Bij E.J. Bron las ik een artikel over migrantenkinderen in Denemarken die het op school slechter doen dan Deense kinderen.
Nu hoeven we echt niet in Denemarken te zijn om te weten dat de schoolse vaardigheden van migrantenkinderen ondermaats zijn, zowel op cognitief als op sociaal vlak.
De kloof tussen eigen leerlingen en vreemde leerlingen is er altijd geweest en wordt in stand gehouden door de vreemde kindjes zelf. Zijzelf en hun ouders zijn schuldig aan taal-, leer- en sociale achterstanden: thuistaal blijven kwebbelen, spijbelen als legaal gedrag...
De nieuwe lading bootvluchtelingetjes komt het probleem nog eens extra uitvergroten en in de schijnwerpers zetten. Er is geen ontkomen meer aan, scholen zullen achterstanden bij migranten niet meer kunnen verdoezelen of negeren. Het 'iedereen-gelijk-trucje' zal niet meer lukken. Bootvluchtelingetjes zorgen nu voor een nieuwe soort kloof, veel gapender dan voorheen, en nooit te overbruggen. Bootvluchtelingetjes lopen hopeloos achter op de allochtoontjes die hier geboren zijn of als kleuter geïmporteerd werden, en oneindig ver achter op onze eigen Vlaamse kinderen. De leerkracht die de hele waaier van begaafdheden in één klas aankan moet een superwezen zijn.
Met hun nog natte haartjes en geurend naar het Middellandse zeewater, hebben vluchtelingetjes geen schijn van kans om ooit het niveau te halen van de zwakste onderlaag van onze eigen allochtoontjes. Om nog maar te zwijgen van de superioriteit van onze sterke Vlaamse leerlingen. De ladder wordt alsmaar langer.
De vaststellingen over achterstanden bij migrantjes begint met de screeningsonderzoeken begin schooljaar waarbij steevast anderstaligen, vreemdelingen en andere allochtonen schandalig zwak presteren op intelligentietests. Daar bovenop komt de slechte ingesteldheid van migrantjes die hier op schoolbankjes gedumpt worden, hun studie-attitude stelt niets voor, ze hebben nooit geleerd om collectief in een klas te luisteren naar een leerkracht. Luistervaardigheid zero. Alles wat tegen hen gezegd wordt schampt af, er is weinig ontvankelijkheid voor nieuwe leerstof. Ook worden ze niet gedreven door prestatiezucht, en motivatie, discipline, wedijver, concentratie laten het ook al afweten...
|