De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
08-11-2012
Leoan - inzending 7 - onderwerp in een landschap
Hallo Leoan,
Ik zal er geen doekjes om winden, deze foto vind ik niet goed omdat het je bedoeling was om de bank te fotograferen als hoofdonderwerp en die staat er amper op? De kiosk is toch enkel bijzaak, en die krijgt de volle aandacht al is die nog zo onscherp!
Het verloop van de dieptescherpte is plusminus goed Leoan, het kan nog beter door een nog groter f-getal te kiezen maar je gekozen hoofdonderwerp moet er veel duidelijker opstaan. Had je nu gekozen voor een deel van een standbeeld dan was dit iets anders, een halve bank is er geen nietwaar, ook de plaatsing is te veel op de rand van het formaat.
Probeer dit nog een keertje met iets anders. Al doende leert men, dus volhouden hé!
Je hebt beslist moeite gedaan en gepoogd om iets moois op te zetten en je bent daar gedeeltelijk in geslaagd!
Eerst wil ik het even hebben over de witbalans, je foto vertoont te veel warme kleuren waardoor er een overmaat aan geel aanwezig is in de foto en dit oogt niet natuurlijk, in Lightroom kan je dit bijvoorbeeld eenvoudig aanpassen. (zie bijgevoegde foto's)
Je kan een stilleven op verschillende manieren benaderen, waar je de scherpte legt zal bepalend zijn voor het bekomen van een geslaagde foto. In je foto is de voorgrond onscherp en verderop het boek eveneens, met de juiste schikking kan dit goed werken.
Wanneer je voorwerpen schikt om een compositie samen te stellen dan is dit belangrijk dat de set geloofwaardig overkomt, dit vind ik hier niet helemaal geslaagd, eerlijk gezegd alles te veel op mekaar.
Naar mijn gevoel is het de oude camera die de show steelt en dit geef je niet voldoende weer door dit goed te benadrukken, het grote boek domineert hier.
In de bijgevoegde uitsnede krijgt de camera alle aandacht, het objectief is op een snijpunt van sterke lijnen geplaatst waardoor de foto veel overtuigender geworden is, de onscherpe delen versterken de focus op de camera.
Probeer dit nog een keer met een andere set-up Bieke5!
Pancake - inzending 4 - onderwerp in een landschap
Hallo Pancake,
Ik vermoed dat je de opdracht niet zo goed begrepen hebt want dit is gewoon een landschap zonder voorwerp op de voorgrond. Kijk even op het blog, daar vind je enkele heel goede voorbeelden.
Als landschap is dit een foto met veel mogelijkheden omwille van de sfeer maar de compositie is niet zo goed opgebouwd. Door de horizon ongeveer centraal te plaatsen snijd je de foto in twee delen en dit is zelden een succesvolle keuze.
Het is veel beter om het horizontaal vlak in 1/3 + 2/3 of 1/4 + 3/4 of 1/5 + 4/5 te verdelen waardoor de foto veel krachtiger oogt.
In de bijgvoegde uitsnede heb ik gekozen voor een 1/3 water en struiken en 2/3 lucht in een panorama formaat. Doordat alles nu een beetje dichterbij gekomen is krijgt de lucht met de mooie wolken een belangrijker plaats in de foto waardoor het beeld een meer dramatisch karakter krijgt.
Voor een volgende inzending een onderwerp in een landschap of stadszicht.
Deze keer is je foto goed geslaagd en mooi in het formaat geplaatst, knap gedaan!
Let op want het gebouw staat niet perfect recht en iemand met een geoefend oog zal dit direct merken, de kleuren kan je ook een beetje extra versterken.
Je hebt getoond dat je de basis van de compositie onder de knie hebt en mag verder gaan naar de volgende lessen bij Dushi, proficiat!
Met een takje als onderwerp neem je het oog van de kijker mee met de ronding van de vijver naar de hut die in het centrum van het beeld geplaatst is en waarbij de achtergrond wazig weergegeven is.
Het is beslist een aangename foto al heb ik het een beetje moeilijk met de uitgebrande delen op de blaadjes van het takje en de centrale plaatsing van de hut waardoor de foto haast in twee delen uiteenvalt.
