Zoeken in blog

Wat uitleg:

De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.

Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag.
De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd.
*
Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep.
Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen.
*
Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie 
Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is.
Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden.
De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar).
Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer.
*


Veel fotoplezier toegewenst door het team!

Inhoud blog
  • Betere compositie t.a.v Chris
  • Betere compositie t.a.v Jackie
  • Betere compositie t.a.v. Chris
  • Betere compositie t.a.v. Ditje
  • Betere compositie t.a.v. Zonnetje2
  • Ditje - 4e inzending
  • Zonnetje2 - 6e inzending
  • Zonnetje2 - 5e inzending
  • Ditje - Opdracht 2
  • Ditje - Opdracht 1
  • Ditje - spontane inzending
  • Thouzowi - 2e opdracht
  • MarcoC - 2e inzending
  • Zonnetje2 - 4e inzending
  • Flora68 - 6e inzending
  • MarcoC - 1e inzending
  • Zonnetje2 - 3e inzending
  • Thouzowi - Eerste opdracht
  • Thouzowi - spontane inzending
  • Flora68 - 5e inzending
  • Zonnetje2 - 2e inzending
  • Etienne52 - Vrije inzending
  • Zonnetje2 - 1e inzending
  • Ild - 1e inzending
  • Judith13 - 2e inzending
  • Flora68 - 4e inzending
  • Flora68 - 3e inzending
  • Judith13 - 1e inzending
  • Flora68 - 2e inzending
  • Flora68 - 1e inzending
  • Bianca2 - Inzending 3
  • Beginnen met foto's inzenden voor bespreking compositie
  • Bianca-macro.
  • Bianca2-onderwerp in een landschap.
  • leopoldus - landschap
  • Bianca2 - landschap
  • Judith13 - Landschap.
  • Myriam VH - Onderwerp in een dorps of stadszicht.
  • underdog - modern gebouw.
  • underdog - onderwerp in een stadszicht.
  • underdog - close-up.
  • Achilles - Landschap.
  • underdog - detail in een landschap.
  • underdog - landschap 2
  • underdog - landschap.
  • MyriamVH - Macro of close-up.
  • MyriamVH - Onderwerp in een landschap.
  • MyriamVH - Landschap.
  • NEF - Detail van een modern geouw.
  • Rikkie - Onderwerp in een landschap.
  • myo - landschap
  • NEF - Onderwerp in een stadszicht.
  • rikkie - landschap.
  • Carmen2 - Detail van een modern gebouw.
  • Carmen2 - onderwerp in een stadszicht 2de inzending.
  • Carmen2 - Onderwerp in een dorps- of stadszicht.
  • Carmen2 - macro.
  • Carmen2 - Onderwerp in een landschap.
  • Carmen2 - Landschap
  • Caske - Landschap.
  • fransgys - Close-op-2
  • Rikkie03 - close-up.
  • caske - onderwerp in een landschap.
  • Rikkie - Onderwerp in een landschap.
  • Rikkie3 - Landschap.
  • Janis19 - Landschap.
  • Dolcevita - Landschap.
  • Nef - Close-up.
  • Mic - Landschap.
  • Pallieter-Landschap.
  • NEF - Onderwerp in een landschap.
  • NEF - Landschap.
  • Tony-Co Close-up.
  • Beertje2 - Macro of close-up.
  • Baukje2 - Onderwerp in een stadszicht.
  • Ladybug - Onderwerp in een landschap.
  • T.a.v. Baukje2 voor de les Betere COmpositie.
  • Tony-Co - onderwerp in een landschap.
  • Baukje2 - close-up 2de inzending.
  • Tony-co - Eerste inzending-landschap.
  • Beertje1 - onderwerp in een stadszicht.
  • Baukje2 - macro os close-up.
  • Baukje2 - onderwerp in een landschap
  • Baukje2 - landschap
  • Beertje-Onderwerp in een landschap - 3de inzending.
  • beertje - onderwerp in een landschap-2de inzending.
  • Oli- - Landschap.
  • beertje_1 onderwerp in een landschap.
  • beertje - landschap 2de inzending.
  • beertje - Landschap
  • Keiki - Detail van een modern gebouw.
  • Wandelaarster - Detail van een modern gebouw.
  • Pitter - Detail van een modern gebouw.
  • Wandelaarster - onderwerp in een stadszicht.
  • Pitter - Onderwerp in een stadszicht.
  • Keiki-Onderwerp in een stad-2de inzending.
  • DirkPH - onderwerp in een stadszicht.
  • Pitter - close-up.
  • Wandelarster - macro.
  • Wwandelaarster - Close-up.
    Foto
    De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in.
    Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je:
    Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan.
    Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
    Betere compositie
    Hoe maak ik boeiende foto's?
    07-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fibber - inzending 6 - onderwerp in een stadszicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Fibber,

