De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
13-04-2013
zus.marina - inzending 1 - landschap
Hallo zus.marina,
Welkom bij de lessen betere compositie!
Voor een eerste inzending merk ik dat je de regel van derden wel in acht genomen hebt door je keuze om de horizon op 1/3 van bovenaf te plaatsen en ook het beginpunt van de grassen ongeveer op 1/3 van de rechterzijde te plaatsen, goed gedaan!
Wat het fotobestand betreft vind ik de kwaliteit ontoereikend en nochtans heb je een goede camera, dit moet beter kunnen ofwel gaat er iets fout bij het verkleinen van de foto?
Wat de scherpte van het beeld betreft is dit ondermaats, misschien moet je om uit de hand te fotograferen kiezen voor een hogere sluitertijd en als er veel wind staat is dit extra belangrijk om bewegingsonscherpte te vermijden. Werk bij landschapsfotografie liefst met een stevig statief!
Ook qua belichting en kleur is deze foto niet echt overtuigend.
In zijn totaliteit is de foto niet interessant genoeg omdat het onderwerp zeer weinig om het lijf heeft, er moet beslist een interessanter stukje natuur te vinden zijn om een betere foto voor te kunnen leggen.
Voor een volgende opdracht graag nog even een landschap.
Voor een laatste opdracht is deze beslist geslaagd, de vorm is mooi en het ritmisch spel eveneens, de plaatsing in het formaat is eveneens aantrekkelijk en past bij het onderwerp, de kleuren passen ook goed bij mekaar, heel goed gedaan!
In de bijgevoegde uitsnede zie je hoe het ook nog anders kan, bij dergelijke thema's heb je de mogelijkheid om je creativiteit de vrije teugels te geven.
Je hebt getoond dat je de basis van de compositieleer voldoende onder de knie hebt en mag verder gaan naar de volgende reeks lessen bij Dushi, proficiat!
Janneke5 - inzending 5 - onderwerp in een landschap
Hallo Janneke5,
Deze foto is qua compositie goed geslaagd, mooi zo!
Het standbeeld van de gitaarspeler is goed geplaatst in het formaat, daarnaast toon je hoe de omgeving eruit ziet, spijtig van de vele storende elementen maar dit heb je ook niet altijd onder controle wanneer de omgeving erg druk is. Misschien had je toch nog een beter standpunt kunnen innemen om een beetje van die balast te kunnen vermijden maar dit is voor mij moeilijk om in te schatten, wel nuttig voor jou om daar in de toekomst rekening mee te houden.
De verdeling aan beide kanten van het standbeeld is goed geproportioneerd met 1/3 en 2/3 en de diagonale lijn die van het ene naar het andere standbeeld loopt geeft aan de foto een zekere dieptewerking waarbij de herhaling van hetzelfde motief de compositie interessanter maakt.
De scherpte op het onderwerp en een gradueel wazig verloop voor de achtergrond was de opdracht!
Door je keuze om flink in te zoomen ben je er in geslaagd om dit effect mooi weer te geven, goed gedaan Janneke5!
Best een aardige foto met een originele inslag en dat is een stap vooruit!
De compositie oogt een beetje recht aan met het mes in zijaanzicht, er is een mooie weerkaatsing te zien in het werkblad, de kern van de foto is de plaats waar het mespunt en de appel elkaar ontmoeten, alles lijkt te kloppen in deze foto en nochtans ontbreken er belangrijke details die aan een dergelijke foto veel meer uitstraling kunnen geven.
We sommen die puntjes even op: Bij het bekijken van de foto merk je in het werkblad en het mes de kleurruis die in dit soort foto's beslist te vermijden is, bij nader onderzoek verraden de instellingen de oorzaak van dit probleem. Al zijn de camera's van vandaag heel bekwaam om ruisvrije foto's schieten op lage en middelhoge iso-waarden dan is dit in de meeste gevallen niet zo bij veel hogere iso-waarden, jij koos hier voor 6400 en ja, proberen staat vrij maar struikelen hoort er bij!
