De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
13-08-2012
Richard5 - inzending 4 - een onderwerp in een landschap
Hallo Richard5,
Bravo met deze inzending, mooi in beeld gebracht met een sfeervolle belichting!
De diagonale inleiding met de reling en de plaatsing van de verrekijker in het formaat is zeer goed in beeld gebracht. Daarachter een licht wazig beeld van het landschap in de verte met een mooi degressief dieptescherpte verloop dat je bekomen hebt door het kiezen van het gepaste diafragma, het onderwerp is vlijmscherp. Dit alles laat zien dat je nadenkt en niet zomaar lukraak op de sluiterknop drukt.
Voor een volgende inzending graag een stilleven dat qua positionering en belichting iets meer te bieden heeft dan het gewone.
De foto die je hier toont is voor wat de horizontale indeling van het formaat betreft goed verdeeld, ongeveer 2/5 voor alles onder de horizon lijn en 3/5 voor de lucht, dit is een goede norm.
Voor wat de verticale verdeling betreft is de verdeling met de huizen op 1/3 correct maar het geheel minder geslaagd omdat de groep huizen samen eerder een slordig onderwerp vormen. Had je nu temidden van de velden één huis staan ter hoogte van het doelteken dat je op de rechtse foto ziet dan had de foto veel meer zeggingskracht gehad.
Het is niet voldoende om er even op uit te trekken om een geslaagde landschapsfoto vast te leggen, het is een beetje zoeken naar een geschikt onderwerp en er is ook geen haast bij.
De belichting is niet ideaal omdat de lucht te weinig doortekening vertoont en wat flauw uit de verf komt, de voorgrond lijkt ook een beetje aan de duistere kant. Probeer met verschillende belichtingswaarden te spelen en zo een beter resultaat te bekomen.
De gecorrigeerde foto rechts laat zien hoe die foto toch nog voor een stuk verbeterd kan worden en daardoor meer uitstraling krijgt.
Deze foto was in elk geval een stuk beter dan de vorige, goed zo!
Voor een volgende inzending zou ik graag nog een landschapsfoto krijgen waarin je laat zien dat je uit de twee vorige besprekingen veel bijgeleerd hebt.
Je foto van een detail van een standbeeld in een park met daarachter een wazige achtergrond is goed qua indeling in het formaat, dit heb je goed gedaan!
Bij een dergelijke opname is het beter om de lens van de camera minstens op ooghoogte of iets lager te houden want nu ligt het accent (sterke punten) op de schaduwvlek in de haren vlak boven het voorhoofd en de neus van het standbeeld. Het zijn de ogen die de show moeten stelen en die zijn niet zo goed geplaatst in het formaat.
Grofweg heb ik van je foto een close-up uitsnede gemaakt om te demonstreren waar de aandacht naartoe moet gaan als je er zou van uitgaan wat ik hiervoor beschreven heb. Het oog van de kijker volgt de mond via de neus en naar het oog waar de aandacht blijft rusten.
Om deze lessen af te sluiten nog een laatste foto van een stilleven die zo dicht mogelijk bij al het geleerde aansluit.
Een heel mooie foto, proficiat! Alles goed op zijn plaats in het formaat al had ik het einde van de weg graag minder centraal gezien, nog iets meer naar rechts was beter geweest.
In de bijgevoegde uitsnede is op de voorgrond een beetje ruimte weggeknipt en het tweede kind weg gekloond. Op die manier vestigen we de aandacht op het meisje met de felrode kledij, zo dwaalt de aandacht van de kijker niet heen en weer tussen de twee figuranten wat de rust in het beeld ten goede komt en een betere foto oplevert.
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een landschap dat nog meer op de voorgrond staat met daarachter een wazige maar nog herkenbare achtergrond.
Je eerste foto heb je goed voor mekaar, het onderwerp "de uil" is goed geplaatst in het formaat, mooi zo!
Er kan nog aan verbeterd worden door de verticaal te zetten en de kleuren aan te passen, ook een beetje extra scherpte laat het geheel beter lijken.
