De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
11-03-2013
Ann5 - inzending 3 - onderwerp in een stadszicht
Hallo Ann5,
Een mooie foto van een borstbeeld in een parkje met op de achtergrond bomen en huizen, een geslaagde compositie met enkele kleine gebreken.
Je keuze van de camera instellingen is goed waardoor het borstbeeld mooi scherp en de achtergrond wazig weergegeven is, de belichting is ook in orde.
Wat een beetje storend werkt bij dergelijke foto's zijn de bomen die wortel schieten uit het hoofd van een personage en dat vormt nooit een geslaagde inkadering, misschien kon een stapje opzij dit vermeden hebben.
In de bijgevoegde foto zie je hoe een voorwerp in de nabijheid van het hoofdonderwerp storend kan werken, geef aandacht om beide schoonheidsfoutjes te vermijden!
Voor een volgende inzending graag nog even een oefening op dit thema in een horizontaal formaat.
Deze opname van het station in Antwerpen is qua compositie beslist beter dan je vorige inzending, goed gedaan. De foto geeft een wijds beeld weer van de hal van het station en onvermijdelijk zijn er dan zaken die minder sierlijk zijn zoals de man rechts in de onderhoek die het zonder voeten moet stellen.
Niettegenstaande enkele minpuntjes vind ik het wel een geslaagde foto, de belichting is daarentegen minder goed geslaagd want veel detaillering verdwijnt in de duistere vlakken, een dergelijke foto belichten in één beeld is dan ook geen sinecure! Het is beter om een drietal opnamen te combineren en in lagen te leggen om daaruit meer detaillering te halen, in het bijgevoegd voorbeeld is de belichting gecorrigeerd en merk je een veel betere detailweergave maar dan komt de kleurruis de kop opsteken.
Als je een meer zuiver beeld wil bekomen dan is de grote bijgevoegde uitsnede een betere compositie die hier dichter aanleunt bij de gulden snede. Door alles dichter te halen krijgt de kijker een beter zicht op de architectuur en zijn details veel beter te onderscheiden. De oranje boog bovenaan de roltrap staat op een kruising van sterke lijnen en vormt een stevig aantrekkingspunt. Een volledig symmetrische opname zou ook perfect gewerkt hebben.
Je hebt bewezen dat je de basis van de compositie voldoende begrepen hebt om je fotografische ontwikkeling verder te zetten bij leraar Dushi, proficiat!
Pancake - inzending 10 - een deel van een modern gebouw
Hallo Pancake,
Ik voel aan dat niet zoveel moeite gedaan hebt om echt op zoek te gaan naar iets waarmee je een interessante opbouw kon realiseren voor deze opdracht, natuurlijk geen gemakkelijke hé.
Een foto van een lift in deze context kan niet echt een opwindende foto opleveren, een slechte foto is het zeker niet maar deze kan me niet echt overtuigen omdat de compositie niet sterk genoeg is.
Als we aan deze foto toch een interessante compositie willen meegeven dan zou dit er vb. zoals in de bijgevoegde uitsnede kunnen uitzien, de regel van derden is hier beter toegepast. Ja, daarmee zou ik wel tevreden geweest zijn want dan had je twee sterke elementen in één beeld. (modern gebouw en communicatie tussen twee mensen die goed zichtbaar zijn)
Haha, je stuurt me zomaar twee foto's tegelijk, goed voor één keer want je moet zelf kunnen kiezen welke foto je inzend, als ik een foto binnen haal en ik vind de foto niet goed genoeg om te bespreken dan zal ik dit melden met daarbij de reden waarom niet.
Beide foto's zijn qua compositie niet erg overtuigend omdat je de regel van derden niet voldoende hebt toegepast. Bekijk dit even goed en probeer daar beter mee om te gaan!
Bij de eerste foto merk je duidelijk dat het groot stuk akkerland links en de weg rechts weinig met elkaar gemeen hebben om hiervan een sterke compositie te kunnen maken want zij splijten de foto op in twee delen. De sfeer in deze opname is wel geslaagd al moet je toch voorzichtig omspringen met de belichting in tegenlicht die hier veel kleurruis oplevert!
