Ik ben De Decker François, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Bandietje 1974.
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is ex binnenvaartschipper /bevrachter.
Ik ben geboren op 02/07/1922 en ben nu dus 102 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen , bootreizen , knutselen , mechanica , elektronica ....
ex koloniaal kapitein
ex pleziervaarder
flipperke
varen
09-01-2014
Na weer een ongewild verlof in het ziekenhuis zal
ik de draad weer opnemen .
De aquanaut beauty was werkelijk een beauty en een
zeer gemakkelijk bootje , fantastisch stuurwerk en
goede vaar eigenschappen en wendbaarheid , dus
alles naar wens . Ik heb er dan ook vele jaren plezier aan beleefd
!
De eerste jaren hebben wij het meeste in Frankrijk
gevaren , om te beginnen was Parijs aan de beurt .
Naar Parijs zijn we verschillende malen geweest ,
ik had vrienden daar die daar met een woonboot
afgemeerd lagen net aan de eifeltoren , daar kon ik
dus steeds terrecht . Daar lag ik gerust om Parijs te bezoeken en dan gingen
we steeds wat verder de Seine op naar Melun
waar ook vrienden woonden , die ons dan kennis
lieten maken met de omgeving oa Fontainbleau , zijn
kasteel en bos , we reden dan wel eens tot de
boorden van de Loire , dat was steeds gezellig .
Zo trokken we ieder jaar verder Frankrijk binnen en
als we het hier wat hadden bekeken dan kwam de
beneden Seine aan de beurt .
Maar bij ons laatste verblijf in Melun hebben we
onze vrienden ingescheept en meegenomen naar huis,
dat was voor hun ook een nieuwe ervaring
.
Het was helder en droog weer , maar veel wind en
die zat dwars ... dat viel tegen op het ijsselmeer . De tocht met een
onbekende boot , alles wat niet vast stond zweefde door de boot , het was als
maidentrip
een helse karwij tot wij achter de dam van de
houtribsluis waren .
Maar goed ik wist meteen wat de boot kon verdragen,
het was zowat 7 BF maar we moesten verder , we zijn
naar Schoonhoven gaan overnachten .
Het was dan ook al 20 u , dus iets meer dan 12u aan
één stuk gevaren ! We waren nu wel aan rust toe , het
was genoeg geweest voor die dag .
De volgende morgend was de wind gaan liggen , dus
wij met de eb de Lek af , dat ging lekker ...
We zijn in Hansweert beneden de sluis gaan
overnachten , maar voor we zover waren hadden we de eerste tegenslag
.
In de sluis moesten wij wel even wachten op een
sleepboot en ik had dan ook de motor stil gelegd , toen de sluis
terug
open ging was de motor niet aan de praat te krijgen
... de sleepboot heeft mij langs zij genomen tot aan de stijger en
dan maar gaan zoeken wat er loos was .
Na veel zoeken en ten laatste de
gebruikershandleiding van de motor te hebben uitgepluist kwamen we tot de
ontdekking dat er een veiligheid op de
keerkoppeling zat en als de bedieningshendel niet juist in neutraal stond
was starten niet mogelijk .
Ge moet het maar weten he .
Maar goed het was opgelost en dat gebeurt maar
éénmalig ! Dus 's morgens een vroege tij en met gewassen water
vertrokken en met de middag lagen we aangemeerd op
onze ligplaats in Klein - Willebroek .
Ik had hem rap gevonden , hij lag in een
verkoopshaven , de boot was eigendom geweest van een verhuurbedrijf . Dit
verhuurbedrijf was over de kop gegaan en de boot had maar 1 reis gedaan en werd
aangedreven door een
Ford Lehmann van 135 PK en was mooi ingericht
.
Ik had mijn slaapzak meegenomen en na wat palaberen
met de verkoper mocht ik op de boot overnachten en
dat gaf mij de gelegenheid alles eens grondig na te
zien , ook de motor en na een rustige nacht werd s'morgens
de koop gesloten .
In het volgend weekend ben ik de boot samen met een
neef gaan halen , we vertrokken de zaterdagmorgend
rond 7u30 en wij hadden vrijdag de nacht op de boot
geslapen .
Ondertussen weer op zoek naar een boot met veel
ondervinding en heel wat kieskeuriger !
Het heeft dan ook nog enkele maanden geduurd voor
ik mijn goesting had gevonden .