Bij dergelijke foto's is iso 100 of 200 de juiste keuze samen met een stevig statief, beschik je over een camera met liveview en een afstandsbediening om rustig en schokvrij af te drukken dan is dit nog beter. Als je zo tewerk gaat kan je rustig kiezen voor de beste lensopening, dan speelt de sluitertijd geen doorslaggevende rol meer en zal je geen last meer hebben van onscherpe foto's en zeker geen ruis tenzij je met zeer lange sluitertijden in een quasi donkere ruimte werkt...!
Je keuze voor een brandpuntsafstand van 38 mm (= 50 mm bij 35 mm kleinbeeld) is goed voor een natuurgetrouw beeld van de scène. De keuze voor f/16 is goed al moet je altijd rekening houden met de beste lensopening, dit i.v.m. de beste resolutie die een bepaalde lens te bieden heeft en dit is vaak f/8 of f/11. Omdat het onderwerp te dicht bij de achtergrond staat is deze te scherp weergegeven zodat er veel aandacht getrokken wordt naar dit vlak, ook de harde donkere lijn die door het onderwerp snijdt heeft een storend effect.
Plaats het mes iets meer in diagonaal van linksonder naar rechtsboven, laat meer afstand tussen onderwerp en achtergrond (wazigheid) en zorg voor een uniform verloop. Een groot stuk gekleurd stevig papier dat harmonisch past bij het onderwerp en in een gebogen vorm de achtergrond vormt zonder naad. Test uit voor de beste diafragma keuze die je objectief te bieden heeft, geef het onderwerp een beetje meer ruimte in het formaat want het is in alle opzichten een beetje krap!
In de bijgevoegde uitsnede zie je dat er lens correctie toegepast is om de bolvormige vervorming van de naad wat recht te trekken. De achtergrond is digitaal vervaagd, gewoon om aan te tonen dat de foto zo een stuk rustiger oogt door de aandacht daarvan weg te nemen en de kleuren zijn wat levendiger gemaakt voor meer sprankel.
Het zou goed zijn mocht je voor een volgende inzending proberen om met hetzelfde onderwerp en de raadgevingen tot een beter resultaat te komen.
Wanneer ik naar je foto kijk besef ik dat je nog je weg niet gevonden hebt om een goede compositie samen te stellen en ik begrijp dat dit voor jou een beetje frustrerend moet zijn!
Nochtans bevat je foto de nodige elementen om er een mooi beeld van te maken mits het toepassen van enkele basische regels. Om die reden heb ik in de bijgevoegde uitsnede een aanpassing gedaan en daarop het kader met de sterke lijnen getekend volgens de regel van derden. Daarmee kan je een foto met een betere compositie opbouwen en zie je de plaats waar je het hoofdonderwerp in deze foto beter kunt plaatsen.
De horizontale verdeling van je foto is wel goed opgebouwd met de horizon op iets minder dan een derde en dit is ook goed hoor, mooi zo!
Het formaat van je foto leunt aan bij een 4:3 uitsnede, het groot stuk blauwe lucht dat plusminus 50% van de afbeelding in beslag neemt geeft geen meerwaarde aan je foto, integendeel.
De plaatsing van het huis tegen de rechterrand van het kader is wat vreemd al beweer ik niet dat je idee om dit zo te doen verkeerd is want precies in deze foto kan dit eventueel wel werken met een andere uitsnede. (zie vb. naast je originele foto)
Let wel: het is zeker niet iets om bij veel onderwerpen toe te passen omdat dit zelden tot een goede compositie zal leiden!
Waarom werkt dit hier wel? De lange rij bomen boven de uniforme sneeuwvlakte en de heldere blauwe lucht daarachter vormen een mooie omgeving waarin het langwerpige panorama formaat tot zijn recht komt. De kijker leest het beeld van links naar rechts, plots wordt deze herhaling onderbroken door de blokvorm van het moderne huis, het geheel bereikt een bepaald evenwicht. Alsof je een lange weg moet afleggen om daar te komen, sommigen zullen daarvan houden, anderen weer niet!