In de uitsnede zie je hoe dit een stuk beter kan door met de regel van derden te werken maar je foto zoals hij is, leent zich daartoe niet goed om dit perfect aan te tonen, als je begrijpt waar ik naartoe wil is dit het voornaamste.
Bij de tweede foto hebben we in de eerste plaats te maken met een enorm contrast waardoor delen van de foto gewoon dicht lopen zowel in de lage als de hoge tonen van de schaal, beter leren belichten!
De compositie is hier beter maar nog niet overtuigend genoeg, in de uitsnede heb ik links een stuk weggedaan, de verdeling lijkt beter en in dit geval levert de omzetting naar zwartwit een overtuigender beeld op.
We komen er wel want het is al beter maar probeer dit nog een keer en blijf bij de regel van derden.
Janneke5 - inzending 3 - onderwerp in een stadszicht
Hallo Janneke5,
Deze foto lijkt qua achtergrond veel overtuigender dan de vorige die ik om die reden moest weigeren. Je hebt de nadruk op het onderwerp gelegd en dat is goed maar de plaatsing van het onderwerp in het formaat is niet goed genoeg.
Waar is de regel van derden gebleven Janneke5?
Enkel het hoofd van het beeld staat ongeveer op de bovenste horizontale verdeling in drie delen en dat is goed, verder staat het mannetje bijna tegen de rechterkant geplakt. Als je nu goed naar de foto kijkt dan zal je merken dat de aandacht inderdaad naar het beeld gaat en nochtans is 1/3 aan de linkerkant van het formaat gewoon verloren ruimte die niets aan de foto toevoegt, eerder stimuleert om rond te kijken op zoek naar meer dat er niet is!
Opgelet dat je nu niet steeds opteert voor een vierkant formaat zonder dat daar een goede reden voor is, blijf zoveel mogelijk bij het 3:2 formaat. (horizontaal of verticaal)
In de bijgevoegde uitsnede zie je hoe het beter kan, nu blijft de aandacht in het portretformaat goed gevestigd op het onderwerp, de achtergrond werkt hier niet storend. Gezien de man naar rechts kijkt en eigenlijk uit het formaat kijkt dan was het beter geweest om hem links in het formaat te plaatsen tijdens de opname zodat zijn kijkrichting meer ruimte krijgt.
Een detail: het stukje lamp op de muur links kon ik weg gekloond hebben voor een betere afwerking.
Probeer dit nog even opnieuw en let op de regel van derden om je onderwerp beter te plaatsen in het kader van het formaat 3 bij 2!
Deze keer heb je een goede foto neergezet, eenvoudig maar goed, proficiat!
De compositie is goed en de wazige achtergrond draagt bij tot de sfeer waarbij de bank zijn volle aandacht krijgt, de belichting is goed en de instellingen zijn ook in orde, meer heb ik hier niet op aan te merken.
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een stads of dorpszicht, ga op dezelfde manier te werk om je onderwerp te isoleren. Kies een interessant onderwerp zodat je een waardevol beeld kunt opbouwen en afleveren.
Met dit landschap zijn we qua compositie eerder een stapje achteruit gegaan op je vorige inzending!
De foto is inderdaad beter belicht, dit moet ik toegeven en dat is goed maar de compositie brengt hier tweedracht. Als het enkel de bedoeling zou zijn om de omgeving in kaart te brengen dan ben je daarin geslaagd. Een dergelijke foto past perfect in de archieven van een stad of dorp en dan is dit beslist een heel deftige opname. Bekijken we dit nu een beetje als een picturale foto, een afbeelding die qua sfeer en onderwerp meer te bieden heeft dan valt je foto in twee delen uit mekaar.
Enerzijds heb je wel het mooie gebouw op een sterke lijn geplaatst en de horizontale verdeling van het formaat is ook correct maar neem nu even die halve rechterkant, wat valt daar nu te beleven? Met andere woorden twee foto's in één!
Het is nooit gunstig om grote onbenutte ruimtes in een beeld te hebben als het hoofdonderwerp ergens anders ligt en klein in beeld voorkomt! Er zijn natuurlijk uitzonderingen waar bijvoorbeeld de omgeving uniform is, een prachtige kleur heeft en waar ergens een kleiner onderwerp de monotonie breekt door een goedgekozen onderwerp. (bloemenveld of korenveld met daarin een oud huisje of zoiets)
De fotograaf kan niet verwachten dat de kijker naar een tentoonstelling gaat met een vergrootglas op zak om de belangrijke delen van zijn foto te kunnen bekijken.
