UGent kwam onlangs tot de vaststelling dat de kennis van grammatica bij Vlaamse scholieren fors achteruit gaat, vooral zinsontleding is een probleem. Het accent lag voorbije jaren dan ook te sterk op communicatieve vaardigheden zoals spreken en luisteren, lezen en schrijven.
Het is niet de eerste keer dat onze jeugd een slechte beurt maakt bij een onderzoek naar taalbeheersing. Het mag ons niet verbazen dat er bij elke meting telkens een stukje meer afbrokkelt van het al toegetakelde geheel.
In het voorjaar maakte minister Crevits nieuwe cijfers bekend voor lezen, luisteren, schrijven en spreken. Conclusie: dalende leerscores!
En in 2017 presteerden Vlaamse leerlingen ondermaats voor begrijpend lezen (op 5.12.17 op mijn blog) op een Internationale Leestest (PIRLS-test = Progress in International Reading Literacy Study).
Ons traditionele Vlaamse onderwijs wordt aangetast door anderstalige microben en vreemde virussen. Steeds meer anderstalige kinderen bevolken onze scholen. Zij plegen een aanslag op de onderwijskwaliteit, zij laten onderwijsniveaus naar beneden donderen.
Multiculturalisme, sociale mix, gemengde klassen, inclusie, iedereen-gelijk, gelijke kansen... zijn dure stunten waarvoor een hoge prijs betaald moet worden. En die prijs is de teloorgang van ons kwaliteitsonderwijs.
Links onderwijsbeleid voert een strategie die goede leerlingen doet afhaken, hun prestatiedrang remt af omdat er exorbitante aandacht gaat naar wanpresteerders, zwakbegaafden en andere klooiers, omdat er gestreefd wordt naar gemengde klassen waar niemand de beste mag zijn, waar iedereen gelijk moet zijn, en waar de leerstof aangepast wordt aan achterblijvers en zwakkelingen, aan anderstaligen en ongeletterden. De prijs voor deze onzinnige onderwijspolitiek is hoog: verval, verloedering, teloorgang, nivellering in neerwaartse spiraal.