars die de islam afschilderden als verdraagzaam, vredelievend, verzoenend, en zeker niet imperialistisch. Jullie moesten vervolgd worden!
In het atheneum van directeur Blauwbaard werden moslimleerlingen vroeger niet 'opgevoed'. Het was hen toegestaan om vrouwelijke leerkrachten anders te benaderen dan mannelijke, om meer kabaal te maken bij juffen dan bij meesters. Niemand greep in, Blauwbaard niet, en zijn hielenlikkers en mouwvegers evenmin, nietwaar studiemeester Hazelstruik, leerlingbegeleider Robert en migrantenwerksters? Ook An Serpent van de Turkenschool liet haar moslimpjes 'zichzelve zijn'.
Het onderwijs als sponsor van de islam. Toch misdadig?
We maakten van onszelf een nederig en onderdanig volk om in de gunst van de islam te komen, om moslims niet te kwetsen of te irriteren. We zijn er ver mee gekomen...
Op de school voor voortgezet onderwijs Therwil BL in het Zwitserse kanton Basel besloot de schoolleiding het sharia-recht boven de alledaagse gewoonten te plaatsen. Islamitische leerlingen hadden geweigerd om de klassenlerares, zoals in Zwitserland gebruikelijk, een hand te geven. Per slot van rekening zijn vrouwen in de islam per se onrein en “Kafir-sletten” natuurlijk sowieso. Over het onderwerp wordt op dit moment in meerdere Zwitserse gemeenten gediscussieerd. De hierboven genoemde school heeft al spijkers met koppen geslagen en een desbetreffende overeenkomst met de moslims gesloten, bericht de website 20 min.
Een magazine op Nederlandse tv over oplichters en fraudeurs, en hun trucjes.
Ik probeer de uitzending samen te vatten.
Een onverbeterlijke oplichter - geen intenties om zijn leven te beteren - een hele rij gedupeerden - de ene klacht na de andere - gevangenis in, gevangenis uit - gewoon doorgaan met mensen op te lichten, met liegen en bedriegen, misleiden en manipuleren ...
En zo ging dat maar door... Aan het eind van de uitzending vraagt de presentatrice aan een panellid: "Moet deze man begeleid worden?"...
Mijn dag zag er vandaag niet zo fraai uit. Om te beginnen zag ik onderweg naar Hasselt nen hoop bruin mannen samenhokken in een bushokje - samenhokken in een bushokje - en toen een bus van De Lijn aan kwam rijden stapten ze allemaal tegelijk in het busje. Ik vroeg me af hoe die allemaal in 1 bus konden passen...
Eigen volk zie ik niet meer aan de halte van de Helchterense kazerne, die brave Vlamingen zitten allemaal op hun werk om centjes te verdienen voor het levensonderhoud van luiwammesen die tot hier zijn komen zwemmen om ons tot hun slaafjes te maken. Onze maatschappelijke infrastructuur waaraan WIJ decennialang gewerkt hebben, is er nu voor vreemdelingen die in een kant-en-klare entourage hun toekomst gaan invullen met te niksen en te feesten. ZIJ hebben niets uitgevonden, niets opgebouwd, niets hersteld, zij profiteren alleen maar gratis van al onze diensten en voorzieningen.
Het bushoktafereeltje had ik nog maar net verwerkt of 'k zag een stoet vreemde wandelaars over het fietspad slenteren. Voor die bruin mannen is het elke dag vakantie, elke dag feest. Op onze kosten.
En als kers op de taart - 'k viel bijna van m'n stoel - werd ik bediend door een negerinnetje dat m'n koffie kwam brengen. Als ze geen witte tanden had zou het meiske onzichtbaar geweest zijn. 't Was helemaal zwart. De donkerte zelve. Regelrecht van de hete evenaar is da meiske gekomen als missiezuster om blanken te helpen met koffiedrinken.
Ik begon te wriemelen op m'n stoel, een onbehaaglijk gevoel bekroop me. Dat was echt niet weg te werken dat akelige gevoel. Dat ik nu niemand hoor roepen over 'gelijkheid van rassen' en zo van die lulkoek!... Die zeveraar moet maar eens gaan lezen op 31 augustus 2014 op m'n blog: Intelligentie en Ras.
En toen kwam ik thuis en heb mezelf weer teruggevonden, mijn gevoel van eigenwaarde en zelfgevoel weer herontdekt na het bekijken van de dvd 'De Witte', en dat hielp warempel. De Vlaamse klassieker 'De Witte' als een verfilming uit 1938 van het boek van Ernest Claes. De intro van de film is het ontroerende lied 'Vlaand'ren, mijn land', waarvan de tekst hier links in de marge van mijn blog staat. De Witte van Zichem laat je op meesterlijke wijze proeven van de landelijke sfeer van het Vlaanderen van 1900. Vlaamser kan het niet. Het zijn Kunstenaars geweest die toen in 1934 het boek van Ernest Claes verfilmden. Vlaamse Nostalgie druipt er van af.
