Jezus sprak:"wie mij ziet,ziet de Vader" En ook: "Wat staart gij naar boven?" Onder de mensen is God te zoeken, in U en in Mij. Nergens anders. Draag het Idee God uit in je eigen omgeving. dat is een opdracht aan het wezen mens.
Godsbeelden
de mens als beeldhouwer van god
20-01-2007
Bevrijdingstheologie
In de studie aan het UIVB had de kapelaan nauw kennis gemaakt met een theologie, die in Latijns Amerika bevrijdingstheologie werd genoemd. Een van de meest bekende priesters die daar een grote naam mee opbouwde heette Paulo Freire. In feite was hij een pedadoog en had veel betekenis voor het onderwijs in Latijns Amerika. De bevrijdingstheologie neemt de problematiek van de armen in de samenleving als uitgangspunt. In feite is het een theologie voor vrede en gerechtigheid.In de jaren 60 van de vorige eeuw ging die theologie uit van een marxistische maatschappij-analyse en stond de bevrijding van de zonde centraal. Te vinden in onderdrukking, slavernij, ongelijkheid en onrechtvaardigheid. Dit integenstelling tot de bevrijding van de zonde in de westerse theologie, die veel meer was gericht op het handelen van de individuele gelovige. In de Bevrijdingstheologie gaat het om de radicaliteit van het evangelie en staat de Bergrede centraal ( matheus 25 en lucas 1,51-53 ) De priesters die deze theologie aanhingen stonden midden in de maatschappij en verkondigde duidelijk de boodschap van gerechtigheid voor iedereen . Paulo Freire legde hierbij de nadruk op het onderwijs dat voor ieder bereikbaar moest zijn, ook voor de meest arme van het platte land, wilde men een einde aan onderdrukking en ongerechtigheid maken. De kapelaan had hier veel over gelezen en deelde het gedachte-goed van de bevrijdingstheologie. Geen nadruk op gehoorzaamheid aan de dogma's maar gehoorzaamheid aan de Bergrede, gehoorzaamheid aan vrede en gerechtigheid voor iedere burger in de samenleving. Hij ging twijfelen aan bepaalde dogma's, meer nog aan de starre regels van het kerkelijke recht en de toepassing hiervan in het pastoraat. Langzaam maar zeker kwam hij tot de overtuiging dat hij onder die regels niet meer wilde functioneren. Hij had een soort time-out nodig, een soort bezinningstijd, om na te gaan wat hij wilde en vooral om na te gaan waarin hij nog geloofde. Na overleg met de bisschop kreeg hij een half jaar verlof en een soort mentor toegewezen die hij regelmatig kon consulteren. De mentor was een bekende progressieve pater in Amsterdam en verbonden aan de Mozes en Aäronkerk. De kapelaan ging in Amsterdam wonen, bij een zus van hem die in Amsterdam werkzaam was. Hij was vanaf dat moment geen kapelaan meer, wel nog priester maar zonder uitoefening van een functie op dat gebied. Wat hij in Amsterdam beleefde zien we in de volgende aflevering.
Reacties op bericht (2)
22-01-2007
hallo
Tekst gelezen. Ik wil niets verbeteren of kritiek leveren!! Kijk even naar Mt.25; is dit misschien een slipper van de pen? Mt.5 ! hg kr
22-01-2007 om 09:14
geschreven door krelis
20-01-2007
Strooi om je heen kleine bloempjes van vreugde , takjes van liefde , blaadjes geduld .Door aan ieder zo'n ruiker te geven ,wordt ook jouw leven met blijdschap gevuld .groetje en knuffel van amouretje
De filosoof Immanuel Kant: Jezus Christus is een idee of ideaal of voorbeeld, die of dat gepersonificeerd is. De historiciteit van deze persoon is overbodig en zelfs schadelijk. Jezus verpersoonlijkt het ideaal van de menselijke zedelijke volmaaktheid. Geloven is dan primair een handelen pas daarna een "wetën".