In de bijgevoegde uitsnede is de aandacht gevestigd op het gebouw met de kerktoren op een sterke lijn, die lijn zet zich voort in het water, de vormen en kleuren van de gebouwen maken het geheel de moeite waard om naar te kijken, de weerspiegeling maakt de foto af. Het is duidelijk dat deze foto nu een stuk interessanter geworden is voor de kijker. Je kan best vermijden om teveel informatie te willen tonen, het resultaat is meestal dat alles grotendeels in de massa verdwijnt en zijn doel niet bereikt. "less is more" een fotografen leuze!
Voor een volgende inzending is het nu aan jou om dit eens heel goed te doen aan de hand van de gekregen tips.
Je foto van dit winterlandschap is zeker geen onaardige poging maar je bent de regel van derden vergeten en dit merkt een geoefend oog direct op. Het is hier niet de bedoeling om gewoon domweg een simpel regeltje te volgen omdat dit nu eenmaal bestaat maar dit vormt een stevig steunpunt om tot een betere compositie te komen.
Als we naar je foto kijken dan merken we dat het beeld horizontaal plusminus opgebouwd is uit twee gelijke delen, enkel de bomen breken deze strakke scheidingslijn. De foto heeft ook een zeer groot vlak akkerland waarop niets interessant te zien is en de lucht vormt een heldere massa waarin nog weinig detaillering in voorkomt.
In de bijgevoegde uitsnede kan je zien hoe je van je foto een veel sterker beeld kunt opbouwen door de horizon op 1/3 onderaan te plaatsen, door een panoramisch formaat is de inhoud ook veel sterker aanwezig. Met een beetje meer contrast en doordrukken van bepaalde delen in de afbeelding is er meer kleur ontstaan waardoor het geheel meer sprankel gekregen heeft en de foto een upgrade gekregen heeft!
Welke van die twee foto's zou jij nu liefst in je zitkamer willen ophangen?
Oefening baart kunst en daarom voor een volgende inzending moedig ik je aan om dit nog eens te proberen met de gekregen tips.
Een foto van het interieur van een station waarbij je een poging gedaan hebt om door middel van een lijnenspel tot een stevige compositie te komen. Dit is zeker geen mislukte foto maar er is beslist ruimte om er meer uit te halen.
Je hebt gekozen voor een standpunt dat niet volledig centraal op het onderwerp gericht is en nochtans is dit meestal de positie die het gunstigst werkt bij dergelijke onderwerpen. De linker en rechterzijde van het beeld zijn niet gelijk en dit zorgt hier voor een ongewone aanblik, daarnaast kantelt het beeld ook even naar rechts en dit zal de architect niet graag zien.
In deze foto vormt het gele scherm dat ongeveer centraal staat het aandachtspunt van de kijker, het oog wordt hier onbewust naartoe geleid. De plaats waar dit scherm zich situeert in het formaat is minder gunstig gelegen, ofwel plaats je het helemaal centraal op een horizontale sterke lijn of volgens de guldensnede zodat er meer evenwicht in de afbeelding komt.
Het is natuurlijk moeilijk om vertrekkend van jou foto een ideale correctie te tonen maar in de nieuwe uitsnede heb ik de guldensnede toegepast, waardoor het gele vlak nu een stuk sterker in het formaat geplaatst is. De storende elementen in de voorgrond en de peilers die de foto een zware aanblik gaven zijn er uitgehaald, verder is de foto zo goed mogelijk rechtgetrokken, niet perfect, deze correcties hebben niettemin een gunstige invloed uitgeoefend op de hele afbeelding.
Misschien toch best nog een laatste poging zodat je daarmee in de toekomst minder problemen ondervindt.
Een foto van een landschap met een grote waterpartij en veel takken. De keuze voor een zicht op het meer met aan beide zijden van het formaat enkele takken als inleiding zorgt er voor dat dit eerder kaal wintebeeld er minder saai uitziet.
Wat de compositie betreft zit dit nog niet zo goed, de verdeling van het formaat volgens de regel van derden pas je niet voldoende toe om de foto echt aantrekkelijk te maken. Lees aandachtig de bespreking van goede voorbeelden op het blog!