In de tweede uitsnede zie je een voorbeeld van de klassieke manier die beslist nog iets meer te bieden heeft! Het is ook een panoramisch formaat maar minder uitgesproken. Begin best met de klassieke opbouw jean.p.
Voor een volgende keer mag jij dit nog een keer proberen en hopelijk zorg je voor een aangename verrassing.
Je foto lijkt deze keer een stuk beter maar er zijn enkele zaken die voor verbetering vatbar zijn, goed gedaan!
Dit landschap met een waterpartij, grasveld en bomen is goed in beeld gebracht, de bocht dat de waterloop maakt is op een verticale sterke lijn geplaatst in het formaat. Spijtig dat het watervlak niet waterpas is in je foto, in de bijgevoegde uitsnede kan je zien hoe dit aangepast is, door bepaalde belangrijke delen in de foto een beetje op te lichten is er meer leven in het beeld gekomen, het zijn details die het verschil kunnen maken tussen een matige en een goede foto.
De instellingen zijn goed gekozen want je foto is overal voldoende scherp maar in je foto zijn geen exif-gegevens te bespeuren, goed voor één keer want de volgende keer zal ik de foto moeten weigeren!
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een landschap met een wazige achtergrond.
Janneke5 - inzending 5 - onderwerp in een stadszicht
Hallo Janneke5,
Je foto van een straat in een dorp met als onderwerp een scootmobiel dat op het voetpad geparkeerd is. Het was de bedoeling om het onderwerp scherp in beeld te brengen en een achtergrond te bekomen met een wazig verloop en daarin ben je redelijk geslaagd.
Een diafragma F5.6 is niet ideaal om een mooie wazige achtergrond te bekomen die achter je onderwerp vertrekt, kies vb. voor F3.5 en werk misschien even zonder autofocus, stel de scherpstellng manueel in en speel met de scherptediepte door het scherpstellingspunt te variëren en vergelijk het resultaat van de verschillende opnamen.
Het onderwerp is ongeveer goed geplaatst op 1/3 van de rechterrand, de rij geparkeerde wagens vormen een dynamische lijn die vertrekt aan de linkerkant en naar rechts beweegt door het formaat om een rustpunt te vinden op een sterke lijn in de verte, 1/3 vanaf de rechterkant van het kader.
Er zijn enkele storende elementen aanwezig in de foto die je beter kunt vermijden zoals het stukje groen op de voorgrond. Rechts zie je ook dat de rij huizen niet recht staan, dit kan je met een programma om foto's te bewerken gemakkelijk corrigeren. Houd er rekening mee om tijdens de opname een stuk meer van de omgeving in beeld te brengen omdat tijdens het rechttrekken van de foto een gedeelte verloren zal gaan.
Bekijk even de bijgevoegde foto waarop grofweg enkele correcties aangebracht zijn.
Voor een volgende inzending mag je dit nog een keer proberen met een ander onderwerp zodat je dit nog beter onder de knie krijgt.
Een mooie foto van een borstbeeld in een parkje met op de achtergrond bomen en huizen, een geslaagde compositie met enkele kleine gebreken.
Je keuze van de camera instellingen is goed waardoor het borstbeeld mooi scherp en de achtergrond wazig weergegeven is, de belichting is ook in orde.
Wat een beetje storend werkt bij dergelijke foto's zijn de bomen die wortel schieten uit het hoofd van een personage en dat vormt nooit een geslaagde inkadering, misschien kon een stapje opzij dit vermeden hebben.
In de bijgevoegde foto zie je hoe een voorwerp in de nabijheid van het hoofdonderwerp storend kan werken, geef aandacht om beide schoonheidsfoutjes te vermijden!
Voor een volgende inzending graag nog even een oefening op dit thema in een horizontaal formaat.
