Scholen zenden steeds meer noodkreten uit over gewelddadige kleuters. Ouderverenigingen en onderwijskoepels organiseren een studiedag om het probleem van een stijgend aantal agressieve kleuters aan te pakken. Ze willen ook meer begeleiding van kinderen met gedragsproblemen. Vergaderingen, begeleidingen...??? En dan is er ook nog een softe kinderpsychiater die de kleine crimineeltjes de hand boven het hoofd houdt: "De druk op jonge kinderen stijgt... ze vinden minder rust en structuur in onze huidige samenleving... ze hebben minder mogelijkheden om hun frustraties te uiten, om hun emoties onder controle te houden." Blabla...
Vroeger was er op school het kolenhok, het donkere kolenhok waarin stoute kinderen opgesloten werden. En als ze dan na enkele uurtjes d'r uit mochten, waren ze zo mak als een lammetje. Er waren vroeger ook de eindeloze strafregels om stoute kindjes tot inkeer te brengen. En de tikken met de lat op de vingers... Maar dat mag nu allemaal niet meer. Je mag hen niet meer aanraken, maar zij mogen anderen wél aanraken en kwetsen. Zij mogen juf en medekleutertjes fysiek aanvallen en verwonden. Zij mogen stampen, bijten en krabben. Leerkrachten staan hulpeloos toe te kijken omdat ze de ettertjes niet mogen aanraken. Het gezegde "wie niet horen wil, moet voelen" is aan 't uitsterven.
Het kereltje op de afbeelding zou je zo een pandoering willen geven. Of minstens toch een draai om de oren.
In vele gezinnen zijn kinderen thuis de baas en in de supermarkt bepalen zij wat er in het winkelwagentje moet liggen, bepalen zij wat ze op tv willen zien. Kinderen VRAGEN niet meer, ze WILLEN alleen maar. Ook op school denken ze dan dat ze de baas mogen spelen.
En dan zijn er ook nog de kinderen die alsmaar later gaan slapen, en dan met een slaaptekort in de klas verschijnen met een verhoogde prikkelbaarheid. Vermoeide kinderen zijn vatbaar voor gedragsproblemen.
En tot slot is er de anderstaligheid van een kleuter die aanleiding kan geven tot agressief gedrag. Als het kind de taal van de juf niet begrijpt en zelf geen taal kan produceren, wordt het kregelig en gewelddadig in de omgang met juf en klasgenootjes. In ons multicultureel onderwijs zijn het de migrantenkinderen die taalarm en taalgehandicapt zijn, die zich eerder agressief opstellen dan kinderen die in staat zijn om normaal te kunnen communiceren met hun omgeving in de Nederlandse taal.
Ziezo, 'k heb een beetje zitten wroeten in mogelijke oorzaken van agressief gedrag bij kleuters. Da's iets anders dan studiedagen, werkgroepen, vergaderingen en begeleidingen, die eigenlijk de agressie binnen in het kind alleen maar bestendigen.