    Je foto toont ons een standbeeld van de kleine Mercator op een stadsplein, de plaatsing van het standbeeld is goed, een beetje meer voorgrond was nog beter geweest om de compositie af te maken.

    Ik mis vooral scherpte want nergens kan ik die aantreffen en dat is spijtig, ook zijn er bij je foto geen exif-gegevens te vinden zodat het moeilijk is om nog meer raad te geven!

    Ik had liever het standbeeld scherp in beeld gezien met de achtergrond wazig, dit zou een boeiender foto opgeleverd hebben, het standbeeld zou zo beter afgetekend zijn en loskomen van de achtergrond. Zoals voorgesteld leiden de gebouwen en de auto's de aandacht af, de kijker is geneigd om te veel rond te kijken en dat is nooit goed, de fotograaf moet de ogen van de kijker sturen naar dit wat hij wil tonen.

    Probeer nog even een dergelijke foto op te bouwen, maak hierbij gebruik van een gepaste lensopening en sluitertijd om eventueel ook bewegingsonscherpte te vermijden, een statief kan hierbij wonderen doen.

    Groetjes,
    Vonny 

    07-05-2012 om 22:35 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    27-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kira5 - eerste inzending - landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Kira5,

    Welkom bij deze lessen, hier bekijken we de basische regels van de compositie even van dichterbij. 

    Je foto is helemaal niet mis voor een eerste inzending, er kan wel verbetering aan gebracht worden. Als we de foto, zowel verticaal als horizontaal in drie gelijke delen zouden verdelen dan zou je merken dat enkel de onderkant van de beek op een sterke lijn staat, de beek zelf staat pal in het midden van de foto en dit geeft zelden een harmonisch beeld als resultaat. De foto lijkt ook een beetje duister en dof, men kan daar een beetje meer leven in blazen door die op te lichten en wat warmte toe te voegen.

    In de twee uitsneden die ik bijgevoegd heb zie je hoe het beter kan: bij de eerste versie is de inleiding via de afsluiting nu veel meer uitgesproken en leidt ons naar de beek die op een snijpunt van sterke lijnen staat, de voorgrond, uitgedunde bomen, takken en het groen daarboven vormen een zekere harmonie met de omgeving,  zijn vooral minder overheersend dan in de oorspronkelijke foto.

    De tweede uitsnede geeft ons een totaal andere kijk op de foto, een bijna vierkant formaat dat precies gedoseerd is met op de kruising van sterke lijnen de voorste oever van de beek en hogerop het woongebied.  Een sterke inleiding via de houten reling waarlangs het oog in diagonale lijn over de beek naar de woning verderop scheert. Het beeld vertelt een duidelijk verhaal en daaraan moet de fotograaf denken vooraleer hij op de knop drukt, achteraf kan er met mate gekropt worden maar te veel schaadt de kwaliteit van het uiteindelijke beeld en dit mag nooit de bedoeling zijn. Leer een beeld vooraf te visualiseren en maak dan een gepaste compositie!

    Voor de volgende inzending graag nog een landschap waarin je de regels beter toepast.

    Groetjes,
    Vonny



    27-04-2012 om 14:51 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grafikunst65 - inzending 5 - landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Grafikunst65,

    Het is deze keer een heel wat betere foto geworden waarin je de regels al een flink stuk beter toegepast hebt en dat is goed, nog niet helemaal zoals het moet maar daarom ben je hier om dit nog beter onder de knie te krijgen.

    De inleiding in de foto via de groene strook is goed hoewel ik die een beetje te groot vind want het zijn de de curven gevormd door de bomen en de weg die ons door de foto laten bewegen naar het uiteinde van de weg. De horizon is hier pal in het midden geplaatst en dit is zelden een groot succes omdat de verhoudingen van de verschillende elementen waaruit de foto opgebouwd is, ten opzichte van mekaar minder harmonisch lijken. 