Voor een volgende inzending graag een landschap met in achtname van de klassieke compositieregels, zie goede voorbeelden op het blog, lees aandachtig de commentaren!
Viko - inzending 4 - onderwerp in een landschap of stadszicht
Hallo Viko,
Een foto van een stadszicht met een kunstwerk als onderwerp op de voorgrond, eigenlijk te weinig stadszicht en te veel onderwerp voor deze opdracht!
De foto is wel het bespreken waard als we de opdracht als een stilleven in de stad zouden behandelen maar ook dan is er een gebrek aan evenwicht tussen de verschillende elementen die hier aanwezig zijn.
Wat je wel goed gedaan hebt is er voor gezorgd dat er een wazige achtergrond aanwezig is zodat de nadruk op het kunstwerk ligt. Voor de gevraagde opgave zou de overgang misschien net te fel geweest zijn, speel dus met je diafragma keuze!
Doordat je het kunstwerk zo prominent in beeld gebracht hebt en er zo weinig stadszicht aanwezig is valt de meeste aandacht op het kunstwerk of dan toch weer niet want die aandacht wisselt constant tussen de donkere vlakken van het beeld en de lichte delen van de achtergrond en dit werkt eerder storend. Ook het groen doet er hier geen goed aan, een omzetting naar zwartwit zou bij dit soort onderwerpen ook goed kunnen werken.
Bij een dergelijke foto is het beter om nog dichter in te zoomen op het beeld, het hoofd en lichaam op sterke lijnen en snijpunten te plaatsen, verder storende elementen en lichtvlekken te vermijden die constant de aandacht trekken.
Voor een volgende inzending graag nog een poging om een onderwerp in een landschap of stadszicht te plaatsen.
Timotie - inzending 3 - onderwerp in een landschap
Hallo Timotie,
Een geslaagde foto van een landschap met een windmolen!
Een goede verdeling over het formaat, de molen is goed geplaatst en de verhoudingen tussen landstrook en lucht zijn in orde, de sfeer is ook goed, alles valt prima samen.
Belangrijke opmerking: als je goed kijkt kan je zien dat de foto niet helemaal klopt met het werkelijke perspectief en de molen er wat verwrongen bijstaat, in de uitsnede rechts heb ik een lens correctie uitgevoerd in Lightroom 4.0 waardoor het beeld natuurlijker lijkt. Bij foto's waar je de camera in een bepaalde hoek moet kantelen om alles in beeld te krijgen heb je te maken met dit fenomeen en moet dit gecorrigeerd worden.
Je eerste inzending is een foto van een oogsttafereel waarbij de figuranten erg statisch afgebeeld zijn. Wat onmiddellijk opvalt is de scheiding tussen de boer met paard en kar en de twee handlangers links in beeld, dit zorgt voor een onsamenhangend beeld, heeft vooral de neiging om het beeld in twee delen op te splitsen, zie de rode lijn in het midden van je beeld. Het kan werken als allen dichter bij mekaar zouden staan.
Een dergelijke foto kan goed staan in een familiealbum maar om echt boeiend te worden zou er een actie moeten plaats vinden, bv. mensen aan het werk, dit maakt de opgave natuurlijk een stuk moeilijker.
In de uitsnede rechtsboven zie je hoe het beeld al iets meer te bieden heeft, er ontstaat een interactie tussen de verschillende sterke punten in het beeld, let hierbij op de rode lijnen. Toch vind ik dat we er nog iets meer uit kunnen halen door er een vierkantig formaat (linksonder) van te maken waarbij het geheel de kijker nog meer aanspreekt, evenzo met het beeld van de handlangers.
Voor een volgende inzending graag nog een landschap met of zonder mens of dier waarbij je vooral de nadruk legt op een zinvolle compositie in functie van het totaalbeeld.
Deze foto is beslist al een stuk beter dan je vorige inzending maar heeft nog niet de nodige uitstraling om er een boeiend beeld van te maken.