Het kan eenvoudiger door te kiezen voor een hoofd en secundair onderwerp, takje en hut, beiden op een evenwichtige plaats in het formaat, dit levert een beter beeld op. (zie uitsnede)
Al een hele poos geleden dat ik nog een foto van je mocht bespreken.
Dit moeilijk onderwerp vraagt om een zorgvuldige compositie waarbij men de aandacht zeer gericht moet sturen en er voor zorgen dat er zo weinig mogelijk storende elementen aanwezig zijn die de aandacht van de kijker kunnen afleiden.
Daarin ben je niet zo goed geslaagd omdat je teveel in beeld gebracht hebt en naast overbelichte delen ook nog een storende achtergrond hebt in het centrum van de foto.
In de bijgevoegde uitsnede zie je hoe het beter kan door de regel, "minder is meer toe te passen" een minder opdringende achtergrond kan je bekomen door de keuze van een diafragma met een klein cijfer! (uittesten)
Probeer dit nog even met een eenvoudiger onderwerp.
Ginadoerak - inzending 4 - onderwerp in een landschap
Hallo Ginadoerak,
Ik denk dat je de opgave niet zo goed gelezen of begrepen hebt! Het was de bedoeling om een onderwerp in een landschap te fotografen, daarvan vind je verschillende goede voorbeelden op het blog, bekijk dit even.
De foto die je ingezonden hebt is gewoon een landschap waarvan de compositie goed geslaagd is, mooi zo!
In de bijgevoegde voorbeelden zie je hoe het nog beter kan, let hierbij op het niveau van het waterpeil en de horizon. Een foto waarbij het beeld versterkt wordt door de richting waarin wij lezen, (van links naar rechts) maakt een foto nog overtuigender.
Voor volgende inzending graag een onderwerp in een landschap of stadszicht.
Charpe - inzending 5 - onderwerp in een landschap of stadszicht
Hallo Charpe,
De keuze en de plaatsing van je onderwerp en de omgeving is goed maar het bekomen resultaat is minder overtuigend omdat het focuspunt niet voldoende op het beeld van het meisje rust en de omgeving onvoldoende wazig weergegeven is, de reden daarvoor is een verkeerde diafragma keuze.
Om een dergelijke foto te laten slagen is een diafragma met een klein cijfer nodig zodat de dieptescherpte beperkt blijft tot het beeld, in deze foto neem ik aan dat het beeld van het meisje je onderwerp is.
Bij je foto kon ik geen camera instellingen vinden maar het feit dat je foto omtrent volledig scherp is duid op een groot diafragma cijfer. Algemeen is de foto ook onvoldoende verscherpt waardoor alles een beetje wazig overkomt.
Voor volgende keer graag nog een keer deze opgave en de camera gegevens ingesloten.
Bieke5 - inzending 4 - onderwerp in een stadszicht
Hallo Bieke5,
Dit vind ik een heel geslaagde foto, goed gedaan!
Het kunstwerk is goed geplaatst in het formaat en de diagonale beweging van de arm naar het hoofd werkt hier uitstekend. Door een correcte keuze van het diafragma is de achtergrond voldoende wazig om niet storend te zijn en toch een duidelijk beeld te geven van de omgeving.
Een stapje naar rechts had er voor kunnen zorgen dat de boom niet uit het hoofd van het beeld groeit, de foto had ook een beetje extra scherpte nodig om overtuigend te zijn. (zie bijgevoegde aanpassing)
Voor een volgende inzending graag een stilleven, denk hierbij bv aan een gepaste achtergrond en complementaire kleuren.
Merie50 - inzending 4 - onderwerp in een stadszicht
Hallo Merie50,
Ik heb er lang naar gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat hoewel je hier weinig rekening gehouden hebt met de klassieke compositieregels toch een boeiend beeld gebracht hebt.
De algemene benadering is heel centraal met de brug en het steegje dat in het midden van het beeld een mooie diepte schept. Aan de ene kant de lichtere gebouwen en aan de andere de donkere en op de achtergrond het imposante kerkgebouw.
Wat de foto hier een meerwaarde geeft is de passieve interactie die zich afspeelt tussen de mensen die in een driehoekig patroon geplaatst zijn, of het nu vrijwillig of onvrijwillig was.