    De belichting is interessant al is je weergave veel te donker uitgevallen, kan te maken hebben met de kalibratie van je beeldscherm dat waarschijnlijk veel te lichtsterk staat. Een juiste kalibratie bekom je door gebruik te maken van een toestel dat hiervoor ontworpen is, je beeldscherm op maximum 33% van de lichtsterkte in te stellen en dan moet het ongeveer goed zijn.

    Ik heb je foto gekropt en een stuk van de onderzijde weggehaald, hierdoor komt de horizon op 1/3 van de hoogte te staan en krijgt de lucht 2/3 toebedeeld, de foto werd opgelicht. Door deze eenvoudige ingrepen lijkt de foto nu veel aantrekkelijker en zijn de verhoudingen in harmonie met elkaar, de bomen, de weg, de lucht en de voorgrond. De uitsnede vormt nu een panoramisch beeld en dit maakt de foto nog krachtiger.

    Voor een volgende inzending graag een landschap met daarin een hoofdonderwerp op de voorgrond, zorg er voor dat je onderwerp de aandacht trekt en de achtergrond een niet onbelangrijke maar aanvullende rol speelt. Maak hierbij gebruik van het juiste diafragma om dit te beklemtonen!

    Groetjes,
    Vonny




    27-04-2012 om 14:22 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.G. Debrandt - inzending 6 - detailfoto in de natuur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo G. Debrandt,

    Het is een mooie foto geworden met een goede compositie, heel goed gedaan!

    Waarop kan je nog beter letten: de witbalans kan nog iets beter en de kleurweergave een stuk feller zijn waardoor de foto meer in het oog springt en sprankelend lijkt.

    De grootte van je  het hoofdonderwerp in het formaat is belangrijk om een evenwichtig en vooral interessant beeld te brengen, in de foto krijgt het lieveheersbeestje een bijna ondergeschikte rol toebedeeld en dat moet men vermijden, denk aan dit wat belangrijkst is! Het mag niet de bedoeling zijn dat de ogen van de kijker ronddwalen. 

    Door het lieveheersbeestje groter in beeld te brengen en de overtollige ruimte rondom weg te halen raakt de kijker meer geïnteresseerd in dit wat je hem wil laten zien, de diagonale inleiding van de bloemknop verhoogt daarbij de aantrekkingskracht en er is nu voldoende detaillering zichtbaar geworden om de foto boeiender te maken. 

    Je bent geslaagd voor deze lessen, je hebt getoond dat je de basis van de compositie onder de knie hebt en mag verder gaan naar de lessen Ritme & Structuur bij Dushi, proficiat!

    Groetjes,
    Vonny

    27-04-2012 om 13:55 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    16-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grafikunst65 - vierde inzending - landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Grafikunst65,

    In deze foto toon je een bruggetje dat over een gracht ligt, tussen de takken van een treurwilg is een opening naar een tuin met in de achtergrond vaagweg een huis. Dit is eigenlijk niet echt een landschapsfoto maar eerder een foto van een gedetailleerd onderwerp in een beperkte omgeving.

    De diagonale plaatsing van de brug op de voorgrond is goed hoewel deze naar mijn gevoel te kort bij de brug afgesneden is en dat is spijtig omdat de inleiding in de foto daardoor voor een stuk zijn doel mist! De doorgang is correct geplaatst op een sterke lijn en het huis ook, goed gedaan.
    Wat de basische compositie betreft zit dit goed, dit was eigenlijk een foto voor een latere opdracht die je hier gemaakt hebt Grafikunst.

    Ik had graag een echte landschapsfoto van je gekregen waarbij je de regels van de composite correct kan toepassen in een interessant beeld.

    Vriendelijke groeten,
    Vonny




    16-04-2012 om 22:13 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.G. Debrandt - inzending vijf - stilleven muggetje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo G. Debrandt,

    Dit vind ik wel een goede poging, de mug is op een sterke lijn geplaatst en de kleuren zijn mooi, ook de context waarin de mug gefotografeerd is heeft iets extra's te bieden maar dit garandeert nog geen succesvolle foto!