We bekijken dit even van dichterbij: - een foto die quasi in twee delen verdeeld is tussen lucht en gewas met daartussenin een dunne strook bomen. Dit leidt zelden tot een evenwichtige compositie omdat er een soort conflict ontstaat en de aandacht van de kijker steeds afgeleid en verdeeld wordt tussen deze elementen zonder ergens een rustpunt te vinden. Maak gebruik van het compositiekader d.w.z. verdeel het formaat in drie gelijke delen zowel horizontaal als verticaal en plaats je onderwerp op één of meerdere van deze lijnen. (snijpunten)
Om je op weg te helpen heb ik toch een uitsnede van deze foto gemaakt om aan te tonen hoe je meer uit een dergelijk eenvoudig tafereel kunt halen.
Het eerste wat nu opvalt is dat het gewas ongeveer twee derde van het formaat inneemt en de bomen met de lucht de rest. De aandacht van de kijker start bij de voorgrond en het oog wordt meegezogen naar de sterke punten waar het spoor door het gewas loopt en eindigt bij de bomen, wel spijtig dat dit niet verder loopt want nu loopt het spoor dood op en donkere massa.
Conclusie: er is meer balans in de foto, veel meer detaillering zichtbaar en de kleuren zijn iets levendiger gemaakt, alles valt beter samen.
Opgelet: het is niet de bedoeling dat je eerst een opname maakt met een zwakke compositie om daarna zoals hier met de schaar een drastische uitsnede te maken en zo een betere foto te bekomen! Doe je dit wel dan ben je slecht bezig want je gooit er (zoals je hier kan zien) de kwaliteit van de opname mee weg, elke verloren pixel is kwaliteitsverlies. Denk eerst even goed na vooraleer je de sluiterknop indrukt en maak meerdere opnamen van eenzelfde onderwerp, beperk het bijsnijden tot het hoogst nodige.
Voor een volgende inzending nog een landschap waarin je de basische regels van de compositie beter toepast.
Geen gemakkelijke foto die je hier inzend! Je hebt een beeld dat opgebouwd is met een detail van een kunstwerk op de voorgrond, een gebouw en enkele mensen op de achtergrond.
De uitsnede van het kunstwerk en de plaatsing in het formaat is beslist niet slecht omwille van de driehoek die gevormd wordt door de hoofden is dit interessant, zonder het vierde hoofd linksonder zou dit nog sterker geweest zijn, op zich is dit goed gezien.
De kijker zal nochtans de neiging hebben om constant rond te kijken omdat er hier niet echt sprake is van een zeer evenwichtige opbouw al zijn er zoals eerder genoemd goede elementen aanwezig. opgepast voor een correcte witbalans want hier is dit niet het geval!
Aan de rechterkant zie je een uitsnede dat een stuk rustiger en sterker is, twee hoofden, twee bekers en twee waterstralen in een mooie beweging naar boven bekijk je deze foto van linksonder naar rechtsboven. Op de achtergrond merk je enkele mensen die goed wazig in beeld komen en de aandacht nauwelijks afleiden maar wel een meerwaarde geven aan de totaliteit van de foto. Er zijn geen storende lijnen aanwezig in de achtergrond en daar bovenop een correcte witbalans!
Voor een volgende inzending graag nog een dergelijke opname die nog beter uitgewerkt is.
Deze foto is niet helemaal in overeenstemming met de opdracht maar beslist het bespreken waard!
Deze foto zie ik meer als een detail in een landschap, daarbij is de eend het hoofdonderwerp en die heb je perfect in het beeld geplaatst, de horizon eveneens en dat is heel goed gedaan!
De achtergrond daarentegen zie ik als ondergeschikt en die had ik wazig gemaakt om aan de foto een vleugje kunstzinnigheid te geven waardoor die strak afgetekende lijnen en de lucht veel zachter zouden lijken en de eend nog beter los zou komen van de achtergrond. Kies het juiste diafragma!
Om de foto nog meer punch te geven heb ik in het voorbeeld rechts de lucht doorgedrukt zodat het wit van de wolken dat zich op het randje van overbelichting bevindt nu beter in het formaat behouden blijven, de kleur van de eend is ietwat feller gemaakt, het zijn details waarmee je rekening kunt houden.