Bekijk even de bijgevoegde uitsnede en let op de verdeling van de horizontale vlakken met de horizon op 1/3 en de resterende 2/3 voor de waterpartij. De foto is een beetje uitvergroot en de takken links die dienst doen als inleiding zijn nu minder dominant, het geheel krijgt hierdoor meer evenwicht.
De lucht is een beetje doorgedrukt waardoor hij minder vaal lijkt, de waterpartij is opgelicht, het contrast versterkt en ook verscherpt, waardoor de foto nu meer pit heeft.
Voor een volgende inzending graag nog een landschap waarbij je beter rekening houd met de gekregen tips!
MTBPierre - inzending 7 - Deel van een modern gebouw
Hallo MTBPierre,
Niet eenvoudig om zoiets op een boeiende manier in beeld te brengen, je foto is een redelijke poging maar het resultaat is nog niet overtuigend.
Bij dergelijke foto's is het goed om verstandig om te gaan met de keuze van geometrische vormen en zo een harmonisch beeld tot stand te brengen.
In je foto heb je een mengelmoes van vlakken, ook een beetje teveel van alles en geen echte samenhang die het beeld erg sterk maken. De lucht is volledig uitgebrand waardoor het onstane witte vlak niet aantrekkelijk lijkt en de verticale lijnen zijn schuin wat aan het gebouw een slordig uitzicht geeft.
Vertrekkend vanuit je foto heb ik een uitsnede gemaakt van een deel van het dak van het gebouw en de lucht wat doorgedrukt. De nieuwe foto zou niet misstaan in een reeks details over moderne bouwwerken al is dit zeker nog ver van een topper.
Voor een eerste poging is dit nog zeer bescheiden, de nodige attributen om een interessante foto te bekomen zijn hier aanwezig maar de schikking in het formaat is eerder teleurstellend.
Bij de keuze van voorwerpen waarmee je een dergelijke foto wil opbouwen zijn niet enkel de vormen maar ook de kleurencombinatie heel belangrijk, de achtergrond speelt hierbij eveneens een voorname rol.
De voorwerpen goed schikken en ze vanuit een bepaalde hoek fotograferen waardoor je een interessante compositie bekomt, met daarnaast een interessante belichting, dat is de opdracht.
Er kan gespeeld worden met dieptescherpte maar dan moet dit op een verantwoorde manier zijn en meestal werkt dit best in een foto met één voorwerp en een abstracte look.
In je foto ligt alles heel netjes uitgestald en dit spreekt weinig aan, de voorwerpen zijn heel krap en beeld gebracht en het oor van de bril is afgesneden. Ook de onscherpe voorgrond draagt niet bij tot het bekomen van een harmonisch beeld.
Het was niet eenvoudig om correcties aan je foto te brengen maar er was toch ruimte om er een abstracte foto van te maken die meer te bieden heeft. De harmonie van de kleuren en de diagonale schikking in het formaat doen hier het nodige.
Je eerste inzending is een winterlandschap waarvan de compositie niet voldoet aan de regel van derden waarbij het formaat zowel horizontaal als verticaal in drie gelijke delen verdeeld wordt. Het is de bedoeling het onderwerp zo te schikken dat het op één of meerdere van die lijnen komt te rusten of op een kruising van sterke lijnen. Bekijk in dit verband eens goed de foto's die op het blog een uitstekend commentaar gekregen hebben.
In de bijgevoegde uitsneden kan je zien hoe het iets beter kan aan de hand van deze foto maar het is geen foto om echt serieuze verbeteringen te kunnen aantonen.
De witbalans van je foto is niet in orde en vertoont een roze schijn, die ik in de twee aanpassingen bijgewerkt heb. - Uitsnede 1: toont een betere horizontale verdeling van het formaat. - Uitsnede 2: toont nog een andere mogelijke horizontale verdeling van het formaat waardoor beide beelden een stuk overtuigender zijn.
Voor een volgende inzending graag nog een landschap met meer aandacht voor de tips!
Janneke5 - inzending 4 - onderwerp in een landschap
Hallo Janneke5,
Een foto genomen in het park met als onderwerp de rode houten balustrade van het brugje en de goene omgeving die overheerst wordt door een grijs wandelpad.