    Wat is er hier dan mis mee: Je onderwerp is zo klein in het formaat, men heeft haast een loep nodig om de mug te bekijken, men vraagt zich af of de mug belangrijk is ofwel de prachtige waterdruppels? Ik denk dat de mug hier op de voorgrond moet treden ofwel gewoon weggelaten worden.

    Bekijk even de uitsneden die ik gemaakt heb: bij de foto rechts bovenaan heb je een panorama formaat waarbij de mug op de voorgrond zit en een diagonaal vormt met de grote waterdruppel rechtsboven - in het vierkant formaat krijgt de mug alle aandacht en bij de laatste uitsnede is de mug weggelaten om het landschap gevormd door de waterdruppels te laten schitteren in een geordende compositie. De boodschap van dit verhaal is gewoon "minder is meer" concentreer je foto rond je onderwerp en toon niet meer dan nodig is!

    Laat je niet misleiden door mensen die verkondigen dat je enkel bij het klassieke formaat van 4:3 of 3:2 moet blijven om een goede foto te produceren, niets is minder waar. Als het onderwerp dit toelaat of verreist is deze stelling correct maar vaak draait het anders uit en in de kunst zijn er meerdere goede oplossingen als ze maar doordacht zijn natuurlijk. Wel voorzichtig zijn wanneer je te veel wegknipt dan blijft er geen kwaliteit meer over en dat is helemaal verkeerd, vooraf het beeld visualiseren biedt de beste garantie voor een geslaagde foto!

    Voor een volgende inzending zou ik graag zien dat jij dit beter beheerst.

    Vriendelijke groeten,
    Vonny


    16-04-2012 om 21:53 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    13-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik - inzending acht - stilleven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Pinrik,

    Deze foto van een ingekaderde afbeelding op een bakstenen muur is zeer eenvoudig maar daarin toon je toch dat je de basis van de compositieregels begrepen hebt en dat is een goed punt!

    De uitvoering van de foto vind ik minder geslaagd omdat het geheel eerder scheef en slordig oogt. Door gewoonweg even op een stoel te staan recht tegenover en op gelijke hoogte van de afbeelding, dan had je het perspectief correct in beeld gekregen en was het niet nodig geweest dat ik dit achteraf door middel van photoshop moest doen samen met het rechttrekken van het beeld om zodoende alles redelijk netjes weer te geven. 

    Als je van je fotografie een succes wil maken zal het nodig zijn om meer aandacht aan dergelijke zaken te schenken Pinrik.

    Je bent geslaagd en mag verder gaan naar de volgende lessen, "ritme en structuur" bij Dushi!

    Groetjes,
    Vonny



    13-04-2012 om 03:55 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    31-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.grafikunst65 - derde inzending - landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Grafikunst65,

    Een zeer eenvoudig landschap in drie horizontale vlakken verdeeld, 1. gras en gracht, 2. struiken, stammen en dijk en 3. kruinen van de bomen en de hemel, wat dit betreft zeker niet onaardig!

    Van links naar rechts blijft alles min af meer gelijk, er is niets dat bepaald de aandacht trekt en een plaats gekregen heeft op een sterke lijn. Het geheel lijkt rustig maar tegelijk monotoon, een weinig boeiend landschap dus!

    Een panoramische uitsnede brengt deze foto meer zeggingskracht bij. De harde lijn gevormd door de gracht is verdwenen, de foto heeft een andere horizontale verdeling meegekregen, 1/4 voor de voorgrond van gras en struiken,  1/4 voor de boomstammen en dijk en 2/4 voor de rest. Er is nu meer evenwicht in de afbeelding en de aandacht is op de struiken de de bomen gevestigd, de hemel is tot een minimum herleid.

    Alles is een kwestie van zoeken naar evenwicht Grafikunst65, voor een volgende opname misschien nog even een landschap waarin je beter kunt tonen dat je de regels doeltreffender kunt toepassen.

    Groetjes,
    Vonny


    31-03-2012 om 23:40 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.G. Debrandt - inzending vier - stilleven kippetje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo G. Debrandt,

    Mooie foto, het kippetje is goed geplaatst en de belichting is flatterend, de schaduw op de achtergrond brengt iets extra's, goed gezien!