Voor een volgende inzending graag nog zo een foto maar nog overtuigender Timotie!
Een landschapsfoto met een goed geplaatste horizon op 1/3 van onder, goed gedaan Sien!
Dit is natuurlijk nog een beetje te weinig om een goede foto te bekomen want als we dit beeld even van dichterbij bekijken zien we dit. - een groene massa beslaat 1/3 van het formaat en een dreigende lucht die 2/3 van het beeld voor zijn rekening neemt, verder loopt er een smal haast onzichtbaar wandelpaadje doorheen het gras.
Eigenlijk niet voldoende om een boeiende foto te hebben waarnaar je graag wil blijven kijken. De reden hiervoor is dat er geen echt onderwerp is dat in het oog springt en de belangstelling van de kijker lokt!
Bekijk nu even de nieuwe uitsnede rechts, hier merk je precies het omgekeerde. Het gras is veel dichterbij gekomen waardoor je detaillering en het spel van de wind kan zien, het paadje is veel beter zichtbaar en heeft nu een meer centrale plaats gekregen in de foto. Je merkt dat het pad van linksonder in een diagonale beweging door het formaat beweegt en waar het lijkt op te houden spreekt het de verbeelding van de kijker aan om dit te blijven volgen. De lucht is nog steeds dreigend en overheerst niet, de foto straalt meer rust en evenwicht uit, al een hele stap vooruit!
Graag nog een landschap waarbij je nog meer rekening houdt met het onderwerp en de juiste plaatsing in het format.
Je lijkt er talent voor te hebben want deze foto is zeer goed opgebouwd in drie verticale vlakken met een perfect geplaatste horizon op 1/3 van boven, op 2/3 de waterplas en daaronder het zand, proficiat!
De belichting en kleur geven aan de foto een prachtige sfeer, enkel een paar kleine maar niet onbelangrijke aanpassingen kunnen aan dit beeld nog een meerwaarde geven. (zie foto rechts)
De lucht is een beetje verduisterd omdat deze vooral aan de rechterbovenkant de neiging heeft om te licht te worden en dit moet men best vermijden omdat de aandacht van de kijker daar naartoe gezogen wordt, hierdoor zijn de wolken nu ook iets krachtiger doorgedrukt.
De waterplas met de weerkaatsingen van de gebouwen en de lucht zijn ook even doorgedrukt, het zand opgelicht en een beetje verscherpt, er is ook extra verzadiging toegepast over de gehele afbeelding waardoor de foto nog een warmere uitstraling heeft.
Dit alles gezegd en gedaan, de persoonlijke smaak van elke fotograaf is een voorrecht, gebruik hiervan wat je goed vindt Richard5!
Voor de volgende inzending graag een foto van een detail in een landschap of stadszicht waarbij de omgeving aanwezig is maar minder in de verf gezet is, met andere woorden een wazige achtergrond die bij je gekozen onderwerp past.
Een moeilijke foto in tegenlicht dat je hier inzend, de belichting is zeker niet eenvoudig en daarin ben je gedeeltelijk geslaagd.
De zon is natuurlijk fel uitgebrand en daar kan men zich aan verwachten tenzij er voldoende wolken zijn die het licht veel beter afschermen. De overstraling (lens flare in vakjargon) die je hierdoor bekomt kan in bepaalde gevallen aantrekkelijk zijn maar meestal is dit niet overtuigend.
De keuze die je gemaakt hebt om de horizon in het midden van het formaat te plaatsen is geen goede want het snijdt letterlijk de foto in twee delen, te vermijden dus! De zon is bijna centraal geplaatst en doet het hier ook minder goed.
In het voorbeeld aan de rechterkant zie je een aanpassing waarbij de horizon op 1/3 van boven geplaatst is en via een diagonale beweging van het koren wordt het oog van de kijker meegezogen naar de zon die op een sterker punt in het formaat rust.
De lens flare is weg gekloond omdat ze in deze foto geen meerwaarde biedt, in de lucht is er minder verzadiging toegepast zodat het geheel een flink stuk evenwichtiger lijkt.
