Allochtoontjes, moslimpjes en andere vreemde spruitjes zijn een lastpost voor ons Vlaamse onderwijs. Het is geweten dat zij kampioen zijn in spijbelen en veelvuldige afwezigheden. En als moslimkleutertjes in het lager onderwijs komen, blinken ze uit in onwettige afwezigheden en andere nalatigheden.
Nu wil onderwijsminister Crevits met een actieplan alle kleuters naar school krijgen. Het plan klinkt zweverig, het gaat over wegwerken van drempels, informeren, sensibiliseren en ouderbetrokkenheid. Een kleutercoördinator zal lokale knelpunten analyseren en praktijken aanreiken om kleuters naar school te krijgen. Er zal een gegevensuitwisseling komen tussen CLB's en Kind en Gezin en nog zowat instanties die zich graag intercultureel interessant willen maken. Bedoeling is om een beter zicht te krijgen op problematische thuissituaties waarna besloten wordt wie de ouders gaat contacteren.
Geen woord over tolken in het actieplan, ook niets over de allochtone onverschilligheid voor het schoolgebeuren, en ook niets over islamonderricht of islamitische activiteiten in de kleuterschool. Een kleuterschool is er om spelend te leren, maar de islam kan er ook al spelend ingestampt worden... Gevaarlijk! En bij huisbezoeken kunnen doortrapte medewerkers van het actieplan sluw inspelen op moslimouders door het promoten van de islam in een naburige kleuterschool.
Het actieplan van Crevits zal niet lukken. Crevits houdt het kleuterschoolbezoek vrijblijvend en doet teveel beroep op de ontvankelijkheid en bereidwilligheid van moslimouders. In hoeverre zijn moslimouders wel geïnteresseerd in een goede schoolgang van hun kind? Ik heb vroeger gezien hoe migrantenwerksters vruchteloos trachtten in te werken op migrantenouders.
Lieve zal het allemaal nog eens opnieuw vertellen. Kleuteronderwijs is zó belangrijk voor de verdere schoolloopbaan van het kind dat het verplicht moet worden. Er moet een schoolplicht komen vanaf 2,5 jaar. Een inschrijving in een school volstaat niet, een kleuter moet elke dag zonder uitzondering present zijn in de klas. De kleuterleidster wacht er om haar kleuters voor te bereiden op het leren lezen, rekenen, schrijven en andere vaardigheden. Als de kleuterschoolplicht gekoppeld wordt aan het kindergeld zullen ouders beseffen dat een vreemde thuistaal en onregelmatig kleuterschoolbezoek fataal zijn voor latere schoolprestaties. Allochtonen die geen kleuterschool volgen, of al spijbelend een kleuterleventje leiden, zullen een hobbelig parcours afleggen in het lager onderwijs, en na een rampzalig lager onderwijs komen ze terecht in het middelbaar waar de problemen zich blijven opstapelen waardoor ze zich onderscheiden van de sterke Vlaamse leerling. Dat krijg je als uitheemse kleuters hun talenten zitten te verkwanselen in een thuismilieu waar ze geblokkeerd raken in een vreemde cultuur en anderstalig thuismilieu waardoor ze de basisbeginselen missen die noodzakelijk zijn voor een succesvolle schoolloopbaan.
|