    Enkele belangrijke bemerkingen:
    - de foto is met de flits genomen, waar precies weet ik niet, als het binnen was met kunstlicht dan zal dit de reden zijn waarom ik de witbalans niet correct vind. Ik heb die aangepast zoals ik denk dat het zou moeten zijn, ik kan verkeerd zijn want dit is heel moeilijk te beoordelen zonder extra info.

    Tip: wanneer je dergelijke opnamen maakt, gebruik dan een geijkte grijskaart van 18% die je in beeld plaatst bij de eerste foto, naderhand kan je daarop met de pipet in lightroom of bridge of photoshop de witbalans precies aanpassen om de correcte kleuren te bekomen voor alle daaropvolgende foto's die je onder dezelfde lichtomstandigheden genomen hebt.

    - zorg er voor dat de horizon vlak loopt, dat is niet het geval in je foto! (zie de correctie die ik gemaakt heb)

    - een egale achtergrond zonder onderbrekingen zou deze foto nog mooier gemaakt hebben want nu is het onderwerp als het ware in twee delen verdeeld en dat ontsiert het geheel.

    Behalve deze zaken was de opname qua compositie uitstekend G!

    Voor de volgende inzending graag een detailfoto uit de natuur, let op de achtergrond! 

    Groetjes,
    Vonny

    31-03-2012 om 23:17 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik - inzending zeven - stilleven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Pinrik,

    Deze foto heeft meer weg van een reportage foto dan van een stilleven maar ik begrijp dat je graag een foto van deze tragische gebeurtenis wou inzenden!

    Het lichaam van de beer is ongeveer goed geplaatst op 1/3 van links, het hoofd van de beer valt hier natuurlijk het meest op zoals dit ook het geval is in een portretfoto, de hoge plaatsing daarvan zo dicht aan de bovenrand is minder goed geslaagd en maakt het moeilijk om een harmonisch beeld te bekomen. 
    opgepast: de bovenkant van het hoofd is overbelicht, het histogram in de gaten houden!  

    Rechts zie je een betere indeling met bv. een vierkante uitsnede, stel je voor dat het wit opgevuld is met de metalen stangen en het groen daarachter. Als men het kader in negen gelijke delen verdeelt, volgens het klassieke compositiepatroon, dan valt lichaam en hoofd op de correcte plaats waardoor het beeld veel evenwichtiger lijkt. 

    Uitzonderingen op de regels kunnen altijd op voorwaarde dat het de foto krachtiger maakt en dat is niet evident. Wanneer men eerst de regels kan toepassen bij verschillende onderwerpen, dan kan men naderhand ook beter begrijpen waar het eventueel anders kan en niet eerder Pinrik!

    Probeer nog eens even iets in die aard maar dan met meer aandacht voor de regels!

    Groetjes,
    Vonny

    31-03-2012 om 00:00 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    24-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik - inzending zes - stadszicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Pinrik,

    Een goede foto waarbij je de ingang van het burgemeesterhuis en park laat zien. De schuine inleiding via het bord met het opschrift is goed leesbaar en correct geplaatst,via het hek zien we de woning en kunnen we een blik werpen op het fraaie groen van het park, de pilaar met versiering is ook goed geplaatst! 

    Een minpuntje; de foto kan beter rechtgetrokken worden waardoor het visueel aspect een trapje stijgt.

    Voor een volgende inzending graag een stilleven.

    Groetjes,
    Vonny

    24-03-2012 om 23:05 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tess - Inending twee - onderwerp in een landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Tess,

    Over deze foto valt wel één en ander te zeggen!
    Qua compositie lijkt dit nog een beetje chaotisch, je hebt veel in beeld gebracht maar het belangrijkste onderwerp ligt helemaal niet op een sterke lijn in het beeldformaat en dat is spijtig.
    Waar de rode pijl staat zou het centrum van het kunstwerk moeten zijn, de duinen zijn heel prominent in het beeld aanwezig en stelen de show, de paaltjes op de voorgrond geven geen meerwaarde aan de foto. 

