Examens op Maat - Er worden tegenwoordig geen prestaties meer geëist van leerlingen. Dat blijkt nu weer eens uit de nieuwe hype om examens aan te passen aan leerlingen met leerproblemen, aan faalangstigen, aan elkeen met een specifieke 'handicap'. Een hele waaier van stoornissen, tekortkomingen en aandoeningen wordt naar voren geschoven om tegemoet te komen aan de noden van elk kind.
Mijn eerste indruk was: ze hoeven niet meer te lezen, want de vragen worden voorgelezen, ze hoeven niet meer te schrijven, want het antwoord wordt op een laptop getypt. Niet meer hoeven lezen, niet meer hoeven schrijven... Examens aangepast aan ieders specifieke situatie. Voor elke 'handicap' een aangepast examen. En wat met de diagnostiek? Of bepalen leerlingen zelf wat er allemaal aan hen hapert?...
En de volgende stap is: examens voor allochtonen in hun thuistaal?
Leergestoorden en andere ontspoorden voor wie examens op maat gemaakt worden, zijn een dekmantel voor een veel dieper liggend probleem. Schriftelijke examens! Leerlingen reageren met verhoogde stress op schriftelijke vragen. Voor de digitale generatie is het niet meer evident om een geschreven examenvraag behoorlijk te kunnen lezen, én te begrijpen, én schriftelijk te beantwoorden.
Lees- en schrijfvaardigheden krijgen een flinke deuk bij jeugd die opgroeit met computers, gsm's, internet, rekenmachientjes, en nog zowat technologische snufjes. In gebogen houding staren ze naar schermpjes, klikken en tikken op toetsen, zoeken antwoorden op internet in plaats van in eigen hoofd, daar waar de hersenen zitten. Zo raken logisch denken en creatief redeneren afgestompt. Eigen brein laten werken zonder technologische hulpmiddelen schijnt uit de tijd te zijn?...
|