Het onderwerp is goed gekozen maar het vierkant formaat is minder gunstig voor dit onderwerp omdat de indeling in het formaat niet strookt met de regel van derden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen op die regel maar in dit geval is de composite zeker niet overtuigend genoeg om daaraan te voldoen. In elk geval is het al een stap nader aan de realisatie van een betere foto!
In de twee bijgevoegde uitsneden zie je hoe het een stuk beter kan:
- in het eerste voorbeeld vertrekt de balustrade linksonder in het beeld en volgt de curve van de weg, deze beweging leidt het oog van de kijker, het formaat is harmonisch omdat de weg minder overheersend werkt.
- in het tweede voorbeeld gaat de aandacht naar de balustrade, er is een bepaald evenwicht tussen onderwerp en achtergrond.
Geen perfecte voorbeelden maar beslist beter.
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een stadszicht, bekijk enkele goede voorbeelden hiervan op het blog .
Een eenvoudige maar mooie foto met een goede compositie, heel goed gedaan!
Een bemerking, opgepast dat je met het bijsnijden een harmonisch formaat behoud, je uitsnede lijkt een beetje langwerpig en dit siert het onderwerp niet zo goed. In de bijgevoegde uitsnede zie je hoe het beter kan.
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een stadszicht, zorg er voor dat het onderwerp goed scherp is en de omgeving wazig, het geheel moet een evenwichtig beeld vormen.
Een mooie foto in de stad genomen met een goede compositie, heel goed gedaan!
De dieptewerking van de weg naar het doorkijkje op het einde van de steeg leid het oog van de kijker. De planten die langs de muren van de gebouwen groeien en trapsgewijs door het formaat lopen helpen mee om de foto beter in te kleden en boeiender te maken waardoor de bleke lucht minder storend werkt.
Het uitlichten van bepaalde delen van de foto kan aan de foto meer glans geven, leer dit beheersen aan de hand van fotosoftware. De verticale lijnen van gebouwen daar kan je meer aandacht aan geven. (Zie bijgevoegde uitsnede en correcties)
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een stadszicht, het onderwerp moet een evenwichtige plaats in de voorgrond innemen, scherp zijn en de achtergrond juist voldoende wazig om onderwerp en omgeving in een goede balans te brengen.
Voor een eerste inzending is dit een goed begin maar enkele tips kunnen er toe bijdragen dat je volgende opnamen nog een stuk overtuigender worden.
Deze foto van een waterpartij met op de voorgrond een aanvarende boot, daarachter een dorp en een mooi belichte lucht.
De verdeling van het formaat en de plaatsing van de boot is ongeveer goed maar desondanks komt de boot niet echt sterk over, alles lijkt een beetje ver weg waardoor de omgeving overheerst. De boot lijkt eerder dof en de achtergrond vertoont weinig detaillering, de lucht steelt de show met een aantrekkelijk wolkenveld en een prachtige belichting.
De vraag is hier wat de fotograaf wil tonen? Volgens mij is de boot het hoofdonderwerp maar zo komt het niet over want de plaatsing van de boot en de belichting zijn daarvoor niet overtuigend genoeg.
De oever en het dorp zijn in een donkere massa gehuld wat niet ideaal is, de wolken komen zeer goed tot hun recht.
Bij een dergelijke foto moet de fotograaf vooraf weten wat hij de kijker wil tonen en daarvoor gebruik maken van zowel de beste plaatsing van het onderwerp als een correcte belichting van het beeld om dit toe te laten.
In de bijgevoegde uitsnede kan je zien hoe het beter kan, de boot krijgt een sterke plaats in het formaat en een betere belichting, alles is opgelicht en er is meer detaillering zichtbaar waardoor het beeld meer overtuigend is!
Voor een volgende inzending graag nog even een landschap waarbij je beter gebruik maakt van de tips.
Het idee achter deze foto is goed gezien maar de realisatie een stuk minder geslaagd. Wanneer we naar de compositie van deze foto kijken valt vooral de horizontale verdeling in twee gelijke delen op en meestal is dit geen gelukkige keuze.
