Nergens anders in Europa is het verschil tussen autochtone en allochtone leerlingen zo groot als in Vlaanderen, zegt het onderzoek. In Vlaanderen is dan ook enorm veel geld geïnvesteerd in peperdure migrantenprojecten, extra taallessen, extra taalleerkrachten, logopedielessen... en precies dáárom, door de overvloedige aandacht voor de migrant gaat deze zich wentelen in zijn achterstand zonder een stap vooruit te zetten.
Krantenkop DS: "Zorgwekkende toename van het aantal laagpresteerders in het Vlaamse onderwijs", oftewel "zorgwekkende toename van het aantal migrantenleerlingen in het Vlaamse onderwijs". Door het fors groeiend aantal leerlingen uit verre thuislanden wordt het verschil met autochtonen alleen maar groter. En in de toekomst zullen er nog veel meer laagpresteerders bijkomen.
Uitzichtloze vooruitzichten dus? Toch niet. Het verschil tussen autochtonen en allochtonen kan kleiner gemaakt worden door aan de basis te werken: Het Kleuteronderwijs! Schoolplicht vanaf 2,5 jaar en kindergeld gekoppeld aan de schoolplicht! Als aan de portemonnee geraakt wordt zullen ouders eerder hun verantwoordelijkheden opnemen en beseffen dat een vreemde thuistaal en onregelmatig kleuterschoolbezoek fataal zijn voor latere schoolprestaties.
Allochtonen die geen kleuterschool volgen, of al spijbelend een kleuterleventje leiden, zullen een hobbelig parcours afleggen in het lager onderwijs, en na een rampzalig lager onderwijs komen ze terecht in het middelbaar waar de problemen zich blijven opstapelen waardoor ze zich onderscheiden van de sterke Vlaamse leerling. Dat krijg je als uitheemse kleuters hun talenten zitten te verkwanselen in een thuismilieu waar ze geblokkeerd raken en de basisbeginselen missen die noodzakelijk zijn voor een succesvolle schoolloopbaan.
*Programme for International Student Assessment = PISA, een grootschalig onderwijskundig onderzoek in verschillende OESO-landen.