Oef! De Heetste Week is afgelopen. 'k Zag op tv alleen maar schapen en meelopers, oververhitte kinderen en infantiele aanstellerij, mensen die zich in een kudde uitleven, zich onderdompelen in een massa om daarin zichzelf te verliezen...
... De discussie over de thuistaal op school laait op, telkens een of andere snotneus aan een universiteit 'onderzoek' uitvoert naar de eigenaardige gewoonten van al het vreemd volk dat zich hier is komen nestelen. En dan kruipen die onderzoekers ook nog eens op de preekstoel om ONS te beschuldigen van medeplichtigheid aan de zwakke schoolresultaten van het broussevolkje.
Het is opvallend dat er nogal wat vrouwelijke onderzoekers zich ledig houden met anderstaligen, vluchtelingen, asielzoekers, en illegalen ook nog. Ziet de lezer al die feministen al zwaaien met een spandoek "Vluchtelingen Welkom"?... Een echte vent kiest toch serieuzere onderwerpen om over te doctoreren?
Recent kwam een onderzoekster van UGent tot de conclusie dat de meeste Vlaamse leerkrachten vinden dat leerlingen op school enkel Nederlands mogen spreken. Dan voegt ze erbij dat een gebrekkige kennis van het Nederlands de oorzaak is van slechte leerprestaties. Het is achterhaald. Iemand die de taal niet kent, kan niets leren. Is allang bekend.
En dan komt de onderzoekster ook nog op de proppen met een magische 'negatieve spiraal': leerkrachten die het hardst vasthouden aan het gebruik van enkel Nederlands, hebben minder vertrouwen in hun leerlingen, waardoor deze leerlingen slechter gaan presteren. Leerlingen zouden zich aanpassen aan de verwachtingen?! Lariekoek. Slechte prestaties op school komen enkel door de vreemde thuistaal die een rem zet op schoolse vorderingen.
De onderzoekster zou ook nog openstaan voor meertaligheid op school. En dat een basiskennis Nederlands volstaat als leerlingen aan hun schoolcarrière beginnen. Basiskennis Nederlands?!... Migrantenkinderen die hier geboren zijn, en zich bij de intrede in het lager onderwijs nog altijd niet kunnen uitdrukken in het Nederlands... Wat moeten we dan denken van het respect van hun ouders voor ons onderwijs en voor de inspanningen van de leerkrachten?
Ook zwijgt de onderzoekster in alle talen over het belang van het kleuteronderwijs. Het kleuteronderwijs waar de basis gelegd wordt van een succesvolle schoolloopbaan, en waar migrantjes alle kansen krijgen om Nederlands te leren.
Tenslotte Lieven Boeve: “Thuistaal kan als uitgangspunt om Nederlands te leren”. Een thuistaal mag niet bestaan. De enige taal waarmee een kleutertje naar school toe stapt is het Nederlands, en geen enkele andere taal!