Deze opname van het station in Antwerpen is qua compositie beslist beter dan je vorige inzending, goed gedaan. De foto geeft een wijds beeld weer van de hal van het station en onvermijdelijk zijn er dan zaken die minder sierlijk zijn zoals de man rechts in de onderhoek die het zonder voeten moet stellen.
Niettegenstaande enkele minpuntjes vind ik het wel een geslaagde foto, de belichting is daarentegen minder goed geslaagd want veel detaillering verdwijnt in de duistere vlakken, een dergelijke foto belichten in één beeld is dan ook geen sinecure! Het is beter om een drietal opnamen te combineren en in lagen te leggen om daaruit meer detaillering te halen, in het bijgevoegd voorbeeld is de belichting gecorrigeerd en merk je een veel betere detailweergave maar dan komt de kleurruis de kop opsteken.
Als je een meer zuiver beeld wil bekomen dan is de grote bijgevoegde uitsnede een betere compositie die hier dichter aanleunt bij de gulden snede. Door alles dichter te halen krijgt de kijker een beter zicht op de architectuur en zijn details veel beter te onderscheiden. De oranje boog bovenaan de roltrap staat op een kruising van sterke lijnen en vormt een stevig aantrekkingspunt. Een volledig symmetrische opname zou ook perfect gewerkt hebben.
Je hebt bewezen dat je de basis van de compositie voldoende begrepen hebt om je fotografische ontwikkeling verder te zetten bij leraar Dushi, proficiat!
Pancake - inzending 10 - een deel van een modern gebouw
Hallo Pancake,
Ik voel aan dat niet zoveel moeite gedaan hebt om echt op zoek te gaan naar iets waarmee je een interessante opbouw kon realiseren voor deze opdracht, natuurlijk geen gemakkelijke hé.
Een foto van een lift in deze context kan niet echt een opwindende foto opleveren, een slechte foto is het zeker niet maar deze kan me niet echt overtuigen omdat de compositie niet sterk genoeg is.
Als we aan deze foto toch een interessante compositie willen meegeven dan zou dit er vb. zoals in de bijgevoegde uitsnede kunnen uitzien, de regel van derden is hier beter toegepast. Ja, daarmee zou ik wel tevreden geweest zijn want dan had je twee sterke elementen in één beeld. (modern gebouw en communicatie tussen twee mensen die goed zichtbaar zijn)
Haha, je stuurt me zomaar twee foto's tegelijk, goed voor één keer want je moet zelf kunnen kiezen welke foto je inzend, als ik een foto binnen haal en ik vind de foto niet goed genoeg om te bespreken dan zal ik dit melden met daarbij de reden waarom niet.
Beide foto's zijn qua compositie niet erg overtuigend omdat je de regel van derden niet voldoende hebt toegepast. Bekijk dit even goed en probeer daar beter mee om te gaan!
Bij de eerste foto merk je duidelijk dat het groot stuk akkerland links en de weg rechts weinig met elkaar gemeen hebben om hiervan een sterke compositie te kunnen maken want zij splijten de foto op in twee delen. De sfeer in deze opname is wel geslaagd al moet je toch voorzichtig omspringen met de belichting in tegenlicht die hier veel kleurruis oplevert!
In de uitsnede zie je hoe dit een stuk beter kan door met de regel van derden te werken maar je foto zoals hij is, leent zich daartoe niet goed om dit perfect aan te tonen, als je begrijpt waar ik naartoe wil is dit het voornaamste.
Bij de tweede foto hebben we in de eerste plaats te maken met een enorm contrast waardoor delen van de foto gewoon dicht lopen zowel in de lage als de hoge tonen van de schaal, beter leren belichten!
De compositie is hier beter maar nog niet overtuigend genoeg, in de uitsnede heb ik links een stuk weggedaan, de verdeling lijkt beter en in dit geval levert de omzetting naar zwartwit een overtuigender beeld op.
We komen er wel want het is al beter maar probeer dit nog een keer en blijf bij de regel van derden.