De vrouw die het beeld binnenstapt en duidelijk foto's wil maken, de man die het tafereel bewondert en aangeeft dat het de moeite waard moet zijn om te fotograferen en achteraan in het steegje een koppeltje jonge mensen dat in het licht staat.
Als straatfotografie is dit heel goed geslaagd want de fantasie van de kijker word hier geprikkeld en dat is altijd positief, een reden temeer dat er soms verder gegaan kan worden dan de basische compositieregels maar dat is moeilijk. In de twee bijgevoegde uitsneden zie je hoe het ook anders kan.
De opgave was een onderwerp in een stadszicht en dit heb je niet niet helemaal gerealiseerd want het was de bedoeling om het onderwerp scherp weer te geven met daarachter een licht wazige achtergrond.
Probeer dit nog even en concentreer op je onderwerp dat je in een gepaste verhouding tot het geheel in beeld brengt, geen soort portret!
Je hebt gekozen om het hele gebouw in beeld te brengen en dit is zeker niet de gemakkelijkste oplossing als je niet over voldoende ruimte of de gepaste lens beschikt. Je bent er nochtans in geslaagd om dit tamelijk goed op te lossen al is alles een beetje te krap in het formaat waardoor de compositie erg eenvoudig lijkt en enkel een documentaire waarde heeft.
Vaak is het handiger om enkel een deel van een moderne architectuur in beeld te brengen om een boeiender foto te bekomen. Het was moeilijk maar bekijk even de uitsnede die qua compositie toch iets boeiender is, zo kan je op zoek gaan naar details van een gebouw waarmee je creatief aan de slag kan!
Probeer dit nog even en speel met vormen, licht en schaduw.
Deze foto lijkt een stuk beter dan de twee die je eerst ingestuurd had, de horizon is goed geplaatst en er is een goede dieptewerking naar de bomen en de lucht die zichtbaar is tussen de twee hoge gebouwen.
De inleiding met de groene struik vind ik nog een beetje te dominerend want dit is niet je hoofdonderwerp neem ik aan en het is spijtig dat je de gebouwen net niet volledig in beeld hebt gebracht, ga soms eens door de knieën om dit te bereiken. Nu ontbreekt er iets aan de foto om die echt interessant genoeg te maken!
Ik heb een vermoeden dat er iets niet in orde is met je camera omdat ik merk dat er precies op dezelfde plaats als in je vorige foto die ik besproken heb een grote lichtvlek zit. Zie bij de bijgevoegde foto met het zwart kader daar klopt iets helemaal niet, heb je daar misschien nadien iets gedaan wat niet goed uitgekomen is? Ik vrees dat er misschien iets mis is met de sensor?
Zoals ik opsom is de compositie beter maar nog niet wat het zou moeten zijn, daarom stel ik voor dat je het nog eens probeert en met een sterker resultaat naar voren komt.
Als onderwerp in een landschap is dit zeker geslaagd want de plaatsing van de bank in het formaat is goed, de plaatsing van de horizon op 1/3 is ook goed en de belichting eveneens, mooi zo!
Met het contrast tussen het gras en de boomschors of is het grind op de voorgrond is er meer kleur en structuur in je foto, daarnaast is er op de achtergrond nog een lijnenspel van rijen bomen, de weg en een bewolkte lucht.
De foto heeft een mooie dieptewerking doordat je door de knieën ging en koos voor een laag standpunt, zeer goed, spijtig dat het gaatje tussen de rijen bomen niet op een heel sterk punt uitkomt. In de bijgevoegde uitsnede kan je zien hoe dit beter kan door in dit geval gebruik te maken van een vierkant formaat waardoor je een diagonale lijn krijgt die van linksonder naar rechtsboven gaat en het oog van de kijker meeneemt.
Aan de technische kant is je foto absoluut niet scherp, noch het onderwerp en de achtergrond. De opdracht was een scherp onderwerp en een wazige achtergrond. Kies hiervoor een gepaste diafragma opening, (klein cijfer = grote lensopening = beperkte dieptescherpte) stel scherp op het onderwerp en druk dan af.
Probeer het nog eens om de zaak volledig onder controle te krijgen.