Er zal nog een beetje geoefend moeten worden om de compositieregels beter te kunnen toepassen, bekijk daarvoor de goede voorbeelden op het blog en lees aandachtig de besprekingen.
Welkom in de lessen betere compositie, zo te merken heb je het blog al even bekeken want je stuurt een landschap als eerste foto en dit was een goede beslissing.
Wat de foto betreft zitten er enkele goede elementen in zoals de molen, de mensen, de dijk enz... Voor wat de realisatie van het totaal beeld betreft is dit een heel stuk minder geslaagd omdat het overaanbod aan informatie de spanning in de foto helemaal teniet doet en het getoonde reduceert tot een opname die enkel een documentaire waarde heeft!
In de fotografie die we hier in de mailgroep meestal beoefenen is het belangrijk dat je probeert om een foto zo goed mogelijk te presenteren zodat het voor de kijker boeiend blijft om daar naar te kijken.
Om de fotograaf daarbij te helpen maken we gebruik van enkele basische compositieregels en het compositieraster. Door het formaat van je foto zowel verticaal als horizontaal in drie gelijke delen te verdelen bekom je een raster, we proberen het onderwerp zo te plaatsen dat het op of in de nabijheid van één of meerdere van de buitenste sterke lijnen boven, onder, links of rechts valt.
Als we je foto eens onder de loep nemen dan zien we dat de horizon in het midden van het beeld loopt en dit is zelden een aantrekkelijke plaats, bekijk in dit verband vb. even wat landschapsfoto's van bekende fotografen op het internet. De opeenstapeling van horizontale vlakken is hier in je foto zwaar geladen, verder zien we nog nog een groep mensen die heel klein in beeld komen en het hoofdonderwerp (de molen) die een tamelijk goede maar een heel discrete plaats in het formaat toegewezen kreeg. Laten we dan liever zwijgen over die hoogspanningsdraden die de foto totaal ontsieren!
In de uitsnede en een beetje grof klonen zie je hoe de foto er beter had kunnen uitzien, het langwerpig formaat voegt hier in dit geval ook een meerwaarde aan toe. Op de lijn van de onderste derde ligt de horizon, op de rechtse verticale derde de molen en op de linkse de groene struiken, het koppel dat een praatje doet geeft de menselijke schaal aan waardoor de kijker de verhoudingen van het geheel beter kan inschatten.
Probeer voor een volgende inzending nog een landschapsfoto te maken en hou rekening met dit wat je hieruit hebt kunnen leren.
Een foto van een zuiders berglandschap met als inleiding een rivier, beide rijk begroeide oevers, een brug op een sterke lijn in het formaat, verder gebouwen en in de achtergrond het gebergte met een stukje blauwe hemel. Alles lijkt op zijn plaats te vallen en dit heb je alvast heel goed gedaan!
Nochtans kan men daar nog enkele verbeteringen aanbrengen die het geheel nog meer punch kunnen geven want fotografie is meer dan een plaatje dat bv. de realiteit weergeeft zoals het de bedoeling is voor de reportage fotograaf.
Kleine details zoals, zie foto rechts de rode stippen, zorgen ervoor dat je foto nog beter uit de verf komt, dit noemt men dan afwerking. Ook het contrast een beetje verhogen kan wonderen doen, soms is dit voor de leden moeilijk te beoordelen als je niet met een gekalibreerd beeldscherm werkt!
Voor een volgende inzending graag nog een landschap met een onderwerp, bv. beeld, dier, mens, fiets enz... of iets dergelijks dat scherp in beeld is op de voorgrond en daarachter een landschap of stadszicht met een goed gekozen wazige achtergrond. Denk hierbij aan een geschikte diafragma keuze!
Een leuke foto van de beer, je hebt dit beeld tamelijk goed opgebouwd al kan dit nog een stuk beter door enkele extra tips op te volgen.