Janneke5 - inzending 3 - onderwerp in een stadszicht
Hallo Janneke5,
Deze foto lijkt qua achtergrond veel overtuigender dan de vorige die ik om die reden moest weigeren. Je hebt de nadruk op het onderwerp gelegd en dat is goed maar de plaatsing van het onderwerp in het formaat is niet goed genoeg.
Waar is de regel van derden gebleven Janneke5?
Enkel het hoofd van het beeld staat ongeveer op de bovenste horizontale verdeling in drie delen en dat is goed, verder staat het mannetje bijna tegen de rechterkant geplakt. Als je nu goed naar de foto kijkt dan zal je merken dat de aandacht inderdaad naar het beeld gaat en nochtans is 1/3 aan de linkerkant van het formaat gewoon verloren ruimte die niets aan de foto toevoegt, eerder stimuleert om rond te kijken op zoek naar meer dat er niet is!
Opgelet dat je nu niet steeds opteert voor een vierkant formaat zonder dat daar een goede reden voor is, blijf zoveel mogelijk bij het 3:2 formaat. (horizontaal of verticaal)
In de bijgevoegde uitsnede zie je hoe het beter kan, nu blijft de aandacht in het portretformaat goed gevestigd op het onderwerp, de achtergrond werkt hier niet storend. Gezien de man naar rechts kijkt en eigenlijk uit het formaat kijkt dan was het beter geweest om hem links in het formaat te plaatsen tijdens de opname zodat zijn kijkrichting meer ruimte krijgt.
Een detail: het stukje lamp op de muur links kon ik weg gekloond hebben voor een betere afwerking.
Probeer dit nog even opnieuw en let op de regel van derden om je onderwerp beter te plaatsen in het kader van het formaat 3 bij 2!
Deze keer heb je een goede foto neergezet, eenvoudig maar goed, proficiat!
De compositie is goed en de wazige achtergrond draagt bij tot de sfeer waarbij de bank zijn volle aandacht krijgt, de belichting is goed en de instellingen zijn ook in orde, meer heb ik hier niet op aan te merken.
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een stads of dorpszicht, ga op dezelfde manier te werk om je onderwerp te isoleren. Kies een interessant onderwerp zodat je een waardevol beeld kunt opbouwen en afleveren.
Met dit landschap zijn we qua compositie eerder een stapje achteruit gegaan op je vorige inzending!
De foto is inderdaad beter belicht, dit moet ik toegeven en dat is goed maar de compositie brengt hier tweedracht. Als het enkel de bedoeling zou zijn om de omgeving in kaart te brengen dan ben je daarin geslaagd. Een dergelijke foto past perfect in de archieven van een stad of dorp en dan is dit beslist een heel deftige opname. Bekijken we dit nu een beetje als een picturale foto, een afbeelding die qua sfeer en onderwerp meer te bieden heeft dan valt je foto in twee delen uit mekaar.
Enerzijds heb je wel het mooie gebouw op een sterke lijn geplaatst en de horizontale verdeling van het formaat is ook correct maar neem nu even die halve rechterkant, wat valt daar nu te beleven? Met andere woorden twee foto's in één!
Het is nooit gunstig om grote onbenutte ruimtes in een beeld te hebben als het hoofdonderwerp ergens anders ligt en klein in beeld voorkomt! Er zijn natuurlijk uitzonderingen waar bijvoorbeeld de omgeving uniform is, een prachtige kleur heeft en waar ergens een kleiner onderwerp de monotonie breekt door een goedgekozen onderwerp. (bloemenveld of korenveld met daarin een oud huisje of zoiets)
De fotograaf kan niet verwachten dat de kijker naar een tentoonstelling gaat met een vergrootglas op zak om de belangrijke delen van zijn foto te kunnen bekijken.