Ik ben pardoes uitgegleden over een uitspraak van Lieven Boeve, topman Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Hij neemt het op voor het welzijn van schoolgaande asielzoekers. Ik vind 'schoolgaan' en 'asielzoeken' niet samen kunnen gaan.
Lieven Boeve wil stabiliteit voor jonge asielzoekers, hij wil voor hen een stabiele leeromgeving: "Jongeren uit opvangcentra verdienen het om langere tijd in dezelfde school opgevangen te worden... Bij sluiting van asielcentra worden gezinnen midden in het schooljaar naar andere delen van het land verplaatst, en dat is zeer pijnlijk want het gaat om zeer kwetsbare jongeren... Het komt al te vaak voor dat schoolgaande asielzoekers noodgedwongen moeten verhuizen naar een andere regio... Ze werken hard om het Nederlands onder de knie te hebben, en dan moeten ze weer van voren af aan beginnen..."
Er klopt iets niet in dit ontroerend betoog. Asielzoekertjes 'verdienen' niks. Zero. Ze zijn pas hier en meegesleurd door hun onverantwoordelijke ouders, en dan zouden er ook nog eens voorwaarden aan hun onderwijs gesteld moeten worden? Ze mogen al blij zijn dat ze onderwijs kunnen volgen, eender waar, morgen in Knokke, overmorgen in Peer, en volgende week in Zelzate... Het is een pure luxe voor jonge asielzoekers om les te kúnnen volgen, want veelal hebben ze geen onderwijs genoten vanwaar ze komen, daar werden ze dom gehouden. En nu worden er fortuinen gestoken in hun onderwijs om hen slim te maken, en dan worden ze zó slim gemaakt dat ze ons kunnen overmeesteren en hier de baas over ons spelen.
En kwetsbaar zijn ze evenmin, puberale flexibiliteit maakt hen sterk en bestand tegen elke wijziging in hun bestaan. We mogen geen watjes van hen maken, heer Boeve. Zij moeten toch weerbaar gemaakt worden volgens u? Laat hen dan tegenslagen en onrust incasseren, het zal hen sterken.
Onderwijs aan Vluchtelingen?... Het is niét vanzelfsprekend dat jonge asielzoekers onderwijs volgen, dat ze samen met lotgenoten geconfronteerd worden met hun zielige situatie. Neen, lesvolgen samen met collega-vluchtgenoten in één klaslokaal, ik geloof nooit dat hun nieuwe leven structuur krijgt.
Katholiek Onderwijs wil stabiliteit voor jonge asielzoekers
Lieven Boeve roept op om jongeren uit opvangcentra een stabiele leeromgeving te bieden, in het belang van de jongeren zelf.
Vele jongeren uit de asielcentra volgen vandaag les in onze scholen. We stellen echter vast dat opvangcentra sluiten en gezinnen in het midden van het schooljaar verplaatst worden naar andere centra en een andere regio, stelt Lieven Boeve, sinds 2014 directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, vast.
Scholen uit Oostende, Nieuwpoort en Veurne melden de koepel bijvoorbeeld dat de vluchtelingen uit opvangcentra van Bredene en Lombardsijde blijkbaar al voor het einde van de maand terug weg moeten. Voor Oostende betekent dit dat 65 jongeren die pas op 18 januari werden ingeschreven, binnenkort de school opnieuw verlaten.
Hun welzijn centraal
Deze jongeren hadden zich een beetje gesetteld. Ze werken hard om het Nederlands onder de knie te hebben. Zij moeten nu het weer van voren af aan beginnen, stelt Boeve. De emotionele mokerslag die deze jongeren er bovenop te verwerken krijgen, wordt ernstig onderschat. Qua traumaverwerking is het telkens weer terug naar af. Mensen met schoolgaande kinderen die toch een (tijdelijke) verblijfsvergunning hebben, zouden de garantie moeten krijgen om voor langere tijd in hetzelfde centrum en op dezelfde school opgevangen te worden.
Lieven Boeve: In het belang van deze kwetsbare jongeren, hebben wij vanuit ons project van de katholieke dialoogschool de ethische en maatschappelijke plicht om voor deze jongeren een stabiele schoolomgeving met een aangepast leertraject te zorgen. Hun welzijn, zoals ook voor onze schoolgaande jeugd, staat centraal. Dankzij OKAN (Onthaalonderwijs Anderstalige Nieuwkomers) kan dit worden gerealiseerd. Met OKAN nemen onze scholen een groot engagement op, op langere termijn en met verregaande consequenties voor onze maatschappij.
