Het gebrek aan interesse voor taal en lezen nestelt zich bij kinderen al in hun vroegste levensjaren. De basis van leesvaardigheid en interesse voor boeken ligt in het kleuteronderwijs, waar voorbereidend lezen centraal staat. En ik wil nog verder teruggaan in de tijd: de jaren die baby's en peuters thuis doorbrengen in een brousse-sfeertje waar ze tijdens hun eerste levensjaren opgroeien met een eigen thuistaal en eigen cultuur, waar ouders lustig kwebbelen en tetteren in hun vreemde thuistaaltje, dat zijn verloren jaren, waarin stimulansen ontbreken om de kleuter belangstelling voor 'lezen' bij te brengen.
Het is nu al meer dan negen jaar geleden dat ik voor het eerst schreef over de slechte prestaties van Vlaamse leerlingen: "Vlaamse leerlingen presteren slechter in een klas met allochtonen". Toen lag dat onderwerp nog erg gevoelig. In de daarop volgende jaren heb ik op mijn blog geregeld verwezen naar de oorzaken en de gevolgen van multicultureel onderwijs: "Daling Onderwijsniveau", "De tanende kwalteit van middelbare scholen", "Verloedering van het Onderwijs", "Kinderen worden dommer"... De trend van verval en verloedering van het onderwijs tekende zich al veel eerder af, in de jaren 90, toen schooldirecties hun leerkrachten verplichtten om de leerstof aan te passen aan de allerzwaksten. Toen ging men er nog van uit dat onze Vlaamse leerlingen zich wel zouden redden en bij de top zouden blijven horen. Maar laagliggende latten, gemakkelijke leerstof en soepele examens maken van onze Vlaamse leerlingen slappe kwallen, onbekwaam om zich te verheffen boven de grauwe middelmaat.
In vlagen van tolerantie voor 'de allochtoon' werden beslissingen genomen die de onderwijskwaliteit aantastten en de normaal begaafde Vlaamse leerling aan zijn lot overlieten. Wat heeft het ons opgeleverd, onze verdraagzame en toegeeflijke houding jegens allochtonen? Zero!
Links onderwijsbeleid voert een strategie die goede leerlingen doet afhaken en hun prestatiedrang afremt, omdat er exorbitante aandacht gaat naar wanpresteerders, zwakbegaafden en andere klooiers, omdat er gestreefd wordt naar gemengde klassen waar niemand de beste mag zijn, waar iedereen gelijk is en waar de leerstof aangepast wordt aan achterblijvers en zwakkelingen, aan anderstaligen en ongeletterden.
Lees hier het meest recente nieuws over de Schoolse Vaardigheden van de Vlaamse Leerling in Vrije Val: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/03/pisa/
|