Na een ongewenst verlof in het ziekenhuis werd
het tijd de draad weer op te nemen toen ik
op een dag een aankondiging zag in een watersport
tijdschrift waar een jonge aquanaut beauty
werd aangeboden , het lag in de Lemmer. Het was
natuurlijk een eindje rijden maar ja , ge moet er wat voor over hebben ... dus
vertrok ik
naar de Lemmer .
En die heb ik dan ten laatste gevonden in de vorm van een Valk Kruiser van 12,80 m liggend op het droge bij Hoboken yachtclub . Het schip was in goede staat maar de eigenaar was al 8 maanden aan het betimmeren en er stond nog niets in . Dus maar proberen van daar zelf iets van te maken , is misschien weer een goede ondervinding ... een boot betimmeren , achteraf bekeken zou ik het niemand niet aanraden er aan te beginnen . Ik ben begonnen met er alles uit te slopen wat er al wel in stond en dan maar beginnen met inbouwen , dat viel niet mee ... ik maakte kennis met een bedrijf die prefab meubels maakte voor pleziervaartuigen en ik wou daar enkele platen teak fineer gaan kopen , maar die man weigerde pertinent mij die te verkopen . Hij wou eerst weten wat ik daarmee wou doen . Toen ik hem vertelde dat ik een boot wou betimmeren , stelde hij voor eerst de boot eens komen te bekijken . Als hij dat gedaan had maakte hij een berekening hoeveel platen ik wel zou nodig hebben gehad en dan moest ik alles ineens kopen voor de goede reden alsdat anders de nerven niet op mekaar zouden volgen . Dat was dus de reden waarom ik 1 plaat niet kon bekomen en dan heb ik met hem een akkoord gesloten om het grootste gedeelte prefab te maken , wat hij dan ook heeft gedaan en dan moest ik achteraf zelf alles inbouwen en aanpassen . Het was proffecioneel uitgevoerd , alles met ronde hoeken zoals het hoort . Na 8 maanden dagelijks er aan te hebben gewerkt was de boot klaar om te varen , de motor een DAF 105 PK die heb ik dan ook nagekeken , de gasolie pomp vernieuwd en al hetgeen dat verder moest vernieuwd worden . In tussentijd had ik de boot al te water gelaten en naar Klein-Willebroek gebracht , wat gemakkelijker was voor verder af te werken . Toen alles in orde was hebben we een proefvaart gedaan naar Temse , ik en mijn echtgenote zeker vonden de flying bridge maar niks en binnen sturen op de Valk dat was ook niks , geen goed zicht ... en hier eindigd dan het leven van de Valk Kruiser , want ik heb hem dan meteen verkocht . Het heeft me zeker veel geleerd en weer een hoop ondervinding opgedaan . Dus zaten we weer meteen zonder boot .
Ondertussen weer op zoek naar een boot met veel ondervinding en heel wat kieskeuriger . Het heeft dan ook nog enkele maanden geduurd voor ik mijn goesting had gevonden . Na een ongewenst verlof in het ziekenhuis werd het tijd de draad weer op te nemen toen ik op een dag een aankondiging zag in een watersport tijdschrift waar een jonge Aquanaut Beauty werd aangeboden , het lag in de Lemmer , dat was natuurlijk een eindje rijden maar ge moet er wat voor over hebben he , dus vertrok ik naar de Lemmer . Ik had hem rap gevonden , hij lag in een verkoopshaven , de boot was eigendom geweest van een verhuurbedrijf welke over de kop was gegaan ... de boot had maar één reis gedaan , werd aangedreven door een Ford Lehman van 135 PK en was mooi ingericht . Ik had mijn slaapzak meegenomen en na wat palaberen met de verkoper mocht ik op de boot overnachten en dat gaf mij de gelegenheid alles eens grondig na te zien , ook de motor en na een rustige nacht werd s' morgens de koop gesloten . In het volgende weekend ben ik de boot samen met een neef gaan halen , we vertrokken de zaterdag morgend rond 7u30 en wij hadden vrijdag de nacht op de boot geslapen .