De foto toont ons een zicht vanuit een park met een waterpartij en daarachter enkele hoge gebouwen, genomen in tegenlicht, moeilijk tenzij vroeg in de ochtend of later op de avond!
Je hebt vier exemplaren meegestuurd met verschillende uitsnede en bewerking in Lightroom.
In de eerste plaats heb je met deze foto een probleem met de belichting want het is duidelijk te zien dat de hoge lichten uitgebrand zijn. Het komt er dus op neer om juist te leren belichten en daarbij als hulpmiddel gebruik te maken van het histogram in je camera althans als die aanwezig is.
Aan de printscreen uit Lightroom kan ik afleiden dat de belichting niet correct was omdat je correcties daar extreem zijn!
Op zich is de compositie van de foto niet mis maar het kan beter als volgt: Bekijk even de laatste uitsnede waarbij ik een heel stuk van de lucht weggesneden heb om een breder beeld te bekomen. De blik van de kijker loopt via het gras in een diagonale beweging door het formaat naar de brug en de gebouwen, deze vormen samen een rustpunt dat ongeveer op een kruising van sterke lijnen valt waardoor de foto nu meer zeggingskracht heeft.
Met wat kunst en vliegwerk heb ik je foto een beetje kunnen opknappen in Lightroom maar met een dergelijke belichting gooi je die foto beter weg Jorgc!
Probeer het nog even met een sterkere compositie en dito belichting!
Dit vind ik een geslaagde foto die je waarschijnlijk deels gewild en deels met een tikkeltje geluk gerealiseerd hebt, het is vooral belangrijk om te weten wat er precies gebeurd is.
Je keuze van f11 was een goede keuze maar het mooie resultaat kwam tot stand omwille van de lange sluitertijd van 1,3", de foto heb je neem ik aan gemaakt met de camera op een statief.
In veel gevallen waar je gebruik maakt van een lange sluitertijd en vooral wanneer er in de foto veel groen aanwezig is kan dit leiden tot een wazig beeld dat niet zo aangenaam oogt.
Hier nam je de foto op een open plek in het bos, met als onderwerp de takken en de stam van een omver gewaaide boom, die op zijn beurt precies tussen de stammen van een visueel interessante boom gevallen is. Er is een beweging van links naar rechts waar de gevallen boom rust op een kruising van sterke lijnen, als omkadering ziet men nog enkele stammen op de achtergrond en veel groen. Door het groot F getal bereik je veel dieptescherpte, er moest een windje gewaaid hebben die er voor gezorgd heeft dat de takken lichtjes bewogen en een wazig geheel vormden dat net niet onaangenaam aandoet.
Vergeet niet om je foto's een beetje te verscherpen want jou exemplaar was onvoldoende verscherpt, zie en vergelijk met de uitsnede.
Al lijkt de foto op het eerste zicht misschien een beetje druk, toch vertelt het beeld een mooi verhaal dat goed samenhangt, knap gedaan Merie50!
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een stadszicht, zie goede voorbeelden daarvan op het blog.
Deze foto lijkt zo somber en het lijkt alsof die in de vooravond genomen is, met dit scenario kan ik natuurlijk geen vrede nemen, het zal heel waarschijnlijk omwille van een minder accurate belichting zijn!
Wat de compositie betreft is dit een tamelijke meevaller, niettegenstaande je de horizon pal in het midden van het formaat geplaatst hebt lijkt dit hier in deze foto niet echt storend omdat je tussen het water en de lucht de smalle groene strook en de woonzone hebt die dit breken.
Ja, het kon beter mits je door de knieën zou gegaan zijn om zo het watervlak en het land als een smalle strook in beeld te brengen en de lucht een veel grotere portie te geven met het omvangrijkste deel van de mast van de zeilboot afgetekend in de lucht.
In je foto merk ik dat zowel de kerk, windmolen en de daken van de huizen niet helemaal horizontaal zijn, dit zie je ook aan de bakens in het water, in de nieuwe uitsnede is dit gecorrigeerd.
Door je foto wat op te lichten, meer contrast aan toe te voegen en de kleuren wat te verstevigen is het beeld nu veel aangenamer om naar te kijken.
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een stad of dorpszicht met daarbij een wazige achtergrond en liefst een fijne compositie.