Je hebt de beer min of meer goed geplaatst in het formaat, de horizontale lijn in de achtergrond van het beeld staat voor wat de verhoudingen betreft goed, spijtig genoeg niet horizontaal en dat ontsiert. Het zou ook anders kunnen maar dan zou je die lijn bv. meer als een diagonaal kunnen gebruiken die door het formaat beweegt en een complexer beeld oplevert.
De dieptescherpte op de voor en achtergrond is naar mijn gevoel overdreven waardoor de aandacht te veel weggezogen wordt van de het onderwerp. Plaats de beer minstens een anderhalve meter van de achtergrond, en nog beter, gebruik een achtergrond in één kleur en zorg dat er een ronding gevormd wordt en geen breuklijn achter het onderwerp, m.a.w. een vloeiende overgang tussen voor en achtergrond. Doe testen en vindt de meest geschikte lensopening (diafragma) om dit te realiseren.
De beer kan ook iets groter in beeld gebracht worden zodat de verhoudingen meer evenwichtig zijn en door de achtergrond een beetje waziger te maken komt alles een stuk beter tot zijn recht.
Probeer nog een dergelijke foto te maken met een ander onderwerp.
Het bestand van je foto is een beetje klein, 650 x488 pixels laat me niet toe om veel te doen zonder enorm kwaliteitsverlies, daarnaast zijn er geen exif-gegevens ingesloten wat goede raad geven inperkt. Lees daaromtrent eens goed wat er op het blog staat!
De foto toont ons een bal in het zand, zo een beeld kunnen we plaatsen onder de noemer "stilleven" of "productfoto". Wat betreft de compositie zit die foto tamelijk goed al vind ik de grootte van de bal in beeld en de positie van de bal in het formaat iets minder geslaagd. Zeker niet kwaad voor een eerste inzending Timotie!
Van links naar rechts krijg je een inleiding te zien via het zand dat naar de bal toe loopt maar daarboven nog een grote oppervlakte zand die geen meerwaarde geeft aan het beeld en vooral afleidend werkt.
Door de bal groter in beeld te brengen, het logo horizontaal te plaatsen en de inleiding via het zand, in een diagonale lijn door je formaat naar de bal te laten bewegen krijg je een boeiender beeld te zien. De ogen van de kijker rusten nu op de bal die verder geanalyseerd kan worden en alle aandacht krijgt! De kleuren zijn een beetje intenser gemaakt waardoor de foto meer pit heeft.
Voor een volgende inzending graag nog een dergelijke foto met eenander onderwerp en achtergrond, hou daarbij rekening met de tips die je meegekregen hebt.
Best een aardige foto, mooi in beeld gebracht, misschien een beetje krap in het formaat waardoor het beeld niet helemaal op een harmonische wijze tot zijn recht komt, (zie de aanpassing bij de rechterfoto) verder goed gedaan!
Al is de horizon vrij centraal geplaatst wat bij vele beelden niet overtuigend zou zijn, werkt dit hier niet storend door de keuze van de opnamehoek met de duin, de grassen en de nodige wazigheid die de achtergrond discreet laat lijken, mooi zo Tess!
Let op de scherpte want ik krijg de indruk dat die niet overal aanwezig is op het kunstwerk, doe meerdere tests met verschillende diafragma instellingen.
Voor een volgende inzending graag een stilleven, let op de positie van het onderwerp en de achtergrond, experimenteer en vergelijk de bekomen resultaten zodat je foto iets meer te vertellen heeft dan gewoon een voorwerp van dichterbij. Denk ook aan de invalshoek van het licht en de schaduwen, wel of niet aanwezig enz...
Voor een eerste inzending is dit een mooie sfeervolle foto, alvast goed gedaan.
Om de aandacht van de kijker nog beter vast te houden kan je twee sterke lichtpunten beter vermijden waardoor het beeld rustgevender word. De foto rechts is bijgesneden en hierdoor ontstaat een panoramisch zicht op dit landschap wat eerder flatterend werkt. De verhoudingen zijn ook evenwichtiger geworden wat het totaalbeeld ten goede komt.
Voor een volgende inzending graag nog een landschap waarbij je rekening houdt met de gegeven tips!