    In de twee voorbeelden die ik bijgevoegd heb wil ik graag de aandacht leggen op de mogelijkheden die in dit beeld aanwezig zijn.
    - door dichter in te zoomen kan je het beeld van dichterbij bekijken en de werklieden quasi op een sterke lijn plaatsen want het zijn zij die hier eigenlijk belangrijk zijn omdat ze een actie uitvoeren aan het kunstwerk. Ook het omvangrijkste deel van het kunstwerk heeft nu een plaats op een sterke lijn gekregen.
    - de tweede uitsnede wijkt af van de opdracht maar toont je hoe je bv. een eenvoudig landschap kunt opbouwen uit drie horizontale lagen; duinen + zee, wolken, heldere hemel. De verticale peil laat zien waar het oog een rustpunt weet te vinden, de kleine schaduw partij in het duingras doet hiervoor het nodige. 

    Probeer om aan de hand van de tips tot een goed resultaat te komen voor een volgende inzending!

    Groetjes,
    Vonny




    24-03-2012 om 22:53 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kawaracer - eerste inzending - Landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Kawaracer,

    Van een heel eenvoudig tafereel heb je toch een interessante compositie gemaakt, door de diagonale lijnen die de grachten vormen is er een boeiend beeld ontstaan, ook het water staat op een sterke lijn alsook de horizon met de bomen en de huizen, heel goed!

    Er is niettegenstaande al dat positiefs één belangrijk storend element die je foto naar beneden haalt, het stukje paal in die heldere kleur, dit trekt onmiddellijk de aandacht van de kijker. Ook de positie in het kader is compositorisch een tegenvaller want dicht bij de kant is nooit een goede positie voor iets dat zo nadrukkelijk de aandacht trekt. Men blijft vooral naar dit paaltje staren waardoor de rust van het beeld sterk afneemt.

    In de uitsnede zonder dit paaltje krijgt de groene vlakte, het water en het lijnenspel van de grachten alle aandacht, dit straalt eenvoud en rust uit, twee zaken die een foto goed maken.

    Misschien nog zo een interessante foto van een landschap rekening houdend met de tips!

    Groetjes,
    Vonny

    24-03-2012 om 22:15 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grafikunst65 - tweede inzending - landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Grafikunst65,

    In deze foto toon je een landschap met zicht op een waterloop en een gebouw dat op een klein pompstation lijkt, dit is beslist geen slechte compositie maar het kan een stuk beter.

    Laten we de foto even van dichterbij bekijken; het huisje staat op een sterke lijn en de waterloop ook, dat is goed, de horizon is eveneens evenwichtig geplaatst op ongeveer 2/5 van de horizontale verdeling van het formaat. 

    Nochtans is er in de foto een soort conflict tussen de waterloop en het huisje waarbij beiden wedijveren voor de aandacht en dat vind ik er storend aan. Omdat je een deel van de linkeroever in beeld gebracht hebt waarvan in feite heel weinig te zien is, leid je daarmee de aandacht van de kijker weg van het huisje dat hier het hoofdonderwerp vormt en dat is spijtig! Ook de massa takken boven het huisje hebben de neiging om te domineren, waardoor het beeld zwaar uitvalt.

    Een andere uitsnede biedt het voordeel dat je vooral het accent op het huisje legt dat langs de rechteroever van de waterloop staat en daarmee schep je rust in het beeld. 

    Misschien nog eens een keertje proberen en goed letten op de tips!

    Groetjes,
    Vonny


    24-03-2012 om 00:00 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    17-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grafikunst65 - eerste inzending - landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Grafikunst65,

    Voor je eerste inzending is dit een goede poging want je hebt de basische compositieregels toegepast en dat is fijn! 

    De foto is in drie lagen opgebouwd, voorgrond met gras en waterriet, daarboven de waterpartij en daarop het huisje en de lucht, het huisje heb je eveneens op een sterke lijn geplaatst. Heel goed voor een begin want ik merk dat je weet waarover het gaat!

    Laten we nu even een ander aspect van het beeld bekijken. Bij de vraag of de foto zoals voorgesteld voldoende elementen in zich heeft om echt boeiend te zijn, daarvan ben ik niet overtuigd. De reden hiervoor is een overmaat aan informatie, de grote partij gras biedt geen meerwaarde, de beide zijkanten van de foto leiden teveel de aandacht af van het echte onderwerp, "het huisje" daar moet de aandacht naartoe gaan en het huisje is piepklein en erg duister. 