Sirduke - inzending 3 - onderwerp in een stadszicht
Hallo Sirduke,
Een onderwerp in een stadszicht dat je op een eenvoudige manier in beeld gebracht hebt, de centrale opstelling is in dit geval zeker niet slecht mede door het gekozen panorama formaat.
De achtergrond is zoals gevraagd goed wazig gehouden en het onderwerp scherp, goed gedaan!
Door de gekozen achtergrond dwalen de ogen van de kijker teveel in het rond en zijn op zoek naar de essentie van de foto. Het kunstwerk moet de show stelen en dit doet het enkel partieel omdat de omgeving nog te indringerig is en afleid. Wat ook minder goed lijkt is de schuine lijn van het niveau van het water, kies een standpunt recht voor het onderwerp en hou dit in gedachte.
Bekijk even de nieuwe uitsnede en merk op dat het onderwerp met de bol nu op een derde van rechts staat. Doordat de takken van de boom een kleinere oppervlakte van het beeld in beslag nemen ligt de aandacht nu volledig op het kunstwerk. Aan de bovenkant van de foto is er een stuk balkon weggeknipt omdat die teveel de aandacht naar zich toe trok en het heldere muurvlak is wat doorgedrukt. De som van deze aanpassingen hebben er toe bijgedragen dat de foto een harmonischer geheel vormt, de balans tussen onderwerp en achtergrond is beter, enkel spijtig van de diagonale lijn van het watervlak.
Voor een volgende inzending graag nog zo een foto maar hou rekening met de tips Sirduke!
Een foto van een park met een waterpartij en een fontein, tamelijk goed in beeld gebracht maar de belichting is niet zo accuraat. Let op de donkere vlakken in de schaduw, daar zie je niks van detaillering, ook het groen lijkt niet aantrekkelijk want alles is veel te duister. Als dit aan het weer lag, neem dan geen foto's van dergelijke zaken op zo een moment!
De donkere massa groen rechts in beeld is hier te zwaar, reden temeer omdat daarin niets te zien is, een ander standpunt kan dit zeker verhelpen, oefen daarop.
In de bijgevoegde uitsnede heb ik geprobeerd om de foto een beetje nieuw leven in te blazen maar informatie die niet door de sensor geregistreerd is kan je natuurlijk achteraf niet bij toveren, je wint iets maar verliest iets anders.
Probeer dit nog even met een ander onderwerp en let op de gegeven tips!
Wel een mooie foto van dit zonnebloemen veld, de achtergrond is wazig gehouden en dat is hier goed maar de gekozen achtergrond is niet zo mooi. Door een ander standpunt in te nemen kon je mogelijk de bomen op de achtergrond buiten het gezichtsveld van de voorste bloem houden en de bomen in de linkerhoek plaatsen waardoor je een harmonischer beeld bekomen had.
Let ook op de belichting, de lucht is hier uitgebrand, witte vlakken zijn nooit mooi in een foto, hou die zo klein mogelijk.
In de bijgevoegde uitsnede kan je zien hoe enkele aanpassingen van de belichting, contrast en kleur al een groot verschil kunnen maken, het volstaat om rond je foto een piepklein zwart kadertje te trekken om het wit beter af te bakenen.
In elk geval goed gezien Leoan!
Voor een volgende inzending nog een onderwerp in een landschap waarbij je rekening houdt met de tips!
Haha, dit is al een stuk beter dan je vorige inzending, een stukje groen in de stad vermoed ik.
Je hebt alles tamelijk goed in beeld gebracht maar het kan nog strakker en vooral oppassen met de belichting want je hebt iets te weinig rekening gehouden met de schaduwen waardoor de hooglichten overbelicht zijn, kies voor een meting tussenin.
In de uitsnede heb ik een correctie uitgevoerd waardoor dit verschil minder opvallend is, de nieuwe uitsnede laat je ook zien hoe je de ogen van de kijker beter kunt leiden en zijn aandacht vasthouden op het onderwerp zonder dat het gevaar bestaat dat er teveel rondgekeken wordt op zoek naar het doel van de foto. Minder is meer Jorgc, doe zo verder!
Voor een volgende inzending graag nog een landschap waarin je gebruik maakt van deze tips.