Scholen weinig tijd om zich te organiseren
OKAN-scholen hebben de expertise om deze jongeren passend op te vangen, te vormen en te begeleiden naar een normale schoolloopbaan. Lieven Boeve stelt echter vast dat alle investeringen in een degelijke OKAN-werking snel weer ongedaan worden gemaakt.
De school geeft hen structuur, een zekerheid en een bezigheid. De jongeren komen tot rust, het ritme van de schooldag brengt ook gemoedsrust, zegt Boeve. Voor onze leraars die met heel veel engagement hun taak hebben opgenomen is het vertrek van ‘hun’ jongeren ontmoedigend.
Ook ondervindt de koepel dat Fedasil en het Rode Kruis zeer kort op de bal spelen om jongeren op school te krijgen. De scholen krijgen amper de tijd om zich te organiseren. Dit is niet ernstig, noch vanuit het standpunt van de onderwijsverstrekker, noch vanuit het standpunt van de jongeren zelf.
- See more at: https://www.kerknet.be/kerknet-redactie/nieuws/katholiek-onderwijs-wil-stabiliteit-voor-jonge-asielzoekers#sthash.bcdqxXEa.dpuf
Katholiek Onderwijs wil stabiliteit voor jonge asielzoekers
Lieven Boeve roept op om jongeren uit opvangcentra een stabiele leeromgeving te bieden, in het belang van de jongeren zelf.
Vele jongeren uit de asielcentra volgen vandaag les in onze scholen. We stellen echter vast dat opvangcentra sluiten en gezinnen in het midden van het schooljaar verplaatst worden naar andere centra en een andere regio, stelt Lieven Boeve, sinds 2014 directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, vast.
Scholen uit Oostende, Nieuwpoort en Veurne melden de koepel bijvoorbeeld dat de vluchtelingen uit opvangcentra van Bredene en Lombardsijde blijkbaar al voor het einde van de maand terug weg moeten. Voor Oostende betekent dit dat 65 jongeren die pas op 18 januari werden ingeschreven, binnenkort de school opnieuw verlaten.
Hun welzijn centraal
Deze jongeren hadden zich een beetje gesetteld. Ze werken hard om het Nederlands onder de knie te hebben. Zij moeten nu het weer van voren af aan beginnen, stelt Boeve. De emotionele mokerslag die deze jongeren er bovenop te verwerken krijgen, wordt ernstig onderschat. Qua traumaverwerking is het telkens weer terug naar af. Mensen met schoolgaande kinderen die toch een (tijdelijke) verblijfsvergunning hebben, zouden de garantie moeten krijgen om voor langere tijd in hetzelfde centrum en op dezelfde school opgevangen te worden.
Lieven Boeve: In het belang van deze kwetsbare jongeren, hebben wij vanuit ons project van de katholieke dialoogschool de ethische en maatschappelijke plicht om voor deze jongeren een stabiele schoolomgeving met een aangepast leertraject te zorgen. Hun welzijn, zoals ook voor onze schoolgaande jeugd, staat centraal. Dankzij OKAN (Onthaalonderwijs Anderstalige Nieuwkomers) kan dit worden gerealiseerd. Met OKAN nemen onze scholen een groot engagement op, op langere termijn en met verregaande consequenties voor onze maatschappij.
Scholen weinig tijd om zich te organiseren
OKAN-scholen hebben de expertise om deze jongeren passend op te vangen, te vormen en te begeleiden naar een normale schoolloopbaan. Lieven Boeve stelt echter vast dat alle investeringen in een degelijke OKAN-werking snel weer ongedaan worden gemaakt.
De school geeft hen structuur, een zekerheid en een bezigheid. De jongeren komen tot rust, het ritme van de schooldag brengt ook gemoedsrust, zegt Boeve. Voor onze leraars die met heel veel engagement hun taak hebben opgenomen is het vertrek van ‘hun’ jongeren ontmoedigend.
Ook ondervindt de koepel dat Fedasil en het Rode Kruis zeer kort op de bal spelen om jongeren op school te krijgen. De scholen krijgen amper de tijd om zich te organiseren. Dit is niet ernstig, noch vanuit het standpunt van de onderwijsverstrekker, noch vanuit het standpunt van de jongeren zelf.
- See more at: https://www.kerknet.be/kerknet-redactie/nieuws/katholiek-onderwijs-wil-stabiliteit-voor-jonge-asielzoekers#sthash.bcdqxXEa.dpuf