Ik heb de sjalk naar Couillet gevaren , beneden Charleroi waar ik bij Paul ( een vriend die daar een werkplaats had aan de Samber ) voorlopig kon blijven liggen om wat werken te laten uitvoeren . Paul had het stuurwerk verandert en de koelwater toevoer aangepast , ondertussen had ik een ligplaats in Landelies boven de sluis in de stuwarm te midden in het groen , maar verlaten en onveilig ... wat later zou blijken , want er werd 2 maal ingebroken , enkel om vernieling aan te brengen ... wat natuurlijk weer een hoop werk meebracht . Later kreeg ik gezelschap van nog een paar boten , maar het werd er niet beter op , een tijd later ben ik verhuisd naar Viesville boven de sluis voor de deur van de sluismeester , met toelating van de conducteur binnen de 50 meter . Daar lag ik veilig en daar heb ik dan gelegen tot in 1982 , tot ik gestopt ben met werken ... ondertussen was de boot voor mij een ontspanning na een drukke werkdag , ik heb ook nog de motor gereviseerd , van varen kwam er vooreerst niet veel van terrecht . In het weekend even een rondje in het kanaal en dat was het . In de verlof ging ik in Nieuwpoort liggen om op adem te komen , later zijn we dan een paar maal naar Nederland geweest , naar Zierikzee en wat rondgescharreld op de Oosterschelde . In 1982 heb ik de boot naar Klein-Willebroek gevaren en daar ben ik dan ook gaan wonen , wat later heb ik de boot op de werf gezet en grondig opgeknapt en wanneer de werken waren beeindigt en de boot terug in het water lag bood zich een koper aan die verliefd was op de sjalk , ik heb hem dan maar verkocht . Ik was dan 60 en in pensioen en na enkele maanden zonder boot begon de verveling weer toe te slaan met het onvermijdelijke gevolg ... terug op zoek naar een boot .
Eerst een ligplaats gezocht op het Veerse Meer , waar ik de tijd had om alles na te zien en in orde te maken en wat te roderen op het Veerse Meer . Want het gedacht was het naar huis te varen dan kon ik er rustig aan werken en toen kwam de dag dat wij vertrokken naar huis , maar dat verliep niet allemaal van een leien dakje . We gingen langs Wemeldinge en Hansweert buiten en langs de Westerschelde naar Antwerpen , maar de tij viel wat tegen en het was al donker als we daar toe kwamen en dan gingen de poppen aan het dansen . Geen navigatie verlichting , geen ankerlicht , de motor liep warm ... dus maar de haven van Dredging binnen gevaren , wat niet was toegelaten ... dirrekt kreeg ik al bewaking aan boord , maar na wat onderhandelen kon ik daar overnachten .... de helft van de nacht in de machinekamer doorgebracht . De politieboot was ook komen overnachten maar die vroegen niets , 's morgens gingen ze mee uit de haven en volgden mij tot hangaar 1 en zonder verdere problemen zijn wij Wintam binnen gevaren en verder het zeekanaal op naar Brussel , het was nog vroeg en zijn we doorgevaren over het kanaal Brussel - Charleroi tot in Lot . Mijn echtgenote die had er meteen haar goesting van , maar met veel overredingskracht hebben wij het toch nog een tijdje vol gehouden tot we andere tekortkomingen ontdekten . De afstand werd ook een probleem , iedere vrijdagavond op rijden om de zaterdag wat op het Veerse Meer rond te toeren en de zondag namiddag terug , eigenlijk onzinnig , maar dat komt men pas te weten door ondervinding en over de winter ellende zullen we maar niet praten . Zo kwam aan dit hoofdstuk ook weer een einde en met wat geluk heb ik hem daar ter plaatse verkocht . Nu ging het leven weer zijn normale gang ... werken , eten , slapen , wat rond toeren en dat was het dan . Na een tijdje werd dat wat teveel , ik had een zeer druk werk en te weinig ontspanning , dus het verlangen naar het water stak weer de kop op , dus op zoek naar wat anders en op een dag zag ik in een watersportblad : te koop een fries schutje omgebouwd tot motorboot , dus een sjalkje van ongeveer 15 meter lang , een bedford 4 cyl. Het lag ergens bij Rdam in de buurt . Dus maar even gaan bezichtigen en keuren ... maar niet goed genoeg , wat natuurlijk later zal blijken . De motor had een lek aan de olie dichting achteraan , ik had een specialist meegenomen en die vondt die lek niet erg ( had hij niet moeten zeggen in het bijzijn van de verkoper ) , maar het was gebeurt , nog wat gepingeld en de koop werd afgesloten . De woonst was komfortabel , wel wat aan verbetering toe , maar dat was latere zorg .