    De uitsnede die ik gemaakt heb brengt je visueel direct naar het doel, rondkijken doe je niet want de foto vertrekt linksonder en gaat in diagonaal dwarsdoor het formaat mee met de kijkrichting van de aanschouwer. Ook worden alle belangrijke details uitvergroot, het waterriet, water, oevers, huisje, bomen, lucht en weerspiegelingen in het water vertellen meer nadrukkelijk hun verhaal, daarnaast zijn de verhoudingen nog een flink stuk harmonischer geworden.

    Graag nog een landschapsfoto voor je volgende inzending waarbij je deze tips nog beter probeert toe te passen.

    Groetjes,
    Vonny


    17-03-2012 om 23:54 geschreven door Henlo


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tess - inzending 1 - Boom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Tess,

    Voor een eerste inzending is dit een goed begin, met de titel die je aan de foto gaf leg je hier duidelijk het accent op de mooie boom. Je hebt de boom ongeveer in het midden van het beeldformaat geplaatst en uitzonderlijk kan dit een goede plaatsing zijn maar in dit geval is dit minder geslaagd. 

    Waarom: De boom is o.a. niet geïsoleerd op deze foto want op de achtergrond valt er nog van alles te bekijken; een park met bomen, struiken, mensen, huizen van het dorp en de kerk. Dit op zich zijn heel veel elementen die om de aandacht van de kijker vragen en de boom krijgt niet de aandacht die hij verdient als hoofdonderwerp. 
    Had je nu bv. de boom scherp in beeld gebracht met een wazige achtergrond, dan was dit misschien een betere foto geweest. Zoals je foto nu is toont hij ons de omgeving, meer niet en is qua compositie niet evenwichtig genoeg om de kijker voldoende te kunnen boeien.  

    Als we nu even stilstaan bij de regel van derden, waarbij je de foto zowel verticaal als horizontaal in drie gelijke delen verdeelt. (zie groene lijnen op de verbeterde versie) Je merkt dat ik de foto bijgesneden heb zodat die sterke lijnen op de belangrijkste delen van de foto vallen, die zaken die het meest in het oog springen bij een eerste aanblik. De boom en de kerk vormen nu een harmonisch geheel waardoor het beeld evenwichtig geworden is en de kijker niet meer de neiging heeft om steeds rond te kijken, op zoek naar dit wat de fotograaf in de foto wou tonen.

    Voor de volgende inzending graag een landschap waarin je deze regel toepast.

    Groetjes,
    Vonny

    17-03-2012 om 21:23 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    10-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.G. Debrandt - derde inzending - stadszicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo G. Debrandt,

    Puike foto, G! Het standbeeld van de kinderen is een prachtige inleiding en vormt tevens het hoofdonderwerp, mooi scherp weergegeven en op de juiste plaats in het beeldformaat. 

    De omgeving als achtergrond of tweede onderwerp, lichtjes wazig om de aandacht niet teveel naar zich toe te trekken, mooi gedoseerd door een correcte keuze van het diafragma F:4. 

    Het hoofdgebouw ongeveer op een sterke lijn met daarbij een mooie reflectie in het water, wat wil je nog meer...ja er is nog iets dat zeer belangrijk is, de witbalans is niet correct en die heb ik even aangepast in de foto rechts! Dit alleen vormt al een belangrijk hoofdstuk waaraan een fotograaf prioriteit moet geven want als de witbalans te ver uit is lijkt een foto heel flets, daarover vind je veel informatie op het internet. 

    Als je op automatische witbalans werkt kan je dit achteraf vrij gemakkelijk bijstellen in een programma zoals bv. Lightroom van Adobe. Nog beter is het om je eerste foto van een onderwerp onder dezelfde lichtomstandigheden (dit detail is van kapitaal belang) eerst in beeld te brengen met een grijze kaart in beeld. 
    Niet zomaar een grijze kaart maar een geijkte 18% grijze kaart die je in de fotohandel kan verkrijgen. Later klik je in Lightroom met het pipet voor de witbalans correctie op deze grijze kaart en klaar is Kees, daarna kan je alle foto's uit diezelfde reeks in één keer corrigeren.