In de bijgevoegde uitsnede is de aandacht gevestigd op het gebouw met de kerktoren op een sterke lijn, die lijn zet zich voort in het water, de vormen en kleuren van de gebouwen maken het geheel de moeite waard om naar te kijken, de weerspiegeling maakt de foto af. Het is duidelijk dat deze foto nu een stuk interessanter geworden is voor de kijker. Je kan best vermijden om teveel informatie te willen tonen, het resultaat is meestal dat alles grotendeels in de massa verdwijnt en zijn doel niet bereikt. "less is more" een fotografen leuze!
Voor een volgende inzending is het nu aan jou om dit eens heel goed te doen aan de hand van de gekregen tips.
Je foto van dit winterlandschap is zeker geen onaardige poging maar je bent de regel van derden vergeten en dit merkt een geoefend oog direct op. Het is hier niet de bedoeling om gewoon domweg een simpel regeltje te volgen omdat dit nu eenmaal bestaat maar dit vormt een stevig steunpunt om tot een betere compositie te komen.
Als we naar je foto kijken dan merken we dat het beeld horizontaal plusminus opgebouwd is uit twee gelijke delen, enkel de bomen breken deze strakke scheidingslijn. De foto heeft ook een zeer groot vlak akkerland waarop niets interessant te zien is en de lucht vormt een heldere massa waarin nog weinig detaillering in voorkomt.
In de bijgevoegde uitsnede kan je zien hoe je van je foto een veel sterker beeld kunt opbouwen door de horizon op 1/3 onderaan te plaatsen, door een panoramisch formaat is de inhoud ook veel sterker aanwezig. Met een beetje meer contrast en doordrukken van bepaalde delen in de afbeelding is er meer kleur ontstaan waardoor het geheel meer sprankel gekregen heeft en de foto een upgrade gekregen heeft!
Welke van die twee foto's zou jij nu liefst in je zitkamer willen ophangen?
Oefening baart kunst en daarom voor een volgende inzending moedig ik je aan om dit nog eens te proberen met de gekregen tips.
Een foto van het interieur van een station waarbij je een poging gedaan hebt om door middel van een lijnenspel tot een stevige compositie te komen. Dit is zeker geen mislukte foto maar er is beslist ruimte om er meer uit te halen.
Je hebt gekozen voor een standpunt dat niet volledig centraal op het onderwerp gericht is en nochtans is dit meestal de positie die het gunstigst werkt bij dergelijke onderwerpen. De linker en rechterzijde van het beeld zijn niet gelijk en dit zorgt hier voor een ongewone aanblik, daarnaast kantelt het beeld ook even naar rechts en dit zal de architect niet graag zien.
In deze foto vormt het gele scherm dat ongeveer centraal staat het aandachtspunt van de kijker, het oog wordt hier onbewust naartoe geleid. De plaats waar dit scherm zich situeert in het formaat is minder gunstig gelegen, ofwel plaats je het helemaal centraal op een horizontale sterke lijn of volgens de guldensnede zodat er meer evenwicht in de afbeelding komt.
Het is natuurlijk moeilijk om vertrekkend van jou foto een ideale correctie te tonen maar in de nieuwe uitsnede heb ik de guldensnede toegepast, waardoor het gele vlak nu een stuk sterker in het formaat geplaatst is. De storende elementen in de voorgrond en de peilers die de foto een zware aanblik gaven zijn er uitgehaald, verder is de foto zo goed mogelijk rechtgetrokken, niet perfect, deze correcties hebben niettemin een gunstige invloed uitgeoefend op de hele afbeelding.
Misschien toch best nog een laatste poging zodat je daarmee in de toekomst minder problemen ondervindt.
Een foto van een landschap met een grote waterpartij en veel takken. De keuze voor een zicht op het meer met aan beide zijden van het formaat enkele takken als inleiding zorgt er voor dat dit eerder kaal wintebeeld er minder saai uitziet.
Wat de compositie betreft zit dit nog niet zo goed, de verdeling van het formaat volgens de regel van derden pas je niet voldoende toe om de foto echt aantrekkelijk te maken. Lees aandachtig de bespreking van goede voorbeelden op het blog!
