Bij E.J. Bron las ik dat 23,8% van de Oostenrijkse scholieren geen Duits spreekt: https://ejbron.wordpress.com/2017/02/24/bevolkingsuitwisseling-23,8%-van-de-oostenrijkse-scholieren-spreekt-geen-duits/.
Wel, dat verwondert me helemaal niet. Een hardnekkige kern van Turkse scholieren spreekt hier ook geen Nederlands. En dat is al aan de gang van in de jaren 70 toen gettowijken hier vorm kregen, met de daarbij horende gettoscholen en de Turkse taal als thuistaal en omgangstaal.
Turkse scholiertjes tetterden en kwebbelden in een vreemd taaltje dat hier niet thuishoorde. En dat rare taaltje bleven ze koppig volhouden, hun hele lange schoolloopbaan vol, kindergeld bleef toestromen naar gezinnen met een vreemde thuistaal, en cocoonen in eigen taal en cultuur werd 'beloond' met royaal kindergeld.
Turkse kinderen die hier geboren zijn, kunnen zich bij de intrede in het lager onderwijs nog altijd niet mondeling uitdrukken en begrijpen niets van wat de leerkracht vooraan in de klas vertelt. Hier geboren en toch nog altijd Nederlandsonkundig op 6 jaar! En hun kleuteronderwijs stelt ook al niets voor omdat ze spijbelen... De meeste kleine Turkjes moeten hun eerste leerjaar dan ook overzitten. En de rest van het lager onderwijs is vallen en opstaan, sukkelend tot aan het beroepsonderwijs waar ze ook al niet veel van bakken. En dan zonder diploma naar den dop, ofwel in de drugswereld of in de criminaliteit.
Nu komt dit over als een ongelooflijk verhaal, maar toén in die tijdsgeest mocht er niet geraakt worden aan Turkse gezinnen en hun gebruiken. De Turkse taal leek wel onschendbaar en een opmerking maken over Turks als thuistaal was gelijk aan racisme. Ondertussen vloeiden miljarden naar integratiebevorderende projecten... ???
Linkse mopperaars, totaal niet op de hoogte van het migrantenonderwijs, stelden zich aan met belachelijke vragen als: "Hoe komt het dat zoveel allochtonen beroepsonderwijs volgen? Hoe komt het dat allochtonen zo moeizaam doorstromen naar hoger onderwijs? Hoe komt het dat allochtonen zo vaak moeten blijven zitten?..." Ze staken de schuld op het onderwijs terwijl de Turkse huishoudens de grote schuldigen waren, waar constant Turks getaterd werd, thuis, op straat, in de winkels, op de speelplaats, in de schoolgangen... overal en altijd. En niemand in school of niemand van de projectbegeleiders dacht eraan om de Turkse ouders aan te pakken.
En daarom, ik val in herhaling, moet het kindergeld gekoppeld worden aan een complete beheersing van de Nederlandse taal en aan dagelijkse schoolaanwezigheden, vanaf het eerste kleuterklasje.
|