    Voor de volgende inzending verlaten we het hoofdstuk landschappen want dit heb je onder de knie. Graag iets anders bv. een stilleven G, respecteer hierbij dezelfde compositieregels want in feite hangt alles aan mekaar en komt neer op evenwicht voor het beeld zoeken en vinden.

    Groetjes, 
    Vonny

    10-03-2012 om 10:07 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ivory65 - derde inzending - Landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Ivory65,

    Het is je gelukt, deze foto is heel mooi van compositie, met de peilers van de brug als inleiding en goed geplaatst op een sterke lijn, verderop de constructie die het gewicht van de brug moet ophouden staat ook op een sterke lijn. Daarnaast nog een interessant gebouw aan de overkant van het water en onder de brug een voorbij razende motorboot om het geheel nog meer spektakel te geven, proficiat!

    Er is toch een foutje die de foto ontsiert en dat is het schuine hoge gebouw uiterst links in beeld, dit hoeft er echt niet bij en trekt onnodig de aandacht. 
    De oplossing hiervoor is: neem meer van de omgeving op in je foto en trek de foto achteraf recht in een programma om foto's te bewerken, maak dan een perfecte uitsnede en klaar!

    Voor de volgende inzending een stadszicht, zie opgave in bijgevoegd word document.

    Groetjes,
    Vonny

    Bijlagen:
    Stadszicht.docx (124.7 KB)   

    10-03-2012 om 09:33 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    07-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik - inzending 5 - stadszicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Pinrik,

    Deze foto toont ons iemand die het bankgebouw uit gaat en zijn gegevens nog even controleert, de man is het onderwerp en staat op een sterke lijn, ook de fiets heeft een bijrol gekregen en het gebouw volgt een diagonale lijn door het formaat, dit zijn goede compositorische elementen. 

    Maar...het beeld is te kort bij de voeten van de man afgesneden en van de fiets ontbreekt er een flink stuk van de wielen. Daardoor is er een gebrek aan inleidende ruimte ontstaan waardoor deze twee onderwerpen krap tegen de rechterhoek gedrumd staan, wat spijtig! 

    In de achtergrond van de foto zie je een helder gebouw dat enkel voor afleiding zorgt door de aandacht naar zich toe te trekken terwijl dit in deze foto geen belangrijk visueel (vertellend) onderdeel van het beeld uitmaakt. Bij de uitsnede merk je dat de foto zonder dit storend element een stuk rustgevender geworden is, alle aandacht gaat nu naar de man en de fiets met daarachter het bankgebouw.

    Graag had ik gezien hoe je dit alles samen kan brengen in een goed beeld want je bent echt goed bezig, zeker de moed niet opgeven Pinrik en nog een keertje proberen. 
    Ik zou gemakkelijk kunnen zeggen dat het zo goed is maar dan leer je niet echt iets bij, wanneer je dit nog beter onder de knie hebt kan je dit succesvol blijven toepassen want dit zijn algemene regels, vandaar dat ik nu liever iets strenger ben.

    Groetjes,
    Vonny


    07-03-2012 om 21:09 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiber - inzending 5 -
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Fiber,

    Dit ziet er al veel beter uit, deze foto is in vijf horizontale lage opgebouwd, bestaande uit grassen,water, hopen aarde, bossen en lucht, daarbij nog een graafmachine als hoofdonderwerp in een opvallende kleur en op een sterk punt, heel goed gedaan! 

    Er heerst een zekere harmonie tussen de verschillende elementen in het beeld al is het hoofdonderwerp (graafmachine) zeer klein afgebeeld, dit had iets beter gekund. 

    In de twee bijgevoegde uitsneden zie je bij de eerste daarvan hoe je meer nadruk had kunnen leggen op het onderwerp door dichterbij te komen en bij de tweede uitsnede, een panoramisch beeld dat ook een beter resultaat kan opleveren. Denk daaraan wanneer je een foto gaat nemen, zie de foto voor ogen zoals hij te zien zal zijn op je beeldscherm, dit noemt men visualiseren!

    Voor de volgende inzending graag een onderwerp in de stad of dorp waarbij de nadruk op het onderwerp ligt maar tevens ook nog iets te zien is van de omgeving zonder dat dit storend werkt, rekening houdend met de compositieregels natuurlijk!

    Groetjes,
    Vonny

    07-03-2012 om 20:34 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!