Bekijk even de bijgevoegde uitsnede en let op de verdeling van de horizontale vlakken met de horizon op 1/3 en de resterende 2/3 voor de waterpartij. De foto is een beetje uitvergroot en de takken links die dienst doen als inleiding zijn nu minder dominant, het geheel krijgt hierdoor meer evenwicht.
De lucht is een beetje doorgedrukt waardoor hij minder vaal lijkt, de waterpartij is opgelicht, het contrast versterkt en ook verscherpt, waardoor de foto nu meer pit heeft.
Voor een volgende inzending graag nog een landschap waarbij je beter rekening houd met de gekregen tips!
MTBPierre - inzending 7 - Deel van een modern gebouw
Hallo MTBPierre,
Niet eenvoudig om zoiets op een boeiende manier in beeld te brengen, je foto is een redelijke poging maar het resultaat is nog niet overtuigend.
Bij dergelijke foto's is het goed om verstandig om te gaan met de keuze van geometrische vormen en zo een harmonisch beeld tot stand te brengen.
In je foto heb je een mengelmoes van vlakken, ook een beetje teveel van alles en geen echte samenhang die het beeld erg sterk maken. De lucht is volledig uitgebrand waardoor het onstane witte vlak niet aantrekkelijk lijkt en de verticale lijnen zijn schuin wat aan het gebouw een slordig uitzicht geeft.
Vertrekkend vanuit je foto heb ik een uitsnede gemaakt van een deel van het dak van het gebouw en de lucht wat doorgedrukt. De nieuwe foto zou niet misstaan in een reeks details over moderne bouwwerken al is dit zeker nog ver van een topper.
Voor een eerste poging is dit nog zeer bescheiden, de nodige attributen om een interessante foto te bekomen zijn hier aanwezig maar de schikking in het formaat is eerder teleurstellend.
Bij de keuze van voorwerpen waarmee je een dergelijke foto wil opbouwen zijn niet enkel de vormen maar ook de kleurencombinatie heel belangrijk, de achtergrond speelt hierbij eveneens een voorname rol.
De voorwerpen goed schikken en ze vanuit een bepaalde hoek fotograferen waardoor je een interessante compositie bekomt, met daarnaast een interessante belichting, dat is de opdracht.
Er kan gespeeld worden met dieptescherpte maar dan moet dit op een verantwoorde manier zijn en meestal werkt dit best in een foto met één voorwerp en een abstracte look.
In je foto ligt alles heel netjes uitgestald en dit spreekt weinig aan, de voorwerpen zijn heel krap en beeld gebracht en het oor van de bril is afgesneden. Ook de onscherpe voorgrond draagt niet bij tot het bekomen van een harmonisch beeld.
Het was niet eenvoudig om correcties aan je foto te brengen maar er was toch ruimte om er een abstracte foto van te maken die meer te bieden heeft. De harmonie van de kleuren en de diagonale schikking in het formaat doen hier het nodige.
Je eerste inzending is een winterlandschap waarvan de compositie niet voldoet aan de regel van derden waarbij het formaat zowel horizontaal als verticaal in drie gelijke delen verdeeld wordt. Het is de bedoeling het onderwerp zo te schikken dat het op één of meerdere van die lijnen komt te rusten of op een kruising van sterke lijnen. Bekijk in dit verband eens goed de foto's die op het blog een uitstekend commentaar gekregen hebben.
In de bijgevoegde uitsneden kan je zien hoe het iets beter kan aan de hand van deze foto maar het is geen foto om echt serieuze verbeteringen te kunnen aantonen.
De witbalans van je foto is niet in orde en vertoont een roze schijn, die ik in de twee aanpassingen bijgewerkt heb. - Uitsnede 1: toont een betere horizontale verdeling van het formaat. - Uitsnede 2: toont nog een andere mogelijke horizontale verdeling van het formaat waardoor beide beelden een stuk overtuigender zijn.
Voor een volgende inzending graag nog een landschap met meer aandacht voor de tips!