De plaatsing van het onderwerp op de voorgrond met daarachter de beide paarden die samen een diagonale lijn vormen was een goed idee maar met de gekozen indeling en de centrale plaatsing van het bruin paard in het formaat lijkt het geheel niet erg in balans.
Met een uitsnede die alles wat dichterbij brengt bekomt men o.m. een betere verdeling van het verticale formaat 2/5 en 3/5, het onderwerp komt sterker over en de paarden zijn beter geplaatst, het geheel is rustiger en de neiging om rond te dwalen is afgenomen.
Zonder het bruin paard zou de foto beter geweest zijn want teveel zaken in beeld die niet echt een functie hebben zorgen voor meer verwarring.
Probeer dit voor een volgende inzending nog beter uit te voeren.
Janneke5 - inzending 3 - onderwerp in een landschap
Hallo Janneke5,
Deze keer denk ik dat je de opdracht niet goed begrepen hebt!
Het is de bedoeling een onderwerp op de voorgrond te fotograferen dat scherp is met op de achtergrond een landschap dat juist voldoende wazig is zodat het onderwerp goed tot zijn recht komt. Daarvan zijn goede voorbeelden te vinden op het blog.
Om deze opdracht tot een goed einde te brengen is het nodig om met een groot diafragma te fotograferen, (klein cijfer) F16 zoals je voor deze foto gebruikt hebt zorgt er voor dat alles scherp is en dat is niet de bedoeling.
Het gekozen onderwerp in je foto respecteert ook de regel van derden niet voldoende, de takken in de voorgrond maken het geheel erg rommelig waardoor de afbeelding weinig boeit. Een kleiner onderwerp zal je toelaten om een goede verhouding tussen onderwerp en omgeving, correct in beeld te brengen met een aantrekkelijke compositie.
In deze lessen trachten we niet enkel een behoorlijke compositie na te streven maar eveneens een foto die voor de kijker de moeite waard is.
Het is beslist zo dat dit landschap een hele stap vooruit is op je vorige inzendingen René5, er zit in dit beeld al een zekere opbouw die in de goede richting wijst en dat is positief!
In deze foto laat je veel informatie van de omgeving zien, echte sterke lijnen volgens de regel van derden die wij graag toegepast willen zien zijn er niet aanwezig waardoor het beeld uit fragmenten bestaat en het geheel niet overtuigend genoeg is. Het oog van de kijker zoekt maar vindt niet echt een rustpunt, daarnaast is de belichting tussen schaduw en licht redelijk maar niet ideaal.
Wanneer iemand weg en weer moet kijken en op zoek moet gaan om de essentie van een foto te vatten en dat is zelden een ideaal vertrekpunt, dan is dit voor de kijker een moeilijke opdracht.
Er zijn uitzonderingen waarbij de inhoud van een beeld eerst verwarrend lijkt maar tegelijk zo imponerend dat alles snel en krachtig op zijn pootjes valt en een sterke boodschap brengt. (bv. oorlogstaferelen, de compositie lijkt chaotisch maar de boodschap die er in zit is kan je diep raken)
In de twee bijgevoegde uitsneden wil ik laten zien hoe het ook anders kan, ideale voorbeelden zijn het niet want ik werk met het aangeleverde beeld, in elk geval kan je daaruit afleiden waar we naartoe willen!
In de eerste uitsnede ligt het accent op de weg naar het bos met een verdeling van 1/3 grond (sneeuw) en 2/3 bos (bomen). De weg leidt naar het het bos, de struik vooraan links en de weg door het bos bevinden zich op snijpunten van sterke lijnen waardoor het geheel evenwicht uitstraalt.
In de tweede uitsnede is er gefocust op de bank als onderwerp, de hoop besneeuwde aarde vormt hier een inleiding naar de bank die min of meer maar niet ideaal geplaatst is in het formaat. De boomstam vult het kader en zorgt voor een schaduwpartij, er is een zekere dieptewerking aanwezig omdat je verderop zicht hebt op het bos, de omheining met de boomstammen is hier nu niet zo gunstig, denk ze weg en je krijgt een sterker beeld. Nog een matig beeld maar het was zeker mogelijk om daar iets meer mee aan te vangen.
Ik denk dat het goed zou zijn om nog extra aandacht te geven aan het vastleggen van een goede landschapsfoto René5, al doende leert men hé.